[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

FNV sleept transportbedrijf Vos voor rechter om loondumping en concurrentievervalsing


hellbengel

Recommended Posts

  • Forumlid

FNV Transport en Logistiek heeft transportbedrijf Vos uit Deventer, met vestigingen in Litouwen en Roemenië, gedagvaard vanwege uitbuiting van Roemeense en Litouwse chauffeurs en concurrentievervalsing. Afgelopen jaar won FNV al een rechtszaak tegen Vos over het niet naleven van de cao bij chauffeurs in Nederlandse dienst.

 

 

http://www.transport-online.nl/site/60578/fnv-sleept-transportbedrijf-vos-voor-rechter-om-loondumping-en-concurrentievervalsing/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met onkostenvergoeding komen ze uit rond 1600-1700 euro. Maar dat bekt niet zo lekker natuurlijk he. (en beetje stemmingmakerij zijn ze niet vies van bij het FNV)

Uit contracten, ingezien door NRC, blijkt dat de Roemeense chauffeurs bij Vos slechts circa 220 euro bruto maandloon krijgen - een vijfde tot een tiende van een Nederlands truckerssalaris. Met een onkostenvergoeding komen ze uit op een nettoloon van circa 1.600 tot 1.700 euro.

Bron: NRC http://www.nrcq.nl/2015/06/20/transportbedrijf-vos-gedagvaard-door-fnv-om-uitbuiting-chauffeurs

Ik had ook zoiets gelezen, maar kon het ff niet terugvinden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 punt in het hele relaas van dat artikel vind ik wel terecht wat het FNV zegt.

De rest boeit me niet zo, daar ik van mening bent dat je dan ook echt iedere transporteur moet dagvaarden die via zulke constructies werken.

Ik bedoel, De Rooy werkt al jaren zo vanuit Son, maakt er ook geen geheim van, en voor zover ik weet, halen die chauffeurs ook gewoon de nieuwste wagens op bij de daf en scania, dus wat is er nieuw, niet waar.

 

Maar het punt wat het FNV maakt, dat onze eigen regering een verkeerd signaal afgeeft, het heeft even geduurd, maar schijnbaar worden ze toch wat slimmer.

De regelgeving maakt het mogelijk dat elke ondernemer de kans krijgt om de grenzen op te zoeken binnen de wetgeving.

Dan zeg ik op mijn beurt, klaag de staat dan aan, die dit mogelijk maakt.

Dan los je het probleem op.

Maar ja, we zijn niet het enigste land die hierover klaagt, over sociale dumping, omdat we nu eenmaal als eenheid zouden moeten denken en fungeren.

Dat noemen ze dus de EU, met Brussel als dirigent.

Dus in Den Haag schuiven ze het probleem dus weer richting Brussel, dat daar de regelgeving moet veranderen.

Alleen hebben ze mij als voorbeeld genomen als werktempo daar in Brussel, en neem maar van mij aan, dat is niet zo snel hoor.

 

Neem nu de nieuwste rage, het afsluiten van een convenant.

Een convenant is in mijn ogen een vrijbrief om lekker in Nederland op 2 passen te kunnen rijden.

Wie echt ballen heeft, doet ook nog België aan want men word in elk geval in Nederland toch onderweg niet aangehouden.

Want men heeft dat tenslotte zo afgesproken met de staat, dat men netjes de regels zou naleven en daarom alleen maar op de zaak word gecontroleerd.

Ja, als men dus dan gewoon goed er zorg voor draagt, dat het met het uitlezen van de passen, allemaal voor het oog er goed uitziet, voor een controle op de zaak, dan ziet het er wel allemaal kloppend uit dat men netjes zich aan de regels houd.

 

Feit of fictie ?

 

Ik lach me dood hier over hoe gemakkelijk het ondernemers word gemaakt om te kunnen frauderen, de grenzen te kunnen opzoeken en er in alle redelijkheid ermee wegkomen.

Nederland, leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast rik bos

de FNV maakt zich hart voor de buitenlanders hoeveel Nederlanders zijn er niet die onderbetaald worden.

wanneer gaan ze nu iets doen voor hun eigen volk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de FNV maakt zich hart voor de buitenlanders hoeveel Nederlanders zijn er niet die onderbetaald worden.

wanneer gaan ze nu iets doen voor hun eigen volk

 

Nou, oprechte vraag dan, word jij onderbetaald ?

en zou graag vernemen wie er allemaal onderbetaald worden hier in Nederland ?

 

Niks persoonlijks Rik, maar dat noem ik dus een roep in het oneindige.

Ik vind dat namelijk zo`n dooddoener, dat er heel veel Nederlanders onderbetaald worden.

De zorg, de mensen die er werken, worden niet onderbetaald hoor, alleen de werkdruk doordat er bezuinigd word op het personeel, is veel hoger.

En dat is wel een nuance die je niet uit het oog moet verliezen, want als je dan zegt, geef die 2 mensen maar meer geld, terwijl er feitelijk er 4 moeten rondlopen, lost het niks op dat de boel onder bezet blijft..

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet je wat ik nou zo jammer vind....

 

Mensen roepen dat de overheid hier wat aan zou moeten doen..... hoe denken die mensen hoe het FNV aan haar kennis komt?

 

Het FNV houdt het ILT in de gaten, als die ergens onderzoek naar doet dan pas komt het FNV in beweging, via de wet WOB vragen ze dan de wetenschap op van het ILT en argeerd daarop terwijl het onderzoek van het ILT vaak nog niet eens is afgerond. Is allemaal geheel volgens de wet en ook begrijpelijk, maar roepen dat het FNV de dingen onderzoekt zoals het FNV beweerd.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vos Deventer niet de enige in vizier FNV

 

 

Vanochtend gaf FNV Bondgenoten een persbericht uit over de voorgenomen dagvaarding van Vos Deventer. De bond zou over bewijs beschikken dat de vervoerder chauffeurs een basisloon van iets meer dan 200 euro betaalt.

 

 

http://bigtruck.nl/vos-deventer-niet-de-enige-in-vizier-fnv

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huub, dat zelfde heb ik als ik die gast zie staan met zijn trekzak.

En maar bedelen.

ikzelf zeg dan hoorbaar, je mag gewoon hard werken hoor, compleet legaal hoor, niks mis mee.

 

Trieste is als ze naar huis rijden dat dan doen in een BMW.

 

Maar de Nederlander is geen haar beter, waar vroeger de jeugd de kranten rond deden brengen, doet tegenwoordig een UWV-er in een BMW.

Zal eens een paar foto`s ervan maken als die de kranten rondbrengt.

 

p.s. jij rijd toch BMW, huub ?  :D

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een heel goede zaak dat Edwin deze bedrijven aanpakt. Anderen die nog wel netjes via de regels willen ondernemen wordt het onmogelijk gemaakt en verliezen daardoor werk en Nederlandse werkgelegenheid.

Dat FNV nu ook Riwo Waalwijk in vizier heeft. Daar zag je de laatste jaren ook meer en meer buitenlandse kentekens op de dam verschijnen. ECS Venlo. ECS maakt al jare gebruik van Baltic Trans en dat zijn allemaal sjouwfeurs uit het Oosten van Europa. Enkel Gebr. Hoefnagels uit Asten rijden ervoor maar dat zijn denk ik binnenlandse ritten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar hebben we het niet over

 

We vechten van alle kant voor een Europa Vrij zijn in alles

 

De bonden moeten is meer Europees denken En de cao over Europa gelijk maken Dan zouden er veel problemen op gelost zijn

 

Het zelfde met de belasting en ga zo maar door

 

En veel politieke partijen in Den Haag weg schoppen Niet meer dan 4 partijen Dat zou voor het land veel en veel beter zijn  

 

En de eerste kamer totaal weg Dat zijn alleen maar geld wolven Als je maar die oude zakken kijkt

 

Heb weer genoeg gezegd

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Dat gelijke Europa gaat hem voorlopig nog niet worden Huub, daar zijn de verschillen nog veel te groot voor, verder heb je over de politiek groot gelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

FNV dagvaardt transportbedrijf Vos

Vakbond FNV Transport en Logistiek gaat transportbedrijf Vos uit Deventer via de rechter dwingen haar Roemeense en Litouwse chauffeurs volgens Nederlandse arbeidsvoorwaarden te betalen. De chauffeurs zijn volgens de bond nu via een Oost-Europese schijnconstructie bij het bedrijf in dienst. Ze verdienen maandelijks 217 euro bruto.

 

 

hier legt edwin uit waarom hij de firma vos

voor het gerecht haalt 

 

 

 

http://www.volkskrant.nl/economie/fnv-dagvaardt-transportbedrijf-vos~a4085550/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat zegt de Europese wet hier over

 

Wat FNV wil dat er veel mensen en bedrijven zonder werk komen zitten

 

Want dit spel wordt over heel Europa gespeeld

 

Welke Nederlandse chauffeur wil nog langer als een week van huis af

 

Welke chauffeur wil nog Oostblok landen rijden Vergeet niet je bent wel twee a drie weken van huis af

 

Welke chauffeur wil in Italië Opleggers van de trein rijden Of is dat cabotage vervoer

 

Kan zo nog wel even door gaan

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huub, hoe je erbij komt dat de FNV wil dat veel mensen zonder werk komen te zitten, is mij in het geheel niet duidelijk... :confused:

 

Het is in de EU toegestaan voor bijvoorbeeld een Roemeen om in Nederland te werken (of andersom). Maar, dan moeten diegenen wel betaald worden naar de maatstaven die daar gelden. Dat gebeurt vaak niet en dan noemen we het oneerlijke concurrentie.

 

Wat betreft het voorbeeld van Italië: een italiaanse chauffeur natuurlijk. Net zoals ik ook zou denken, dat ferrytrailers uit GB aan deze kant van de vijver door Nederlanderse chauffeurs gelost en geladen worden.

Cabotage is weer een héél ander verhaal...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Huub, hoe je erbij komt dat de FNV wil dat veel mensen zonder werk komen te zitten, is mij in het geheel niet duidelijk... :confused:

Het is in de EU toegestaan voor bijvoorbeeld een Roemeen om in Nederland te werken (of andersom). Maar, dan moeten diegenen wel betaald worden naar de maatstaven die daar gelden. Dat gebeurt vaak niet en dan noemen we het oneerlijke concurrentie.

Wat betreft het voorbeeld van Italië: een italiaanse chauffeur natuurlijk. Net zoals ik ook zou denken, dat ferrytrailers uit GB aan deze kant van de vijver door Nederlanderse chauffeurs gelost en geladen worden.

Cabotage is weer een héél ander verhaal...

In het ferryvervoer zijn al veel NL chauffeurs verdwenen.😕
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden