[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bij vrachtwagen verzetten geen tacho?


Roefské

Recommended Posts

  • Forumlid

Als je de tachograaf op de stand "OUT OF SCOPE" zet zou het moeten mogen.

Maar lang niet elke controleur/politiebeambte neemt hier genoegen mee en er wil nog wel eens op bekeurd worden.

Inprincipe moet iedere voertuig beweging verantwoord worden, dus het is het veiligste om er toch maar een pasje in te doen. Ook al is het van iemand van kantoor die bijna nooit op een truck rijdt. Dan ben je ingedekt tegen dergelijk geneuzel.

Maar ga nooit ZONDER pasje rijden. Ook al is het 2 meter, het wordt als een overtreding in de tachograaf op geslagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Ik zet dagelijks mijn tachograaf eerst op rust, dan pasje eruit, en dan op "out of scope".

Gisteravond is mijn auto ook 2x verplaatst door de avond laadploeg, gewoon zonder pasje. Als je dit consequent maar doet, os het geen probleem.

De eerste bekeuring moet er bij onze 70 auto's nog binnen komen. En die zal dan ook zeker aangevochten worden.

Verplaatsingen zijn dan ook wel altijd op ons eigen terrein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Wij hebben dagelijks een 10 tal auto's in België rijden, en zijn er nog nooit voor bekeurd.

Toch aardig van die Belg dan dat je een korting kreeg van €1150,- :LOL:

(Wie van de 2 zal er nu het hardst gelachen hebben????)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

in belgie staat er 1200 euro boete op of meer al tegenwoordig ook al is het maar een paar meter. heb het meegemaakt maar ze waren in een goede bui en koste maar 50 euro

 Das t beste bewijs dat die controleur zelf ook niet wist waar ie mee bezig is,als ie zoveel "korting" gaf

Hij kan alleen t bedrijf bekeuren,als jij ,voor je je pas erin steekt op OK drukt komt de bekeuring i.i.g niet op jouw kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En die zal dan ook zeker aangevochten worden.

Dat zal er zeker mee te maken hebb dat de HEMA een eigen juridische dienst heeft, dus dan doen ze zo iets er veel sneller "even" bij.

Als kleiner bedrijf gaat dat dat iets lastiger, maar is zeker niet onmogelijk of kansloos indien men goed verzekerd is.

Maar als chauffeur zijnde heb je het gezeur wel als je langs de weg staat. Ook al weet je dat je het gelijk aan je kant hebt, je moet je er wel mee redden op dat moment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zal er zeker mee te maken hebb dat de HEMA een eigen juridische dienst heeft, dus dan doen ze zo iets er veel sneller "even" bij.

Als kleiner bedrijf gaat dat dat iets lastiger, maar is zeker niet onmogelijk of kansloos indien men goed verzekerd is.

Maar als chauffeur zijnde heb je het gezeur wel als je langs de weg staat. Ook al weet je dat je het gelijk aan je kant hebt, je moet je er wel mee redden op dat moment.

Ook een klein bedrijf zal een juridische bijstandverzekering hebben,daar kom je niet onderuit.

Dan is t een kleine moeite om dat uit te laten zoeken.

Maar als je een "omstreden"bekeuring afkoopt met een fooi van € 50 denkt die verbalisant :t gaat lekker zo,niks zeggen en gewoon doorgaan.

T zelfde had je wat jaren geleden met de z.g zevende diensttijd,daar werd in Duitsland door sommige agenten ook,volkomen ten ontechte op bekeurt,tot er één is die t niet pikt,de volle mep betaald en t aanvecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook een klein bedrijf zal een juridische bijstandverzekering hebben,daar kom je niet onderuit.

Dan is t een kleine moeite om dat uit te laten zoeken.

Dat klopt helemaal.

Maar een (groot) bedrijf dat zijn eigen juristen in zet zal men eerder geneigd te zijn om tot het uiterste te gaan dan wanneer die beslissing door een andere organisatie gemaakt wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een vorige werkgever werden de auto's standaard op "Out of Scope" gezet bij terugkomst, omdat de auto's 'smiddags en 's avonds minimaal drie keer verzet moesten worden. Nooit gehoord van problemen met politie, maar ik moet er wel bij zeggen dat die auto's enkel in het binnenland reden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In principe staat in de wetgeving (eu) dat een auto enkel tachograafplichtig is op openbaar terrein. In dat opzicht kunnen ze dus nooit bekeuren als je out of scope rondrijdt op eigen terrein. Ik vraag me alleen wel af bij wie de bewijslast in zo'n geval ligt. Je zou dit theoretisch dan nl ook kunnen doen op het eigen terrein van een klant

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Precies ! Is alleen op eigen terrein, dus ook eventueel op het terrein van een klant  ;)

 

Als je maar Out of Scope staat, dan mag je zonder bestuurderskaart rijden.

Als je dit op de openbare weg doet en je wordt aangehouden.....tja dan zijn de gevolgen wel groot

Maar op eigen terrein...geen enkel probleem !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Precies.

Eigen terrein is alles wat geen openbare weg is.

Daar is juist die out of scope functie voor.

Maar omdat in sommige landen er zo panisch over gedaan wordt als die functie wordt gebruikt is het handig om er toch maar een pasje in te doen. Al is dat ook de pas van een persoon die geen C rijbewijs heeft.

Ook dat is legaal. Als je niet op de openbare weg rijdt ma er gerust iemand zonder geldig rijbewijs mee rijden, zolang de eigenaar van het terrein er mee instemt.

Verzekeringtechnisch ook geen probleem, weet ik uit ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jij hoeft de tijd die je afwezig bent niet te verantwoorden bij een controle,

beter gezegd als jouw pas eruit is, is wat er ook met die auto gebeurd daar kun (mag) jij geen bekeuring voor krijgen.

klopt helemaal. Daar moeten ze het bedrijf voor beboeten.ze kunnen nooit bewijzen dat jij gereden hebt in de tijd dat er geen pas in zat.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

we waren met drie auto s op weg naar uk op zondagavond en werde alledrie van de weg gehaald bij aalter en de agenten zeiden dat er een boete op staat van 1200 euro zelfs voor een paar meter op eigen terrein maar zo zeiden ze dat de hoogte van die boete zij ook veel te hoog vonden daarom kregen we alle drie  1 van 50 euro.heb gehoord dat het nu nog hoger is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

we waren met drie auto s op weg naar uk op zondagavond en werde alledrie van de weg gehaald bij aalter en de agenten zeiden dat er een boete op staat van 1200 euro zelfs voor een paar meter op eigen terrein maar zo zeiden ze dat de hoogte van die boete zij ook veel te hoog vonden daarom kregen we alle drie  1 van 50 euro.heb gehoord dat het nu nog hoger is.

vreemd..... Als er een boete uitgeschreven wordt, moet het "feit" nummer er bij staan. en aan elk "feit" is een vast boete bedrag gekoppeld. 

(of het moet zo'n grote overtreding zijn, dat een officier van Justitie het boede bedrag ervan achteraf gaat bepalen....)

Bij mij gaan gelijk de alarm bellen rinkelen als een agent er zelf maar een bedrag aan koppelt, dan betaal ik niets, tot dit uitgezocht is.........

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Misschien omdat een bedrijf voor die €50,- geen ellende wil opzoeken, maar niet omdat ze er dan maar vrede mee hebben hoor.

Niemand wil een onterechte bekeuring betalen, maar voor €50,- is de shit ervan te klein, dus ja, dan maar betalen...... Shit happens....... 

(en die agent ook weer blij met zijn extra inkomen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Precies.

. Al is dat ook de pas van een persoon die geen C rijbewijs heeft.

.

 Kan dat eigenlijk wel??ik heb ooit ,on line,voor een maat een digipass aangevraagd en na t invullen van zijn BSN nummer kwam ook zijn rijbewijsnummer in beeld.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jazeker kan dat.

Voor nagenoeg alle BE combinaties heb je tegenwoordig al een pasje nodig om in de digitale tachograaf te frutten als je dat ding verplaatsen wil.

weet jij dat zeker. Zijn dat dan geen passen die niet geaccepteerd worden in onze tacho's?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

De vraag was of je op eigen terrein je kaart moet gebruiken. Als je als chauffeur je hele diensttijd op het eigen terrein rijdt, hoef je je kaart niet te gebruiken.

Daarvoor is de functie "out of scope". 

Als het rijden op eigen terrein deel uitmaakt van een rit die over de openbare weg gaat, moet je je kaart gebruiken, ook al is het  maar voor een paar meter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden