[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Over 5 jaar een papierloze cabine? Start-up TransFollow


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik kwam dit nieuwsbericht tegen in een nieuwsbrief. Ik denk dat de digitalisering van vrachtdocumenten nu al niet geheel nieuw is... 

De organisatie TransFollow blijkt gezamenlijk eigendom van TLN en EVO te zijn.

 

Ik zal enkele passages uit het artikel, welke ik wel lezenswaardig vind, hier neerzetten..

Zoals ik het lees zijn het 'veel woorden, veel ambitie' met uiteindelijk toch vooral een doel om beïnvloeding en controle op de werk(organisatie) van de chauffeur te krijgen..??

 

 

In het vrachtvervoer wordt de papieren vrachtbrief nog standaard gebruikt. Een Nederlandse startup gaat die wereld op z’n kop zetten.

 

Als je in de cabine kijkt van een willekeurige vrachtwagen, zie je vaak allemaal papieren liggen. Anno 2016 is het nog steeds zo dat vrachtvervoer wordt afgehandeld met papieren vrachtbrieven. Toch staat ook die branche nu voor een digitale revolutie, dankzij een klein, Nederlands bedrijf.

Elk transport, nationaal en internationaal, moet vergezeld gaan van een vrachtbrief. Op dat wettelijk verplichte document staan alle gegevens over de lading, zoals de betrokken partijen en eventuele beschadigingen. Het is een wettelijk verplicht document dat, hoewel de vrachtwagens zelf praktisch rijdende computers zijn, nog altijd bestaat uit velletjes kettingpapier waarop transporteurs en afzenders aantekeningen en handtekeningen op zetten.

 

TransFollow in Nootdorp bouwde een online platform waarop bedrijven vrachtbrieven digitaal kunnen aanmaken en kunnen laten tekenen. Dankzij die dienst kunnen vervoerders, afzenders en ontvangers via apps en websites in de gaten houden wanneer een zending aankomt en wie onderweg tekenen voor ontvangst.

(..)

..er is ook een strategisch langetermijnvoordeel, legt René Bruijne, directeur van TransFollow, uit. Doordat het digitale systeem meer inzicht in de keten geeft, dus ‘supply chain visibility’. Daardoor hoeven transporten nooit meer voor een gesloten deur staan; dat scheelt faalkosten én het is beter voor het milieu, omdat chauffeurs minder hoeven om te rijden. “Een grote internationale supermarkt kan bijvoorbeeld goederen zien aankomen en alvast een laadplek aanwijzen als de vrachtwagen nog vijf kilometer weg is.

 

 

Zo, dát laatste lijkt mij wel ideaal.. of meer een utopie? ;)

 

 

In België zit bijvoorbeeld DigiCMR en in Denemarken eCMR, maar hun systeem is minder nuttig, vindt René Bruijne. “Zij laten op het scherm een soort PDF zien die lijkt op het oude document. Ons platform gaat veel verder. Je kunt alle overdrachtmomenten van je zending volgen. Je kunt zien wanneer de vracht aankomt en eventueel onderweg nog wijzigen opgeven. Dat is wat anders dan een formulier op een schermpje tonen.”

 

Bruijne verwacht dat er uiteindelijk wereldwijd drie of vier standaarden of instellingen zijn voor digitale vrachtbrieven. Dat is ook niet erg, vindt hij. “Je moet ons zien als de Paypal of Ideal van de logistiek. Ideal is de standaard is voor online betalingen, maar je kunt ook nog steeds betalen met creditcard betalen. Maar wij zijn wel de first mover in die markt. Ik wil natuurlijk marktleider worden.”

 

 

Nou, ik ben benieuwd.. :rolleyes:

 

Wat vinden /denken jullie?

Zou het helpen, een papierloze cabine met een digitale CMR?

 

BRON: http://www.z24.nl/ondernemen/vrachtwagenchauffeur-staat-digitale-revolutie-te-wachten-deze-nederlandse-startup-wil-papieren-vrachtbrief-uitbannen-653733

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dit is min of meer al gaande met het T1 dat ik nodig had naar Noorwegen.

De Deense, Zweedse en Noorse douane hadden mijn documenten al op hun scherm voordat ik de grens overging.

Via de fax had ik Kuper de gegevens doorgestuurd en kreeg ik via email de documenten al thuis aangeleverd.

Indien er een streepjescode opstond (met nummers) was het ok en kon ik theoretisch met enkel die nummers de grenzen over.

Papier was eigenlijk enkel "handig" om onderweg bij controle's te tonen.

Hoe willen ze dat met de digitale vrachtbrief gaan doen?

Moet de chauffeur alsnog een tablet meezeulen waarop zijn digitale cmr staat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je krijgt inderdaad een handcomputer.

Ze zijn daar bij ons ook mee bezig. Vanaf de laadopdracht tot en met aftekenen na lossing zit allemaal on een apparaat.......

Denk dat het voor een zending per keer zoals ik doe nog mee zal vallen maar in geval van deelvrachten Het toch al weer onoverzichtelijk gast worden.

En ondertussen wordt het nu in de cabine een digitaal slagveld.

Tolkastjes boordcomputer telefoon camerasysteem tachograaf en dit nieuwe apparaat. Moet wel allemaal een plaatsje krijgen en "gevoed" worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hebben ook een app op de smartphone waar we de weegbonnen op krijgen. Voor het transport tussen de eigen locaties worden de bonnen helemaal niet meer geprint. Die blijven digitaal in het interne systeem staan.

Veel (grote) klanten willen niet eens meer een bon hebben op het werk. Veel te onoverzichtelijk, omdat niet altijd de zelfde persoon de bon krijgt of aftekend. Die krijgen gelijk de bonnen via de mail.

Bij controles door IL & T of KLPD nooit problemen mee gehad.

Willen ze op het werk toch de bon hebben dan kunnen we hem gelijk mailen. Of als ze het tijdig aangeven kunnen we de papieren versie bij vertrek mee nemen.

Voor het buitenland of kleinere (particuliere) klanten nemen we nog wel een bon/cmr mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hebben al een smartphone die via een app verbinding maakt met de boordcomputer. Maar daarop af laten tekenen voor ontvangst mag absoluut niet. Iets met verzekeringen ed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wij hebben ook een app. Tekent de klant ook op af. Word allemaal opgeslagen en klant dan zien wie er getekend heeft.

Er zijn nog klanten die hun meegeleverde papieren versie ook getekend retour willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En de smartphone van de zaak??

Zeker.

Iedere werknemer bij ons heeft zo'n ding.

Planning gaat per email. Staat gelijk de telefoonnummers van de klant ( en contactpersoon) bij. En adres is link naar google maps. Kan je gelijk de route planning opstarten, als je dat wil.

Ook onze uren administratie gaat (straks) via dat ding. Baas heeft daar zelf een app voor gemaakt. Werkt prima. Is nu nog in de testfase, maar straks vervallen de urenbriefjes helemaal.

Er wordt nog aan een app gewerkt waarmee we straks zelf geheel zelfstandig kunnen in en uitwegen op de externe weegbruggen. Krijgen we dus de weegbon op de smartphone zonder achter het stuur vandaan te moeten. Nu bellen we nog met kantoor, en die verwerkt dat, en dan krijgen we de gegevens gemaild.

Zo staat een bepaalde levering gelijk in het systeem, en zou de factuur al (digitaal) verzonden kunnen zijn op het moment dat de vrachtwagen vertrekt naar de klant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oké dat is mooi.... Wij krijgen zo een handheld geval waar nu tntpost al mee loopt. Maar dat komt van de opdrachtgever. Binnen heel Europa moet dat een systeem gaan worden. Houd wel in dat je dus altijd dubbele boekhouding hebt. En de boordcomputer en het apparaat. Dat is wel jammer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij ons is sinds mei ook digitaal uren invullen......scheelt bijna 3 uur schrijven in de week :ok:

 

want niet alleen de uren van jezelf....ook het materiaal waar je mee werkt moet geregistreert worden..

 

alsmede de hulpstukken die je gebruikt.  en dat in drievoud.

 

nu is alles voorbereid, en je hoeft alleen nog maar de uren in te vullen........ideaal  :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk aan, er is al wel veel digitaal beschikbaar en operationeel, zo te lezen :ok:

 

Misschien.. over 5 tot 10 jaar geen 'papierloze cabine'.. maar een 'one device fits all' cabine.. met al dat digitale 'geweld' aan tolkasten, communicatie- en plaatsbepalingssystemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oké dat is mooi.... Wij krijgen zo een handheld geval waar nu tntpost al mee loopt. Maar dat komt van de opdrachtgever. Binnen heel Europa moet dat een systeem gaan worden. Houd wel in dat je dus altijd dubbele boekhouding hebt. En de boordcomputer en het apparaat. Dat is wel jammer.

de smartphone communiceert via Bluetooth met de boordcomputer. Alles word dus na het beëindigen van een actie meteen naar de thuisbasis gestuurd.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden