[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Man tgx onderhoud roetfilter vereist


Stijn de Block

Recommended Posts

  • Forumlid

Beste leden, ik ben bezig met mijn eindwerk en ik heb net de ferry naar Dover genomen of ik sta al met de man in panne ( situatie roetfilter vereist onderhoud )

Volgens het man boekje mag ik max nog 2u of 120 km verder bollen maar ik moet wel een garage opzoeken..

Nu vind ik er niet veel van in England dus kunnen jullie misschien helpen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Overleggen met de planning wat het beste te doen is?

Misschien hebben ze wel ervaring met deze storing en is het iets waar je wel wat langer mee kan doorrijden (mits je dan niet eventuele rechten of garanties vanuit het onderhoudscontract verspeelt...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 years later...
  • Forumlid

Als ik dit zo lees denk ik dat je het systeem niet genoeg tijd en druk/kracht/warmte geeft om te regenereren !

Om een compleet regeneratie traject af te leggen,beter gezegd goed regenereren spelen vele factoren een rol bijvoorbeeld de juiste temperatuur en doorstroomdruk,het lampje verteld je eigelijk dat hij wil/moet regenereren dus kort gezegd het vuil uit uitlaat verwijderen op dit moment lukt deze procedure dus niet of niet geheel waardoor het lampje gaat branden.

Ik zou contact opnemen met MAN deze kunnen je zo vertellen wat voor rijstijl je gedurende een x aantal minuten moet aanhouden om dit proces tot een goed einde te brengen en je filter/uitlaat weer goed schoon is.

Vaak moet je minimaal 80% van je motorvermogen hebben,en speelt een hoog toerental en motor en uitlaattemperatuur een grote rol,bij je dealer vertellen ze het zo.

Denk er niet te eenvoudig over,door niet of slecht regenereren loop je zomaar tegen een grote kostenpost op !!

 

Wat me het meest verbaast is het feit dat je eigelijk niets anders doet dan vuil opvangen (zodat het niet gemeten word op een bepaald moment) bijvoorbeeld bij jaarlijkse apk,maar doodleuk zodra het opslagbakje (uitlaat/filter) vol is,je dit vuil gewoon met regenereren ineens naar buiten blaas en je dus mijn inziens het vuil er gewoon op een niet meetbaar tijdstip naar buiten blaast.

Heel deze systemen zijn vast door milieu kabouters uit het sprookjesbos in de Efteling uitgevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt helemaal 1934. Opgevangen roet wordt simpelweg verbrand tot fijnstof en de pijp uit gejaagd de atmosfeer in. Onder het motto: wat niet weet, wat niet deert. Iets wat je niet ziet, is er voor de meeste mensen ook niet.

Grotere roetdeeltjes zijn veel makkelijker af te vangen, maar geven ook zichtbare zwarte pluimen. 

 

Durashifts auto zal door de relatief korte stukken niet volledig kunnen regenereren en daardoor langzaam vol lopen en storing geven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zal het maandag in de wagencheck applicatie melden, kijken of ze reageren op het hoofdkantoor.

 

Ik heb eens in de zoveel tijd inderdaad die melding dat ie moet regeneren.. vervolgens regenereren bij stationair toerental.. Vaak komt daar de temperatuurwaarschuwing van de uitlaat bij, teken dat het systeem lekker aan het warm stoken is. De auto kan er wel een dag over doen om dat proces te doorlopen. Maar dan is het ook voor weken weer weg.

 

Nu, afgelopen week, komt de melding dus elke dag voorbij. Het komt op mij over dat het systeem dus niet tot afronding komt. Ik hoor wel aan het motorgeluid dat ie soms bezig is,.. dan 'bromt' ie meer bij stationair toerental.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Regeneren gaat het beste op de snelweg, bij kort werk wordt idd de cyclus niet voltooid en begint hij elke keer weer opnieuw.

Jaren geleden had Wegtransport in Amsterdam Volvootjes die elke avond aan de stekker gingen om de uitlaat schoon te branden, want bij stadsdistributie komt de motor/uitlaat niet op temperatuur. 

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden