[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mooy Logistics zet chauffeurs functieschaal terug


The_knitter

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb in deze toch wel het gevoel, dat het goedkopere Oostblokvolk in de nek van Mooy zijn klanten staan te hijgen. En dat Mooy moest gaan zakken met zijn vrachttarieven, en dit uitspeelt over de chauffeurs?

 

Maar heb hier uiteraard geen bewijzen voor, want ben geen insider bij Mooy.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lees artikel 23 lid 1a maar eens. Zie een van mijn eerder geplaatste foto's.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Dacht, plaats het wel even. :D

 

 

Artikel 23 Inschaling van functies 

1. Plaatsing in een lager gewaardeerde functie. 

a. De werknemer die door omstandigheden, die niet te wijten zijn aan zijn schuld of  opzet en anders dan op zijn eigen verzoek wordt belast met werkzaamheden,   verbonden aan een lager gewaardeerde functie, zal na 13 weken in die lagere   loonschaal worden geplaatst.

b. Correctie van een te hoge inschaling die de indeling in een lagere loonschaal tot    gevolg heeft zal ingaan één week nadat de werknemer schriftelijk op de hoogte is    gesteld door zijn werkgever.

c. Herindeling ingevolge lid a en b vindt plaats op het naast lagere bedrag in de nieuwe loonschaal. Het loonverschil dat ontstaat, wordt omgezet in een persoonlijke toeslag.

Deze persoonlijke toeslag wordt afgebouwd met nog toe te kennen treden en/of initiële loonsverhogingen.

Voor de werknemer van 50 jaar en ouder, die minimaal 10 jaar in dienst is van de werkgever of voor de werknemer die minimaal 25 jaar in dienst is van de werkgever zal de persoonlijke toeslag niet worden afgebouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier het artikel.

 

Artikel 23 Inschaling van functies 

1. Plaatsing in een lager gewaardeerde functie. 
a. De werknemer die door omstandigheden, die niet te wijten zijn aan zijn schuld of  opzet en anders dan op zijn eigen verzoek wordt belast met werkzaamheden,   verbonden aan een lager gewaardeerde functie, zal na 13 weken in die lagere   loonschaal worden geplaatst.

b. Correctie van een te hoge inschaling die de indeling in een lagere loonschaal tot    gevolg heeft zal ingaan één week nadat de werknemer schriftelijk op de hoogte is    gesteld door zijn werkgever.

c. Herindeling ingevolge lid a en b vindt plaats op het naast lagere bedrag in de nieuwe loonschaal. Het loonverschil dat ontstaat, wordt omgezet in een persoonlijke toeslag.
Deze persoonlijke toeslag wordt afgebouwd met nog toe te kennen treden en/of initiële loonsverhogingen.
269875_269875 - Back   - CAO_FB 005 - 1/6/2015 13:23:14 PM - Black
269875_269875 - Back   - CAO_FB 005 - 1/6/2015 13:23:14 PM - Black
        TLN-CAO 2014-2017 27

Voor de werknemer van 50 jaar en ouder, die minimaal 10 jaar in dienst is van de werkgever of voor de werknemer die minimaal 25 jaar in dienst is van de werkgever zal de persoonlijke toeslag niet worden afgebouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zouden de planners en directie ook terug geschaald gaan worden of alleen de mensen die het bedrijf groot hebben gemaakt

De directie zal niet in een loonschaal staan. Maar ik weet zeker dat indien ze de planners ook hebben laten indexeren, het overgrote deel ook te hoog ingeschaald staat.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

 

Voor de werknemer van 50 jaar en ouder, die minimaal 10 jaar in dienst is van de werkgever of voor de werknemer die minimaal 25 jaar in dienst is van de werkgever zal de persoonlijke toeslag niet worden afgebouwd.

 

 

Dus jij blijft buitenschot, meneer Ger. U terug schalen staat gelijk, aan een oorlogsverklaring :D  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die hele FUWA is een tijd geleden op de schop gegaan, ik weet niet 1 jaar of misschien wel 2 jaar al.
Ik had die hier bij de favorieten staan, en toen ik om een of andere reden weer eens op die site keek was die plots heel anders.

Bepaalde functies die onder E vielen waren D schaal geworden.
Ook functies die onder D vielen waren plots C geworden.

Ik denk dat er op dit moment heel veel chauffeurs zijn die nu gewoon op D5 zitten ( zoals ikzelf ) volgens die nieuw FUWA op C uitkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die hele FUWA is een tijd geleden op de schop gegaan, ik weet niet 1 jaar of misschien wel 2 jaar al.

Ik had die hier bij de favorieten staan, en toen ik om een of andere reden weer eens op die site keek was die plots heel anders.

Bepaalde functies die onder E vielen waren D schaal geworden.

Ook functies die onder D vielen waren plots C geworden.

Ik denk dat er op dit moment heel veel chauffeurs zijn die nu gewoon op D5 zitten ( zoals ikzelf ) volgens die nieuw FUWA op C uitkomen.

De fuwa moet nog op de schop gaan. Dat zal ook een van de vernieuwingen worden van onze cao. Komt de werkgevers ook mooi uit. Zo zullen de lonen van de oostblokkers sneller op ons niveau zitten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zouden de planners en directie ook terug geschaald gaan worden of alleen de mensen die het bedrijf groot hebben gemaakt 

En daar gaat het vaak mis.

 

Bij mijn laatste werkgever kregen we op een gegeven moment dat de "economische recessie" ook het bedrijf geraakt had. En dat we bla, bla, bla.

 

Uiteraard was er wel geld voor de twee directieleden om een nieuwe Mercedes-Benz en een Volvo te leasen en een servicetruck tot camper omgebouwde vrachtwagen van €300.000,- aan te schaffen. Een typisch gevalletje van keuzes maken.

 

Zolang de directie een bovenmodaal salaris heeft en een auto van de zaak zal het met de financiële problemen allemaal wel meevallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En daar gaat het vaak mis.

Bij mijn laatste werkgever kregen we op een gegeven moment dat de "economische recessie" ook het bedrijf geraakt had. En dat we bla, bla, bla.

Uiteraard was er wel geld voor de twee directieleden om een nieuwe Mercedes-Benz en een Volvo te leasen en een servicetruck tot camper omgebouwde vrachtwagen van €300.000,- aan te schaffen. Een typisch gevalletje van keuzes maken.

Zolang de directie een bovenmodaal salaris heeft en een auto van de zaak zal het met de financiële problemen allemaal wel meevallen.

vaak hebben de directieleden nog andere bedrijven. Die dikke auto's kunnen dus best via een ander bedrijf geleast zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

vaak hebben de directieleden nog andere bedrijven. Die dikke auto's kunnen dus best via een ander bedrijf geleast zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat klopt. 

 

Een werk BV, een vastgoed BV en een beheer BV. Maar uiteindelijk moeten die vastgoed BV en de beheer BV het wel van de werk BV hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zeg jij. Maar als alles nu eens van de bank is, wat dan? En als alles nu geleased is?

 

Jij roept wel heel makkelijk!

Omdat het heel makkelijk is. 

 

In de transportsector werken heel veel mensen die in een zelfbetaald klein, oud autootje naar hun werk gaan. Zo'n ding van duizend euro die rijk is voor de sloop. Je kent ze vast wel. Van het salaris van de directeur blijft vast ook wel duizend euro over om net zo'n autootje als zijn personeel te kopen en naar het werk te rijden.

 

En als hij dan naar een klant moet, dan pakt hij even de VW caddy van het terrein af en rijdt hij, netjes in de bedrijfskleuren, naar de klant.

 

Dat heeft niets met kunnen te maken, maar met willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een chauffeur die nationaal 15 adressen afwerkt mag van mij ook iets meer of net zo goed verdienen dan een internationaalchauffeur die alleen zo rap mogelijk bij bootje probeert te komen en nog ff 2 adressen lost

Dat zei jou werkgever ook ooit eens. Dat hij net zo veel respect had voor de distri club als de italië rijders.

Dat het toch een vak apart was de distri en wij toen hen veel geholpen hebben om dat goed aan de rol te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja vroeger was alles anders. Maar we leven in het hier en nu en zal dus iedere functie een andere waardering en dus andere beloning moeten krijgen. Op zich niets mis mee toch? De binnenland chauffeur zal toch eens echt beter beloond moeten gaan worden. Het internationale werk is rijtijd technisch en kostentechnisch al jaren niet meer in te vullen met Nederlanders.

Wat Mooy nu aan het proberen is hebben andere al vele jaren eerder uitgevoerd en hebben toentertijd al veel E6 chauffeurs hun loonschaal geruild tegen een D5 waardering....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien vangt Mooy zo de enorme loonsverhoging op die er aan staat te komen met de nieuwe CAO  :D

Zou kunnen.. lijkt mij dan pas het eerste moment dat er voordeel uit deze downgrade kan komen..

Vooralsnog blijft de loonkostensom voor Mooy gelijk.. door al die persoonlijke toeslagen ter compensatie..

Ach ja.. maar ff uitrekenen hoeveel uurtje extra men moet 'schrijven' om op hetzelfde bedrag uit te komen.. over 5 jaar.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden