[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wanneer neemt robot het stuur over?


Reindert

Recommended Posts

  • Forumlid

Jaja de techniek staat voor niks, sta je er dan ook even bij stil dat elk stukje techniek ontwikkeld wordt door mensen. En dat er daardoor altijd, in meer of mindere mate, fouten in zullen zitten. En dan wil jij blindelings vertrouwen daarop?

Nog een andere overdenking; de mens lukt het nu al niet om de aandacht bij het verkeer en alles er omheen te houden terwijl het zijn kerntaak is. Hoe denk je dat het zal gaan als die controle een "zijdelingse" taak wordt? Volledig geautomatiseerd wordt het niet, is ook volgens de fabrikanten niet haalbaar ivm alle "randverschijnselen"

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

albertvv,

 

Techniek, in dit geval GPS? Nauwkeurig tot de milimeter is het niet. En de wenselijkheid van het gebruik er van in een onstabiele wereld met oorlogen. De nauwkeurigheid hiervan vervalt op het moment Putin een oprisping heeft. En het het echt serieus gaat worden. Vandaar dat digitalisering van wegen zo belangrijk is. Nog iets anders is het gebruik van de digitale snelweg. ook hier een flinke storing en alle zelfrijdende voertuigen liggen op 1 bult. Tot zover de techniek.

 

Nog volledig iets anders, wetgever en maatschappij zijn verre van klaar voor de invoering van een autonoom bestuurt voertuig.

 

10 jaar? De kans hier op is nihil, en dan heel misschien auto's en wellicht ontwikkelingen in openbaar vervoer.

Vrachtwagens? Er is geen enkele reden aan te nemen dat dit gaat gebeuren. Experts op dit gebied en bronnen hiervoor talloos geven aan dat 2040 een richting is voor auto's.

Dan hebben we het nog niet over een vrachtwagen. 

 

Iemand noemt hier volledig misplaatst een trein. Een trein begeeft zich niet vrijelijk in het publieke verkeers domein. Die begeeft zich op een spoor. Dus deelname in het verkeer beperkt. weer een luchtfietserij, even zo voor de luchtvaart. Van autonomie is geen enkele sprake.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een ongefundeerde uitspraak, volledig uit de lucht gegrepen.

 

Quote;

 

Ik zeg binnen 10 jaar En binnen een paar jaar proef draaien wat nu al gaande is Maar dat wordt niet bekent gemaakt

 

 

Flauwekul van de bovenste plank. Niemand zal zonder een toestemming, lees vergunning een dergelijk voertuig de weg op kunnen brengen. Dan heb je een maatregel nodig van openbaar bestuur en tenminste 1 keuringsdienst. Die nogal verstrekkende gevolgen heeft voor alleen al de aanvraag. Dat kan niet in het geheim.

 

Hou nou eens een keer op met het onnozel geblaat, het is storend en topic vervuilend. De vrijheid van meningsuiting brengt ook een verantwoording mee. Dit betekent dat je eens na moet denken alvorens de "plaats" knop in te drukken. Daar zou je echt eens iets mee moeten doen. (Tegen dovemans oren, ik weet het)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

albertvv,

 

Techniek, in dit geval GPS? Nauwkeurig tot de milimeter is het niet. En de wenselijkheid van het gebruik er van in een onstabiele wereld met oorlogen. De nauwkeurigheid hiervan vervalt op het moment Putin een oprisping heeft. En het het echt serieus gaat worden. Vandaar dat digitalisering van wegen zo belangrijk is. Nog iets anders is het gebruik van de digitale snelweg. ook hier een flinke storing en alle zelfrijdende voertuigen liggen op 1 bult. Tot zover de techniek.

 

Nog volledig iets anders, wetgever en maatschappij zijn verre van klaar voor de invoering van een autonoom bestuurt voertuig.

 

10 jaar? De kans hier op is nihil, en dan heel misschien auto's en wellicht ontwikkelingen in openbaar vervoer.

Vrachtwagens? Er is geen enkele reden aan te nemen dat dit gaat gebeuren. Experts op dit gebied en bronnen hiervoor talloos geven aan dat 2040 een richting is voor auto's.

Dan hebben we het nog niet over een vrachtwagen. 

 

Iemand noemt hier volledig misplaatst een trein. Een trein begeeft zich niet vrijelijk in het publieke verkeers domein. Die begeeft zich op een spoor. Dus deelname in het verkeer beperkt. weer een luchtfietserij, even zo voor de luchtvaart. Van autonomie is geen enkele sprake.

Heb er zelf mee gewerkt Het is tot de minimeter nauwkeurig Het gps systeem is niet zo belangrijk in het verkeer

Daf draait volop proef in de havens Wel een bestuurder er bij

Op het ogenblik Mercedes BmW audi opel Volvo nog meer merken zit het al in

Als je zegt Het is nog niet 100% dan geef ik jouw gelijk Bij in en uit reten kan het nog mis gaan

Rij zelf wel eens in een Mercedes 320 E Camera en Radder is het belangrijkste En alles is op het scherm te volgen in de auto. Wordt er 100 km aan gegeven dan gaat die ook niet harder als 100 km Afstand kun je instellen op 6 sec of 4 sec Dan komt die niet korter bij

In Helmond zit een bedrijf die is heel veel aan het testen En heeft toestemming Amsterdam Utrecht Wordt heel veel getest

Het wordt in de toekomst gewoon treintje rijden

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bron Mercedes

 

Een klein stukje

 

Graag meer laten zien Heb geen toestemming

 

 

 

Vrachtwagens vormen over het algemeen een groot gevaar op de weg. Dit komt niet doordat de vrachtwagenchauffeurs niet kunnen rijden. Maar als jij lang onderweg bent wordt je vanzelf moe en dat kan voor gevaren zorgen. De chauffeurs rijden vaak op ingeroosterde tijden, maar als ze dan toch op het verkeerde moment moe worden moeten ze soms nog een paar uur rijden tot een rustplaats of bestemming. Tijdens deze paar uur vormen ze een groot gevaar de rest van het verkeer. Het verkeer wordt soms simpelweg over het hoofd gezien. Er wordt de afgelopen jaren dan ook hard gewerkt aan een oplossing. Zoals de zelfrijdende Mercedes Future Truck 2025.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hwm.klaassen,

 

Vooruit, ik probeer het.

GPS systemen zijn onder omstandigheden nauwkeurig varierend van tientallen meter tot 1 of 2 meter. 

Er zijn berichten dat een nieuwe techniek in 2017 zijn intrede zal doen. Blijft de nauwkeurigheid nog immer niet 100% onder gegeven omstandigheden.

Het is daarmee niet absoluut.

 

Dan de kern van het onderwerp.

Wanneer is de tijd daar er geen chauffeur meer nodig is? Deskundigen verschillen welliswaar van mening maar daar uit kun je halen dat 2040 een handvat zou kunnen zijn in de inschatten hiervan. Dat is dus ruim en veel anders dan 10 jaar. Voor een personen wagen.

 

Uit veiligheids aspecten zou het systeem niet alleen op GPS kunnen werken, vandaar dat de digitailisering van het wegennet een must is. En niet onbelangrijk, het wegen net zal een upgrade moeten ondergaan. Denk aan sensoren die ijzel aankunnen geven en nog veel belangrijker, dit communiceren met een voertuig.

 

Het genoemde treintje rijden? Nog het meeste simpele in deze toepassing.  Afstand en snelheid metingen worden al jaren toegepast. Helemaal niets nieuws. Significant verschil is dat de data niet gedeeld wordt.

 

Alle systemen hwm.klaasssen zijn onder toezicht, oftewel bestuurt. Autonome systemen, zijn er, alleen niet een toepassing in het publieke domein.

 

Met in en uit rijden zou het nog mis kunnen gaan? Er zijn nog hele vele andere varianten waar het mis kan gaan. 

 

Dan hebben nog de vrachtwagen? Mijn inschatting? Ook ruim na 2040, als het er ooit komt !

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb er al in de jaren 60 en 70 mee gewerkt op zee Een boor schip terug brengen waar laats geboord is En weer terug brengen om onderwater weer alles aan te sluiten  ongeveer 100 meter onder water alles via de satelliet

 

Nog iets mijn mobiel kan ik preses zien waar ik ben  

 

Bij Vos werken ze totaal met gps via de satelliet  Alles is te volgen waar een auto is  Als ze willen tot op de meter

 

De techniek is veel verder dan jij denkt

 

Veel auto's de navigatie via GPS Daar kunnen ze weer andere systemen bij zetten Via Radio golven afstand bepalen  

 

Alles bij elkaar is het nog zo duur niet

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb er al in de jaren 60 en 70 mee gewerkt op zee Een boor schip terug brengen waar laats geboord is En weer terug brengen om onderwater weer alles aan te sluiten ongeveer 100 meter onder water alles via de satelliet

Nog iets mijn mobiel kan ik preses zien waar ik ben

Bij Vos werken ze totaal met gps via de satelliet Alles is te volgen waar een auto is Als ze willen tot op de meter

De techniek is veel verder dan jij denkt

Veel auto's de navigatie via GPS Daar kunnen ze weer andere systemen bij zetten Via Radio golven afstand bepalen

Alles bij elkaar is het nog zo duur niet

Huub

Tussen volgen en besturen zit een wereld van verschil .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hwm.klaassen,

 

Vroeger?

 

Tja, tegen woordig werken we aanboord met DP1, ouderwets ondertussen DP2,of DP3.

Olie industrie werkt met DP3, beter gezegd, Dynamic Positioning. en dat is precies wat het is. En dat beweegd ook niet met 130 kilometer per uur.

Ik kom van schepen, maar ongeveer 300 jaar later in technische termen. 

Enige idee wat bijvoorbeeld Kongsberg systemen tegenwoordig kunnen aan boord van een schip? 

 

Wat wilt U eigenlijk toevoegen hier? U gaat nu een deel van navigatie of positioning vergelijken met auto verkeer en mobiliteit aan de wal?

U hoeft mij niet uit te leggen wat er maritiem gebeurd. Waar mee ik ook hier weer eens vast stel dat U uit uw nek zwanst.

U blijft vasthouden aan GPS, terwijl dit slechts 1 hulpmiddel is in navigatie en de toepassing in een voertuig.

 

Vervolgens had U in de jaren 60 en 70 al te maken met GPS? U zwanst uit uw nek, die toepassing was er niet eens in die tijd. Uitpeilen met radiogolven, dat wel ja.

GPS deed zijn intreden in de jaren 80 in commerciele zin. Militair ingebruik genomen pas eind jaren 70, 1978 om precies te zijn. 

 

Offtopic

Ik zal U nog een keer uitleggen wat het doel van een forum is.

Op een forum discussieert men over een onderwerp. De input en kennis van medeforummers zou moeten leiden tot een breder inzicht in het  onderwerp. Forumleden kunnen daarbij inzichtelijk komen tot een beeldvorming en komen tot een conclusie.

 

Wat U hier continue doet hwm.klaassen? U misbruikt het platvorm, lees forum, als hangplek voor bejaarden die ook wat willen boeren. Uitermate storend en vervuilend en wordt merkbaar als irritant ervaren door uw medeforumeers. U heeft gevaren? Ja? En? Volledig irrelevant.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bron Mercedes

 

Een klein stukje

 

Graag meer laten zien Heb geen toestemming

 

 

 

Vrachtwagens vormen over het algemeen een groot gevaar op de weg. 

 

Kunt U ons de link geven van deze bron?

 

Ah, dus Mercedes erkent hiermee dat zijn producten van zijn vrachtwagenfabrieken een gevaar zijn op de weg. Indrukkenwekkend. :eek: 

 

Ik geloof dat we niet meer hoeven zien van Mercedes. Als uw stelling waar is? Dan waren er geen vrachtrwagens op de weg. En die van Mercedes zeer zeker niet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat je je soms stoort aan sommige uitlatingen van Huub kan ik begrijpen, dat doen er wel meer waaronder ikzelf maar het denigrerende toontje dat je zogezegd of topic in je vorige posting aanslaat vind ik gewoon beneden alle peil. Ook Huub heeft het recht om zijn mening te geven of je het daar nu mee eens bent of niet, niemand verplicht je het te lezen laat staan erop te reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan45,

 

Offtopic

Ik zei nog, ik probeer het. Zie eerdere posting

Daarmee geef ik aan dat ik een discussie aan wil gaan. Maar komop zeg, het is toch niet serieus meer. :confused:

 

Als je me gevolgd hebt in topics zie je dat ik niet in ga op zijn postings. (inderdaad negeren) Ik dacht even tegen beter weten in dat het nu wel serieus kon. Dat vindt ik teleurstellend.

En stug door blijven gaan. En me wel aanhalen in quotes die duidelijk gericht zijn aan een ander. Posten om te posten of zoiets. Zonder zich ook maar enigszins te verdiepen in de materie. GPS bestond niet eens in de 60 en 70tigger jaren ! Maar hij had er al mee gwerkt.  :eek:  Wat is dat nou voor flauwekul :confused:

 

Bij mij gaat tie weer in de ignore mode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat je je soms stoort aan sommige uitlatingen van Huub kan ik begrijpen, dat doen er wel meer waaronder ikzelf maar het denigrerende toontje dat je zogezegd of topic in je vorige posting aanslaat vind ik gewoon beneden alle peil. Ook Huub heeft het recht om zijn mening te geven of je het daar nu mee eens bent of niet, niemand verplicht je het te lezen laat staan erop te reageren.

Ik heb het mee gemaakt bij Heerema

 

Anders kon een boor schip niet terug gebracht worden naar de plaats waar die zijn moest

 

Het was toen nog nieuw

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat denk ik ook als je leest wat er allemaal nog mis gaat. 

 

Het was niet de vraag of het zou gebeuren, maar wanneer: het eerste fatale ongeluk met een zelfrijdende auto. >> klik <<

Ger kijk nu is wat voor ongelukken gebeuren 99% is een menselijke fout

 

Zeker zullen er ongelukken gebeuren met een zelf rijden auto Maar wel veel minder En daar gaat het om

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat je je soms stoort aan sommige uitlatingen van Huub kan ik begrijpen, dat doen er wel meer waaronder ikzelf maar het denigrerende toontje dat je zogezegd of topic in je vorige posting aanslaat vind ik gewoon beneden alle peil. Ook Huub heeft het recht om zijn mening te geven of je het daar nu mee eens bent of niet, niemand verplicht je het te lezen laat staan erop te reageren.

Jan : Huub verteld geen mening ,  maar een hele dot onzin de mobile telefoon was er ik meen pas in de begin jaren 90 mijn collega was er helemaal geil van

de GREEN POINT , ik heb hem mee gemaakt  !

je stilstaan bij een postkantoor of benzine pomp en niet te ver er vandaan , want dan deed hij het niet , en alleen in Nederland werkte het (een waardeloos ding in mijn ogen)

 

Huub zegt:  Ik heb het mee gemaakt bij Heerema

 

Anders kon een boor schip niet terug gebracht worden naar de plaats waar die zijn moest

Dat is ook weer gelul in de ruimte Heerema heeft geen boorschepen ,

maar kraanschepen met de mogelijkheid om pijpen te leggen ( tegenwoordig )

Zou het niet weten maar ik heb directe familie die er crane operator is (gewoon kraan machinist)

En ze werken er inderdaad met DPS 3 om met minimale afwijking op zijn plaats te blijven

en jij was er gewoon matroos o.g. op een slepertje

 

Dus hou nou op zo als er gevraagd word , met je wijsheden te profileren , je maakt er geen indruk mee

bewerkt door lambiek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Poging 2.

 

Dat het technisch mogelijk is als proef? Dat werd niet betwijfeld. 

 

Maar dat betekend nog geenszins dat het in 10 jaar ingevoerd is op grote schaal. 

En al helemaal niet rijdend op GPS alleen. Dat kan simpel weg niet. Dat kan alleen daar waar de infrastructuur gedigitaliseerd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jan : Huub verteld geen mening ,  maar een hele dot onzin de mobile telefoon was er ik meen pas in de begin jaren 90 mijn collega was er helemaal geil van

de GREEN POINT , ik heb hem mee gemaakt  !

je stilstaan bij een postkantoor of benzine pomp en niet te ver er vandaan , want dan deed hij het niet , en alleen in Nederland werkte het (een waardeloos ding in mijn ogen)

 

Huub zegt:  Ik heb het mee gemaakt bij Heerema

 

Anders kon een boor schip niet terug gebracht worden naar de plaats waar die zijn moest

Dat is ook weer gelul in de ruimte Heerema heeft geen boorschepen ,

maar kraanschepen met de mogelijkheid om pijpen te leggen ( tegenwoordi

Zou het niet weten maar ik heb directe familie die er crane operator is (gewoon kraan machinist)

En ze werken er inderdaad met DPS 3 om met minimale afwijking op zijn plaats te blijven

en jij was er gewoon matroos o.g. op een slepertje

 

Dus hou nou op zo als er gevraagd word , met je wijsheden te profileren , je maakt er geen indruk mee

Het motor schip de M/Explore van Heerema Dat was een schip die bepaalden waar een boor eiland kon staan Wij onder zochten de grond of het kon

Het schip kon boren tot ongeveer 200 meter diepte

Heel veel op de Noordzee mee gewerkt

En later in Afika langs de kust van Nigeria

Bij het eiland Veranda Po

Huub

Voor ik het vergeet Het is ontwikkelt op het Rem eiland voor de kust bij Scheveningen Want dat Rem eiland was ook van Heerema

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lambiek,

 

Weer offtopic

Inderdaad, een mening hebben? Niets mis mee. Het is het meekomende wat volstrekte nonsens is en als "argument" gebruikt wordt om zijn gelijk te krijgen.

Hij geeft aan gevaren te hebben in de 60 en 70 tigger jaren? Dat is mooi. Als je dan aangeeft dat er toen nog geen gps was?

Herhaaltie daarna nog eens dat hij er wel mee gewerkt heeft  :stom:

 

Dat is geen mening, dat is klinkklare onzin. En dat hoort niet in een discussie.

Er is hier genoegelijk aangeven dat testen met "autonome" voertuigen wel kloppen zoals hij stelt. Autonoom zijn ze niet want er zit nog steeds een mens bij.

Maar goed, dat testen klopt.

 

Dat betekent nog niet dat dit dan op grote schaal zou kunnen. Nog los van wetswijzigingen en een maatschappelijke aanvaarding. Experts geven aan te denken aan 2030 tot 2040 dat er auto's autonoom de weg op gaan. Maar dat is nog steeds geen vrachtwagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Speciaal voor hwm.klaassen,

 

Het systeem het DP3, Dynamic Positioning. Dynamic Positioning is wat het zegt. En heeft al helemaal niets te maken met een transit en de bijkomende navigatie.

Het systeem is ontworpen om een schip op zijn plek te laten liggen. Ondanks stroming en wind, bijvoorbeeld. Het mooie van deze schepen is dat velen, zoniet allen uitgerust zijn met Azimuth Thrusters het geen wil zeggen dat een enkele schroef 360 graden kan draaien. Dat wil zeggen dat er dus geen roer is. Doorgaans zijn deze schepen uitgerust met 2 of 3 azimuths voor voorstuwing. een aantal wat ze noemen "rectractables" oftewel schroeven die je kunt laten zakken, ook in azimuth. En deze schepen hebben vaak meer dan 1 boegschroef.

 

Deze schepen, hwm.klaassen, zijn diesel electrisch. Er zit dus geen hoofdmotor in. Er staan generators in een powerhouse aanboord. Een flink schip heeft 8 keer 2 Megawatt staan.

En een noodstrrom generator. Die 16 Megawatt of een heel groot deel hiervan zijn beschikbaar voor DP3.

 

Want de DP3 computer, ingesteld op een co ordinaat stuurt dus ook de generators aan in vermogen om de ingegeven positie te houden.

 

U heeft geen flauw benul waar U het over heeft. En praat poep.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden