[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

wat rijd het best


Hero Grootenhuis

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

 En wipkar heeft bepaalde nadelen,maar wat is t probleem met een wipkar w.b. het rijcomfort??

 

 

komt veel verder binnendoor dan een schamel.

 

Als je gewicht voorin of achterop heb rijd het hele drama, heb je met een schamel geen last van. 

 

Afkoppelen kost meer tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

komt veel verder binnendoor dan een schamel.

 

Als je gewicht voorin of achterop heb rijd het hele drama, heb je met een schamel geen last van. 

 

Afkoppelen kost meer tijd.

 Als je een schamel teveel voorop of achterop laad rijdt t ook voor geen meter.

Zet eens een pallet van 1,5 of 2 ton achterop een tandemas schamel,moet je eens kijken wat er gebeurt.

 

N wipkar moet je t gewicht wat verdelen,maar dan rijdt ook als n zonnetje,stoot en slingert veel minder.

Nadeel is inderdaad dat je wat meer werk met afkoppelen hebt en je moet rekening met de uitzwaai houden als je wat krap de bocht om gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ha.... ik had een wipkar zonder poten, je koppelde gewoon af en reed met de truck weg.Aanhanger ging dan met de trekboom op de grond liggen.Bij aankoppelen met de luchtvering de trekboom weer op hoogte zetten, aankoppelen , luchtvering in rijstand en wegwezen.

Ik heb er jammer genoeg geen foto´s van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij een wipkar moet je ook nog een poot uitzetten,

Deze reactie had ik verwacht !! Haha hap hap

Wij hadden een stalen pootje aan een beugel aan het chassis hangen

Die kon je vlak bij het trekoog onder de boom zetten

Bij ons hebben er ook een paar dat. Rijd zelf altijd met een trailer en laatst met een combi weg met zo'n ijzeren klosje. Binnen een minuut af koppelen en aankoppelen net zoiets alstie in ene keer vast sloeg. Als je er een beetje handiger mee word is het pure winst voor de zaak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Klopt, je ziet ze weinig, ik weet er 1 in onze tak van plofkip, Jan van Ee uit Stroe heeft een 3 assige wipkar lopen, die bevalt zo goed dat de nieuwe die besteld zijn weer schamels worden, hij kan bij een hoop adressen niet weg komen.

Wat je wel vaker ziet is schamel met onderkoppeling, die kunnen nog krapper draaien dan de vangmuil achterop, ze hebben wel soms een probleem, ze gaan op de grond bij wat boeren.

Dat is de reden dat wij als het goed is weer ouderwets achter koppeling krijgen, wel jammer dat we overgaan op langere motorwagens, maar dan komen de asdrukken wel uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Wij hadden een stalen pootje aan een beugel aan het chassis hangen

Die kon je vlak bij het trekoog onder de boom zetten 

 Is dat niet wat omslachtig,wij hadden gewoon een slinger rechts voor onder de bak en draaiden zo de steunen uit,zo als bij een oplegger.

Dan hoef je r ook niet onder te kruipen en kunnen ze er ook met de hefruck in als ie afgekoppeld is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Vincent van Asten

Een vraagje over Schamelaanhanger met onderkoppeling. Dan zit je vangmuil toch onder je motorwagen zoals een wipkar.

Wat zijn de rij ervaringen hiermee?

Ik rij verhuizingen en in woonwijken os het bagger met een wipkar

Bvd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een vraagje over Schamelaanhanger met onderkoppeling. Dan zit je vangmuil toch onder je motorwagen zoals een wipkar.

Wat zijn de rij ervaringen hiermee?

Ik rij verhuizingen en in woonwijken os het bagger met een wipkar

Bvd

 Je zult rekening moeten houden met de oversteek ,die langer is als wanneer je koppeling achterop zit.

Je hart van de koppeling ligt net achter de achteras.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die oversteek is afhankelijk van je wielbasis en baklengte, een collega bedrijf heeft twee dezelfde bakwagens lopen met schamel waarvan er 1 een onderkoppeling heeft en de ander hem gewoon achterop, de wagen met onderkoppeling kan veel korter draaien, hij kan de spiegel tegen de achterkant van de aanhanger zetten zonder de triangel krom te drukken, dat lukt niet met de achter koppeling zonder schade.

Het lastige is wel dat het trager reageert met manoeuvreren, je moet meer uithalen om beweging te krijgen in de aanhanger met achteruit rijden, terwijl de achter koppeling meteen reageert op je beweging.

Bij mij gaat de voorkeur uit naar een gewone achter koppeling.

Komt trouwens ook minder binnendoor in bochten omdat je hem als het ware omgooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar conventionele combi rijdt idd het lekkerst, een wipkar heeft ook niet voor niets die bijnaam.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Ik vind t onzin hoor,ik heb met beiden gereden,en met oplegger.

Voor sommigen is een schamelaanhanger wel" erectie versterkend"dat wel :D  :D ,t achtpijper syndroom z.m.z.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

.

Het lastige is wel dat het trager reageert met manoeuvreren, je moet meer uithalen om beweging te krijgen in de aanhanger met achteruit rijden, terwijl de achter koppeling meteen reageert op je beweging.

 

 

Klopt,maar je bent m ook minder snel kwijt ,je hoeft niet zo veel aan je stuur te draaien om te corrigeren,als je tenminste alert bent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Vincent van Asten

bedankt voor de info. :wijn:

 

liefst zal ik de koppelingen achterop willen. omdat ik een langen achterover bouw heb, en de achterste as nog kan liften.

ik denk niet dat m'n werkgever gaat investeren om de koppeling te gaan verplaatsen. :D  hij gaf als reden dat iedereen bij ons ermee moet kunnen rijden als ik bijv. vrij of ziek ben.

kan zijn mening wel begrijpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden