[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rij en rusttijden hoe zit het?


Michel105

Recommended Posts

  • Forumlid
Op 17-6-2023 om 15:55 zei Ger-1957:

Het komt er gewoon op neer dat sommigen nooit genoeg hebben en dat onder het mom van mijn werk is mijn hobby, nou ik ben er inmiddels wel achter dat er meer hobby's zijn  die leuk zijn.

Hoewel ik altijd fluitend naar mijn werk ben gegaan ( echt waar) heb ik het nooit als n hobby gezien ( ook echt waar)

Maar als ik dan toch fluitend onderweg ben, en niet bij mijn gezin kan zijn moet t wel zo veel mogelijk geld opbrengen.

Dat heeft niks met "nooit genoeg" te maken.

 

Als je streven is om zoveel  mogelijk,thuis te zijn moet je n baan zoeken van 08.00 tot 17.00 uur, dat brengt wat minder salaris binnen, maar je bent wel iedere dag op tijd thuis.

Maar niet boos worden als anderen meer uren maken en dus met meer geld thuis komen.

Niet je eigen situatie als "de maatstaf"zien.

  • Like 4
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 20-6-2023 om 11:38 zei ayla:

Nou ja Cor, ik schaar dat soort zaken toch een beetje onder indianenverhalen, of stamtafelpraat (na een paar bier).
Er zal vast weleens iemand een bekeuring hebben gekregen die de tacho op pauze had staan tijdens lossen of laden en daarbij waarschijnlijk de auto heeft verplaatst. En ja, dan klopt de administratie niet.....en kan je een bekeuring krijgen.

 

Maar een bekeuring omdat in de pauze de motor loopt? Nee, dat gaat er bij mij niet in (en ja, bij ons lopen ze in de pauze/rust ook op verhoogd toerental, anders slaat de motor af, na 8 minuten).

 

Groet ron

Jij als groente/bloemen rijder weet als geen ander dat zeker op veilingen en dergelijke (zoals Aalsmeer) er regelmatig gecontroleerd wordt op tachograaf gebruik tijdens laden/lossen.

onderweg bij klanten is die kans inderdaad nihil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei europeaan:

Hoewel ik altijd fluitend naar mijn werk ben gegaan ( echt waar) heb ik het nooit als n hobby gezien ( ook echt waar)

Maar als ik dan toch fluitend onderweg ben, en niet bij mijn gezin kan zijn moet t wel zo veel mogelijk geld opbrengen.

Dat heeft niks met "nooit genoeg" te maken.

 

Als je streven is om zoveel  mogelijk,thuis te zijn moet je n baan zoeken van 08.00 tot 17.00 uur, dat brengt wat minder salaris binnen, maar je bent wel iedere dag op tijd thuis.

Maar niet boos worden als anderen meer uren maken en dus met meer geld thuis komen.

Niet je eigen situatie als "de maatstaf"zien.

Deels met je eens.

Ja als ik inderdaad de hele week onderweg was, probeerde ik ook met zo min mogelijk dagelijkse rust mijn werk te doen, uiteraard om zo veel mogelijk geld te genereren.

9 uur aaneengesloten rust is voldoende op een dag.

maar gelukkig hebben onze wetgevers  bepaald dat er ook een maximum aan werkuren zit.

ook ik heb in het verleden bij een werkgever gewerkt waar 18 uur of meer op een dag (bijna) de standaard was.

Een keer (bij uitzondering), geen probleem, maar het moet geen dwang zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo hoor ik van chauffeurs die door al die regeltjes geen extra ritje meer kunnen doen of voor kunnen laden voor sluitingstijd en daarom dus als het tegen zit 16 uur nachtrust onderweg moeten pakken.
Een keer is niet geen probleem nee, maar het moet niet te vaak gebeuren. Dan ken je beter thuis slapen. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk ik lees weer even bij, wat een hoop onzin lees ik hier weer ( om even in de termen van mijn vriend Ger te spreken) ;)

 

Het is hier momenteel 38 graden in de buurt van Athene. Mijn motor draait verschillende momenten in de avond en de nacht, evenals mijn standairco om de boel een klein beetje leefbaar te houden.

 

Het toerental van de motor word inderdaad geregistreerd in het geheugen van de tachograaf zelf, tegelijkertijd met de voertuigbewegingen. Motor draait, er word geen meter gereden. Denk je nu dus echt dat zoiets als dit niet uit te leggen is? Ik heb er overigens ook nog nooit iets over gehoord tijdens een controle, in geen enkel land. Wat laten mensen zich graag bang maken zeg.... :rolleyes:

  • Like 5
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei sprinter 516:

Jij als groente/bloemen rijder weet als geen ander dat zeker op veilingen en dergelijke (zoals Aalsmeer) er regelmatig gecontroleerd wordt op tachograaf gebruik tijdens laden/lossen.

onderweg bij klanten is die kans inderdaad nihil

Laat ik daar dus gewoon de tacho op werken hebben staan en onderweg bij zelf lossen ook.

Mocht het zo zijn dat we gelost worden (voornamelijk bij de levensmiddelen), dan staat ie gewoon op rust, want Ron zit in de kantine/cabine.

En ja, dan kan het zijn dat de motor nog loopt (net zoals s'nachts, bij slapen, tijdens eten en koffie).

Maar ik geloof nooit dat er een bekeuring komt voor het laten lopen van de motor tijdens je pauze of rust.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-6-2023 om 15:40 zei sprinter 516:

Dat had ik jaren geleden al regelmatig met stukgoed ritten in Duitsland en Zwitserland, na 3en werd er niet meer geladen/gelost, kon je wachten tot de volgende morgen......

Dat zou voor mij zo maar en reden zijn om ander werk te zoeken.

Uiteraard was ik ook wel eens "vroeg klaar" maar het moet niet structureel worden.

IK zie op FB ook wel eens vragen van collega's die op vrijdag al ergens stilstaan en dan op maandag pas kunnen laden, voor mij een no go, als dat regelmatig voorkomt scheiden onze wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 20-6-2023 om 08:51 zei ayla:

Wat betekent dat streepje? Ik heb het nog nooit gezien (niet na een dag te lang rijden, boven de 10 uur, of op de 7e dag, 45 uurs rustperiode had moeten beginnen).

 

Ik zat boven de maximale arbeidstijd in één week.

 

Verders heb ik van de week een printje van het motortoerental over één dag getrokken uit de Stoneridge.

Geen idee wat die data eigenlijk allemaal zegt.. 900 tpm kwam wel regelmatig voorbij in het overzicht (is PTO toerental).

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei europeaan:

Dat zou voor mij zo maar en reden zijn om ander werk te zoeken.

Uiteraard was ik ook wel eens "vroeg klaar" maar het moet niet structureel worden.

IK zie op FB ook wel eens vragen van collega's die op vrijdag al ergens stilstaan en dan op maandag pas kunnen laden, voor mij een no go, als dat regelmatig voorkomt scheiden onze wegen.

Daarom ook gestopt met dat stukgoed werk.

Het vaste werk op Luxemburg en Frankrijk als charter voor de Hema, kwam toen als geroepen voor mij (tot de werkgever in de uren begon te schappen).

toen snel overgestapt naar Hema zelf, een maand later ging ie failliet.

na 11 jaar Hema, heb ik het nu beter…..

bewerkt door sprinter 516
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden