[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zelfrijdende auto: hoe zit het met de autoverzekering?


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

Lekker achterover leunen en een filmpje kijken terwijl je auto zichzelf (en jou) rijdt. Klinkt nog altijd een beetje als toekomstmuziek, maar autofabrikanten zijn al best ver met de ontwikkelingen van de zelfrijdende auto. Voorlopig moet de bestuurder zijn handen nog aan het stuur houden, maar naar verwachting komen over vier jaar de eerste compleet zelfrijdende auto’s op de markt. Een belangrijk vraagstuk hierbij blijft: wie is er aansprakelijk als er een ongeluk gebeurt met een compleet zelfrijdende auto? De ‘bestuurder’ of de autofabrikant?

 

 

Bestuurder nog zelf aansprakelijk
Het is in Nederland wettelijk niet toegestaan om auto te rijden zonder handen aan het stuur. Je kunt zelfs een boete krijgen als je je hier niet aan houdt – ook als je auto in de automatische piloot rijdt. Veroorzaak je een ongeval terwijl je zonder handen rijdt? Dan kan het zelfs zo zijn dat je autoverzekeraar de schade niet vergoedt. De bestuurder is zelf aansprakelijk. Veilig Verkeer Nederland heeft aangegeven de automatische piloot van Tesla onverantwoord te vinden. De vereniging is bang dat mensen de handen niet aan het stuur houden en de verleiding niet kunnen weerstaan om deze functie buiten de snelweg te gebruiken. Helemaal ongelijk zal de vereniging hierin niet hebben.

 

Wetgeving moet worden aangepast
En dan hebben we de wetgeving nog. Want voordat de compleet zelfrijdende auto's de weg op mogen, moet de wet hierop aangepast worden. Een bestuurder is nu nog verplicht zelf controle over het voertuig te houden. En ondanks dat dat in het Verdrag van Wenen centraal is vastgelegd gelden in Europa nog wel verschillende regels voor de afstand tussen auto's. De minimale afstand(en) die hierin worden genoemd, moeten gelijkgetrokken worden. Eerste stappen zijn overigens al genomen om de wetgeving klaar te stomen op de komst van de zelfrijdende auto.
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft tijdens haar Europees voorzitterschap de kans gegrepen om te overleggen over de 'communicatie' tussen zelfrijdende auto's. Daarbij is de verklaring van Amsterdam ondertekend door alle 28 ministers en beloven zij samen te gaan werken om de wetgeving klaar te maken voor de zelfrijdende auto's. Europa wil in 2019 daar helemaal klaar voor zijn.

 

Lees meer bij Autoscout24: http://ww2.autoscout24.nl/nieuws/zelfrijdende-auto-en-verzekering/zelfrijdende-auto-hoe-zit-het-met-de-autoverzekering/44274/519435/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt heeft tijdens een BLV-congres hierover het volgende gezegd:

 

„Wir werden weltweit das erste Land sein, dass das automatisierte Fahren in einer Änderung der Straßenverkehrsordnung berücksichtigt.“ Dabei wolle man das automatisierte Fahren dem menschlichen Fahrer gleich setzen. Dazu solle das Gesetz in diesem Jahr noch in die Beratung gehen. Teile der gesetzlichen Änderungen befassen sich mit Haftungsfragen. „Wenn der Fahrer fährt, haftet der Fahrer. Wenn das automatisierte System fährt, haftet der Hersteller des automatisierten Systemes“, so der Minister. Eine Black-Box soll dabei ermitteln, wer jeweils die Führung des Fahrzeuges inne hat.

 

Vertaling: als de bestuurder rijdt is de bestuurder aansprakelijk, als er op de automatische piloot gereden wordt is de fabrikant van het systeem aansprakelijk. Een zwarte doos moet vastleggen wie de besturing van het voertuig deed.

 

Bron: Verkehsrundschau.de

bewerkt door Vledder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt heeft tijdens een BLV-congres hierover het volgende gezegd:

 

„Wir werden weltweit das erste Land sein, dass das automatisierte Fahren in einer Änderung der Straßenverkehrsordnung berücksichtigt.“ Dabei wolle man das automatisierte Fahren dem menschlichen Fahrer gleich setzen. Dazu solle das Gesetz in diesem Jahr noch in die Beratung gehen. Teile der gesetzlichen Änderungen befassen sich mit Haftungsfragen. „Wenn der Fahrer fährt, haftet der Fahrer. Wenn das automatisierte System fährt, haftet der Hersteller des automatisierten Systemes“, so der Minister. Eine Black-Box soll dabei ermitteln, wer jeweils die Führung des Fahrzeuges inne hat.

 

Vertaling: als de bestuurder rijdt is de bestuurder aansprakelijk, als er op de automatische piloot gereden wordt is de fabrikant van het systeem aansprakelijk. Een zwarte doos moet vastleggen wie de besturing van het voertuig deed.

 

Bron: Verkehsrundschau.de

En als de fabrikant aansprakelijk is, dan kan je op je klompen aanvoelen dat het systeem er nooit vrijwillig door zal komen. Het is simpelweg onmogelijk om in een drukke omgeving,100% van de gemotoriseerde voertuigen automatisch te laten rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je zegt het verkeerd: het is prima mogelijk 100% van alle gemotoriseerde voertuigen automatisch te laten rijden. Zo schakel de je oberekenbare menselijke factor uit.

 

Wat het grootste probleem zal worden is de overgangsfase, waarin automatisch rijdende voertuigen de wegen moeten delen met 'gewone mensen'. Dan heb je met heel veel andere factoren te maken.

Die onberekenbare menselijke factor is juist het probleem in een drukke omgeving. Op de snelweg zal het wel goed gaan, maar juist in de binnensteden ontstaan er problemen. Daar zijn veel te veel onberekenbare, menselijke factoren.

Op snelwegen bestaat het probleem met de onberekenbare, menselijke factoren niet, maar ik vermoed dat er daar juist veel meer files gaan ontstaan. Of ongelukken, doordat de computers in de voertuigen alle drukte om zich heen niet aankunnen en vastlopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden