[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rij en rusttijden hoe zit het?


Michel105

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Edit:

 

Dat mag maar twee keer per week,Sindaco,die jaren dubbelbemand reed met zn vrouw, heeft hier wel eens iets daarover uitgelegd;

T kwam er op neer dat je ,dubbelbemand,beter de ene chauffeur 10 uur en de andere chauffeur 9 uur kunt maken,en dat dagelijks afwisselt.

Dan kun je n.l iedere dag 19 uur maken.

Anders is het na 2x 2x10 uur;2x2x9 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid
9 uur geleden zei Ger-1957:

Ik zit bij uitzondering eens mijn eigen te vervelen en kijk eens even over wat ik "gemist" heb de laatste tijd, nou niet veel maar dit sprong er wel even uit en moest er toch even mijn visie op geven.

 

Het is leuk, en allemaal heel aardig wat je allemaal kunt en mag maken, maar wat ga je er mee bereiken?

Er van uitgaande dat je 5 dagen onderweg bent dan zou je dus 2x2 10 uur mogen rijden dat is dus 4 dagen, kom je nog een dag te kort, deze mogen dan beide ingevuld worden met 9 rij uren, maar de week er na mogen beide chauffeurs nog maar 34 uur rijden oftewel 2x 34 uur is 68 uur.

 

Gewoon lekker <9 uur elke dag pp en je werkt een stuk relaxter ;)

Je hebt gelijk Ger,maar bedrijven die dubbel bemand rijden gaan eenauto natuurlijk niet wegsturen met een dubbele bemanning die maar 68 uur mag rijden.

Dat toont dus de waanzin van bepaalde regels aan ) de 90 uur-twee weken.

Daarom ben ik blij dat ik )bijna) nooit dubbel bemand heb hoeven rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei Ger-1957:

Er van uitgaande dat je 5 dagen onderweg bent dan zou je dus 2x2 10 uur mogen rijden dat is dus 4 dagen, kom je nog een dag te kort, deze mogen dan beide ingevuld worden met 9 rij uren, maar de week er na mogen beide chauffeurs nog maar 34 uur rijden oftewel 2x 34 uur is 68 uur.


Volgens mij klopt jouw rekenvoorbeeld niet zo Ger. 
 

Vijf dagen onderweg. Dat zijn vier tijdvakken van dertig uur. (21 uren werken, 9 uur rust)

Dus elke chauffeur doet dan maximaal 2x10+2x9=38 uur. Zeven minder dan ze wettelijk mogen doen. Dus die zeven kunnen ze op dag zes gebruiken om thuis te komen. Geheel legaal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ger. Met de beste wil van de wereld kún je geen twee maal 56 uur rijden per week. Niet legaal. 
 

Een dubbelbemande dienst duurt (maximaal) dertig uur. Vier diensten zijn vijf dagen. Neem je je rust ná de zesde dag/vijfde dienst dan kun je die nog steeds optimaal gebruiken. 
Kom je dus (per persoon!) op 2x10+3x9=47 uur. Blijven er nog 43 over voor de volgende week. En jij en ik weten best dat je niet alleen maar rijdt, maar dat er ook gegeten en geladen en gelost moet worden. 
 

Mijn ding is het ook niet. Maar sommigen zweren erbij en die zitten op zondag nog bij elkaar op de koffie. Misschien nog wel meer uitgerust dan iemand die alleen rijdt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 17-6-2023 om 15:55 zei Ger-1957:

Ik weet het, maar!!

Je mag je mag 56 uur rijden per week, dus 2x10 en 4x9 dubbel bemand 112 uur, maar blijft over dat je de tweede week maar 34 uur of als je nog dubbel bemand bent met dezelfde persoon nog maar 68 uur mag doen, waar zit de winst dan?????

 

Je kunt rekenen wat je wil, maar 90 uur in de twee weken is het maximum, dus je wordt er niet wijzer van om je een week uit de naad te rijden om vervolgens de volgende week uit je neus te vre..., en ja we kunnen wel een voorbeeld noemen of vinden waar het eens gunstig zou kunnen zijn om dan huis te komen, maar daar zijn ook al andere regels en mogelijkheden voor in het leven geroepen. Het komt er gewoon op neer dat sommigen nooit genoeg hebben en dat onder het mom van mijn werk is mijn hobby, nou ik ben er inmiddels wel achter dat er meer hobby's zijn  die leuk zijn.

Je moet uit gaan van 144 uur per periode tussen aanvang en einde werk.

Als je zoals ik stel ( eigenlijk zoals ons oud lid Sindaco stelt) geen 2 x 10 uur per dienst maakt maar 19 uur ( chauf 1 maakt 10 uur en chauf 2 maakt 9 uur,en dat degelijks afwisselt) maak je ,per dienst 19+ 9 = 28 uur.

x 5 is 140 uur,dan heb je op de zesde dag nog 5 uur om thuis te komen.

En dat kun je iedere week zo doen en onder de 90 rijuren/twee weken blijven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Voor de rij -en rusttijdenwet nog altijd 6 etmalen van 24 uur. Maakt samen 144 uur, nog steeds... ;)

 

Een week is nog steeds een tijdvak van zeven etmalen. Waarin je volgens het rijtijdenbesluit minimaal een periode van 24 uur aaneengesloten stil moet staan. Blijven er inderdaad 144 over om te werken. 
 

Maar volgens mij zitten er hier een paar heel krom te rekenen. De één volgt een oud forumlid die zelf ook niet wist waarom, maar die zich had laten vertellen dat het beter was om het op een bepaalde manier te doen. De ander gaat daar zonder reden tegenin en maakt vervolgens een paar kapitale rekenfouten. 
 

Waar gaat deze hele discussie eigenlijk over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei europeaan:

Je moet uit gaan van 144 uur per periode tussen aanvang en einde werk.

Als je zoals ik stel ( eigenlijk zoals ons oud lid Sindaco stelt) geen 2 x 10 uur per dienst maakt maar 19 uur ( chauf 1 maakt 10 uur en chauf 2 maakt 9 uur,en dat degelijks afwisselt) maak je ,per dienst 19+ 9 = 28 uur.

x 5 is 140 uur,dan heb je op de zesde dag nog 5 uur om thuis te komen.

En dat kun je iedere week zo doen en onder de 90 rijuren/twee weken blijven


Na dit nog eens na te lezen moet ik toegeven dat Europeaan’s redenatie wel klopt trouwens. Alleen heb je na 140 uur nog vier uurtjes over en geen vijf. Maar dat is mierenneuken. 
 

Alleen Ger krijgt in een week 112 rijuren, plus vier maal negen uur rust, plus nog eens een wekelijkse rust van 24 uur. En dat maakt een week van 172 uur. 
Hij lijkt wel een planner!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je hebt maar 3 diensten van 10+9 rijden en 9 rust, 1 dienst van 10+9 rijden en 11 rust en de 5e dienst 9+9 rij-uren en 11 rust. Dan zit je aan de 143 uur en blijft er dus maar één uur over om "thuis" te komen.
De rijtijd per chauffeur is dan per week 47 uur dus dat kun je niet elke week doen, bij het voorbeeld van Europeaan wat Rob aanhaalt komt wisselend de ene op 47 en de andere op 48 uur uit per week. Dus niet elke week te doen.

Maar dit is allebei in de praktijk niet (elke week) haalbaar, precies de uren vol rijden en dan zou je wat tijd overhouden voor de wekelijkse rust genoten moet worden om thuis te komen.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben afgelopen zaterdag thuis gekomen met dat horizontale streepje op de tacho. :zegtniets:  :p

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Ik begreep uit een vlog van Logicx dat er bij een controle op rij-en rusttijden in de data gezien kan worden dat tijdens een (wettelijk) pauzemoment een verhoogd motortoerental werd geregistreerd. M.a.w., chauffeur maakt pauze tijdens laad-los werkzaamheden. 

 

Klopt dit en is dat bij de nieuwste, slimme, tacho's zo ingeregeld? Jullie al wat van vernomen of is dit een stamtafel verhaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Durashift:

Ik ben afgelopen zaterdag thuis gekomen met dat horizontale streepje op de tacho. :zegtniets:  :p

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Ik begreep uit een vlog van Logicx dat er bij een controle op rij-en rusttijden in de data gezien kan worden dat tijdens een (wettelijk) pauzemoment een verhoogd motortoerental werd geregistreerd. M.a.w., chauffeur maakt pauze tijdens laad-los werkzaamheden. 

 

Klopt dit en is dat bij de nieuwste, slimme, tacho's zo ingeregeld? Jullie al wat van vernomen of is dit een stamtafel verhaal?

Nog nooit van gehoord. Waar staat dat streepje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei steenhaas1:

Je hebt maar 3 diensten van 10+9 rijden en 9 rust, 1 dienst van 10+9 rijden en 11 rust en de 5e dienst 9+9 rij-uren en 11 rust. Dan zit je aan de 143 uur en blijft er dus maar één uur over om "thuis" te komen.
De rijtijd per chauffeur is dan per week 47 uur dus dat kun je niet elke week doen, bij het voorbeeld van Europeaan wat Rob aanhaalt komt wisselend de ene op 47 en de andere op 48 uur uit per week. Dus niet elke week te doen.

Maar dit is allebei in de praktijk niet (elke week) haalbaar, precies de uren vol rijden en dan zou je wat tijd overhouden voor de wekelijkse rust genoten moet worden om thuis te komen.

Bij dubbelbemand wordt de 9 uur rust niet gezien als verkorte rust. Dus hoef je geen 11 uur te maken. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Durashift:

Ik ben afgelopen zaterdag thuis gekomen met dat horizontale streepje op de tacho. :zegtniets:  :p

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Ik begreep uit een vlog van Logicx dat er bij een controle op rij-en rusttijden in de data gezien kan worden dat tijdens een (wettelijk) pauzemoment een verhoogd motortoerental werd geregistreerd. M.a.w., chauffeur maakt pauze tijdens laad-los werkzaamheden. 

 

Klopt dit en is dat bij de nieuwste, slimme, tacho's zo ingeregeld? Jullie al wat van vernomen of is dit een stamtafel verhaal?

Wat betekent dat streepje? Ik heb het nog nooit gezien (niet na een dag te lang rijden, boven de 10 uur, of op de 7e dag, 45 uurs rustperiode had moeten beginnen).

 

Dat verhoogd toerental zal best gezien kunnen worden, maar zo laten wij de koeling lopen (alle combinaties en enkele trekker/opleggers), zie ik dus niet zo'n probleem in (lopen bij ons weleens 48h, inclusief de pause's).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Durashift:

 

Klopt dit en is dat bij de nieuwste, slimme, tacho's zo ingeregeld? Jullie al wat van vernomen of is dit een stamtafel verhaal?


Het zou zomaar kunnen. Technisch gezien is alles mogelijk. 
Maar die chauffeurs van Logicx kennende, (om ze maar even allemaal over één kam te scheren) komt dit uit het brein van een werkschuwe die nooit een stapje extra zal doen. 
 

Er zijn ook zat andere redenen te verzinnen trouwens om de auto te starten tijdens de pauze. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou ja Cor, ik schaar dat soort zaken toch een beetje onder indianenverhalen, of stamtafelpraat (na een paar bier).
Er zal vast weleens iemand een bekeuring hebben gekregen die de tacho op pauze had staan tijdens lossen of laden en daarbij waarschijnlijk de auto heeft verplaatst. En ja, dan klopt de administratie niet.....en kan je een bekeuring krijgen.

 

Maar een bekeuring omdat in de pauze de motor loopt? Nee, dat gaat er bij mij niet in (en ja, bij ons lopen ze in de pauze/rust ook op verhoogd toerental, anders slaat de motor af, na 8 minuten).

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei ayla:

Nou ja Cor, ik schaar dat soort zaken toch een beetje onder indianenverhalen, of stamtafelpraat (na een paar bier).
Er zal vast weleens iemand een bekeuring hebben gekregen die de tacho op pauze had staan tijdens lossen of laden en daarbij waarschijnlijk de auto heeft verplaatst. En ja, dan klopt de administratie niet.....en kan je een bekeuring krijgen.

 

Maar een bekeuring omdat in de pauze de motor loopt? Nee, dat gaat er bij mij niet in (en ja, bij ons lopen ze in de pauze/rust ook op verhoogd toerental, anders slaat de motor af, na 8 minuten).

 

Groet ron

 

bewerkt door andremast
Dubbel gepost
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei ayla:

 

 

Maar een bekeuring omdat in de pauze de motor loopt? Nee, dat gaat er bij mij niet in (en ja, bij ons lopen ze in de pauze/rust ook op verhoogd toerental, anders slaat de motor af, na 8 minuten).

 

Groet ron

Bij ons lopen de trs auto's soms 3-4 dagen(dag en nacht)

Krijg je geen bekeuring voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mocht je ooit in een controle komen waarbij de controleurs het motormanagement lezen ,zullen deze controleurs dan niet het verschil weten tussen een pto tbv lading koelen en een pto voor het laden/lossen van een vracht? En als er straks met de nieuwe tachograaf automatisch de gps coördinaten worden gerigestreeerd en als daaruit blijkt dat je een uur pauze staat te maken met verhoogd toerental bij een fabriek,is dit dan voldoende bewijs tegen je?

Tijdens een Europol controle werd vast gesteld dat er steeds meer met de tachograaf instelling gerommeld werd, geen idee of dat over dit onderwerp gaat maar als dat zo is dan wordt er dus zeker wel op gecontroleerd.

 

https://www.transport-online.nl/site/155421/aantal-zware-overtredingen-door-vrachtwagenchauffeurs-met-50-procent-gestegen-tijdens-roadpol-controle-fotos/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden