[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

80% van vrachtwagenritten in Nederland met Euro 5/6


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

Het is niet de bedoeling om alleen maar een link te plaatsen, dat leest niet gemakkelijk weg. Graag een beetje meer info als je iets plaatst. Gebruikelijk zijn de eerste 50 woorden ongeveer.

 

Okay helder:

 

Ruim een kwart van de ritten die Nederlandse vrachtauto’s in de eerste helft van 2016 maakten, werden verreden door vrachtwagens met Euro 6-motoren. Bijna 80 procent van de ritten werden gemaakt door voertuigen in de twee nieuwste milieuklassen (Euro 5- of Euro 6-motor) Hoe langer de afstand, hoe eerder een vrachtwagen met een milieuvriendelijke motor werd ingezet. Vrachtauto’s uit de lagere milieuklassen werden relatief het vaakst ingezet op de korte ritten. Dit meldt CBS.

 

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/41/kwart-vrachtautoritten-met-motoren-hoogste-milieuklasse

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oh wat gaat het toch slecht in de transportsector. En er wordt ook helemaal niets verdient. Maar ondertussen is er wel geld voor een heel wagenpark aan Euro6 voertuigen, een nieuw bedrijfspand en een veel te grote auto voor de baas.

bewerkt door Vrachtrijder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker populistisch weer...

 

Euro 5 werd verplicht zo ergens rond 2008. Acht jaar geleden dus. En tegenwoordig is Euro 6 gewoon verplicht op nieuwe auto's. Reeds enkele jaren alweer.

 

Daarom veeg ik mijn reet af met zulke onderzoeksresultaten. Auto's die op lange-afstands werk worden ingezet zijn allang afgedankt als ze acht jaar oud zijn. Inderdaad, er rijden er nog wat rond die ouder zijn. Juist omdat die alleen ingezet worden voor de korte ritten.

 

Maar dat bedrijven investeren in Euro 6-voertuigen is geen luxe Vrachtrijder. Dat is een wettelijke verplichting.

 

En als je niet investeert ben je gauw uitgereden.......en kun je niet investeren dan doe je iets fout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lekker populistisch weer...

 

Euro 5 werd verplicht zo ergens rond 2008. Acht jaar geleden dus. En tegenwoordig is Euro 6 gewoon verplicht op nieuwe auto's. Reeds enkele jaren alweer.

 

Daarom veeg ik mijn reet af met zulke onderzoeksresultaten. Auto's die op lange-afstands werk worden ingezet zijn allang afgedankt als ze acht jaar oud zijn. Inderdaad, er rijden er nog wat rond die ouder zijn. Juist omdat die alleen ingezet worden voor de korte ritten.

 

Maar dat bedrijven investeren in Euro 6-voertuigen is geen luxe Vrachtrijder. Dat is een wettelijke verplichting.

Het is toch vreemd dat voertuigen die op de lange baan rijden eerder afgeschreven zijn, terwijl bij het gebruikte spul liever van dat lange baan spul verkocht wordt.

 

Overigens begrijp ik wel dat bedrijven hun wagenpark vernieuwen, daar gaat het niet om. Wat ik niet begrijp is dat veel ondernemers al jaren roepen dat ze niets verdienen, maar dat er ondertussen wel een compleet vernieuwd wagenpark op de plaat staat. Als je niets verdien, dan is er ook geen geld voor een nieuw wagenpark. Daar doen overheidsverplichtingen niets aan af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het gaat om wat je onder "verdienen" verstaat. Bedrijven schrijven af op het materieel. Dat zit in de kostprijs en wordt opzij gezet om nieuw materieel van te kopen.

Voorbeeld:

Omzet 1 miljoen

Kosten van personeel, diesel, onderhoud enz 890000

Afschrijving wagenpark 100000

Winst voor belasting 10000 (da's niks)

Dus in dit voorbeeld heb je niks verdiend maar wel een ton opzij gezet om nieuw spul van te kopen.

Capice?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het gaat om wat je onder "verdienen" verstaat. Bedrijven schrijven af op het materieel. Dat zit in de kostprijs en wordt opzij gezet om nieuw materieel van te kopen.

Voorbeeld:

Omzet 1 miljoen

Kosten van personeel, diesel, onderhoud enz 890000

Afschrijving wagenpark 100000

Winst voor belasting 10000 (da's niks)

Dus in dit voorbeeld heb je niks verdiend maar wel een ton opzij gezet om nieuw spul van te kopen.

Capice?

En wie koopt er nog auto's? Hoop wordt er geleast.

En ja aan het voldoen van de euronorm zijn ook al bedrijven kapot gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

'Winst' is omzet minus kosten.

 

Materiaal vervangen valt onder 'kosten'. Net zoals bijvoorbeeld loonkosten en diesel.

 

Dus ja, zo kan het zijn dat er auto's worden gekocht en dat er zodoende onderaan de streep niets overblijft.

Maar die auto's worden niet gekocht van de winst.

 

Alleen is dat vaak een belastingtechnisch verhaal. Dan wordt er wel geld verdient, maar kiest men net wat sneller voor dat nieuwe voertuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ken genoeg bedrijven die hun rollend materieel kopen.

En dat zijn echt niet alleen "bedrijfjes" met 5 of 6 voertuigjes.

Dat is het grootste fabeltje wat vaak geroepen wordt. 

 

Als een transportbedrijf met 5 voertuigen een nieuwe kan betalen, dan kan een bedrijf met 100 voertuigen dat zeker. En ja, ik snap ook wel dat als je 20 nieuwe voertuigen koopt, dat er dan heel veel geld ineens wegvloeit, maar dan komt er ook voor 100 voertuigen aan geld binnen. En daar je met een grotere schaal vaak efficiënter kan werken, zou je zeggen dat er daar, verhoudingsgewijs meer verdient zou moeten kunnen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ken genoeg bedrijven die hun rollend materieel kopen.

En dat zijn echt niet alleen "bedrijfjes" met 5 of 6 voertuigjes.

Bij ons is ook al het rollend materieel eigendom, dat is volgens mij vrij gebruikelijk in de zwaar transport wereld omdat het vrij specifiek materieel is.

Trekkers en opleggers moeten ook wat langer mee dan bij doorsnee materieel, mijn trekker is nu 11 jaar oud en mijn oplegger 13 jaar.

Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat er begin volgend jaar een compleet nieuw span voor mij komt, Een Volvo FM 6X4 500 met een Nooteboom manouver hydraulische 5 asser semie erachter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is het grootste fabeltje wat vaak geroepen wordt. 

 

Als een transportbedrijf met 5 voertuigen een nieuwe kan betalen, dan kan een bedrijf met 100 voertuigen dat zeker.

Kijk eens naar de persberichten.

Waberer bestelt 1000 nieuwe trucks, Vos 300, een ander (Vlantana???) besteld 700 opleggers bij Krone. Denk je dat dat eigen financiering is?

Ga er maar vanuit als bedrijven geen eigen onderhoudsdienst heeft, het overgrote deel van het materiaal geleased is. Ongeacht het gebruiksdoel.

Vertegenwoordiger van een van de grootste grondverzet/wegenbouwmachine fabrikanten vertelde ons dat 95% van het verkochte materieel via leasemaatschappijen gaat. En dan is de leasemaatschappij van de fabrikant de grootste financier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden