[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bij vrachtwagen verzetten geen tacho?


Roefské

Recommended Posts

  • Forumlid

Maar het andere voorbeeld wat ik gaf?? Er haalt iemand jou portemonnee uit je tas (om maar wat te noemen??) dan heb je je voertuig dus niet op slot of je sleutels aan "derden" gegeven. Geen verzekering die de schede dekt......

 

En nogmaals. Het verschil wat wij aangeven is dat "wij "Out of Scope" gebruiken is tijdens de nachtrust, en niet overdag binnen een korte rust. Dit zal gelijk bij een controleur de alarm bellen doen rinkelen, en zoals het voorbeeld dan ook al aangeeft, dan is een uitdraai van de tachograaf zelf voldoende voor een dikke bekeuring. Ook in Nederland.

Cor ik snap je (jullie)

Maar uiteindelijk doen we precies hetzelfde want we gebruiken dezelfde wet

Dat het bij mij wat anders overkomt als bij jullie met een langere tijdsverloop dat zou niet zo mogen zijn

Het blijft dezelfde wet namelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo gaat dat bij ons al lang, gelukkig betalen ze de tijd dat hij op pauze staat wel als ik aan het werk ben, maar pas er uit is einde dienst en ik moet dan ook ff een mail versturen met een verklaring hoe of wat.

Kijk dat OOS op vrijdagavond is een noodgreep om de auto geladen te krijgen zonder overtreding te maken, helemaal legaal is het niet, noem het maar een hiaat in de wetgeving. Voor de RTW zit ik goed voor de ATW zit ik fout.  :p

 

Ik had al door dat je dat hooguit een enkele keer doet (je bent iets teveel van de regeltjes om het dagelijks te doen  ;) ) hoewel ik wel bedrijven ken waar het dagelijks verwacht wordt te doen.

Dat er nu bij ons strakker mee omgegaan gaat worden zal, denk ik, ermee te maken hebben dat er een aantal zijn die dusdanig met de knopjes weten te spelen dat ze zichzelf meer toebedelen dan de bedoeling. (in ieder geval is dat het vermoeden wat ik erbij heb maar misschien dat het straks wel los loopt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Zo jammer Ger.........

In tegenstelling tot jou: iIK heb nog noooooit van mijn leven in een wagen gereden die OOS staat.

Als ik zeg dat ik pauze aan het maken ben...maak ik ook pauze !!!

Dus laat die insinuatie nou maar eens achterwege graag !!

Sorry vriend, nu ga je boos reageren. Maar Ger heeft wel gelijk. 

Tuurlijk kun je er wat van zeggen, dat Ger inderdaad nog werkt tijdens zijn nachtrust, maar wettelijk zit hij goed volgens de rijtijdenwet.

Die Out of Scope functie is juist bedoeld voor het verplaatsen op eigen terrein, als de chauffeur zijn nachtrust maakt. Niemand ziet dat het Ger zelf geweest is die de auto verplaatst heeft omdat je tegenwoordig niet meer bij "einde land" ook de plaatsnaam moet invullen, en Ger kan dus ook op een eigen vestiging elders staan waar zijn auto verplaatst wordt.

Volgens de arbeidstijdenwet weer niet, maar dat is weer een andere discussie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Cor ik snap je (jullie)

Maar uiteindelijk doen we precies hetzelfde want we gebruiken dezelfde wet

Dat het bij mij wat anders overkomt als bij jullie met een langere tijdsverloop dat zou niet zo mogen zijn

Het blijft dezelfde wet namelijk

Maar de controleur zal er anders op reageren......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als het bij jullie grootste klant is, kan er toch ook een afspraak gemaakt worden over het gebruik van een pasje.

En over het rijden op eigen terrein, het gaat niet over eigen terrein maar over niet openbare terreinen.

Dus met de aanstaande generatie tacho's kan Ger OOS blijven rijden, omdat ze dan zien dat er niet op de openbare weg gereden is.

De pas is immers op een afgesloten terrein eruit gehaald en er weer in gedaan.

De locatie wordt bij in en uithalen van de kaart en elke 3 rijuren opgeslagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ger, ik kan in het TLN voorbeeld er niet uithalen of hij het tussen 2 diensten deed of tijdens een dienst.

Ik had eens een collega die haalde zijn schijf er uit tijdens het wisselen op container teminals, onder het mom van dat doet iedereen toch ook snachts.

Hij heeft daarvoor €3500 kunnen betalen bij Metz.

bewerkt door volvofh12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Scania 1965 ,wij hebben dit aan de hand gehad in D , daar hadden we 'n adres waar we koppelde .Het idee was idd pas er uit tacho op oos de chauffeur kon dan gaan eten of zo , en 'n Duitse medewerker van dat bedrijf zou dan de koppelwerkzaamheden doen. Feest ging niet door de Duitse instanties vonden het niet goed volgens een of ander artikel in de RTW.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oké  duidelijk Opa Bert.

Jammer dat je het artikel nummer niet meer weet.

Ben wel benieuwd namelijk

 

Kijk..ik snap best dat de instantie's er hele grote vraagtekens bij zetten 

Alleen zie ik het verschil niet tussen 5 minuten OOS en 11 uur OOS.

Tenminste..als je naar de wet kijkt, want daar zie ik nog geen onderscheid staan.

 

Mocht je nog kunnen achterhalen welk artikel dan hoor ik het graag !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt, ik ook niet.

Ik gok het  ;) Tussen 2 diensten kan ook, het probleem is om het acceptabel te maken, als de controleur je niet geloofd ga je nat.

Ik heb een adres in Terneuzen waar ik gebruik van kan maken als er vragen komen  ;)

Dat is een reden waarom wij dus ALTIJD een pas in de tachograaf hebben, en geen OOS gebruiken. Komt ook nog wel eens voor dat een ander even de auto gaat lossen en weer laden. Meestal binnen een kwartiertje klaar, maar de chauffeur kan dan na zijn pauze gelijk weer weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Oké  duidelijk Opa Bert.

Jammer dat je het artikel nummer niet meer weet.

Ben wel benieuwd namelijk

 

Kijk..ik snap best dat de instantie's er hele grote vraagtekens bij zetten 

Alleen zie ik het verschil niet tussen 5 minuten OOS en 11 uur OOS.

Tenminste..als je naar de wet kijkt, want daar zie ik nog geen onderscheid staan.

 

Mocht je nog kunnen achterhalen welk artikel dan hoor ik het graag !!

Het verschil zit hem in het feit, dat er out of scope gereden wordt in een pauze van 3 kwartier, de kans dat dit gebeurd om fraude te plegen. En in de nachtrust is die kans dus minder aannemelijk omdat de chauffeur dan inderdaad zou moeten rusten, en een ander het voertuig verplaatst heeft. Binnen die 3 kwartier is het nogal aannemelijk dat het door de chauffeur zelf gedaan is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meen te weten dat de OOS functie alleen toegepast mag worden in Nederland ?

 

Dat houd automatisch in dat bij controle, en die controle doen ze altijd met een USB-stick die ze in je tachograaf duwen en dus gelijk zowel je kaart als tachograaf uitlezen.

Vind die controle dus plaats in Frankrijk dan kan je erop aangesproken worden.

 

Alleen als je het spelletje weet mee te spelen en jij netjes uitlegt aan de Franse Gendarmerie, kan jij erop wijzen dat je OOS hebt gebruikt in NL.

Meestal dan gaat het OOS geval op voor even je auto te verplaatsen, rij je een half uur ermee, dan zou zelfs in Nederland elke agent zijn wenkbrauwen fronzen.

De reden waarom je dat kan aantonen is simpel.

 

Je moet het land invoeren waar jij je dag eindigt.

 

Sluit jij je dag dus in Frankrijk af, denkt slim te zijn door dan tijdens je nachtrust je pas eruit te halen, om zo je auto te verplaatsen,misschien omdat je moet koppelen, en zet je tachograaf op OOS, dan bega je dus een overtreding in Frankrijk,want het gebruik van OOS is daar niet toegestaan.

 

Bij mijn controle werd ook OOS geregistreerd, maar hierover werd niks gezegd, daar de auto in NL op OOS stond.

 

Vergeet trouwens niet dat ze ook simpel een snelheidsprintje aan je kunnen vragen hier in Nederland.

Haal jij je pas eruit om zogenaamd pauze te maken die je naderhand dus invoert, als jij je pas weer invoert, kunnen ze zien dat de auto heeft gereden.

Dat kan uitgelegd worden als oneigenlijk gebruik van de OOS functie, wat kan leiden tot een nadere inspectie van IL en T.

Het word een vreemd verhaal om die agent wijs te maken dat jij in de kantine zat en een ander jouw auto doet verplaatsen.

Het kan, maar geloofwaardig ?

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Richtlijn 88/599 is vervallen,

Nu heb je

RICHTLIJN 2006/22

 

BIJLAGE I

DEEL A

WEGCONTROLES

Bij wegcontroles worden in het algemeen de volgende punten gecontroleerd:

1.

dagelijkse en wekelijkse rijtijden, onderbrekingen en dagelijkse en wekelijkse rusttijden; de registratiebladen van de voorgaande dagen, die volgens artikel 15, lid 7, van Verordening (EEG) nr. 3821/85 aan boord van het voertuig moeten zijn en/of de gegevens die voor dezelfde periode worden opgeslagen op de bestuurderskaart en/of in het geheugen van het controleapparaat overeenkomstig bijlage II en/of op afdrukken;

2.

voor de in artikel 15, lid 7, van Verordening (EEG) nr. 3821/85 bedoelde periode, alle gevallen van overschrijding van de toegestane snelheid door het voertuig, d.w.z. alle perioden van meer dan 1 minuut waarin de snelheid van het voertuig meer dan 90 km/h voor voertuigen van de categorie N3, respectievelijk 105 km/h voor voertuigen van de categorie M3 bedraagt (de categorieën N3 en M3 zijn gedefinieerd in bijlage II, deel A, bij Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan (1);

3.

indien van toepassing, de momentane snelheden die door het controleapparaat gedurende ten hoogste de 24 afgelopen uren waarin het voertuig is gebruikt, geregistreerd zijn;

4.

de correcte werking van het controleapparaat (vaststelling van eventueel misbruik van het controleapparaat en/of de bestuurderskaart en/of de registratiebladen) of, indien van toepassing, de aanwezigheid van de in artikel 14, lid 5, van Verordening (EEG) nr. 3820/85 bedoelde documenten

 


 

 

als ook

 

Inbreuken

Overeenkomstig artikel 9, lid 3, en met het oog op de toepassing van deze richtlijn, dient de volgende niet-exhaustieve lijst tot richtsnoer voor wat kan beschouwd worden als een inbreuk:

1.

de maximaal toegestane dagelijkse, zesdagelijkse of tweewekelijkse rijtijden overschrijden;

2.

de minimaal verplichte dagelijkse of wekelijkse rusttijd niet naleven;

3.

de minimaal verplichte duur van de onderbreking niet naleven;

4.

nalaten een tachograaf te installeren overeenkomstig de voorschriften van Verordening (EEG) nr. 3821/85.

 

 

Met betrekking tot de classificatie van ernstige inbreuken verklaart de Commissie dat volgens haar onder meer het volgende moet worden verstaan onder ernstige inbreuken op de verordening tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer:

1.

de maximaal toegestane dagelijkse, zesdagelijkse of tweewekelijkse rijtijden met 20 % of meer overschrijden;

2.

de minimaal verplichte dagelijkse of wekelijkse rusttijd met 20 % of meer niet naleven;

3.

de minimaal verplichte duur van de onderbreking met 33 % of meer niet naleven, en

4.

nalaten een tachograaf te installeren overeenkomstig de voorschriften van Verordening (EEG) nr. 3821/85.

De Commissie en de lidstaten doen al het mogelijke om ervoor te zorgen dat de bepalingen van de AETR binnen twee jaar na inwerkingtreding van deze richtlijn in overeenstemming worden gebracht met de bepalingen van deze richtlijn. Indien dit niet gebeurd is binnen die termijn, stelt de Commissie de passende maatregelen voor om deze toestand te verhelpen.

 

De controleurs dienen ook schijven te kunnen uitlezen, ze mogen niet discrimineren als ze geen uitleesapparaat voor schijven bij zich hebben mogen ze dus ook geen digitacho's controleren!

 

4.   Zonder afbreuk te doen aan artikel 9, lid 2, worden wegcontroles zonder discriminatie uitgevoerd. Handhavingsambtenaren onthouden zich van iedere discriminatie op een van de onderstaande gronden:

a)

het land waar het voertuig is ingeschreven;

b)

het land waar de bestuurder zijn verblijfplaats heeft;

c)

het land waar de onderneming gevestigd is;

d)

het vertrekpunt en de bestemming van de rit;

e)

type tachograaf, met name analoog of digitaal.

5.   De handhavingsambtenaar beschikt over:

a)

een lijst met de voornaamste te controleren punten als vermeld in bijlage I, deel A;

b)

de standaard-controleapparatuur vermeld in bijlage II.

   
bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook deze is inmiddels vervallen, er is nu

Verordening (EU) nr. 165/2014 van het Europees Parlement en van de Raad van 4 februari 2014

en zie nu, het staat er ineens wel in.

7. De bestuurder vermeldt in de digitale tachograaf het symbool van het land waar de werkperiode van de dag respectievelijk is begonnen en geëindigd. Een lidstaat kan de bestuurder van voertuigen die op zijn grondgebied binnenlands vervoer verrichten echter verplichten bij het landsymbool, nadere geografische gegevens te verstrekken, mits deze nadere geografische gegevens door de betrokken lidstaat vóór 1 april 1998 aan de Commissie zijn meegedeeld.

Dus s'ochtends en s'avonds aangeven welk land je begonnen/geeindigd bent.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zat nog te zoeken of er nog wat veranderd was, maar als je te lang naar dat soort documenten kijkt zie je door de bomen het bos niet meer.

Omdat ik elke dag de pas eruit haal geef je ook automatisch het land in.

 

Een lidstaat kan de bestuurder van voertuigen die op zijn grondgebied binnenlands vervoer verrichten echter verplichten bij het landsymbool, nadere geografische gegevens te verstrekken

Is voor Spanje zeker provincie invoeren, maar dat is voor de aankomende tachogeneratie waarschijnlijk niet meer nodig door de GPS integratie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden