[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Twee geldige bestuurderskaarten


JMP

Recommended Posts

Vraagje: aanstaande vrijdag is me laatste werkdag bij mijn huidige baas,en maandag begin ik bij me nieuwe baas waar ik ook in frankrijk/duitsland kom. Maar ik heb een belgische bestuurderskaart omdat ik toen ik die moest vervangen in belgie woonde (Nu weer in nederland) Nu dacht ik dat zou mischien problemen kunnen geven in frankrijk/duitsland bij een controle omdat ik voor de rest alles van nederland heb. Op de site van de kiwa staat wel dat het toegestaan is en als die kaart verloopt een nieuwe aan te vragen. Maar ik dacht mijn oude pas verloopt feb 2017, dan vraag ik al alvast een nieuwe aan waar de begindatum is als de oude pas verloopt zodat ik dit bij een controle kan laten zien. Alleen nu het probleem, vandaag de nieuwe pas opgehaald maar de nieuwe is al geldig dus ik heb nu 2 geldige passen. Hoe kan ik dit het handigste oplossen zonder problemen te krijgen?, omdat 2 geldige passen niet is toegestaan. (Luxe probleem)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan heeft het Kiwa zijn werk niet goed gedaan, kan natuurlijk ook niet voor die prijs.

Heb je gezegd dat je al een kaart had?

Een pas (kaart) kan je 3 maanden van te voren aanvragen.

Als je de nieuwe er in doet wordt de oude mss ongeldig, de oude pas zal in het Europese bestuurderskaartensysteem als vervallen genoteerd worden, als je rijdt met de oude als je wordt aangehouden ben je in overtreding omdat je met een ongeldig verklaarde kaart rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Uit 165/2014


5. De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van afgifte nemen passende maatregelen om zich ervan te vergewissen

    dat een aanvrager niet reeds houder is van een geldige bestuurderskaart en personaliseren de bestuurderskaart

    en zorgen ervoor dat de gegevens zichtbaar en nauwkeurig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb net contact gehad met de kiwa, hun hadden geen waarneming gehad dat ik nog in bezit was van een geldige kaart. Hun advies was om de oude kaart uit te laten lezen op de zaak, daar een uitdraai van maken. En dan de oude belgische kaart terug sturen met vermelding dat die vernietigd kan worden ivm omwisselen nederlandse kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik stuur de oude kaart terug naar belgie, maak een uitdraai wat ik de afgelopen 28 uitgespookt heb. En de nieuwe kaart is 16-7 ingegaan, maandag 1 aug gebruik ik hem voor het eerst. Op me contract wat ik in de auto bij moet hebben staat ook op dat ik vanaf 1 augustus in dienst ben. Niemand weet toch wat ik daarvoor gedaan heb? Kan net zo goed jaren op de loods gewerk hebben. Als de kiwa al niet kan zien dat ik een belgische pas in bezit heb.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dan kun jij de afgelopen 28 dagen niet verantwoorden bij een controle onderweg...

Ik zou zeggen, gebruik die belgische kaart tot die verloopt. En stop dan die nederlandse kaart erin. Die heb je alvast netjes op tijd dan.

Bij controle kun jij precies laten zien en uitleggen wat er gebeurd is. Niks aan het handje.

Maar dan ben ik in bezit van 2 geldige kaarten, levert dat geen probleem op? (Niet dat ik ze dan allebei meeneem)

Mijn contract staat 1 augustus, dan had ik in gedachten om die nieuwe pas te gaan gebruiken. Die is geldig vanaf 16-7-16.

Stel dat ik in de 2de week van augustus word aangehouden, dan zou ik 21 dagen voor de lopende week kunnen verantwoorden. Maar omdat ik pas vanaf 1 augustus in dienst ben, kan het ook zo zijn dat ik daarvoor lang thuis heb gezeten of totaal ander werk heb gedaan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

ik vindt dit een leuk geval

 

kiwa is niet goed controlerend bezig geweest.

 

voor wat je het beste kunt doen denk ik dat je 2 optie's hebt.

en je zult moeten kiezen.

 

 

gewoon die nederlandse kaart thuislaten en de belgische opgebruiken.

oom agent onderweg die jouw belgische kaart uitleest gaat echt niet kijken of je er nog een hebt.

of vanaf 1 augustus de nederlandse erin en dan heb je toch een tachograaf die alleen de nederlandse kaart te zien krijgt.

 

 

als je zelf er vanuit gaat dat men niet verder terugkijkt dan 1 augustus als je dus wel de nederlandse wilt gebruiken bij je nieuwe werkgever dan kan ik zeggen dat ik persoonlijk heb meegemaakt na 8 mnd in de ww , bij de eerste rit voor mijn nieuwe werkgever in roemenie gevraagd werd naar de laatste 4 weken en ik dus ook het arbeidscontract van 3 dagen oud gaf en er dus ook maar 3 dagen op mijn digipas stonden ter controle.

die 8 maanden daarvoor waren leeg.

 

men vroeg verder niets meer en accepteerde dat ik pas 2 dagen aan het werk was.

maar goed dat is je eigen inschatting.

 

normaal gesproken wordt je oude kaart ongeldig verklaard en ook in geval van diefstal of verlies kan men die pas niet meer gebruiken als ie als ongeldig geregistreerd is.

 

maar jij hebt dus nu waarschijnlijk 2 geldige passen en dan zal geen enkele digitale tacho 1 van beiden weigeren.

wat ik me afvraag is of men straks als de belgische afloopt je een herinnering stuurt dat je een nieuwe moet aanvragen.

want je hebt ook al de nederlandse.

 

al met al een leuke casus

 

oh ja ter aanvulling

als je dus de nederlandse pas gaat gebruiken laat het nieuwe bedrijf dan meteen een verlofbrief meegeven voor de datum vanaf je pas geldig is geworden. ( 16-07 )

tot precies het moment waarop je hem voor de 1e keer gebruikt.!!

dan heb je de tijd van de pas iig voor die tijd afgezekerd als je begrijpt wat ik bedoel.

bewerkt door sindaco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar op dit moment rijd ik nog met me belgische pas, die gebruik ik vrijdag voor het laatst. Dan stuur ik die op naar belgie zodat die gedeactiveerd en vernietigt word. De veldwachter zal er niet gelijk van uit gaan dat ik mischien 2 passen heb gehad. Stel: mijn vorige NL pas verliep in 2012. Toen ben ik compleet wat anders gaan doen wat niks met transport te maken. Nu heb ik weer besloten om te gaan rijden en vraag een nieuwe digi pas aan. Dan zou ik dezelfde situatie hebben, wel dat ik geen 2 passen heb.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

dat klopt dat er dan een groot gat zit tussen 2 passen.

en ik ga er ook niet vanuit dat men bij controle altijd gaat zoeken naar een 2e pas zonder reden.

 

met je arbeidscontract kun je aantonen dat je dan pas begonnen bent.

 

maar als je de andere pas terugstuurt zou ik toch wel de laatste 4 weken even uitdraaien en op de achtergrond bij me houden mochten er vragen gesteld gaan worden.

je moet dan even afwachten of de belgen die kaart dan ook uitschrijven en ongeldig maken.

daarvan zou ik dan wel graag een bewijs hebben.

kun je altijd aan hun vragen.

 

zoals ik nu je reactie peil rij je met de belgische kaart tot 1 augustus en dan de nieuwe erin.

en dan de belgische terugsturen.

 

het zal allemaal wel goed komen en onderweg als je aangehouden wordt met je contract van 1 augustus snapt een agent ook wel dat je pas vanaf die dag gegevens van de wagen waar je dan mee rijdt op de kaart hebt.

nieuw contract,  nieuwe pas,  nieuwe wagen en of men dan nog vraagt of je eerder wat anders gedaan hebt dat weet ik ook niet en zal de praktijk uitwijzen.

daarom als back-up de gegevens van de oude pas even bewaren. ( wel op de achtergrond tot men er echt om vraagt en je er niet meer omheen kunt als men denkt dat je toch wat gewerkt hebt in het transport )

maar dat lijkt mij erg extreem.

 

gr john

bewerkt door sindaco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het Kiwa heeft zich voor een riant betaalde pas niet genoeg ingespannen om aan de Europese regels te voldoen!

Daar zit het probleem.

 

Melden aan de eu dat het kiwa niet doet wat het volgens de EU regels (165/2014, artikel 26 lid 5) moet doen.

 

Als je aangehouden wordt, en ze trekken je na kan de controlerende instantie zien dat jij 2 geldige passen hebt. Dan is het jouw probleem, niet dat van het kiwa.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik zou in ieder geval de oude pas 28 dagen bewaren,teruggerekend vanaf 16/7 dan kunnen ze onderweg altijd nog wat controleren.  

 

want bij controle van de tacho en de polis stopt er de zijne in,( de pas wel te verstaan),dan blijkt dat jij gereden hebt en zou je geen pasje kunnen tonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik zou in ieder geval de oude pas 28 dagen bewaren,teruggerekend vanaf 16/7 dan kunnen ze onderweg altijd nog wat controleren.

want bij controle van de tacho en de polis stopt er de zijne in,( de pas wel te verstaan),dan blijkt dat jij gereden hebt en zou je geen pasje kunnen tonen.

Ik begin 1 augustus bij een nieuwe werkgever, dan ga ik ook me nieuwe pasje gebruiken. Dan zou het niet mogelijk voor hun kunnen zijn om te controleren wat ik daarvoor gedaan heb. Teminste daar ga ik gemakshalve even vanuit.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij een nieuwe werkgever kunnen ze inderdaad  nog niets van jou uitlezen in de tacho,maar ze kunnen wel zien dat je een chaufferspas hebt uit belgie en ik neem aan dat ze die wel eens willen uitlezen en dan als je geen pas kunt tonen de afgelopen 28 dagen dan denk ik dat je daar wel eens een probleem mee kunt krijgen

 

(maar dat is mijn gedachte dan,misschien dat advies almelo hierop een beter antwoord op heeft)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De kiwa heb ik gebeld, die zeggen geen waarneming te hebben gehad dat ik al in bezit was van een geldige kaart. Advies: kaart uit belgie laten uitlezen en daar een uitdraai van maken. Maar vandaag heb ik van meerdere mensen gehoord dat dat niet rechtsgeldig is. Dus ik ga morgen weer naar de kiwa bellen, met de vraag of ze mijn kaart willen innemen en deactiveren. Zodat ik gewoon met de pas uit belgie verder rij, en 3 maanden voor die afloopt een nieuwe aan te vragen met een kopie van me oude kaart. Dat lijkt mij de beste optie, want de kaart uit belgie terug sturen naar belgie mag niet. Omdat ik in nederland woon en het een omwisseling van kaart is, dan zou de kiwa mijn kaart uit belgie moeten in nemen en naar belgie sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zou zo wie zo tot 1 september die oude pas bij me houden.

En hem pas tonen als ze er naar vragen. Als je al gecontroleerd zou worden.

Gewoon om bij eventueel gezeur uit te kunnen leggen hoe het in elkaar steekt.

Zo zou ik het ook doen. Bij een controle kunnen ze eventueel 2 passen uitlezen. Dan zien ze ook dat je geen fraude pleegt.

Zo weinig mogelijk contact met instanties als Kiwa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

zo zie je maar weer dat er niets vanzelfsprekend is en je overal en altijd zelf achteraan moet.

 

ipv door de geleerden die alles bedenken en hun werk goed zouden hebben moeten doen eens zonder problemen wat kunnen ontvangen.

 

pfff.

 

ik denk ook dat je het beste nu je dit weet , de belgische pas gewoon opgebruikt en misschien.....ik zeg misschien krijg je dan een melding van iemand tegen de tijd dat ie gaat verlopen.

maar de nederlandse laten vernietigen nu.

tenminste als die dombo's daar voor open staan.

want hun systemen komen nu dus in de war door jou gebel :D

 

let op smilie.

 

diep triest dat dat volk er voor betaald wordt en salaris krijgt.

als ze niet de kaart willen blokkeren,  zou ik de nederlandse kaart als verloren opgeven en dan wordt ie wel geblokkeerd. ( heb ik 1x gehad in spanje ).

gewoon naar de politie gaan en verhaal dat je hem kwijt bent en met rapport opsturen naar kiwa.

 

je krijgt dan van hun een papier waar je de nieuwe weer mee kunt aanvragen en daar wacht je dan nog even mee.

 

 

 

succes

bewerkt door sindaco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

Zo zou ik het ook doen. Bij een controle kunnen ze eventueel 2 passen uitlezen. Dan zien ze ook dat je geen fraude pleegt.

Zo weinig mogelijk contact met instanties als Kiwa.

dat zou ik niet doen, want alleen al het feit dat je 2 geldige passen bij je hebt is zeer verdacht.

 

er zal waarschijnlijk bij 1 goed werkende pas niemand er aan denken dat er nog 1 is en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat men bij een controle kijkt of er meerdere passen op naam staan ( het zou kunnen ).

wel kan men zien of de pas waar je mee rijdt geldig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden