[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Stap terug


Jeroen162

Recommended Posts

  • Forumlid

Chauffeurs zijn gewend aan lange werkweken. Ik werk al 5,5 jaar als internationaal chauffeur met gemiddeld 55 uur per week, met uitschieters richting 70 uur. Door zaken als een vriendin, eigen huis en toegenomen hobby's zijn er privé in die jaren wel wat zaken veranderd en zeker het laatste jaar merk ik wel dat ik steeds vaker behoefte heb om het soms wat kalmer aan te doen. 

 

Ik weet dat er bij mijn werkgever wel mogelijkheden voor zijn. Enkele collega's hebben in het verleden een contract voor 32 uur hebben gehad (+- 45 uur in de praktijk) en een andere collega die in het verleden ook een normaal contract heeft gehad, beunt nu met een nulurencontract voornamelijk in de zaterdag en in de avonden wat bij.

 

Ik vraag me af of er hier chauffeurs zijn die een soortgelijke stap hebben genomen? En hoe is dit jullie bevallen?

bewerkt door Jeroen162
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jeroen, dat is leeftijdsafhankelijk, persoonlijk heb ik ruim 40 jaar gereden, eerste jaren van mijn carrière als chauffeur wat binnenlands werk daarna ben ik bij een werkgever terecht gekomen waar ik het uiteindelijk tot aan m'n pensionering heb mogen werken en dat ruim 35 jaar, in het begin viel het mij zwaar tegen maar achteraf bezien heb ik er nooit geen spijt van gehad en vergeet niet "overal is wel wat" uiteraard naarmate je ouder wordt kan het werk als int. chauffeur weleens behoorlijk tegen gaan staan maar door een goede verstandhouding met je werkgever kom je er altijd wel uit, ik heb altijd tijdens de schoolvakanties om de week één van mijn beide kinderen meegenomen, maar mijn vrouw is ook vaak mee geweest nadat de kinderen het huis uit waren en inderdaad op sociaal vlak moet je aardig wat inleveren, het is geen kantoorbaan van 9 tot 5 en elke avond thuis, je kan ook niet altijd op verjaardagen van dierbaren aanwezig zijn, dat moet dan maar later, het zijt zo, nooit geen probleem van gemaakt trouwens en dat is/was wederzijds.

 

En of het zwaar is? ja soms wel maar ik heb er ook een tijd gekend dat het wel meeviel maar vergeet niet dat je ook hobby's moet gaan creëren voor jezelf want als je eenmaal met pensioen gaat dan kan het weleens zijn dat je in een diep zwart gat valt en jezelf kapot loopt te vervelen na een tijdje, de eerste maanden na je pensioen valt het nog wel mee maar daarna dan komen pas de problemen, ik ben wel blijven rijden zo af en toe bij m'n oude werkgever als er zieken of vakanties waren, na vorig jaar zomer ben ik ermee gestopt en ik heb daar absoluut geen spijt van (maar zeg nooit,nooit!), het is een kwestie van afkicken, ik heb nu wel andere zaken aan m'n hoofd en ik koester de herinneringen van het chauffeur zijn, we hebben altijd nog de foto's en wat oude filmpjes/video's.

Het ligt er maar aan hoe oud je bent op dit moment, als je nu na 5.5 jaar al gaat zeggen dat het te zwaar gaat worden dan vraag ik mij af in welke tak van het transport je werkzaam bent, als het veel op zelf laden/lossen aankomt ja dan kan ik mij voorstellen dat het zwaar is, ik ben nog altijd van mening dat het sturen sowieso ook werken is en dat is mentaal behoorlijk belastend, als je daarnaast ook nog moet laden/lossen dan wordt het ook lichamelijk zwaar, ikzelf heb daar niet altijd zoveel last van gehad maar vandaar dat ik vraag in welke tak van transport zit je en dat kan heel divers zijn.

Als je het financieel kan opbrengen om minder te gaan werken in goed overleg met je werkgever dan zou ik dat zeker doen als het jou een bepaalde genoegdoening zou brengen, maar dat is ieder voor zich, ik zou zeggen denk er goed over na en sterkte ermee.

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Het is natuurlijk wel heel dom als je nu een 40 uur contract hebt om dit om te laten zetten baar bijvoorbeeld een nul uren contract of 35 uur. Gewoon afspreken dat je in plaats van 5 dagen nu 4 dagen per week wil werken. Maak je ook vanzelf minder uren, zonder dat je contract er aan gaat. Nu moet je werkgever je hoe dan ook 40 uur uitbetalen, dat veranderd natuurlijk wanneer je een contract met minder uren krijgt. Bij ziekte bijvoorbeeld heeft dit juist een negatief effect op je inkomen.

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Dat is wel leuk als je ergens "nieuw" begint. Niet als je er al werkt, en een 40 uren contract hebt.

Dan altijd je contract in stand proberen te houden.

Minder uren maken kan best bij goede afspraken

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is natuurlijk wel heel dom als je nu een 40 uur contract hebt om dit om te laten zetten baar bijvoorbeeld een nul uren contract of 35 uur. Gewoon afspreken dat je in plaats van 5 dagen nu 4 dagen per week wil werken. Maak je ook vanzelf minder uren, zonder dat je contract er aan gaat. Nu moet je werkgever je hoe dan ook 40 uur uitbetalen, dat veranderd natuurlijk wanneer je een contract met minder uren krijgt. Bij ziekte bijvoorbeeld heeft dit juist een negatief effect op je inkomen.

 

Maar dan moet je werkgever daar ook akkoord willen gaan en dat is bij mij in ieder geval niet zo. In de praktijk zal ik in 4 dagen nog steeds op gemiddeld rond 45 uur uitkomen, maar mijn werkgever wil niet de garantie geven dat ik die uren ook altijd kan maken. Ik heb verder een goede verstandhouding met mijn werkgever en hoewel de uitdaging er tegenwoordig wel wat meer uit is, bevalt het werk mij ook nog steeds prima. Financieel kan ik een verlies van rond de 20% nog prima dragen op dit moment en je leeft tenslotte maar één keer.

 

Maar waar ik ook nog mee in de maag zit is dat er dan hoogstwaarschijnlijk vaker in mijn auto gereden zal worden en gezien de zwijnenstal die sommige van mijn collega's weten achter te laten ben ik daar niet zo heel gelukkig mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Na ongeveer 25 jaar in het goederenvervoer gezeten te hebben en lange dagen gemaakt te hebben heb ik ook 8 jaar geleden het roer omgegooit en rij nu nagenoeg lokaal en gem. genomen 37,5 uur in de week....

Moet er wel bij zeggen dat ik woon op 2,5 km afstand van de zaak, ben tussendoor wel eens vrij en ben dan rap thuis te vinden.

Er is zeker heel wat in mijn leven veranderd. Meer vrije tijd die je THUIS doorbrengt, niet op een parking ergens in de verre.

Is overigens wel te laat, want mijn oudste rijdt nu zelf ook en is geregeld 2 weken van huis (rijdt enkel binnenland) en de jongste werkt 2 weken en is een week thuis.

Het opgroeien van de jongens heb ik dus nooit "bewust" meegemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Maar dan moet je werkgever daar ook akkoord willen gaan en dat is bij mij in ieder geval niet zo. In de praktijk zal ik in 4 dagen nog steeds op gemiddeld rond 45 uur uitkomen, maar mijn werkgever wil niet de garantie geven dat ik die uren ook altijd kan maken. Ik heb verder een goede verstandhouding met mijn werkgever en hoewel de uitdaging er tegenwoordig wel wat meer uit is, bevalt het werk mij ook nog steeds prima. Financieel kan ik een verlies van rond de 20% nog prima dragen op dit moment en je leeft tenslotte maar één keer.

Maar waar ik ook nog mee in de maag zit is dat er dan hoogstwaarschijnlijk vaker in mijn auto gereden zal worden en gezien de zwijnenstal die sommige van mijn collega's weten achter te laten ben ik daar niet zo heel gelukkig mee.

ja wat wil je nu???

Koop een eigen auto, die kan je stil zetten als jij het wil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik werk de maandag morgen niet meer, maar nu hebben ze wel wat vaker op zaterdag nodig, deze maand al 2x vorige week 3,5 uur en vandaag 7 uur, het moet geen gewoonte gaan worden  :D

Die maandag ben ik financieel niet slechter van geworden, oke ik laat wat onkostenvergoeding zitten, maar ik krijg wel gewoon 4 uur betaald omdat ik er ouwel*llendagen voor inlever. 

Dus je bent voor jou baas een oudje aan het worden Nog even en de wandel stok gaat mee

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Niet echt een stap terug, wel de werkweken anders ingedeeld om iedere week twee dagen weekend te krijgen.

Eerst was het 'n weekend van drie dagen (za-ma), vijf dagen werken, één dag weekend (zo) en dan weer op voor de volgende vijf. Zo'n zondag van wippen-wassen-wegwezen zeg maar  :D

 

Nu heb ik een werkweek van zes dagen, zo en ma weekend en dan een vierdaagse werkweek (di-vr). Met name die zesdaagse is ook niet alles maar goed, twee dagen weekend is me wel wat waard. Eigenlijk vereist zelfs om het idee te hebben uitgerust te zijn... Op termijn is mijn wens 'n week van vijf en 'n week van vier werkdagen maar dat kreeg ik de laatste keer niet voor elkaar helaas.

Aan de andere kant: gezien de wens van werkgevers om alle 'dure' uren naar 100% te zetten én de schrikbarend hoge belasting die over alle onregelmatige- en overuren geheven wordt zal het op de lange termijn zelfs voor chauffeurs richting 36 uur gaan. Als het dan toch niets meer oplevert... :rolleyes:   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

49% Ger, dat is bijkant de helft!

Volgens mij staat er hier ergens een rekenvoorbeeld waaruit blijkt dat je netto meer overhoudt van een normaal uur dan van 'n 'bijzonder' gewerkt uur... 

 

Het is CAO-technisch niet mogelijk maar eigenlijk zou je de keus moeten hebben om alles op normaal tarief te zetten: wij meer en de Grote Haagse Rovers minder :D  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
  • Forumlid

Even een kleine update (ben niet zo heel actief op dit forum), maar zit inmiddels al weer bijna 2 jaar bij een andere werkgever waar de werkdagen wel goed bespreekbaar waren. Ik werk nu 3,5 dag per week, woensdag t/m zaterdagmiddag (+- 45 uur), en dat bevalt me uitstekend. Fijne (vaste) auto, redelijk afwisselend werk en nog met 1 à 2 overnachtingen per week, waardoor ik nauwelijks terug ben gevallen in salaris.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb gewoon een normaal 40-uurscontract. Dat resulteert er wel in dat ik vrij snel een negatief verlofsaldo opbouw, maar het zij zo. Bij mijn vorige werkgever stond ik uiteindelijk ook 3 weken in de min, die ik bij uitdiensttreding terug heb moeten betalen, maar dat is mijn eigen keuze geweest. Als ik dit had geweten, had ik het al veel eerder gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi dat je die afspraak kunt maken om dagen terug te betalen.
Ik wist niet dat dit kon? Ons cao zit eigenlijk best strak in elkaar wat minder werken en flexibiliteit betreft.
Maar wat nu als je ziek wordt? Jou contract lijkt mij dan niet in het voordeel van je werkgever te werken.

Aan de andere kant werkt jou contract lijkt mij ook niet in jou voordeel wat overuren aangaat?

Maar als jullie van beide kanten zo goed kunnen werken :ok:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei lientje:

Mooi dat je die afspraak kunt maken om dagen terug te betalen.
Ik wist niet dat dit kon? Ons cao zit eigenlijk best strak in elkaar wat minder werken en flexibiliteit betreft.
Maar wat nu als je ziek wordt? Jou contract lijkt mij dan niet in het voordeel van je werkgever te werken.

Aan de andere kant werkt jou contract lijkt mij ook niet in jou voordeel wat overuren aangaat?

Maar als jullie van beide kanten zo goed kunnen werken :ok:

 

Dat geld voor iedereen hè. Teveel genoten verlof of vakantiegeld Moet terugbetaald worden...... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei lientje:

Mooi dat je die afspraak kunt maken om dagen terug te betalen.
Ik wist niet dat dit kon? Ons cao zit eigenlijk best strak in elkaar wat minder werken en flexibiliteit betreft.
Maar wat nu als je ziek wordt? Jou contract lijkt mij dan niet in het voordeel van je werkgever te werken.

Aan de andere kant werkt jou contract lijkt mij ook niet in jou voordeel wat overuren aangaat?

Maar als jullie van beide kanten zo goed kunnen werken :ok:

Die flexibiliteit lukt denk ik ook alleen als je werkgever veel dagritten doet. Ik werd bij mijn vorige werkgever een paar jaar aan het lijntje gehouden dat kortere werkweken steeds in de toekomst mogelijk waren, àls ze meer chauffeurs konden werven en àls ze meer werk konden vinden... Ik reed daar voornamelijk internationaal, met incidenteel een dagrit, bij mijn huidige werkgever is dat precies andersom. Ik kom, behoudens een enkele uitzondering, niet meer verder dan 250 km van de standplaats. Ongeveer de helft van mijn collega's is iedere avond thuis.

 

Overuren en ziekte maakt geen verschil, want ik heb gewoon een normaal fulltime contract. En zoals hierboven al gezegd heb je het voordeel van overuren sowieso pas boven de 40 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Jeroen162:

Ik werk nu 3,5 dag per week, woensdag t/m zaterdagmiddag (+- 45 uur), en dat bevalt me uitstekend.


Je zit zo evengoed boven de 40 uur in in 3.5 dagen schrijf je. 

Goed in overleg met je werkgever zoals jij dat wil.:ok:

... daar las ik even overheen.

Maar ik heb collega’s die zo werken met een 0 uren contract..

Op die manier werken is mooi, al zijn er onder onze vakbroeders ook die hier een stokje voor willen steken.

Onder het mom, 8 uur per dag gegarandeerd loon, de uren daar boven moet betaald worden als overuren.

 

Iets waar dus niet iedereen op zit te wachten.

Jij zal dan misschien minder overuren hebben, maar de toeslagen zullen dat weer compenseren?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Hij zal die 40 uur in 3 dagen moeten maken ( wat niet altijd lukt) Zijn zaterdag uren zullen 150% vergoed worden  en staan buiten de 40 uur tenzij hij in het eigen vervoer zit en dan dan buiten de transport cao valt. Wat ik mij dan afvraag of het lukt om bv 3 weken verlof te pakken, mocht je daar behoefte aan hebben, als je inteert op je verlof uren.

 

Al vraag ik mij wel af als je een 40 uur contact heb je dan ook de 40 uur betalingsgarantie hebt en je dan niet kan interen op je verlof uren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

^^  Zijn zaterdag uren zullen 150% vergoed worden  en staan buiten de 40 uur

Volgens mij niet:

DE zaterdag uren worden gebruikt om de 40 uur aan te vullen als die niet van maandag tot vrijdag gemaakt worden.

Wel krijgt hij over de zaterdag uren,die zijn 40 uur aanvullen 50 % extra betaald.

En uiteraard 150 % over de zaterdaguren die de 40 uur te boven gaan.

 

Zou hij dus op 3 dagen (tot vrijdag) 35 uur maken ,en op zaterdag ook 10 uur werken krijgt hij: 40 uur aan 100 % ,5 uur toeslag a 50 % en 5 uur a 150 %.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
27 minuten geleden zei Dokus:

 

 


Lekker ingewikkeld rekenen op deze manier, maar het kan ook simpeler.

Alle uren 100%
Zaterdag uren 50% toeslag
Zon-en feestdagen 100% toeslag
Uren van maandag tot en met vrijdag boven de 40 uur 30% toeslag


emoji40.png —- nulli cedo —- emoji40.png

 

 

Dokus ,ik wilde alleen maar aantonen dat de stelling van Zoetwatermatroos,dat de zaterdaguren buiten de 40 uur vallen, niet klopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden