Spring naar bijdragen

Rij en rusttijden hoe zit het?


Michel105
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

Dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn en is eigenlijk ook niet uit te leggen.


Het gaat er ook niet om wat jij er van vindt. Het gaat erom dat dit geheel legaal is. Een klein mogelijk voordeel, na een wijziging in de wet. 
 

Nogmaals, dat een agent daarop bekeurt is misplaatst en aanvechtbaar. Net als bekeuringen op “overschrijden van de tien rijuren binnen een etmaal”. Na een rusttijd begin je vers. Maar daar schijnt nog altijd niet elke gendarme van overtuigd te zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei Pierre:

 

Die vlieger gaat toch niet helemaal op.

 

 

Ik weet het, sommigen werken al jaren zo en hebben nog nooit problemen gehad bij een controle. Tref je de verkeerde dan betaal je een hoop geld voor dit geintje. In Frankrijk kostte dit laatst € 750,- voor een collega-vervoerder...

 

 

 

Als Frankrijk op het programma voor komt gedragen we ons netjes, ook mbt out of scope rijden.

Bij een boer op het terrein out of scope rijden heeft er bij ons in Duitsland nog nooit een problemen
mee gehad.

Met die 1 minuut rijden en dan een kwartier pause en dan nog 1 keer 30 minuten doe ik overgens
maar zelden, maar weet dat collega,s dat doen om weer een kwartiertje te winnen.


Mijn motto is>> wat is nu een kwartier op een mensenleven👍

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Pierre:

 

Die vlieger gaat toch niet helemaal op.

 

Volgens de wet moet In een blok van 5.15 uur minimaal 45 minuten pauze zitten. Pauzes mogen gesplitst worden in 15-30, mits aan de eerste voorwaarde word voldaan. Dit staat zo ook in artikel 7 van het rijtijdenbesluit. 

 

(..)

 

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.
 

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

 

^^ dit geldt bij een rijdag. Als er nog arbeid, niet zijnde sturen, wordt geleverd, schuift je blok met rijtijd toch op.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei Pierre:

 

Als jij 1 minuut rijd, een pauze van 15 maakt,  daarna nog eens 4.15 uur rijd om vervolgens na jou tweede pauze van 30 minuten een vol blok van 4.30 te rijden, dan zou je 8.45 uur gereden hebben met een half uur pauze ertussen. Dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn en is eigenlijk ook niet uit te leggen.

 

Er staat overigens ook niet voor niets dat de pauze opgesplitst mag worden mits aan de eerste alinea word voldaan: na 4.30 rijtijd een pauze van 45 min, lees binnen 5.15 uur een pauze van minimaal 45 minuten, dus die regel is er nog wel degelijk. Zie artikel 7, EG 561/2006

 

Ik ben ook van mening dat na de  tweede pauze van 30 min een nieuw blok van 4.30 aanvangt ongeacht hoeveel rijtijd er tussen de eerste en tweede pauze zit van het vorige blok. Schijnbaar word daar toch anders naar gekeken door de buitenlandse instanties, zo blijkt.

 

 

Zoals jij het nu uit legt is het splitsen van de pauze eerder een nadeel dan een voordeel. Want of je nu na 1 minuut of na 1 uur dat kwartiertje pakt maakt weinig uit want na dat half uur kun je vrijwel toch niks meer. Ik denk toch dat je de wet verkeerd interpreteert want nadat je de volle pauze tijd gemaakt hebt begint er een nieuw blok anders zou de tacho ook wel iets anders aangeven als het de regel zou zijn zoals jij hem schetst. Die tacho weet tenslotte ook of je nog 10 rijuren mag maken en hoeveel diensttijd zodat je aan de 9 of 11 uur rust kunt voldoen, ook accepteert die 3x 15 minuten ook niet als pauze of 30 en 15 minuten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Zoals jij het nu uit legt is het splitsen van de pauze eerder een nadeel dan een voordeel. Want of je nu na 1 minuut of na 1 uur dat kwartiertje pakt maakt weinig uit 

Hoo fff, denk dat ik mede de aanstichter ben van dit deel van de discussie.

Ik gaf het voorbeeld dat ik bv aan de achterkant bij een boer sta te laden en dat wanneer ik
vol ben naar de voorzijde rijd en daar een cmr nog moet uitprinten en deze in de kantine neer leg.

Daar staat ook meestal de koffie en eventuele broodjes, dus zodra ik voor stop na 1 minuut rijden 
gaat de tacho op rust en print die cmr en neem nog een bak koffie en dat kwartier staat erop.

Dan kan ik bijna 9 rijuren maken met nog een half uur pauze ertussen.
Dacht dat die man die een paar maanden geleden de tacho cursus gaf in Barneveld verklaarde
dat dit legaal was.


Maar nog maals mijn motto>> wat is nu een kwartier op een mensenleven.

Moet er ook wel bij zeggen dat rijtijd bij mij ook niet die 9 of die 10 rijuren zijn
maar de rijuren die ik nodig heb om van laadadres naar losadres te komen.

Of dat nu 8, 9, 10, of door eventuele file,s 11 rijuren zijn, tussen door weer
9 uur rust maken met levende lading is geen optie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei RobNiat:



 

Vroeger mocht je ook driemaal een kwartier pakken. Sinds dat is veranderd is er geen sprake meer van blokken van 5 1/4. 
 

De eerste digitale tacho's lieten een nieuwe rijtijd beginnen na 3 x 1 kwartier, maar ook toen mocht dat al niet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:

Het gaat er ook niet om wat jij er van vindt. Het gaat erom dat dit geheel legaal is. Een klein mogelijk voordeel, na een wijziging in de wet. 

 

Ik vind er niks van. Ik ben alleen gewezen op het feit dat men altijd terug verwezen word naar de eerste alinea van artikel 7. Het staat nog steeds gewoon in de wet, daar is niks aan gewijzigd en er blijkt dan ook gewoon voor geschreven te worden.

 

En met die eerste alinea uit artikel 7 in ogenschouw genomen is het in mijn optiek dan ook goed te verklaren waarom men geen 8.59 uur zou mogen rijden met maar een half uur pauze ertussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
51 minuten geleden zei schoenenreus:

(...) Die tacho weet tenslotte ook of je nog 10 rijuren mag maken en hoeveel diensttijd zodat je aan de 9 of 11 uur rust kunt voldoen, ook accepteert die 3x 15 minuten ook niet als pauze of 30 en 15 minuten.

 

Dat wil allemaal weinig zeggen: diezelfde tacho laat je ook weer gewoon 4,5 uur rijden als je de klok 45 minuten op 'beschikbaar' hebt laten staan i.p.v. rust terwijl dat niet kan. Niet alles wat die tacho aangeeft is conform de officiële wetgeving.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Ik gaf het voorbeeld dat ik bv aan de achterkant bij een boer sta te laden en dat wanneer ik
vol ben naar de voorzijde rijd en daar een cmr nog moet uitprinten en deze in de kantine neer leg.

Wat niet onopgemerkt is gebleven en dus zijn er nieuwe regels in de maak die dit gaan voorkomen.

 

Het is mogelijk gebleken op grond van de regels van Verordening (EEG) nr. 3820/85 de dagelijkse rijtijd en onderbrekingen zo te plannen dat een bestuurder te lang zonder een volledige onderbreking achter het stuur kan zitten, hetgeen afbreuk doet aan de verkeersveiligheid en aan de arbeidsomstandigheden van bestuurders. Het is daarom passend er voor te zorgen dat opgesplitste onderbrekingen zo worden gespreid dat misbruik wordt vermeden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei schoenenreus:

(...) Zoals jij het nu uit legt is het splitsen van de pauze eerder een nadeel dan een voordeel. Want of je nu na 1 minuut of na 1 uur dat kwartiertje pakt maakt weinig uit want na dat half uur kun je vrijwel toch niks meer. 

 

Dat hangt maar net af hoeveel rijtijd tussen het eerste kwartier en het half uur pauze zit. Afhankelijk daarvan kun je door blijven rijden tot je uiteindelijk toch een keer drie kwartier moet maken of een dagelijkse rust moet beginnen. 

 

Het citaat van Ger geeft dat exact weer. Daar staat precies omschreven wat in deze discussie word bedoeld: te lang zonder een volledige onderbreking achter het stuur zitten ofwel het oneigenlijk gebruik maken van de mogelijkheden- lees tekortkomingen die de tachograaf biedt, echter die wél in de rijtijdenwet omschreven staan. (eerste alinea, artikel 7)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
12 uur geleden zei kiepenboer:


Mijn motto is>> wat is nu een kwartier op een mensenleven👍

 

Wel, als je de verkeerde treft een paar honderd euro's.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Dat hangt maar net af hoeveel rijtijd tussen het eerste kwartier en het half uur pauze zit. Afhankelijk daarvan kun je door blijven rijden tot je uiteindelijk toch een keer drie kwartier moet maken of een dagelijkse rust moet beginnen. 

 

Het citaat van Ger geeft dat exact weer. Daar staat precies omschreven wat in deze discussie word bedoeld: te lang zonder een volledige onderbreking achter het stuur zitten ofwel het oneigenlijk gebruik maken van de mogelijkheden- lees tekortkomingen die de tachograaf biedt, echter die wél in de rijtijdenwet omschreven staan. (eerste alinea, artikel 7)

 

 

 

Dus je pauze op delen is gewoon een nadeel, je kunt er geen voordeel uithalen want daardoor moet je zelfs een extra pauze inlassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei schoenenreus:

Dus je pauze op delen is gewoon een nadeel, je kunt er geen voordeel uithalen want daardoor moet je zelfs een extra pauze inlassen.

 

Niet altijd.

Alles hangt maar net af hoeveel rijuren je op een dag maakt.

Soms zul je inderdaad een extra pauze in moeten lassen wil je aan het gestelde in artikel 7 voldoen: het splitsen van pauzes in de volgorde 15-30 is toegestaan maar laat onverwijld de verplichting om na 4,5 rijuur 45 minuten pauze te nemen, zie eerste alinea.

 

Zodoende kan ook geen misbruik van de mogelijkheid om te splitsen worden gemaakt wat ook in het citaat van Ger is terug te lezen.

 

Dat een tacho op 0 springt na 15-30 wil niet altijd zeggen dat je ook weer 4.30 mag rijden. Zoals al eerder gezegd, die tachograaf geeft wel vaker iets aan wat anders geïnterpreteerd moet worden.

Nogmaals, dit is mijn kijk op deze zaak, hoe een ander er mee omgaat is 'voor ieder an sich'.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Voor wie het een en ander nog eens rustig en uitgebreid wil nalezen is er een >> handboek <<  rij en rusttijden. (...)

 

Dank je Ger, interessante materie, daar kunnen we iets mee!

Particulier bestellen gaat helaas niet zie ik net. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

Voor wie het een en ander nog eens rustig en uitgebreid wil nalezen is er een >> handboek <<  rij en rusttijden.

Dit is wel 75 bladzijden dik, dus wie denkt dat de materie eenvoudig is vergeet het maar vlug ;)

 

Het is ook te koop zie ik net >> klik <<

 

Koop je oude meuk. Er wordt gesproken over verordening (EG) 561/2006.

Die is intussen vervangen door (EU) 2020/1054.

;)

 

Citaat

Verordening (EU) 2020/1054 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 tot wijziging
van Verordening (EG) nr. 561/2006 wat betreft de minimumeisen voor maximale dagelijkse en
wekelijkse rijtijden, minimumonderbrekingen en dagelijkse en wekelijkse rusttijden, en Verordening
(EU) nr. 165/2014 wat betreft positionering door middel van tachografen (PB L 249 van 15.7.2020,

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-2-2022 om 06:03 zei Pierre:

Artikel 7
Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.
 

Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

 

 

4 uur geleden zei Pierre:

Soms zul je inderdaad een extra pauze in moeten lassen wil je aan het gestelde in artikel 7 voldoen: het splitsen van pauzes in de volgorde 15-30 is toegestaan maar laat onverwijld de verplichting om na 4,5 rijuur 45 minuten pauze te nemen, zie eerste alinea.

 

 

Nee, die eerste alinea stelt (althans, volgens mij bedoelen de regelopstellers dat te schrijven) dat er pauze gemaakt dient te worden na 4,5 uur (ononderbroken) rijden. Een pauze voor drie kwartier lang.

 

Maar, de regelopstellers hebben een keuze aan de gebruiker gelaten: Deze onderbreking -> dus de pauze onderbreking van drie kwartier NA 4,5 uur rijden, mag je ook  BINNEN het blok van 4,5 uur rijden verdelen, in een 15 en 30 minuten schema. Dit is gevat in de tekst -> die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast.

 

Als je dit doet, dan blijft -> de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan van kracht én nu is het volgens mij in de discussie essentieel dat duidelijk wordt op welke bepaling gedoeld wordt:

 

1. de bepaling dat er NA 4,5 uur rijden drie kwartier rust moet volgen

OF

2. de bepaling dát er drie kwartier rust genoten moet zijn binnen een tijdsblok waarin 4,5 rijuren zijn opgebouwd.

 

Het is nummer 2, in mijn beleving en ook de vele instructeurs code95.

 

De tachobouwers hebben de regelgeving heus wel aardig strak in hun apparaten ingebouwd. Anders kan het nooit zo'n zwaarwegend controleapparaat zijn geworden.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei Durashift:

Koop je oude meuk. Er wordt gesproken over verordening (EG) 561/2006.

Die is intussen vervangen door (EU) 2020/1054.

Je hebt gelijk in zo verre dat er een (EU)2020/1054 bestaat, maar dan houd het op ;)

 

(EU)2020/1054 regelt alleen maar dat er aanvullingen komen in (EU)561/2006 en (EU)165/2014 en dan voornamelijk in de art. die gaan over positiebepaling middels tachograaf (EU)165/2014 en in (EU)561/2006 in de art. die het regelen dat je nog thuis kunt komen als je er bijna bent.

 

 

VERORDENINGEN VERORDENING (EU) 2020/1054 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 juli 2020

tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006 wat betreft de minimumeisen voor maximale dagelijkse en wekelijkse rijtijden, minimumonderbrekingen en dagelijkse en wekelijkse rusttijden, en Verordening (EU) nr. 165/2014 wat betreft positionering door middel van tachografen

 

Bron >> klik <<

 

Het is dus geen ouwe meuk, je moet er alleen de laatste versie bij nemen, en die is ten alle tijden te vinden op de daarvoor bestemde website >> klik <<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Ger-1957:

(...) EU)2020/1054 regelt alleen maar dat er aanvullingen komen in (EG)561/2006 (..) 

 

Het is dus geen ouwe meuk, je moet er alleen de laatste versie bij nemen (..)

 

Je was me voor Ger. Maar inderdaad, (EU) 2020/ 1054 omschrijft slechts enkele aanvullingen of verruimingen die voortvloeien uit het Mobility Package zoals het overschrijden van de dagelijkse rijtijd om thuis te komen om de wekelijkse rust aan te kunnen vangen, twee verkorte wekelijkse rusten onderweg op een internationale rit etc.

Voor de rest is alles in hoofdlijnen hetzelfde zoals het was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Ger-1957:

Het is dus geen ouwe meuk, je moet er alleen de laatste versie bij nemen, en die is ten alle tijden te vinden op de daarvoor bestemde website >> klik <<

 

Dan nog zou het TLN sieren om (EU) 2020/1054 als addendum toe te voegen aan hun praktijkhandboek. Vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden