[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Is vrachtwagenchauffeur wat voor mij?


Guus 1972

Vraag

  • Forumlid
Ik mij sinds kort aangemeld en ook al veel meegelezen hier. Heb zelfs al een bekende gezien hier, ook al ben ik totaal nieuw in het chauffeurswereldje. Ik zal mij even voorstellen en ik heb meteen wat vragen.

 

Mijn naam is Guus. Ik ben 43 jaar oud en heb zo'n twintig jaar geleden een HBO diploma gehaald voor bibliotheekwerk. Helaas is dat nooit echt een succes geworden. Ik wil graag wat anders gaan doen. Ik zit nu in een loopbaantraject (er is een kans dat mijn werk in de loop van 2016 gaat stoppen) en één van de dingen die naar voren kwamen, was vrachtwagenchauffeur. 

 

Dat is iets wat ik al als klein jongetje wilde. Ik ben altijd gefascineerd geweest door vrachtwagens en het beroep van vrachtwagenchauffeur. Ik ben nu aan het kijken of het wat voor mij zou kunnen zijn. Het rijden met mooi en groot materieel lijkt me gaaf en ook vind ik het fijn dat ik meer het gevoel heb dat ik werk voor mijn centen: een gevoel dat ik nu niet heb als ik voor mijn beeldscherm zit. Meer afwisseling, meer vrijheid en praktischer werk. Dat is waarnaar ik op zoek ben.

 

Ik weet inmiddels al dat ik meer moet werken om hetzelfde salaris (€ 1400,= netto voor 24 uur werken) binnen te krijgen als nu, maar dat vind ik niet erg. Mijn C moet ik nog halen en dat wil ik graag zelf gaan betalen, zodat ik alle vrijheden houd. Ook wil ik direct daarachter aan E halen, zodat ik daarmee ook alle kanten op kan. 

 

Waar zou ik dan willen werken als ik het papier heb? Het leukste lijkt mij (winkel)distributie. Ik denk dat dat ook een prima tak is om ervaring op te doen. Het rijden met een autotransporter lijkt me ook leuk, maar ik denk dat de kansen als beginner daar niet zo groot zijn.

 

Omdat ik een gezin heb zou ik het liefst overdag rijden. Eerst had ik supermarktdistributie op het oog, maar daar moet je vaak al 's nachts beginnen. Een oom van mijn vrouw is ook een tijdje vrachtwagenchauffeur geweest (Kadavers ophalen voor de Rendac meen ik). Hij raadde mij supermarktdistributie af (vanwege de werktijden), maar dacht dat er wel voldoende ander distributiewerk moest zijn. 

 

Als het lukt wil ik wel kijken of ik kan starten met invalwerk naast mijn huidige werk. In dat geval vind ik het niet erg om supermarktdistributie op de zaterdag te doen. 

 

Zijn mijn wensen een beetje realistisch of moet ik ze bijstellen? Wat voor soort werk past het beste bij mijn voorkeuren? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Bekend beeld...

Ik heb ook gedaan wat m'n ouders wilden: toch nog drie jaar langer op school gezeten voor 'n MBO-diploma, en na 'n jaar of 8 winkel- en groothandelswerk de knip getrokken en rijbewijzen CDE met (toen nog) chauffeursdiploma gehaald. Dat was in 1990 en ik rijd nog steeds rond op zo'n apparaat  ;) Toen ik begon met die omscholing had ik net verkering met m'n huidige vrouw; die stond (en staat) daar volledig achter. Ze weet ook hoe ik ben in een frustrerende baan zeg maar: niet echt gezellig. Inmiddels zijn onze jongens 18 en 15 dus die storm hebben we overleefd durf ik wel te zeggen. Alleen nu komen er schoolbesprekingen etc. aan in een examenjaar en 'moest' ik zonodig de hele week van huis: dat is wel eens lastig.

 

Ik denk dat je inderdaad wel een goed begin maakt zoals je het voorstelt: parttime beginnen, dagritjes en dan langzaam uitbreiden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Als jij je vrouw uit die boom wilt hebben...

 

post-7713-0-56611800-1449326246.jpg

 

:rolleyes:

 

Op zich niks mis mee met je gedachten gang, je redenatie en je argumenten.

 

Maar de term Dolletjes.....oei....

 

Ger doet zijn werk dolletjes.... :ja:

 

LOL

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Even dit topic afstoffen. Ik loop tegen wat problemen aan. Ik heb hier het advies gekregen om mee te rijden met een chauffeur om zo een beter beeld te krijgen van het beroep. Nu ben ik de afgelopen maanden bezig geweest met het benaderen van bedrijven om mee te mogen rijden. Het blijkt echter dat de animo zeer gering is. Met één bedrijf had ik al afgesproken dat ik mee mocht rijden. Deze afspraak was zowel over mail als telefonisch bevestigd en ik had al vrij genomen. Ik zou de dag voor het mee rijden nog één mail krijgen  met laatste aanwijzingen, maar hoorde vervolgens niets meer.

 

Afgelopen week druk bezig geweest met een ander bedrijf. Uit alles blijkt dat ze er niet zo veel trek in hebben: heel laat mail beantwoorden, als ik bel aangeven dat ik een mailtje moet sturen en vervolgens duurt het weer een tijd voordat ik antwoord krijg. Uiteindelijk iemand aan de telefoon gehad die mij verder zou moeten kunnen helpen. Van haar kreeg ik echter te horen dat dit niet kon, vanwege verzekering, terwijl ik zeker weet als je via een chauffeur iets regelt het verzekeringstechnisch wel kan. Er gaat nog overlegd worden, maar ik verwacht er niets van. 

 

Om een lang verhaal kort te maken: ik merk dat men niet zo happig is op mee rijdende passagiers. Dat kan: verzekeringstechnisch moeilijk. Het is ook niet prettig om een onbekende te hebben in de cabine. Je weet immers niet wat voor vlees je in de kuip hebt (een beetje hetzelfde verhaal als die meneer die postduiven vanuit Albanië mee wilde laten nemen door vrachtwagenchauffeurs).

 

Hoe kan het dan zijn dat ik hier lees dat je vooral goed rond moet bellen en dat het dan wel lukt? Ik ben nu een paar maanden bezig, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden dat bereid is om mij mee te laten rijden? Als het zo moeilijk ligt, hou ik liever een interview van een klein uur met een chauffeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hè jammer Guus, dat het je zo moeizaam af gaat.

 

Voor mijzelf heb ik een wel een beeld van het vak gekregen door hier op het forum een tijdje mee te lezen of juist ergens 'doorheen' te forummen.. ;)

 

Heb je al een info avond van het sectorinstituut bezocht? Daar kan je misschien een zaadje planten. Transportbedrijven rechtstreeks spreek je daar niet, maar wel vertegenwoordigers van uitzendbureaus. Er wordt daar wel verwacht dat je een beeld van het vak hebt, nu is dat juist iets dat je mist volgens eigen zeggen. Probeer jouw eigen sterke kanten qua werkervaring naar voren te brengen. Heb je bijvoorbeeld veel ervaring met klantcontact, service verlening etc.. dan zit je al op een goed spoor voor de selectie, naar mijn indruk.

 

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hè jammer Guus, dat het je zo moeizaam af gaat.

 

Voor mijzelf heb ik een wel een beeld van het vak gekregen door hier op het forum een tijdje mee te lezen of juist ergens 'doorheen' te forummen.. ;)

 

Heb je al een info avond van het sectorinstituut bezocht? Daar kan je misschien een zaadje planten. Transportbedrijven rechtstreeks spreek je daar niet, maar wel vertegenwoordigers van uitzendbureaus. Er wordt daar wel verwacht dat je een beeld van het vak hebt, nu is dat juist iets dat je mist volgens eigen zeggen. Probeer jouw eigen sterke kanten qua werkervaring naar voren te brengen. Heb je bijvoorbeeld veel ervaring met klantcontact, service verlening etc.. dan zit je al op een goed spoor voor de selectie, naar mijn indruk.

 

Succes.

 

Ik heb ook een beeld gekregen hier. En dat heeft mij al flink vooruit geholpen. Ik maak me vooral zorgen of ik dit kan combineren met mijn gezin en of ik de switch kan maken van een van 9 tot 5 kantoorbaan naar 50 tot 60 uur per week achter het stuur.

 

Het punt is dat ik voor mijn loopbaantraject de opdracht heb gekregen voor de twee beroepen waar ik een oogje op heb een interview moet houden met een beroepsbeoefenaar. Dat gaan we voegen bij het persoonsprofiel dat we van mij hebben opgesteld. Aan de hand daar van ga ik een beslissing nemen.

 

Voor het andere beroep heb ik heel snel iemand bereid gevonden. Met die persoon heb ik een telefonisch interview van een klein uur gehouden. Bij de vrachtwagenchauffeur leek dat eerst ook heel makkelijk te gaan. Toen werd mij hier geadviseerd om een dagje mee te rijden. Dat leek mij ook een goed idee. Maar op het moment dat ik dat probeer te regelen dan blijkt dat toch wel erg lastig te liggen. Als dat zo is dan houd ik liever een interview. 

 

Om die reden heb ik niet zo veel aan een informatieavond van het sectorinstituut. Om mee te rijden had ik ook al contact gehad met een uitzendbureau voor vrachtwagenchauffeurs, maar zij konden mij niet helpen, omdat zij alleen chauffeurs uitzenden, maar niets te zeggen hebben over mee rijden. Dat had ik zelf even over het hoofd gezien in mijn enthousiasme. Toen kwamen zij ook met dat sectorinstituut. Dat is wel leuk, maar dat is voor mij te ver weg. Zoiets heeft in mijn ogen alleen zin als je al weet dat je dat wilt gaan doen. Zeg het me als ik dat fout zie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is al weer een tijd geleden dat ik hier ben geweest. Voor mensen die met dezelfde vragen rondlopen wil ik graag nog even melden hoe het is afgelopen. Bovendien heb ik het één forumgenoot ook beloofd dit te doen.

 

Na veel wikken en wegen heb ik besloten om niet het chauffeursvak in te gaan. Ik zal gaan kiezen voor het vak van vertaler. Er zijn twee belangrijke dingen die voor mij de doorslag hebben gegeven.

 

1: Mijn vrouw kan hier niet achter staan. Haar steun heb ik nodig, omdat ik opgroeiende kinderen heb en veel van huis weg zal zijn. Zij zal veel over moeten nemen voor de kinderen. De twee oudsten zitten nu wel op de middelbare school, maar er zijn nog veel clubjes en toestanden te doen, waar ze door de afstand niet altijd zelf naar toe kunnen. Die steun van mijn vrouw heb ik ook nodig als ik 's avonds laat thuis kom en vroeg weer op moet. Ik heb nu eenmaal een vrouw die ook zelf carrière wil maken en dan kan ik dat op dit moment niet combineren.

 

2: Ik ben van huis uit kantoorbaantjes gewend. Ik heb vroeger wel in een supermarkt gewerkt en ook productiewerk in verschillende fabrieken gedaan, dus ik weet op zich wel wat het is om de handen uit de mouwen te moeten steken, maar dit is wel andere koek: heel vroeg op staan, hele lange dagen maken. Als mijn werkdag van 8 uur er op zit dan is een vrachtwagenchauffeur blij als hij over de helft zit. Voor mij is dat een cultuurcrash. Als ik de stap had durven maken, dan had ik ook het liefst in stappen willen over gaan: eerst op een vuilnis- of oudpapierwagen naast het huidige werk, dan in de weekenden distributiewerk (bijvoorbeeld supermarkt) en tenslotte dan volledig over.

 

Ik vind er nog steeds mooie dingen aan zitten. Ik blijf het machtige apparaten vinden die vrachtwagens en heb ook veel respect voor het werk van vrachtwagenchauffeurs. Het is ook erg leuk om verhalen te lezen van chauffeurs die hun werk met plezier doen en trots zijn op het materiaal waarmee ze rijden. Vaak ook op tijdstippen dat een normaal mens zich nog eens lekker omdraait. Het manoeuvreren met zo'n apparaat had mij ook erg gaaf geleken (totdat ik de verkeerde eenrichtingsstraat in was gereden natuurlijk...).

 

Graag wil ik iedereen bedanken die mij heeft geholpen met het maken van een keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik denk dat je de beste keuze maakt en dat je er ook goed over nagedacht hebt. Niet blind staren op alleen het mooie, maar ook minder mooie kanten onder ogen zien en deze ook meewegen.

Aan iets heel anders beginnen terwijl je vrouw er niet (echt) achter staat wordt heel moeilijk en stel dat het problemen thuis oplevert, dan wordt het alleen maar moeilijker. Dan moet je je ook afvragen of dat het waard is. Nu is het niet zo dat alle chauffeurs hele lange dagen maken, maar op verschillende tijden beginnen en thuiskomen is zeker geen zeldzaamheid.

Heel veel succes toegewenst in je verdere carriere!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waarom kies je niet voor èn-èn? Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Mocht je een tijdje minder vertaalwerk hebben, dan kun je dat opvangen met chauffeurswerk (vrachtwagen en/of bus?), bijvoorbeeld via een uitzendbureau, en andersom. Dat voorkomt oko dat je misschien in de toekomst weer in een dergelijk loopbaantraject terecht komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waarom kies je niet voor èn-èn? Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Mocht je een tijdje minder vertaalwerk hebben, dan kun je dat opvangen met chauffeurswerk (vrachtwagen en/of bus?), bijvoorbeeld via een uitzendbureau, en andersom. Dat voorkomt oko dat je misschien in de toekomst weer in een dergelijk loopbaantraject terecht komt.

 

 

 

Dat is zeker een optie. Alleen: ik moet voor beide om gaan scholen. Dan heeft het geen zin om door elkaar twee opleidingen te volgen. Geld en energie ga ik nu eerst in zetten op die vertaalopleiding.

 

Het idee van èn èn spreekt me op zich wel aan. Vertalen is veel met het hoofd en chauffeur is meer fysiek. Dat is voor de afwisseling ook wel eens lekker hoor. Zo heb ik wel eens een klusje voorbij zien komen, waarbij je in een week tijd drie of vier nachten vanuit Venlo naar Kassel en weer terug moest rijden. Dat leek me wel een leuk klusje bijvoorbeeld. Maar er zijn nog zat andere mogelijkheden.

 

Of 2/3 dagen vertalen en 2/3 dagen sturen, gaan we voor 2 kerstpakketten :D

 

Zeker dat met die kerstpakketten spreekt me zeker aan  :D, alleen: als vertaler zal ik waarschijnlijk als zelfstandige moeten gaan werken. Dan moet ik mezelf weer een kerstpakket cadeau doen, gaat weer van de winst af... Chauffeurswerk kan helpen om het inkomen op peil te houden (is in principe denk ik meer werk in). 

 

Maar: voorlopig dus even niet.

 

Ik zal hier af en toe zeker nog even komen lezen.

bewerkt door Guus 1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden