[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aanbod via payroll constructie


Grunneger

Vraag

  • Forumlid

Aangezien ik op dit forum nouwelijks wat kan vinden over payrolling (nieuwste is uit 2013, en er kan flink wat veranderd zijn in die tijd), stel ik nu maar eens die vraag. Wat voor recente ervaringen hebben jullie met payrolling. Ik heb volgende week namelijk een sollicitatie gesprek, en ik kwam er achter dat als ik aangenomen word, dat dat dan waarschijnlijk via een payrolling bedrijf is (dit jaar pas opgericht, lang leve Google :D). Het gesprek heb ik namelijk niet bij het desbetreffende transport bedrijf, maar op het adres waar een payrolling (personeelsbeheer)bedrijf zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Hebben jullie enig idee wat zo'n radioreclame kost? dat kan variëren van een paar honderd tot wel ver boven de duizend euro voor een seconde of 10 en oplopend, dus als ik het zo eens bekijk en begrijp dan maken die payrolling bedrijven behoorlijke omzetten/winsten want de kosten voor een radioreclame moeten toch ergens verdient worden nietwaar.

Dus je kan er wel gevoeglijk vanuit gaan dat er ergens wat geld aan bepaalde stok blijft kleven en die stok is zeker niet in het bezit van de chauffeur of personeel die onder de vlag van zo'n payrolling bedrijf valt, kortom een aardig inkomen wat door dit soort (in mijn ogen malafide) bedrijven wordt verdient over de rug van een ander, zoals ik zei, ver van wegblijven!!!

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

eehh jawel maar dan moet je wel eerst die investering bij elkaar hebben, maar dan nog hè, ze verdienen dat dubbel en dwars terug over de rug van een nietsvermoedende chauffeur of personeelslid wat daar voor hun aan het werk gaat, ergens stinkt deze constructie nog harder dan een boer die zijn land bemest!!

 

Grt.Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zoals in bijna alles heb je goede en minder goede bedrijven. Dat geldt ook voor de payroll sector. Je kunt toch moeilijk beweren dat een organisatie als Start People een malafide onderneming is. Dit bedrijf heeft een payrolltak. Er is niks schimmigs aan, niks dubieus of zo. Payrolling is gewoon een bepaalde vorm van het regelen van een arbeidsverhouding.

Een denkfout die men vaak maakt is dat het duur is. Dat valt wel mee. Een chauffeur met een bruto uurloon van € 14,50 kost de inlener € 25,00 per uur. Een verschil van € 10,50 per uur zou je op het eerste gezicht zeggen. Maar dat is niet het geval. Bij die € 14,50 dienen nog de werkgeverslasten opgeteld te worden, en dan zit je ook vrijwel aan die € 25,00 per uur. Met het tarief dat de inlener aan het payrolbedrijf betaalt is hij van alles af; geen gedonder met belastingdienst (op het gebied van loon), het UWV, de ARBO dienst en het risico van doorbetaling bij ziekte van de werknemer. Vooral, doch niet uitsluitend, een uitkomst voor de kleinere werkgever, die van deze rompslomp af is, en vooral van de risico's van het in dienst hebben van personeel.

En de werknemer? Is die dan slechter af? Dat valt nog te bezien. Geen gezeur om geschrapte uren, niet na een faillissement er achter moeten komen dat al zijn verlof- en tijd voor tijd-uren foetsie zijn, en de premie voor zijn pensioen al een jaar (of langer) niet afgedragen is met alle gevolgen van dien. Dan heb ik het nog niet over het achterstallig salaris.

Dat payrollen is niet per definitie een slecht systeem. Dat wordt het wel in de gevallen waarin men met een dubieus payrollbedrijf in zee gaat. Maar geldt dat niet voor elke bedrijfstak?

bewerkt door Limboman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Mits in goeder trouw, was een payrol bedrijf er niet om de "administratie lasten" van de werkgever uit handen te nemen?

Het houden van een salaris administratie is geen kinderspel, komen wel degelijk moeilijke zaken bovendrijven waar een werkgever niet altijd uitkomt.

Door juist deze zaak uit te besteden bespaart de werkgever een som geld.

Helaas zijn er natuurlijk ook dubieuze typen die deze vorm aanwenden om er om andere redenen rijk van te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een payroll costructie om personeel aan te nemen / in te huren voor langere termijn is helemaal geen slecht idee. Vaak geeft het personeel meer zekerheid op werk dan bij een uitzendbureau. Iemand op uitzendbasis inhuren kost al snel een factor 2 tot 2,4 van het bruto salaris.

 

Ik ben het eens met Limboman, in veel situaties geeft een payroll constructie misschien wel meer zekerheden dan een jaarcontract bijvoorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Waarom ben ik hier toch niet zo zeker van???? Elke keer weer komt er een nieuwe constructie om op een of andere mannier geld uit te sparen. De ene keer heet het de Cyprus route, en de andere keer weer wat anders.

Waarom is deze constructie er pas nu, en niet zeg maar 10 jaar geleden al????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waarom ben ik hier toch niet zo zeker van???? Elke keer weer komt er een nieuwe constructie om op een of andere mannier geld uit te sparen. De ene keer heet het de Cyprus route, en de andere keer weer wat anders.

Waarom is deze constructie er pas nu, en niet zeg maar 10 jaar geleden al????

Ik begrijp dat je achterdochtig bent Cor. Er is de afgelopen jaren veel roering geweest met diverse al dan niet legale constructies. Maar payrolling is niet illegaal, noch is deze geschikt om via allerlei foefjes de werknemer te benadelen. Een vergelijk met de Cyprusroute e.d. is onterecht. Ik probeerde je dat in mijn posting uit te leggen.

Overigens is payrolling helemaal niets nieuws; het bestaat al sinds begin jaren 90, dus al zo'n 25 jaar. En waarom het nu pas een grotere bekendheid heeft gekregen ligt m.i. in het feit dat op die manier een werkgever een mogelijkheid heeft om de inmiddels onaanvaardbaar hoge risico's van het hebben van personeel, te beheersen. Dat alles is een gevolg van politieke beslissingen. Daar heb ik al diverse keren in mijn postings op gewezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Maar waar komt dat geld dan vandaan die het Payroll bedrijf opstrijkt???? Als het niet van de chauffeur komt??? Ik geloof ook niet dat een werkgever er meer voor betaald dan aan een eigen boekhouder.....

Vandaar mijn achterdocht......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ben ik niet zo zeker van, denk dat er best veel werkgevers zijn die de "rompslomp" en risico's van eigen werknemers wel met een paar centen extra willen afkopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Feitelijk komt het neer op de wet van de grote getallen. Een payrolbedrijf voert voor grote aantallen werknemers de administratie e.d. Een kleinere werkgever heeft daar noch de kennis noch de tijd voor. Bovendien kan een payrolbedrijf het personeelsrisico over veel meer poppetjes spreiden. Dat tegenwoordig ook middel- en grote bedrijven gebruik maken van een payrolbedrijf heeft meerdere redenen, maar een zeer belangrijke is het afdekken van risico's.

Waar dat geld vandaan komt? Dat zit in het tarief dat het inleenbedrijf betaalt aan het payrolbedrijf. Je moet hier echter denken aan bedragen tussen de € 1,= en € 2,50 per uur. Voor dat bedrag kun je je als werkgever nergens verzekeren tegen onverwachte personeelslasten. En al helemaal kun je voor dat bedrag je accountant niet aan het werk zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gesprek gehad, en het is totaal anders gelopen dan ik had verwacht.

Even van begin af aan:

Ik heb mijn cv en een motivatiebrief naar een bedrijf gestuurd (open sollicitatie). Dat bedrijf had interesse in mij, dus hebben ze het doorgestuurd naar het payroll bedrijf dat voor hun werkt. Daar heb ik dan een gesprek mee gehad, en hij (1-mans zaak) kwam tot de conclusie dat die werkgever niks voor mij is, aangezien ik dan maar een korte tijd werk heb, en ik iets zoek voor een langere periode. Hij heeft zichzelf dan ook het doel gesteld dat hij mij pas iets aanbied als het minstens een half jaar is (met uitzicht op verlening), het liefst in d5.

Mijn conclusie: zo slecht is het nog niet eens. Ik denk dat ik toevallig juist een goede heb aangetroffen.

Heb (nog)geen nieuwe baan, maar ik ben ook zeker niet opgelicht. Hij kon natuurlijk proberen om mij alsnog een kort contract bij dat ene bedrijf aan te smeren.

Als hij morgen zou bellen dat hij iets heeft voor mij, dan ga ik er zeker serieus naar kijken.

Aanvulling:

Zoals sommige mensen hier ook al zeggen, het transport bedrijf heeft het uitbesteed ivm de administratieve rompslomp, waar ze zelf geen tijd voor hebben, aldus het payroll bedrijf.

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Om het verhaal even af te maken, heb nu een nieuwe baan, en kan er over ongeveer een maandje beginnen. Het is dan niet via dat payroll bedrijf, maar heb uitendelijk zelf iets gevonden waar ik rechtstreeks in dienst kan.

En al met al ben ik niet eens zo lang bezig geweest met solliciteren :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden