[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nostalgie jaren '60


Recommended Posts

  • Forumlid

Wellicht voor de oude garde onder ons of gewoon mensen die van nostalgie houden, ik vond wat "oude meuk" op You Tube maar wel "oude meuk" met respect, misschien herkend iemand deze series over het leven in het naoorlogse Engeland, hier bijvoorbeeld een stukje over transport in de nacht https://www.youtube.com/watch?v=wvd5Y_maKQc&list=PLBQvsi5IXiKvoHJVe0D_RjCN3_QXOrU2V&index=4

Kortom nostalgie uit lang vervlogen dagen.....................................en oh ja hier nog wat info over die organisatie die deze serie heeft gemaakt: https://en.wikipedia.org/wiki/Look_at_Life_%28film_series%29

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij mij begint het in de jaren 60 Ik persoonlijk vond Dat je toen meer chauffeur was.Je moest meer weten over het voertuig Iedere dag met de vetspuit rond  Door smeren moest je zelf

 

De banden moest je ook zelf bij houden Slapen je op een houten plank Schakelen nog met de bekenden fietsbel

 

Iedere week het loon in een zakje Vaak de overuren in het zwart En ga zo maar door De macht is naar de banken gegaan

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hallo beste me4nsen dit filmpje is maar een klein onderdeel van de gehele serie die deze maatschappij toen maakte, er zijn er nog heel veel zoals het aanleggen van de bekende M6 en M2 etc. als je veel op de UK hebt gereden dan is er een bepaalde nostalgie met deze filmpjes zij duren over het algemeen amper 10 min uitzonderingen daargelaten uiteraard, ik kijk elke avond even een of twee van deze, zelfs staat er nog eentje tussen hoe die oude ferry schepen aanmeerden in Dover alhoewel een kort fragment maar net genoeg om te zien hoe het heden ten dage is gesteld.

Heb je trouwens gezien hoe ze die trekker onder die trailer rijden, heel apart systeem overigens.

Veel plezier ermee.

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Huubke, die fietsbel waar jij het  over hebt is  toch echt van de jaren 70.!!!!

En 80 en 90...

Halverwege jaren 80 mijn eerste "vaste" wagen, een DAF 2800 met de fietsbel.

Mijn eerste Iveco kocht ik in 1993 MET fietsbel. Nr 2,  1 1/2 jaar later, ook met dei pook. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die gedachte had ik ook al en ja ik moet bekennen dat ik eenmaal, jawel eenmaal dat ik dacht dat m'n trailer goed aan de schotel vast zat en dus alles aangesloten en wegreed en opeens een harde klap hoorde achter mij, keek in m'n spiegel en ja hoor!!! trailer op de straat, gelukkig was deze leeg maar dan nog hè?

Wat een blamage was dat, dus dat heb ik voortaan goed in m'n oren geknoopt en daarna nooit meer trailer verloren, oh ja als je ergens heb staan overnachten check altijd even of er niet één of andere grapjas is geweest die de vergrendeling heeft losgetrokken, heb ik weleens meegemaakt aangezien die "chauffeur" een hekel had aan koelmachines maar daar zat een beveiliging op zodat ze die niet konden afzetten, ook ff een weetje, althans ik heb hem ervan verdacht omdat hij de avond ervoor nogal wat stennis stond te maken over die koelmachine, dan verkas je maar een eindje verderop er was overigens ruimte genoeg...........................

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog gewoon leverbaar hoor.

 

http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServices/Vehicle/Transmissions/heavy-duty-manual/super-13-transmission/index.htm

 

Overigens maakt Eaton-Fuller al sinds 1911 versnellingsbakken. Niks typisch jaren '70 dus.

 

Voordat de splitter en stapelbak met lucht bediend werden (knop aan de fietsbel), had je dubbele poken. Sinds wanneer de fietsbel bestond? Wie zoekt het even op? :p

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja de Man had dezelfde bak, met zo'n fietsbel heb ik als jochie de eerste meters gereden in een 72'er 2600  met 324 sae pk.

Alleen de pook van de Man hadden een paar bochten in de pook, je dacht kort pookje niet dus, bij die distributie Bedfords was dat ook zo.

Zichtbaar was een korte pook maar onder de motortunnel zat nog een heel stuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rond 1990 met zo'n trekker leren rijden:

 

post-9357-0-19389700-1463514959_thumb.jp

 

Er stond al Iveco op maar er zat noch Magirus Deutz in, een Deutz luchtgekoelde motor met 300 pk. Een korte pook (hoge motortunnel) met "fietsbel" en je moest double clutchen. Na een tijdje gebruikte je de koppeling alleen nog bij het wegrijden, oudere motoren zakten een stuk langzamer in toerental terug als die van tegenwoordig, dus je had iets meer tijd om te schakelen. Eigenlijk reed ik er tijdens mijn chauffeursopleiding alleen mee op het terrein van een grote klant, om lege trailers binnen, en beladen trailers weer buiten te zetten.

Maar heel soms was het nodig om een klein stukje openbare weg mee te pakken en het schijnt, dat je met zo'n trekker zelfs prima donuts kon draaien!  ('t is nu toch verjaard :D)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden