[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mooy Logistics zet chauffeurs functieschaal terug


The_knitter

Recommended Posts

  • Administrators

Klopt helemaal, 

Wilde gewoon een punt maken je niet slaafs alles moet accepteren wat in de cao staat of wat fnv stl en/of werkgevers je voorspiegelen.

.......

 

Wat heeft een collectieve CAO dan nog voor zin??? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat heeft een collectieve CAO dan nog voor zin??? 

Dat zijn de minimale voorwaarden waar partijen aan moeten voldoen zoals overeengekomen in een arbeidscontract.

Als individuele afspraken slechter zijn dan cao geld cao, als ze beter zijn geld individuele afspraak...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ho wacht even,

 

CAO beroepsgoederen vervoer

 

Hoofdstuk I Algemeen Artikel 1 Karakter De bepalingen in deze CAO hebben een standaardkarakter, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

 

dit houd in:

Standaard- of minimum-cao Cao’s zijn onder te verdelen in standaard- en minimum-cao's.

Het belangrijkste verschil is dat bij een minimum-cao van de cao mag worden afgeweken en bij een standaard-cao niet.

Ook niet als dit voor de werknemer gunstiger is.

 

Standaard-cao

Een standaard-cao is een cao waarbij aanvullende arbeidsvoorwaarden niet zijn toegestaan.

Dat betekent dat partijen (op instellingsniveau) nooit iets mogen afspreken over zaken die al in de cao geregeld zijn.

Die partijen kunnen bestaan uit werkgever en werknemer, de werknemersorganisaties zoals LAD of de OR (ondernemingsraad). 

 

Minimum-cao

Bij een minimum-cao geldt dat de cao de ondergrens is van wat de werkgever mag bieden.

Hij mag afwijken van de cao op voorwaarde dat dit ten gunste is van de werknemer.

Zo kan een werknemer bijvoorbeeld een hoger salaris krijgen dan in de salarisschalen van de cao staat.

 

 

CAO besloten personen vervoer

 

HOOFDSTUK 1: ALGEMEEN Artikel 1 Werkingssfeer

a. ...............

b. De CAO bevat minimum arbeidsvoorwaarden met een à la carte model waarbij tussen werknemer en werkgever schriftelijk aanvullende afspraken kunnen worden gemaakt.

 

 

dat houd dus in dat de CAO beroepsgoederenvervoer leidend is en niet van af mag worden geweken.

maar stel jij wil geen weekenden werken omdat na een scheiding de kinderen dan bij je zijn

en je in het individuele arbeidscontract dat afspreekt lijkt het mij sterk een rechter daat tegen zal zijn.

Je staat juridisch dus zwakker zeker als je lid bent van de bond,

dan komt het er op aan of je bereid bent je baan in te zetten

en of je werkgever jouw graag genoeg wil houden en akkoord gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee de functie schaal is passend, de beloning nog altijd veel te laag (in welke schaal dan ook)

Toen ik begon met rijden werd je beloond met een hogere loonschaal(bv van e2 naar e6 in een keer)en word je dan nu "beloond "met een lagere loonschaal

(Misschien iets te simpel verwoord maar het lijkt er wel een beetje op)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het transport de transortsector is momenteel uit het dal gekomen, en zoeken vele bedrijven aardig wat rijdend personeel. Er zullen altijd buitenbeentjes blijven, en meer loon betalen/bieden dan de buurman dat doet.

 

Wat Mooy heeft ingezet, is gewaagd in deze tijd. En het is hier al een paar maal aangehaald, als men geen personeel kan krijgen, gaan bedrijven stunten met loonschalen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

JE BENT MOOY IN DE MALING GENOMEN

Anders kan ik het niet vinden: je denkt bij een bedrijf te werken die mooi werk heeft en het goed met zijn werknemers voor heeft. En dan ineens krijg je een bericht dat je binnenkort een loonsverlaging hebt te verwachten. Hoe serieus word je dan behandeld?

Helaas is deze functieherwaardering gewoon volgens de Cao procedure uitgevoerd. Althans: er zijn in overleg met een selecte groep chauffeurs beschrijvingen van de diverse functies gemaakt deze zijn, als het goed is, goedgekeurd door de betrokken chauffeurs en vooral het management waarna de functiewaardering deskundigen van ons Sectorinstituut daar een punten waardering aan hebben gegeven.

Met als resultaat dat iedereen minstens 1 loonschaal naar beneden gaat. Een forse kostenbesparing, althans op termijn. Maar daarover verderop meer.

Het is wel een bevestiging van de wijze waarop Mooy haar chauffeurs waardeert: als een kostenpost dus!

En niet als een vakbekwame en uiterst verantwoordelijke medewerker die er dagelijks voor zorgt dat de klant tevreden is. En dus voor de inkomsten waar vele honder-den gezinnen van afhankelijk zijn!

Mooy laat u weten dat dit herwaarderingsproces in overleg met FNV Transport en Logistiek en de OR heeft plaatsgevonden.

Dit is een LEUGEN, zeker waar het gaat om ons als FNV. Als verantwoordelijk bestuurder ben ik in het voorjaar geïnformeerd over dit in gang gezette traject, toen Mooy bezig was de garage af te stoten. Dat is natuurlijk geen overleg.

En de OR was in de voorbereidende fase wel betrokken. Maar niet bij de uitvoering, of het vaststellen van de functie beschrijvingen. En ze hadden ook nog eens geheimhouding opgelegd gekregen.

Hoe bedoel je goed overleg en serieus nemen?!

Hoe nu verder

Feitelijk zal Mooy iedere chauffeur laten weten in welke loonschaal hij/zij vanaf ingangsdatum zal zijn ingedeeld. Ik verwacht wel dat je dan ook de bijbehorende functie-beschrijving krijgt, die gebruikt is voor de waardering. Ongetwijfeld zal je het niet volledig eens zijn met die beschrijving, maar ik ben bang dat protesten weinig effect zullen hebben op het resultaat.

Ik kan me wel voorstellen dat je vraagt naar de uiteindelijke puntenwaardering van je functie:

 de C-schaal loopt van 77 tot 100 punten

 de D schaal van 101 tot 126 punten

 en de E schaal begint bij 127 punten

Oftewel als deze vlak bij een grens ligt, zou een discussie over de beschrijving zin kunnen hebben.

Verwacht daar alleen niet teveel van.

Binnenkort krijgt u te horen in welke functieschaal u wordt ingedeeld. Daarna gaat artikel 19 A van uw KNV Cao in werking: ‘Plaatsing in een lager gewaardeerde functie’.

U wordt namelijk, buiten uw schuld, belast met werkzaamheden verbonden aan een lager gewaardeerde functie.

Na deze melding wordt u na 13 weken ook daadwerkelijk in die loonschaal geplaatst (concreet voor de meesten C5 of D6). En krijgt u het daarbij horende basisloon.

Vermoedelijk ligt dit moment rond de jaarwisseling!

Het verschil tussen uw huidige basisloon en het nieuwe lagere loon wordt een persoonlijke toeslag. En die persoonlijke toeslag wordt afgebouwd. In ieder geval in 4 jaar: een kwart. Maar ook met Cao loonstijgingen.

Vermoedelijk zal Mooy de over- en weekenduren direct afrekenen op het nieuwe basisloon. Dat staat nergens in de Cao, maar elk dubbeltje dat je uit een chauffeur kunt persen lijkt welkom bij Mooy.

Een kleine troost: ben je 50-plusser en al 10 jaar in dienst bij Mooy dan mag je niet worden afgebouwd. En ook niet als je minimaal 25 jaar in dienst bent. En als je tijdens de afbouw periode deze magische cijfers bereikt, dan moet de afbouw stoppen!

De KNV Cao

Ongetwijfeld heb je de afgelopen periode iets gehoord over je Cao: werkgevers willen van de sociale KNV Cao af. Bij diverse KNV werkgevers, zoals Hoyer, Geodis, Van der Lee, GCA en Verbrugge, zijn je collega’s aan de gang om te informeren over de gevolgen. En hebben we samen informatiebijeenkomsten georganiseerd.

Bij Mooy kan dat ook: zorg voor minimaal 5 collega’s die je collega’s gaan oproepen voor een informatiebijeenkomst. Wij zorgen dan voor pamfletten, materiaal en een zaaltje.

Laat maar horen: minimaal 5 collega’s, met naam, adres, e-mail adres en mobiel die aan de slag willen.

We horen van je

Frank Pavias

Meindert Gorter

Bestuurders Transport en Logistiek

frank.pavias@fnv.nl

meindert.gorter@fnv.nl

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

JE BENT MOOY IN DE MALING GENOMEN

Anders kan ik het niet vinden: je denkt bij een bedrijf te werken die mooi werk heeft en het goed met zijn werknemers voor heeft. En dan ineens krijg je een bericht dat je binnenkort een loonsverlaging hebt te verwachten. Hoe serieus word je dan behandeld?

Helaas is deze functieherwaardering gewoon volgens de Cao procedure uitgevoerd. Althans: er zijn in overleg met een selecte groep chauffeurs beschrijvingen van de diverse functies gemaakt deze zijn, als het goed is, goedgekeurd door de betrokken chauffeurs en vooral het management waarna de functiewaardering deskundigen van ons Sectorinstituut daar een punten waardering aan hebben gegeven.

Met als resultaat dat iedereen minstens 1 loonschaal naar beneden gaat.

 

 

Als dit vlgns de CAO is gegaan, moet de bond nu niet zielig gaan doen, die CAO is toch ook door diezelfde bond onderschreven?

Nogmaals, kennelijk zijn de chauffeurs al die jaren overbetaald (vlgns de FUWA) geweest.....

Ik vind het een beetje goedkoop wat de bond nu doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar haal jij de wijsheid vandaan dat die chauffeurs jaren zijn over betaald? Werkzaamheden kunnen veranderen. En als dat gebeurd zit er de kans in dat je te hoog ingeschaald zit. Dat is heel wat anders dan jaren teveel betaald gekregen te hebben. We weten wel dat jij geen echte vriend van de bonden bent, maar omdat te onderstrepen met ik zou haast zeggen een Huub bericht vind ik nergens over gaan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helaas kun je met het functiewaarderingen boek alle kanten op het is maar net hoe je het leest.

Wat ze kunnen doen is haygroup een contra onderzoek laten doen

advocaat in de arm nemen en in een keer sector wijd dat gezeur over functie taken en verantwoordelijkheden de kop indrukken 

Als individue kun je per 1-1-2017 ergens anders starten of slikken 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helaas kun je met het functiewaarderingen boek alle kanten op het is maar net hoe je het leest.

Wat ze kunnen doen is haygroup een contra onderzoek laten doen

advocaat in de arm nemen en in een keer sector wijd dat gezeur over functie taken en verantwoordelijkheden de kop indrukken

Als individue kun je per 1-1-2017 ergens anders starten of slikken

nogmaals. Het STL in de aangewezen partij voor dat soort onderzoeken. Het fuwa is duidelijk genoeg. Maar doordat er veel taken/werkzaamheden vervallen of veranderd zijn worden ze nu lager ingeschaald.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als dit vlgns de CAO is gegaan, moet de bond nu niet zielig gaan doen, die CAO is toch ook door diezelfde bond onderschreven?

Nogmaals, kennelijk zijn de chauffeurs al die jaren overbetaald (vlgns de FUWA) geweest.....

Ik vind het een beetje goedkoop wat de bond nu doet.

Niet overbetaald. Dat is onzin en een beetje te kort door de bocht. Kan zijn dat er in de loop der jaren veranderingen zijn geweest zodat men er nu anders over denkt.

Vind deze hele gang van zaken trouwens vreemd.

Bij ons is het werk veranderd van nooit overnachten naar de hele week van huis en alles wat daar tussen zit. En eerst alleen Nederland maar nu ook België Duitsland Frankrijk. Dus zou omhoogschalen een mogelijkheid zijn. Alleen zou het dan van de chauffeurs uit moeten gaan.

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons is het werk veranderd van nooit overnachten naar de hele week van huis en alles wat daar tussen zit. En eerst alleen Nederland maar nu ook België Duitsland Frankrijk. Dus zou omhoogschalen een mogelijkheid zijn. Alleen zou het dan van de chauffeurs uit moeten gaan.

 

Ben bang, dat opschalen er niet meer in zal zitten, Mooy gaat/heeft de trend omlaag, inmiddels ingezet. En zodra bedrijven in de gaten krijgen, dat de bond niet veel kan doen, gaat het hek direct van de dam.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet overbetaald. Dat is onzin en een beetje te kort door de bocht. Kan zijn dat er in de loop der jaren veranderingen zijn geweest zodat men er nu anders over denkt.

Vind deze hele gang van zaken trouwens vreemd.

Bij ons is het werk veranderd van nooit overnachten naar de hele week van huis en alles wat daar tussen zit. En eerst alleen Nederland maar nu ook België Duitsland Frankrijk. Dus zou omhoogschalen een mogelijkheid zijn. Alleen zou het dan van de chauffeurs uit moeten gaan.

gewoon D werk

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben bang, dat opschalen er niet meer in zal zitten, Mooy gaat/heeft de trend omlaag, inmiddels ingezet. En zodra bedrijven in de gaten krijgen, dat de bond niet veel kan doen, gaat het hek direct van de dam.

mooy is zeker niet de eerste. Denk wel dat hij de eerste is die het via de reguliere weg gedaan heeft. Er zijn al veel bedrijven die hun chauffeurs terug gezet hebben. Alleen ik denk dat die ook geen toeslag betaald hebben, maar ze meteen ook terug in loon gezet hebben.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Waar haal jij de wijsheid vandaan dat die chauffeurs jaren zijn over betaald? Werkzaamheden kunnen veranderen. En als dat gebeurd zit er de kans in dat je te hoog ingeschaald zit. Dat is heel wat anders dan jaren teveel betaald gekregen te hebben. We weten wel dat jij geen echte vriend van de bonden bent, maar omdat te onderstrepen met ik zou haast zeggen een Huub bericht vind ik nergens over gaan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, werkzaamheden kunnen veranderen, maar de grenzen zijn al een tijdje open hoor.

Dus die werkzaamheden zijn al een tijdje geleden veranderd.

Aantal overnachtingen of afstand is nooit echt een reden geweest voor een bepaalde loonschaal/trede. Dat hebben wij in het verleden zelf ervan gemaakt, binnenland D en buitenland E maar dat is NOOIT in de FUWA als zodanig omschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nogmaals. Het STL in de aangewezen partij voor dat soort onderzoeken. Het fuwa is duidelijk genoeg. Maar doordat er veel taken/werkzaamheden vervallen of veranderd zijn worden ze nu lager ingeschaald.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als dat zo is dan vraag ik me af of veel chauffeurs met een werk en denk niveau op MBO-3 / 4 nog wel op hun plaats zitten 

Misschien is het daarom veel van mijn ex collega's nu als procesoperator in de industrie rondlopen 

 

E6 kreeg je op buitenland als vergoeding voor het weg zijn, 

je kon met E6 ook geen weekenden weigeren met D5 kon dat wel 

je kon met D5 ook grensoverschrijdende ritjes weigeren E6 niet 

Daarom betaalde ze vaak E6 dan was je gewoon altijd en overal inzetbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als dat zo is dan vraag ik me af of veel chauffeurs met een werk en denk niveau op MBO-3 / 4 nog wel op hun plaats zitten
Misschien is het daarom veel van mijn ex collega's nu als procesoperator in de industrie rondlopen

 

E6 kreeg je op buitenland als vergoeding voor het weg zijn,
je kon met E6 ook geen weekenden weigeren met D5 kon dat wel
je kon met D5 ook grensoverschrijdende ritjes weigeren E6 niet
Daarom betaalde ze vaak E6 dan was je gewoon altijd en overal inzetbaar


twee keer zeg je dingen die niet kloppen! Recht op de E schaal ie echt niet alleen buitenland rijden. En weekenden weigeren in D heb je nooit gekund. Bv een lijndienst naar Portugal is altijd al D schaal werk geweest. Misschien toch eens een keer die fuwa door spitten jij?

 

 

https://cdn.salaris-informatie.nl/Sectoren/Beroepsgoederenvervoer/CAO/FUWA_wegvervoer.pdf

 

 


Leef je uit. 397 pagina's!

 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden