[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Nieuwe uitdaging


jeroen1987

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal, ik ben Jeroen 28 jaar en woonachtig in Wageningen.

Intussen al weer 8 jaar werkzaam als chauffeur (eigen vervoer) bij een bedrijf in Veenendaal die allerlei machines verhuren.

De eerste 3 jaar heb ik deze vervoerd met een grote pick-up met daar achter een grote aanhanger met huif, en de laatste 5 jaar rijd ik ook op een bakwagen (daf cf)

Maar ik wil nu toch echt de "beroeps goederen vervoer" in.

En dan als nationaal oplegger chauffeur het liefste distributie werk (geen winkel distributie)

In de toekomst wanneer ik

Voldoende ervaring heb opgebouwd wil ik of LZV of zwaar transport gaan rijden.. Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

Aangezien ik bij mijn huidige werkgever alleen het "beperkte" C rijbewijs heb gehaald moet ik de code 95 nog behalen.

Het is wel een hele investering, maar tegenwoordig heb je weinig keuze.

Dus ik ben begin dit jaar naar een rijschool gegaan om me hiervoor aan te melden.

Vorige week zaterdag heb ik twee theorie examens afgelegd (V2C & V3C) en voor beide geslaagd.

En as. Donderdag heb ik een dag praktijk (toets besloten terrein & praktische toets) gevolgd door examen.

Mocht ik hiervoor ook slagen dan heb ik mijn code 95 in de zak.

Ook heb ik een intake gedaan op de oplegger, dit ging erg goed (bochtje achteruit & docken in een keer goed) en kreeg het advies om 12 uur te lessen voorafgaand aan het examen.

Er werd voorgesteld om 4 lessen van 3 uur te nemen, maar ik heb toch gekozen voor 6 lessen van 2 uur.

Ik heb inmiddels al wat lessen gehad en mijn examen staat gepland op vrijdag 4 maart.

Ondanks dat het aandocken met de intake in één keer goed ging, heb ik er met de lessen wel wat meer moeite mee.

Misschien dat het mee speelt dat ik in de avonduren les wanneer het donker is (mijn huidige werkgever weet niet van mijn lessen en plannen om weg te gaan)

En bij de intake kreeg ik een makkelijk dock met duidelijke lijnen op de vloer en zeeën van ruimte eromheen, en tijdens de lessen wat lastigere.. Zonder lijnen, geen verlichting etc.

Ik kom met de oplegger meestal niet helemaal recht voor het dock uit of een paar cm te ver naar links...

Het is toch een kwestie van goed oefenen nietwaar? Maar ik denk toch dat je het uiteindeljk in de praktijk moet leren. Maar op het examen moet ik het toch een keer goed doen

Ik hoop echt dat ik slaag, dan kan ik gaan solliciteren.. En misschien in de tussentijd al wat ervaring opdoen als weekend chauffeur aangezien ik nog aan een opzegtermijn vast zit.

Heeft er iemand misschien suggesties voor een goede werkgever in de omgeving van Veenendaal/Ede of omstreken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Winkeldistributie lijkt me inderdaad het moeilijkste wat er is, dan word je gelijk in het diepe gegooid.

Maar misschien moet ik dan juist daar beginnen inderdaad, het zal de eerste weken behoorlijk zweten zijn.. Maar het is wel een goede leerschool

Nope , niet doen... Sowieso, dat soort 'distributie-jongens' zoeken het liefst winkeldistributie-chauffeurs mét ervaring.

Er wordt veel, erg veel schade gereden.

En het verloop onder dit type chauffeurs is agv. daarvan ook erg groot (vandaar ook altijd weer die zoekoproepen naar Winkeldistributie-chauffeurs).

Dan is het werk zelf ook pittig, de hele dag met containers schleppen.

Maar de allergrootste problemen zit em in de losplekken van de filialen zelf. Ze zitten soms/vaak op plekken die je ter plekke het angstzweet kan doen uitbreken (AH Velp is daar een mooi voorbeeld van).

 

Ik zou zeggen; ga eerst maar es fijn wat pendelen of koppelritten doen. Mag je vaak genoeg achteruit steken en heb je alle ruimte om je heen op de die grote industrieterreinen.

Maar dat zeg ik, dat denk ik.

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

"Voor wie geldt de Richtlijn?

De Richtlijn bestaat uit twee onderdelen: de basiskwalificatie en de verplichte nascholing. De wijzigingen in de basiskwalificatie hebben gevolgen voor aankomende beroepschauffeurs. De verplichte nascholing geldt voor elke beroepschauffeur die zijn vakbekwaamheid heeft en wil behouden"

 

En volgens mij maakt de definitie "beroepschauffeur" geen onderscheidt in eigen of beroepsgoederenvervoer....


https://www.code95check.nl/Home/VeelgesteldeVragen

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar de allergrootste problemen zit em in de losplekken van de filialen zelf. Ze zitten soms/vaak op plekken die je ter plekke het angstzweet kan doen uitbreken (AH Velp is daar een mooi voorbeeld van).

Ik zou zeggen; ga eerst maar es fijn wat pendelen of koppelritten doen. Mag je vaak genoeg achteruit steken en heb je alle ruimte om je heen op de die grote industrieterreinen.

Maar dat zeg ik, dat denk ik.

Daar was ik dus al bang voor, dat het erg zwaar en vooral moeilijk werk is waar de kans op schade aanzienlijk groot is, dus zeker bij nieuwe chauffeurs.

Dat is de rede waarom ik in mijn eerste post aangaf dat ik geen winkel distributie zocht.

Ik ga straks gewoon lekker solliciteren en dan zie ik wel wat er allemaal op mijn pad komt, koppel en pendel ritten lijken mij geweldig!

Eigen vervoer is ook beroepsmatig vervoer,t is alleen geen beroeps goederenvervoer.

En daar heb je dus ook code 95 voor nodig.

"Voor wie geldt de Richtlijn?

De Richtlijn bestaat uit twee onderdelen: de basiskwalificatie en de verplichte nascholing. De wijzigingen in de basiskwalificatie hebben gevolgen voor aankomende beroepschauffeurs. De verplichte nascholing geldt voor elke beroepschauffeur die zijn vakbekwaamheid heeft en wil behouden"

En volgens mij maakt de definitie "beroepschauffeur" geen onderscheidt in eigen of beroepsgoederenvervoer....

https://www.code95check.nl/Home/VeelgesteldeVragen

Volgens mijn huidige werkgever is zijn bedrijf vrijgesteld van de tachograaf plicht en zo ook van de code 95.

Ik ben hier altijd wel wat argwanend over geweest, maar volgens mijn werkgever richt de "code 95" zich voornamelijk op rij en rusttijden en het gebruik van ladingsdocumenten. Alles waar het bedrijf niks mee van doen heeft omdat de hoofdzaak van het bedrijf niet "transport" is.

Ondanks zijn "geruststellende" verhalen heb ik toch maar van begin af aan een "bestuurskaart" aangevraagd, en deze altijd netjes gebruikt.. Ik heb wel 5 jaar zonder code 95 gereden.

Maar elke keer als ik het aanhaalde tijdens een functioneringsgesprek dan zei hij dat hij door de NIWO hiervan is vrijgesteld, maar dit heb ik nooit zwart op wit gezien.

Achteraf ben ik blij dat ik nooit ben aangehouden.

Vandaag de dag zit ik niet meer op de bakwagen, ik ga dat risico niet meer nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Nope , niet doen... Sowieso, dat soort 'distributie-jongens' zoeken het liefst winkeldistributie-chauffeurs mét ervaring.

Er wordt veel, erg veel schade gereden.

En het verloop onder dit type chauffeurs is agv. daarvan ook erg groot (vandaar ook altijd weer die zoekoproepen naar Winkeldistributie-chauffeurs).

Dan is het werk zelf ook pittig, de hele dag met containers schleppen.

Maar de allergrootste problemen zit em in de losplekken van de filialen zelf. Ze zitten soms/vaak op plekken die je ter plekke het angstzweet kan doen uitbreken (AH Velp is daar een mooi voorbeeld van).

Ik zou zeggen; ga eerst maar es fijn wat pendelen of koppelritten doen. Mag je vaak genoeg achteruit steken en heb je alle ruimte om je heen op de die grote industrieterreinen.

Maar dat zeg ik, dat denk ik.

zo jammer weer he JD.

Omdat u er nou niet geschikt voor was, gelijk maar zeggen tegen nieuwkomers dat ze maar vooral niet in de winkel distributie moeten gaan, want ja dat is werken hoor........... Pfffffff

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zo'n lijst ligt bij ons in de bakwagen, en onderstaand is dan gemarkeerd.

Vrijstellingen nascholing chauffeurs

7 Voertuigen die materieel of uitrusting vervoeren die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft, mits het rijden met het voertuig niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.

In Nederland wordt het laatste deel van de zin langs de weg gecontroleerd door te kijken of de chauffeur niet meer dan 12 uur per week rijdt.

In Nederland gelden ook onderstaande uitzonderingen als de bestuurder minimaal 21 jaar is en het voertuig binnen een straal van 50 kilometer rondom de vestigingsplaats blijft.

Vrijstelling van de tachograaf

— voor het dragen van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder beroepshalve gebruikt.

Deze voertuigen mogen alleen binnen een straal van 50 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf worden gebruikt en op voorwaarde dat dit vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je reed dus niet meer als 12 uur per week, en je was geen chauffeur maar deed ander werk en vervoerde daar de machine's of gereedschappen voor met een vrachtauto :confused:

Denk toch dat het niet klopt met wat je in de openingspost schrijft.

Nee klopt, dit formulier kwam hij eind vorigjaar mee aanzetten. Toen was mij meteen duidelijk dat het van geen kant klopte.

Toen ik dit aan de werkgever deed voorleggen kwam hij met het voorstel een andere baan te gaan zoeken als het me niet beviel!!!

Dat was voor mij de druppel, en een nieuwe kans om de beroeps goederen vervoer in te gaan. Ik heb altijd al met "groot" materieel willen rijden vandaar dat ik ook mij CE wil gaan halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

en dan nu eisen stellen.

ga nu eens met je eigen ten rade van wat wil ik.

dat is chauffeur op een oplegger.

je bent nu nog aan het lessen en je ga al stellen met een bakwagen wil ik niet meer.

als ik werkgever was dan kwam je met deze instelling er niet in.

waar leer je beter achteruit rijden dan in het winkel distibute.

en ga eens ten rade wat zijn er voor opleggers deze rijden namelijk allemaal anders.

citytrailer mer draaibaar as.

zo kan ik nog wel doorgaan..

dus blaas nu niet zo hoog van de toren.

ik heb je al eerder geschreven neem van alles aan wat er op je weg komt en ga niet selecteren.

een beroeps chauffeur moet op alles inzetbaar zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en dan nu eisen stellen.

ga nu eens met je eigen ten rade van wat wil ik.

dat is chauffeur op een oplegger.

je bent nu nog aan het lessen en je ga al stellen met een bakwagen wil ik niet meer.

als ik werkgever was dan kwam je met deze instelling er niet in.

waar leer je beter achteruit rijden dan in het winkel distibute.

en ga eens ten rade wat zijn er voor opleggers deze rijden namelijk allemaal anders.

citytrailer mer draaibaar as.

zo kan ik nog wel doorgaan..

dus blaas nu niet zo hoog van de toren.

ik heb je al eerder geschreven neem van alles aan wat er op je weg komt en ga niet selecteren.

een beroeps chauffeur moet op alles inzetbaar zijn.

Eisen stellen? Volgens mij blaas je het wel een beetje op, en anders begrijpen wij elkaar waarschijnlijk verkeerd.

Maar bij deze nogmaals:

Ik ben momenteel bakwagen chauffeur weliswaar in de vorm van eigenvervoer, maar mijn "doel" is uiteindelijk als oplegger chauffeur aan het werk te gaan.

Als dat betekend dat ik de eerste maanden met een bakwagen op pad moet om mezelf te bewijzen is dat absoluut geen probleem.

Ik ben zeer gemotiveerd en bereid lange dagen te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat mag zeker, ik ben in totaal (code 95 & CE rijbewijs) wanneer ik alles in 1x haal € 2500,- kwijt.

€ 865,- Voor de code 95:

- lesboeken: €75,-

- examens V2C & V3C: € 170,-

- Praktijk: toen besloten terrein & praktische toets + examens: € 620,-

€ 1655,- CE rijbewijs:

- medische keuring: € 105,-

-intest: € 150,-

- 12 uur lessen incl. afrijden etc.: € 1400,-

 

Mijn ervaring is dat als een werkgever ziet dat je zelf de kosten draagt voor je opleiding zij dit als een dikke pre zien. Zelf heb ik mijn volledige CE + Code 95 uit eigen zak betaald en na het ophalen van mijn rijbewijs van het stadhuis kon ik na 3 weken kiezen uit 3 banen. Kortom, je bent goed bezig en geloof in jezelf.

 

En een ander ding, het is straks als je alles hebt belangrijker dat je aan de bak komt en ervaring op gaat doen. Zodra je aan het werk bent en ervaring opdoet met een trekker / oplegger combi wordt het makkelijker om een werkgever naar keuze te vinden.

 

En wat het dokken betreft, ik als 56 jarige met net 4 weken ervaring zet ik de combi al aardig vlot en goed neer voor het dok. Ik kan altijd lossen en hoef nooit terug de trekker in. Met andere woorden, maak je niet druk, het komt vanzelf. Oefening baart kunst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Yep, ik ben een boffert. Kon zelfs kiezen uit 3 werkgevers. Waar dat precies door komt is mij niet duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Jij wint ook vaak de staatsloterij, en de postcode loterij?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Yep, ik ben een boffert. Kon zelfs kiezen uit 3 werkgevers. Waar dat precies door komt is mij niet duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Nou, als die foto op jouw avatar jou moet voorstellen, ga je als de brandweer LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mijn ervaring is dat als een werkgever ziet dat je zelf de kosten draagt voor je opleiding zij dit als een dikke pre zien. Zelf heb ik mijn volledige CE + Code 95 uit eigen zak betaald en na het ophalen van mijn rijbewijs van het stadhuis kon ik na 3 weken kiezen uit 3 banen. Kortom, je bent goed bezig en geloof in jezelf.

En een ander ding, het is straks als je alles hebt belangrijker dat je aan de bak komt en ervaring op gaat doen. Zodra je aan het werk bent en ervaring opdoet met een trekker / oplegger combi wordt het makkelijker om een werkgever naar keuze te vinden.

En wat het dokken betreft, ik als 56 jarige met net 4 weken ervaring zet ik de combi al aardig vlot en goed neer voor het dok. Ik kan altijd lossen en hoef nooit terug de trekker in. Met andere woorden, maak je niet druk, het komt vanzelf. Oefening baart kunst.

Wat ben ik blij jouw berichtje gelezen te hebben, zo kan het dus ook!

Nu maar hopen dat ik net zoveel geluk heb met het vinden van een baan.

En inderdaad, eerst ergens ervaring opdoen zodat je ook onder het kopje "ervaren chauffeur" past. Dan kan je veel eerder ergens aan de bak komen

Wat voor soort transport ben je nu werkzaam in?

Ik ben er ook van overtuigd dat je de kneepjes van het vak echt pas in de praktijk leert zodra je er dagelijks mee bezig bent.

Ben net klaar met lessen, het ging naar mijn idee best lekker... Zelfs de instructeur was erg positief.

Maar ik kan voor jouw zeker mijn bewondering uitspreken, 56 jaar en mogen kiezen uit een baan.. En naar 4 weken al lekker de smaak te pakken hebben....Ga zo door!!!

Gr. Jeroen

*edit

Mijn schoonvader is ook van 1960.. Die is 5 jaar geleden ook zo begonnen bij een transportbedrijf.. (Hij had alle rijbewijzen vroeger in het leger gehaald)

Hij kwam uit een hele ander branche, maar had voor hij ging solliciteren een paar lessen gevolgd.

Dat bedrijf waar hij nu werkt nemen ze alleen maar oplegger chauffeurs en combi chauffeurs aan. Bakwagen chauffeurs hebben ze in overvloed.

bewerkt door jeroen1987
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat ben ik blij jouw berichtje gelezen te hebben, zo kan het dus ook!

Nu maar hopen dat ik net zoveel geluk heb met het vinden van een baan.

En inderdaad, eerst ergens ervaring opdoen zodat je ook onder het kopje "ervaren chauffeur" past. Dan kan je veel eerder ergens aan de bak komen

Wat voor soort transport ben je nu werkzaam in?

Ik ben er ook van overtuigd dat je de kneepjes van het vak echt pas in de praktijk leert zodra je er dagelijks mee bezig bent.

Ben net klaar met lessen, het ging naar mijn idee best lekker... Zelfs de instructeur was erg positief.

Maar ik kan voor jouw zeker mijn bewondering uitspreken, 56 jaar en mogen kiezen uit een baan.. En naar 4 weken al lekker de smaak te pakken hebben....Ga zo door!!!

Gr. Jeroen

*edit

Mijn schoonvader is ook van 1960.. Die is 5 jaar geleden ook zo begonnen bij een transportbedrijf.. (Hij had alle rijbewijzen vroeger in het leger gehaald)

Hij kwam uit een hele ander branche, maar had voor hij ging solliciteren een paar lessen gevolgd.

Dat bedrijf waar hij nu werkt nemen ze alleen maar oplegger chauffeurs en combi chauffeurs aan. Bakwagen chauffeurs hebben ze in overvloed.

Graag gedaan. Ik rij GFT van tuinders / telers naar een centraal punt en van daar uit naar de DC's van een grote supermarkt keten. Redelijk afwisselend werk en bij de ophaal punten krijg ik genoeg uitdagingen / oefen kansen qua dokken en achteruit rijden . Maar deze boffert mag er om 02:30 uit dus ik ga mijn mandje in. Succes en volhouden Jeroen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volgens mij heeft die al aangeven dat die best nog wel op een bakwagen wil rijden, maar niet op de bakwagen van zijn huidige werkgever.

Distributie hangt nog altijd een grote schim omheen, maar als je de aanleg voor hebt, want dat is het toch vaak, dan kun je als groentje een heel eind komen.

Uiteraard, enig begeleiding in vorm van 3 dagen stage is wel nodig.

Onlangs iemand mee op de auto gehad die had wel zijn rijbewijs, maar niet de ervaring, die had zichzelf vrijwillig aangeboden om ervaring op te doen.

Die kwam een heel eind na 3 dagen, slechts 1x bijna een kopschot / bestelbus ervaring, maar toen was die ook gelijk wakker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tips voor Jeroen1987: Simon Loos, Peter Appel.

 

Hoe het bij Appel zit weet ik niet, maar bij Loos mochten we een dag naar Wognum en daar ging de mentor-chauffeur ons laten stoeien met de vrachtwagen. Het enige wat je dan aantikte was een pionnetje, maar je leert er wel weer van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

zo jammer weer he JD.

Omdat u er nou niet geschikt voor was, gelijk maar zeggen tegen nieuwkomers dat ze maar vooral niet in de winkel distributie moeten gaan, want ja dat is werken hoor........... Pf

 

 

Laat je niet bang maken Jeroen.

Sommige blijven het zweet in de handen houden en anderen hebben geen moeite met een beetje uitdaging in het werk en wat moeilijkere situatie's .

Je krijgt wel snel vertrouwen in je zelf als het allemaal weer is gelukt en je de wagen weer netjes afsluit aan het einde van de dag  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
jeroen.

mijn op en of aanmerkingen zijn niet rot bedoeld.

maar topic 8 schrijf jij ik wil niet op een bakwagen ervaring genoeg.

dan blijkt dat je maar twaalf uur in een week rijd.

dan maak je de opmerking liever geen winkeldistributie.

hieruit proef ik dat je als het moeilijk word het liever niet doet ,maar bedenk wel als je met een oplegger ergens staat en het is moeilijk moet je het alleen oplossen.

 

ik hoop dat je snel werk vind maar met jou wensen wordt het moeilijk.

dus wat ik probeer te zeggen is ga niets uit de weg en pak wees niet crities op het werk pak alles aan.

want onderweg weg van de zaak sta je er alleen voor.

dus blaas niet te hoog van de toren

 


Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het wordt je zo makkelijk mogelijk gemaakt. 

De tip dat een AH vaak bij een P en een PTT in het stratenboek zit is een beetje achterhaald  :D

Bij de meeste bedrijven, (zo niet alle bedrijven) mag je eerst een paar dagen met iemand mee. 

Zeker als je net je rijbewijs hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden