[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rij en rusttijden hoe zit het?


Michel105

Recommended Posts

  • Forumlid
14 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Zoals jij het nu uit legt is het splitsen van de pauze eerder een nadeel dan een voordeel. Want of je nu na 1 minuut of na 1 uur dat kwartiertje pakt maakt weinig uit 

Hoo fff, denk dat ik mede de aanstichter ben van dit deel van de discussie.

Ik gaf het voorbeeld dat ik bv aan de achterkant bij een boer sta te laden en dat wanneer ik
vol ben naar de voorzijde rijd en daar een cmr nog moet uitprinten en deze in de kantine neer leg.

Daar staat ook meestal de koffie en eventuele broodjes, dus zodra ik voor stop na 1 minuut rijden 
gaat de tacho op rust en print die cmr en neem nog een bak koffie en dat kwartier staat erop.

Dan kan ik bijna 9 rijuren maken met nog een half uur pauze ertussen.
Dacht dat die man die een paar maanden geleden de tacho cursus gaf in Barneveld verklaarde
dat dit legaal was.


Maar nog maals mijn motto>> wat is nu een kwartier op een mensenleven.

Moet er ook wel bij zeggen dat rijtijd bij mij ook niet die 9 of die 10 rijuren zijn
maar de rijuren die ik nodig heb om van laadadres naar losadres te komen.

Of dat nu 8, 9, 10, of door eventuele file,s 11 rijuren zijn, tussen door weer
9 uur rust maken met levende lading is geen optie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:

Het gaat er ook niet om wat jij er van vindt. Het gaat erom dat dit geheel legaal is. Een klein mogelijk voordeel, na een wijziging in de wet. 

 

Ik vind er niks van. Ik ben alleen gewezen op het feit dat men altijd terug verwezen word naar de eerste alinea van artikel 7. Het staat nog steeds gewoon in de wet, daar is niks aan gewijzigd en er blijkt dan ook gewoon voor geschreven te worden.

 

En met die eerste alinea uit artikel 7 in ogenschouw genomen is het in mijn optiek dan ook goed te verklaren waarom men geen 8.59 uur zou mogen rijden met maar een half uur pauze ertussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
51 minuten geleden zei schoenenreus:

(...) Die tacho weet tenslotte ook of je nog 10 rijuren mag maken en hoeveel diensttijd zodat je aan de 9 of 11 uur rust kunt voldoen, ook accepteert die 3x 15 minuten ook niet als pauze of 30 en 15 minuten.

 

Dat wil allemaal weinig zeggen: diezelfde tacho laat je ook weer gewoon 4,5 uur rijden als je de klok 45 minuten op 'beschikbaar' hebt laten staan i.p.v. rust terwijl dat niet kan. Niet alles wat die tacho aangeeft is conform de officiële wetgeving.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei schoenenreus:

(...) Zoals jij het nu uit legt is het splitsen van de pauze eerder een nadeel dan een voordeel. Want of je nu na 1 minuut of na 1 uur dat kwartiertje pakt maakt weinig uit want na dat half uur kun je vrijwel toch niks meer. 

 

Dat hangt maar net af hoeveel rijtijd tussen het eerste kwartier en het half uur pauze zit. Afhankelijk daarvan kun je door blijven rijden tot je uiteindelijk toch een keer drie kwartier moet maken of een dagelijkse rust moet beginnen. 

 

Het citaat van Ger geeft dat exact weer. Daar staat precies omschreven wat in deze discussie word bedoeld: te lang zonder een volledige onderbreking achter het stuur zitten ofwel het oneigenlijk gebruik maken van de mogelijkheden- lees tekortkomingen die de tachograaf biedt, echter die wél in de rijtijdenwet omschreven staan. (eerste alinea, artikel 7)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Dat hangt maar net af hoeveel rijtijd tussen het eerste kwartier en het half uur pauze zit. Afhankelijk daarvan kun je door blijven rijden tot je uiteindelijk toch een keer drie kwartier moet maken of een dagelijkse rust moet beginnen. 

 

Het citaat van Ger geeft dat exact weer. Daar staat precies omschreven wat in deze discussie word bedoeld: te lang zonder een volledige onderbreking achter het stuur zitten ofwel het oneigenlijk gebruik maken van de mogelijkheden- lees tekortkomingen die de tachograaf biedt, echter die wél in de rijtijdenwet omschreven staan. (eerste alinea, artikel 7)

 

 

 

Dus je pauze op delen is gewoon een nadeel, je kunt er geen voordeel uithalen want daardoor moet je zelfs een extra pauze inlassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei schoenenreus:

Dus je pauze op delen is gewoon een nadeel, je kunt er geen voordeel uithalen want daardoor moet je zelfs een extra pauze inlassen.

 

Niet altijd.

Alles hangt maar net af hoeveel rijuren je op een dag maakt.

Soms zul je inderdaad een extra pauze in moeten lassen wil je aan het gestelde in artikel 7 voldoen: het splitsen van pauzes in de volgorde 15-30 is toegestaan maar laat onverwijld de verplichting om na 4,5 rijuur 45 minuten pauze te nemen, zie eerste alinea.

 

Zodoende kan ook geen misbruik van de mogelijkheid om te splitsen worden gemaakt wat ook in het citaat van Ger is terug te lezen.

 

Dat een tacho op 0 springt na 15-30 wil niet altijd zeggen dat je ook weer 4.30 mag rijden. Zoals al eerder gezegd, die tachograaf geeft wel vaker iets aan wat anders geïnterpreteerd moet worden.

Nogmaals, dit is mijn kijk op deze zaak, hoe een ander er mee omgaat is 'voor ieder an sich'.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

Voor wie het een en ander nog eens rustig en uitgebreid wil nalezen is er een >> handboek <<  rij en rusttijden.

Dit is wel 75 bladzijden dik, dus wie denkt dat de materie eenvoudig is vergeet het maar vlug ;)

 

Het is ook te koop zie ik net >> klik <<

 

Koop je oude meuk. Er wordt gesproken over verordening (EG) 561/2006.

Die is intussen vervangen door (EU) 2020/1054.

;)

 

Citaat

Verordening (EU) 2020/1054 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 tot wijziging
van Verordening (EG) nr. 561/2006 wat betreft de minimumeisen voor maximale dagelijkse en
wekelijkse rijtijden, minimumonderbrekingen en dagelijkse en wekelijkse rusttijden, en Verordening
(EU) nr. 165/2014 wat betreft positionering door middel van tachografen (PB L 249 van 15.7.2020,

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-2-2022 om 06:03 zei Pierre:

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.
 

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

 

4 uur geleden zei Pierre:

Soms zul je inderdaad een extra pauze in moeten lassen wil je aan het gestelde in artikel 7 voldoen: het splitsen van pauzes in de volgorde 15-30 is toegestaan maar laat onverwijld de verplichting om na 4,5 rijuur 45 minuten pauze te nemen, zie eerste alinea.

 

 

Nee, die eerste alinea stelt (althans, volgens mij bedoelen de regelopstellers dat te schrijven) dat er pauze gemaakt dient te worden na 4,5 uur (ononderbroken) rijden. Een pauze voor drie kwartier lang.

 

Maar, de regelopstellers hebben een keuze aan de gebruiker gelaten: Deze onderbreking -> dus de pauze onderbreking van drie kwartier NA 4,5 uur rijden, mag je ook  BINNEN het blok van 4,5 uur rijden verdelen, in een 15 en 30 minuten schema. Dit is gevat in de tekst -> die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast.

 

Als je dit doet, dan blijft -> de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan van kracht én nu is het volgens mij in de discussie essentieel dat duidelijk wordt op welke bepaling gedoeld wordt:

 

1. de bepaling dat er NA 4,5 uur rijden drie kwartier rust moet volgen

OF

2. de bepaling dát er drie kwartier rust genoten moet zijn binnen een tijdsblok waarin 4,5 rijuren zijn opgebouwd.

 

Het is nummer 2, in mijn beleving en ook de vele instructeurs code95.

 

De tachobouwers hebben de regelgeving heus wel aardig strak in hun apparaten ingebouwd. Anders kan het nooit zo'n zwaarwegend controleapparaat zijn geworden.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Ger-1957:

(...) EU)2020/1054 regelt alleen maar dat er aanvullingen komen in (EG)561/2006 (..) 

 

Het is dus geen ouwe meuk, je moet er alleen de laatste versie bij nemen (..)

 

Je was me voor Ger. Maar inderdaad, (EU) 2020/ 1054 omschrijft slechts enkele aanvullingen of verruimingen die voortvloeien uit het Mobility Package zoals het overschrijden van de dagelijkse rijtijd om thuis te komen om de wekelijkse rust aan te kunnen vangen, twee verkorte wekelijkse rusten onderweg op een internationale rit etc.

Voor de rest is alles in hoofdlijnen hetzelfde zoals het was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Ger-1957:

Het is dus geen ouwe meuk, je moet er alleen de laatste versie bij nemen, en die is ten alle tijden te vinden op de daarvoor bestemde website >> klik <<

 

Dan nog zou het TLN sieren om (EU) 2020/1054 als addendum toe te voegen aan hun praktijkhandboek. Vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gisteren om 7:10 gestart met werken. Om 7:30 uur bij het eerste adres in Veenendaal aangekomen.. was een plaatser.. maar ik was naar de 'verkeerde' kant van de fietstunnel gestuurd.. :mad:

Enfin, beetje klooien met de steekwagen en de stappenteller (die ik niet..maar voor het idee ;) ) was ik 11 minuten verder. Mooi, nog vier minuten werkelijk pauzeren en het eerste kwartiertje staat op de klok...:ok:

 

Na de middag heb ik er nog een kwartiertje (voor de arbeidstijd) bijgezet.

 

Om 18:30 was ik door mijn 4,5 uur rijtijd heen, bij het één na laatste adres:

Welnu.. je dacht toch niet dat ik dán nog eens 45 minuten pauze ging maken.. :rolleyes:

Half uurtje.. max. waarvan ik er 20 naar buiten heb zitten kijken..

 

60 minuten pauze bij meer dan 10 arbeidsuren, ik vind het goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 11-3-2022 om 01:11 zei RobNiat:


Mijn vraag was ook niet direkt aan jou gericht. 
 

Maar ik mis de toegevoegde waarde hier, wanneer iedereen maar neerschrijft wat ze gisteren gedaan hebben. Of dat ze ooit zijn gecontroleerd en dat er toen niets gezegd is. 
Voegt helemaal niets toe. 

Ik heb altijd  6 uur of meer dienstijd als ik aan mijn pauze begin. Zie het probleem niet en zij ook niet. Er zijn dagen genoeg dat ik voor de rtw helemaal geen pauze hoef te maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Schots en Scheef:

Ik heb altijd  6 uur of meer dienstijd als ik aan mijn pauze begin. Zie het probleem niet en zij ook niet. 

En waaruit concludeer jij dat zij (ILT?) het probleem niet zien? Dat jij er onderweg niet op aangesproken word is omdat er onderweg niet gecontroleerd/bekeurd word op de arbeidstijden. Wat ze wel doen is, maar dat vertellen ze jou niet, een notitie maken van overtreding van de arbeidstijden en als ze dit vaker/regelmatig constateren bij dezelfde werkgever word deze vereerd met een bezoek en bijpassende acceptgiro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Ger-1957:

Net als met teveel alcohol op rijden kun je ook met teveel uren rijden in Nederland, de pakkans is klein, te klein in mijn ogen. 

Dat de pakkans klein is ben ik met je eens, inherent aan de structuele bezuinigingen bij de politie. Eigenlijk van de zotte want de verkeersintensiteit is toegenomen dus zou controle op naleving in de pas mee moeten lopen maar dat is een geheel andere discussie.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 12-3-2022 om 23:02 zei albertvv:

En waaruit concludeer jij dat zij (ILT?) het probleem niet zien? Dat jij er onderweg niet op aangesproken word is omdat er onderweg niet gecontroleerd/bekeurd word op de arbeidstijden. Wat ze wel doen is, maar dat vertellen ze jou niet, een notitie maken van overtreding van de arbeidstijden en als ze dit vaker/regelmatig constateren bij dezelfde werkgever word deze vereerd met een bezoek en bijpassende acceptgiro.

Nou die vind je bij ons in overvloed. Kan ik ze zo wel vertellen. 

Vorig jaar is er controle geweest  En we hadden het netjes voor elkaar vergeleken met andere distri boeren. Wij worden ook zelden gecontroleerd. Dit was de eerste keer in 22 jaar e  mijn eigen schuld. Maar das een ander verhaal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden