[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

digitaal hulpmiddel


Gast sindaco

Recommended Posts

als je nog niet zo lang rijdt en je hebt nog niet zo snel in de gaten waar een weg omhoog loopt of omlaag is er bij de meeste nieuwere wagens een makkelijk hulpmiddel aan boord.

als je het brandstofverbruik op je display laat staan kun je meestal ( afhankelijk van merk ) je actuele verbruik zien en het gemiddelde over het totaal.

ook het tripgemiddelde wordt bij de daf 95 en de daf 105 keurig in het displayvenster gezet.

het is dan heel gemakkelijk te zien als het actuele verbruik richting 40-50 liter gaat je op een stijgend gedeelte zit

als het ri 80-120 liter gaat, ga je echt wel bergop.

zo rond het gemiddelde van op en nabij de 32-34 weet je dat je redelijk vlak rijdt

zo ook bij bergaf lopen de getallen naar de richting van de 10 of zelfs 0

ria vindt het best wel makkelijk en zeker in het begin was het nog niet zo duidelijk wat omhoog of omlaag ging en nu mede ook met die gegevens voor zich gaat het al stukken beter en zie je vaak in een oogopslag of het op of af gaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is in de CF ook, en volgens mij kun je bij Volvo en Scania ook zoiets aflezen.

Overigens zit ik in NL bij vlakke wegen toch echt wel onder de 32-34 l/100km hoor.. Meestal tussen de 22-26... bij 84 km/u.

Jij rijdt in een cf, hoeveel pk, hoeveel assen en met hoe zwaar ben je beladen, dit maakt nogal een veschil. Hierdoor kun je het verbruik niet zondermeer vergelijken.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het gaat er meer om als leidraad dat als je gemiddelde op of rond die 33 ligt. Alle getallen hoger bij het actuele verbruik betekenen dat het bergop gaat en je als leek dus ook s'avonds eigenlijk kunt zien dat het hellingop gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is in de CF ook, en volgens mij kun je bij Volvo en Scania ook zoiets aflezen.

Overigens zit ik in NL bij vlakke wegen toch echt wel onder de 32-34 l/100km hoor.. Meestal tussen de 22-26... bij 84 km/u.

in nederland heb je dit ook niet zo echt nodig.

ik ken maar een berg en dat is geloof ik de vaalserberg.

en hier in nederland zit ik ook rond de 24-28 l/100km

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

goede tip sindaco daar ga ik zeker gebruik van maken weer wat geleerd :tu:

rij sinds 2 januari met n iveco stralis 420pk nx te klagen nou ja schakelt n beetje zwaar maar daar moet ik nog ff aan wennen

had hiervoor n mercedes met pienter pookje

alles komt goed in week 54

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden