[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Iets voor dubbelbemand rijden


smetserke

Recommended Posts

  • Forumlid

http://prodrivers.ie/france-co-driver-time-spent-as-passenger-does-not-count-as-driving-time-anymore/

 

France: Co-driver time spent as passenger does not count as driving time anymore

 

French Transport Ministry clarifies: In a multi-driver crew the co-driver does not have to take a break after 4.5 hours away from the vehicle. The french police had interpreted differently recently.

bewerkt door Marotrans
Beetje tekst bij de link geplakt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Interessant artikel, maar dit gaat over 4,5 uur sturen. Maar na 2x 4,5 uur sturen zul je volgens mij toch echt aan de kant moeten voor minimaal 45 minuten rust. Beide chauffeurs hebben dan namelijk 4,5 uur gereden en standby-time geldt niet als rust net zoals laden of lossen niet geldt als rust maar als arbeidstijd. 

 

Verordening 561/2006 Rij- en rusttijden

Artikel 7

Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, ten zij hij een rusttijd neemt.

 

Wat is een onderbreking?

Artikel 4d: Onderbreking: elke periode waarin de bestuurder niet mag rijden en ook geen andere werkzaamheden mag verrichten en die uitsluitend dient om te rusten;

 

Wat wordt verstaan onder andere werkzaamheden?

Artikel 4e: Andere werkzaamheden: alle activiteiten die worden gedefinieerd als arbeidstijd in artikel 3, onder a), van Richtlijn 2002/15/EG, behalve rijden.

 

 

Richtlijn 2002/15/EG Arbeidstijd

In deze richtlijn wordt verstaan onder arbeidstijd: de periodes waarin de werknemer niet vrijelijk over zijn tijd kan beschikken en op de werkplek moet blijven, gereed om aan het werk te gaan, en daarbij belast is met bepaalde aan die dienst verbonden taken.

In deze richtlijn wordt verstaan onder beschikbaarheidstijd: andere perioden dan pauzes of rusttijden, waarin de mobiele werknemer niet op de werkplek behoeft te blijven, doch beschikbaar moet zijn om gevolg te kunnen geven aan eventuele oproepen om de rit aan te vatten of te hervatten, of om andere werkzaamheden uit te voeren.

 

De kwestie spitst zich volgens mij toe op of de werknemer op de werkplek moet blijven. Wat verstaat de richtlijn onder werkplek:

Artikel 3c: Werkplek: het voertuig waarvan de persoon die mobiele werkzaamheden in het wegvervoer uitoefent voor zijn taken gebruik maakt.

 

Dus niet de bestuurdersstoel maar het voertuig. Dus zolang de bijrijder in het voertuig zit telt de standby tijd nog steeds als arbeidstijd en wordt er dus niet gerust. Lossen telt ook als arbeidstijd en dan wordt er ook niet gerust. Kortom, na 4,5 uur chauffeur 1 en na 4,5 uur chauffeur 2 moeten beiden chauffeurs 45 minuten rust maken (of halverwege ergens 15 minuten en aan het eind 30). Dit zien de meeste planners over het hoofd en dat blijft boetes opleveren in Frankrijk vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan kun je in België dus ook bekeurd worden als je pauze maakt  op de passagiersstoel.....

Lekker als het regent, op een P zonder voorzieningen je pauze buiten het voertuig doorbrengen :ok::nee:

Voordeel is wel dat je nachtrust betaald moet worden, je bent beschikbaar op de werkplek ;)

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden