Spring naar bijdragen

Rij en rusttijden hoe zit het?


Michel105
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

Verkorte versie

 

Inzake de nachtarbeid..  best gek die restrictie.. had een week of wat geleden een gesprek bij een bedrijf die ook nachtdistributiechauffeurs zochten.. Dat was continue, 5 nachten per week. Lijkt mij vreemd, want dan kom je in de knoei met de 43 x in 16 weken lijkt mij..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is net als op school, tussen 12:00 en 13:00 heb je pauze en om 16:00 ga je naar huis om te rusten  :p

 

Rare school zat jij dan, wij deden altijd rusten van 08.00 uur tot 16.00 uur, die pauze hadden we dan wel gemeen, maar na 16.00 uur werden we pas actief hoor.  :ja:

 

Michel, een chauffeur die durft te vragen die vind zijn weg wel.

Je leert vanzelf de juiste vragen te stellen en op welke manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...

ik weet dat het een heel oud topic is maar ik heb een kleine vraag, ik heb al jaren een CE rijbewijs voor gebruik op een grote rode vrachtwagen waar er geen tachograafplicht is, nu wil ik voor het vervoeren van eigen spullen een verhuisvrachtwagen gaan huren/rijden.

 

Ik heb een geldige chauffeurspas, nu komt het; je hebt op de tachograaf natuurlijk een 3tal 'tijden' die je aan moet geven.
Als ik ga rijden natuurlijk 'werk' maar dan heb je ook  nog wachten en pauze.

 

Ik moet ca 2,5u rijden om op de bestemming te komen, daar spullen uitladen, en uiteindelijk weer terug rijden.

Wat is voor mij dan de correcte wijze om niet de rij-en-rusttijden te overschrijden. Kan ik gewoon op locatie pauze aangeven en als ik later op de dag weer terug ga weer werken of moet ik ergens nog wachten kiezen. Ik ga ervanuit dat ik zeker een paar uur op de loslocatie ben, ik ga er dus vanuit dat ik ergens in die tijd mn 45min pauze kan doen en daarna weer 2,5u terug mag rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
4 uur geleden zei roadtrain:

(...) tijdens het laden lossen zou je tussendoor 45 min op pauze kunnen zetten. Dan weer op werken.

 

Had ik jou laatst niet ergens zien schrijven dat alle werkzaamheden (laden/lossen en voertuigcontrole (:rolleyes:) als zodanig in de tachograaf geregistreerd dienen te worden, dus niet als rust of pauze... ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
47 minuten geleden zei Pierre:

 

Had ik jou laatst niet ergens zien schrijven dat alle werkzaamheden (laden/lossen en voertuigcontrole (:rolleyes:) als zodanig in de tachograaf geregistreerd dienen te worden, dus niet als rust of pauze... ?

Zeker. Maar tijdens het verhuizen is er toch ook tijd voor koffie en broodjes. Dus rust dus pauze….

 

TS geeft dat zelf ook al aan:

k ga ervanuit dat ik zeker een paar uur op de loslocatie ben, ik ga er dus vanuit dat ik ergens in die tijd mn45min pauze kan doen”…..  
eigelijk geeft hij zelf al t juiste antwoord op zijn eigen vraag. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • Forumlid
17 uur geleden zei Pierre:

 

Puur zonde van de diensttijd....
 

Hoezo zonde van de diensttijd? Wordt de tijd die voor de ‘voertuigcontrole’ gebruikt wordt bij jullie niet betaald dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei Dokus:

Hoezo zonde van de diensttijd? Wordt de tijd die voor de ‘voertuigcontrole’ gebruikt wordt bij jullie niet betaald dan?

Vast wel. (Bij ons iig) maar dat kwartier kan je op eind van de dag “nodig” hebben. Of aan eind van de week 1.15 uur….. kan net het verschil maken in thuiskomen of niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei roadtrain:

Vast wel. (Bij ons iig) maar dat kwartier kan je op eind van de dag “nodig” hebben. Of aan eind van de week 1.15 uur….. kan net het verschil maken in thuiskomen of niet. 

Wat en bullshit, als ik zo moest werken stopte ik er mee ;)

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei HendrikJansen:

Idd, Dat snap ik ook niet. Beter is het om gewoon volgas door de baustelle te gaan om nog even te kunnen laden op vrijdagmiddag.:p

Wat een slechte grap. Kan je zelf niets verzinnen. 

  • Like 2
  • Thanks 3
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei steenhaas1:

Dus als je wakker wordt de tacho 15 minuten op werken, dan kun je een kwartier uitrusten hoef je na 4:30 rijtijd nog maar een half uur te nemen. :ok: 

Denk dat je er wel minimaal 1 minuut rijtijd op moet hebben.
Doe dat wel eens als ik van laadadres naar losadres een rijtijd heb van meer dan 4.30.

Wanneer geladen achterkant van de stal naar voren rijden en dan gelijk op rust.
fff bon maken en een bak koffie en na 15 minuten vertrek je en dan stop je onderweg
nog een keer een half uur.

Wanneer leeg eigenlijk nooit, maar puur om met een volle auto met benauwd weer niet te lang stil te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei kiepenboer:

(...) Wanneer geladen achterkant van de stal naar voren rijden en dan gelijk op rust.
fff bon maken en een bak koffie en na 15 minuten vertrek je en dan stop je onderweg
nog een keer een half uur.

 

Die vlieger gaat toch niet helemaal op.

 

Volgens de wet moet In een blok van 5.15 uur minimaal 45 minuten pauze zitten. Pauzes mogen gesplitst worden in 15-30, mits aan de eerste voorwaarde word voldaan. Dit staat zo ook in artikel 7 van het rijtijdenbesluit. 

 

Als jij -theoretisch- 5 minuten rijd en na 15 minuten pauze nog eens 4.25 uur, dan springt jou tacho inderdaad op 0 en zou je weer 4.30 uur kunnen rijden. Echter zul je dan na dat half uur pauze nog maar 5 minuten kunnen rijden om alsnog 3 kwartier pauze te moeten maken. Je hebt anders 4.25+ 4.30 = 8.55 rijtijd met maar één half uur pauze.

 

Ik weet het, sommigen werken al jaren zo en hebben nog nooit problemen gehad bij een controle. Tref je de verkeerde dan betaal je een hoop geld voor dit geintje. In Frankrijk kostte dit laatst € 750,- voor een collega-vervoerder...

 

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.
 

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

 

Volgens de wet moet In een blok van 5.15 uur minimaal 45 minuten pauze zitten. Pauzes mogen gesplitst worden in 15-30, mits aan de eerste voorwaarde word voldaan. Dit staat zo ook in artikel 7 van het rijtijdenbesluit. 


Zo hebben wij dat geleerd ja. En zo was het ook. 
 

Maar een agent die je hier een bekeuring op geeft die leeft nog in het verleden. En die bekeuring kun je gewoon aanvechten. 
 

Vroeger mocht je ook driemaal een kwartier pakken. Sinds dat is veranderd is er geen sprake meer van blokken van 5 1/4. 
Ouwe doet dit geheel legaal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Die vlieger gaat toch niet helemaal op.

 

Volgens de wet moet In een blok van 5.15 uur minimaal 45 minuten pauze zitten. Pauzes mogen gesplitst worden in 15-30, mits aan de eerste voorwaarde word voldaan. Dit staat zo ook in artikel 7 van het rijtijdenbesluit. 

 

Als jij -theoretisch- 5 minuten rijd en na 15 minuten pauze nog eens 4.25 uur, dan springt jou tacho inderdaad op 0 en zou je weer 4.30 uur kunnen rijden. Echter zul je dan na dat half uur pauze nog maar 5 minuten kunnen rijden om alsnog 3 kwartier pauze te moeten maken. Je hebt anders 4.25+ 4.30 = 8.55 rijtijd met maar één half uur pauze.

 

 

 

 

 

4.30 rijden en 45 minuten pauze is toch 5.15 Pierre dus het klopt dan toch precies volgens de wet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

(...) Vroeger mocht je ook driemaal een kwartier pakken. Sinds dat is veranderd is er geen sprake meer van blokken van 5 1/4. 

Ouwe doet dit geheel legaal. 

 

Als jij 1 minuut rijd, een pauze van 15 maakt,  daarna nog eens 4.15 uur rijd om vervolgens na jou tweede pauze van 30 minuten een vol blok van 4.30 te rijden, dan zou je 8.45 uur gereden hebben met een half uur pauze ertussen. Dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn en is eigenlijk ook niet uit te leggen.

 

Er staat overigens ook niet voor niets dat de pauze opgesplitst mag worden mits aan de eerste alinea word voldaan: na 4.30 rijtijd een pauze van 45 min, lees binnen 5.15 uur een pauze van minimaal 45 minuten, dus die regel is er nog wel degelijk. Zie artikel 7, EG 561/2006

 

Ik ben ook van mening dat na de  tweede pauze van 30 min een nieuw blok van 4.30 aanvangt ongeacht hoeveel rijtijd er tussen de eerste en tweede pauze zit van het vorige blok. Schijnbaar word daar toch anders naar gekeken door de buitenlandse instanties, zo blijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei schoenenreus:

4.30 rijden en 45 minuten pauze is toch 5.15 Pierre dus het klopt dan toch precies volgens de wet...

 

Klopt. Het gaat ook over het splitsen van de pauzes en hoeveel rijtijd je vóór en na de tweede pauze hebt, daar kom je mee in de knoei. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden