[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

rust op bijrijdersstoel i.p.v. bestuurdersstoel


robke

Recommended Posts

  • Forumlid

Klopt helemaal, wettelijk mag je achter het stuur geen pauze nemen. Weer zo'n typisch Belgie's wetje. Net zoals het inhaal verbod bij regen.....

 

Velen hebben inderdaad al gezegd dat dat verboden zou zijn, evenals het eten van b.v. een appel tijdens het rijden. Ik ben dan eigenlijk nu wel nieuwsgierig naar de juiste wetsartikelen. Misschien dat een Belgische forummer (of een Hollander die er kaas van gegeten heeft) hier eens wat meer duidelijkheid over kan schrijven, met b.v. de wetsartikelen.

 

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij deze dan........

http://www.camionverhuring.be/nl/nieuws/index.asp?ID=11

Hier staat duidelijk dat ALLE tijd achter het stuur werktijd is (dus geen pauze)

 

 

Er staat inderdaad

Dagelijkse rijtijd : de totale tijd gereden op 24 uur. Als “rijtijd” wordt beschouwd elk moment dat de bestuurder zich achter het stuur van zijn voertuig bevindt een waarbij de bestuurder op elk moment het rijden kan hervatten.
.

 

Echter ga ik als ik pauze neem niet op "elk" moment mijn arbeid weer hervatten, dat doe ik pas na 15, 30 of 45 minuten.

 

Verder staat in hetzelfde stukje:

 

Pauze / Onderbreking rijtijd :

In de file staan op de rijweg of helpen bij het laden en het lossen tellen niet mee als pauze (ook al beschouwt de tachograaf dit mogelijks als pauze). Wachttijd telt wel mee als pauze.

Per blok van 4u30 rijden moet er minstens 45 minuten pauze genomen worden.

Deze pauze mag ook opgesplitst worden in minstens 3 pauzes van 15 minuten.

Een pauze van minder dan 15 minuten telt niet mee.

 

Wij allen weten dat dit niet toegestaan is! Het is of 15 en 30 minuten of 45 minuten aaneengesloten. Ook het feit dat dit een website van een verhuurbedrijf is vind ik eerlijk gezegd niet voldoende. Ik ben niet wegwijs genoeg in de Belgische overheid, maar nogmaals de letterlijke Belgische wetgeving zou ik willen zien.

 

Wel dank voor het plaatsen van de link en de moeite Cor.

 

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij deze dan........

http://www.camionverhuring.be/nl/nieuws/index.asp?ID=11

Hier staat duidelijk dat ALLE tijd achter het stuur werktijd is (dus geen pauze)

Volgens mij word het tijd dat ze die site eens updaten!!

Ook van dit stukje tekst klopt geen bal meer.

 

Wekelijkse rusttijd : 

Na maximum 6 dagelijkse rijtijden moet er minstens 1 wekelijkse rusttijd komen van minstens 45u. Daarvan mag per 2 weken 1 keer van afgeweken worden tot minstens 24u en compensatie in één stuk ( de “te weinig geruste uren” moeten in één keer samengevoegd worden met een andere rusttijd van minstens 9u ) binnen de 3 weken na de inkorting. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik stond vandaag toevallig in Belgie mijn 3 kwartiertjes te doen.

Gezien dit topic heb eens goed rondgekeken.

 

En ja...iedereen zit gewoon achter zijn stuurtje van alles te doen in hun pauze  :D

Ik ga er dus ook van uit dat het een beetje lulkoek is

 

 

Net als in Nederland hebben politie en inspectie zo nu en dan een brainstorm om een week lang op 1 punt te controleren.

Zo hebben ze een week extra verlichting aan controle, en de andere week weer op ladingzekering.

 

Ik maak zelf ook de pauzes door op de bestuurdersstoel, alles is er op ingericht, dan maak ik er ook gebruik van ook !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Heren, het niet (altijd) naleven van de wetgeving wil niet zeggen dat het dan maar niet verboden is, zijn 2 verschillende dingen. Ik vindt het persoonlijk ook weer zo'n belachelijke maatregel, maar daar kent België er veel meer van. Het staat een ieder vrij, om te doen wat hij wil. Ik persoonlijk ga echt niet op de bijrijders stoel zitten met een boterham. Het zelfde bij inhalen bij lichte regenval. Maar ook daar wordt zelden op gecontroleerd. Dat wil dus niet automatisch zeggen dat het dus niet verboden zou zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als dit inderdaad allemaal klopt dat het verboden is dan trek ik in mijn rusttijd ook mijn werkkleding met logo van de baas uit en mijn werkschoenen met stalen neus ook, dan maar helemaal grondig, ik ga in mijn naakte kont op de bijrijdersstoel .  Helemaal in de lijn van deze maatregelen pas ik in voorkomende gevallen mijn vaardigheden van de reanimatiecursus in mijn rusttijd niet meer toe op Belgische uniformdragers. Om verdere mallotigheid te voorkomen doe ik dat buiten mijn rusttijden ook niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dit inderdaad allemaal klopt dat het verboden is dan trek ik in mijn rusttijd ook mijn werkkleding met logo van de baas uit en mijn werkschoenen met stalen neus ook, dan maar helemaal grondig, ik ga in mijn naakte kont op de bijrijdersstoel .

 

Wel de gordijntjes dicht, anders krijg je alsnog een boete voor naaktzitten :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 Geef eens een link naar dat wetje dan. :D  :D

 

Sorry,ik had der overheen gelezen :stom:  :stom:

Bij deze dan........

http://www.camionverhuring.be/nl/nieuws/index.asp?ID=11

Hier staat duidelijk dat ALLE tijd achter het stuur werktijd is (dus geen pauze)

 

 

DE wetgever zegt er t volgende over,in EU 561/2006

 

IN art 4 ,de definities word onder sub .J de rijtijd gedefinieerd als:

 

j) "rijtijd": de duur van de rijactiviteit zoals geregistreerd:

 

Dus als je tacho op rust staat en jij achter t stuur zit ben je aan t rusten,en niet aan t rijden.

 

 

 

En onder sub.F de rust als:

 

f) "rust": iedere ononderbroken periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken

 

 

Als je vrijelijk over je tijd kunt beschikken en jij beschikt dat je die op de bestuurdersstoel doorbrengt is dat aan jou,je registreerd op dat moment geen rijtijd.

 

Zou wat moois zijn ,dan zou een agent al kunnen bekeuren omdat je überhaupt rust neemt in een cabine van een auto waar je mee werkt.

 

Je moet alleen serieus nemen wat de wet voorschrijft en niet wat een of andere ontwerper van sites van verhuurbedrijven je voorschoteldt.

 

 

 

Wat overigens wel waar is:

Wij gingen vroeger nogal eens een biertje drinken in Kopenhagen op de Nyhavn biertje   ,en parkeerden dan daar vlakbij in de haven.

Als je nu s avonds terugkwam bij je auto moest je niet langs de chauffeurs kant instappen als de polis t zag :nee:  ,die verdachten je er dan van dat je wilde gaan rijden :ja:  .        .

Ja,Denen hé,de Belgen van Scandinavië. :D   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Peter, die link was het eerste wat ik zo even snel vinden kon op mijn smartphone. Als ik vanavond weer thuis ben zal ik kijken of ik ook iets originelers vinden kan (beetje lastig zoeken onderweg he). Maar het gaat dus in Belgie specifiek over de bestuurders plaats he, niet over de rest van de cabine ruimte hoor. Dus slaapverblijf en bijrijderskant is geen probleem. Ik als Hollander begrijp wel meer Belgische wetten niet, die hun verzinnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Peter, die link was het eerste wat ik zo even snel vinden kon op mijn smartphone. Als ik vanavond weer thuis ben zal ik kijken of ik ook iets originelers vinden kan (beetje lastig zoeken onderweg he). Maar het gaat dus in Belgie specifiek over de bestuurders plaats he, niet over de rest van de cabine ruimte hoor. Dus slaapverblijf en bijrijderskant is geen probleem. Ik als Hollander begrijp wel meer Belgische wetten niet, die hun verzinnen

 

De Belg kan geen wetten maken die indruist tegen een EU regel(561/2006) die ze geratificeerd hebben.

In heel EU 561/2006 staat " cabine "niet beschreven in de terminologie  van art 4,ook staat niet waar de rust wel,of juist niet doorgebracht dient te worden.

 

Ik zet dit dan ook in t "broodje aap "verhalen tot iemand mij kan laten zien op welk artikel er precies bekeurd is,dat moet n.l. een verbalisant kan niet zo maar wat verzinnen waarop hij een prent uitdeeld.

Dat moet gespecificeerd op het proces verbaal staan,óók in den Belzjiek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus wachten we op een vrijwilliger die een boete gaat uitlokken wegens lunchen op de bestuurdersplaats. :D

De advocaat (van de duivel :p) heeft zich hier boven al aangemeld. LOL

 

Ik ben niet meer zo actief met voertuigen die onder 561/2006 vallen :D ,maar zou t me overkomen gaat de bekeuring gegarandeerd richting juridische bijstand. :ja:  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden