[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

lijndienst buschauffeur


jedB

Recommended Posts

  • Forumlid

Al heel wat jaren geleden hoorde ik dat lijndienstbuschauffeurs geen tacho-plicht hadden omdat ze

een vast rijschema hebben.

Onlangs hoor ik hetzelfde met als commentaar, dat je voor de zekerheid je kaart in de digi-tacho

van de bus kunt steken.

Op papier klopt mijn planning, maar de praktijk wijst uit, dat je tijdens de spitsuren ruzie met je digitacho gaat krijgen

omdat diverse ritten vet uitlopen door files.

Kan ik zonder kaart gaan rijden of zwaait er wat bij controles?

 

dank voor jullie aandacht en antwoord jed

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lees het artikel in de link maar door.

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/bus/chauffeurs/wet_en_regelgeving/digitale_tachograaf/registratie_rij_en_rusttijden_door_een_tachograaf/

Het enige wat er in staat mbt commercieel personenvervoer is dit.

Niet iedere bestuurder van een vrachtauto hoeft een tachograaf te gebruiken. Er zijn een aantal internationale vrijstellingen en een aantal nationale vrijstellingen. Voor alle vrijstellingen geldt dat u deze niet hoeft aan te vragen. Als u voldoet aan de voorwaarde van de vrijstelling, dan is deze op u van toepassing. Tijdens een controle moet u kunnen aantonen dat u aan de voorwaarden voldoet.

Internationale vrijstellingen

Deze vrijstellingen zijn in alle EU-landen plus Ijsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein van toepassing. Deze vrijstellingen staan in artikel 3 van EG verordening 561/2006 en zijn van toepassing op:

voertuigen die gebruikt worden voor geregelde diensten van personenvervoer over een traject van niet meer dan 50 km;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank voor jullie reacties Durashift en Teddybeer. In de aanloop van de rest van deze uitzendklus ben ik maar eens gaan speuren naar momenten

waar je het rijschema enige minuten ombuigt en zo tot verspreide pauzes van een kwartier en een half uur kunt komen. Als je mopperend 

publiek kunt uitleggen, dat je wellicht ruim 1000 euro moet lappen als de inspectie je grijpt, dan snappen ze het misschien wel.

 

In de reiswereld verantwoorden we ons via de achterzijde van het dagprintje voor eventuele foutjes en afwijkingen.

 

goeie rit verder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou Josimo dat heet pendel en is zeker weten voor de volle 100% onderworpen aan 

de gebruikelijke rijtijdenwet.

 

Met mijn rijschema's ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden om met pauzes van kwartieren en halve uren

ten koste van hier en daar een minuut of 5 a 10 afwijking de zaak passend te krijgen. Morgen maar weer eens kijken hoe het uitpakt.

tot de volgende keer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

(..)

voertuigen die gebruikt worden voor geregelde diensten van personenvervoer over een traject van niet meer dan 50 km;

Hm, lijkt mij wat lastig voor de chauffeurs die een Qliner rit van Leeuwarden naar Alkmaar hebben.. of van Lelystad naar Groningen..

Een Brabantliner zou nu wel ff kunnen.. die van Breda/Oosterhout keren om thv de Merwedebrug :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, mijn route is meer dan 50 km en er zit een digitacho in de bus.

Ook in Beieren heb ik gezien, dat ze digitacho's in de lijnbussen hebben zitten.

 

Troost is, dat je aan de kaart en de printjes wel kunt zien, dat er sprake is van file's.

Een redelijke controleur hangt je niet zonder reden aan de hoogste boom.

 

De meeste oppositie tegen tacho-fouten komt bij "ons" van de PZ man die zich bij audits moet

verantwoorden voor onze fouten. Zijn positie is niet om jaloers op te zijn vandaar, dat hij

forse druk uitoefent op z'n chauffeurs.

 

goeie rit verder 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat betekend volgens dit artikel dat chauffeurs van dergelijke lange routes wel een tachograaf dienen te gebruiken......

 

Ja, maar zij rijden volgens dienstregeling.

Ik zal het eens ff nakijken in mijn 'boekje'.. want er was tijdens mijn theorie ook al enkele 'vragen' over. Zaten 2 cursusisten bij die voor D opgingen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, maar zij rijden volgens dienstregeling.

Ik zal het eens ff nakijken in mijn 'boekje'.. want er was tijdens mijn theorie ook al enkele 'vragen' over. Zaten 2 cursusisten bij die voor D opgingen..

Dienstregeling of niet.

Ook een busmaatschappij staat niet boven de wet.

Of ze moeten een ontheffing voor het overschrijden van de Rijtijdenwet hebben. Maar dat lijkt mij niet.

Van te voren is het bekend dat de route langer is als 50 km. Maar er zijn in Nederland geen lijndienstroutes die langer als 4,5 uur zullen duren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Pompiedompiedom piedompiedom........

 

 

Lijndienst is NIET vrijgesteld van de RTW tijden wet!

Maar......

Omdat wij volgens een vaste dienstregeling rijden, die overigens wel rekening MOET houden met die RTW, zijn wij vrijgesteld van de tachograaf.

(mits de rit niet langer is dan die 50km van de bsis)

Vanwege steeds meer vraag naar documentatie (ook in geval van ongevallen) wordt ons gevraagd de tacho wel te gebruiken.

Gaan wij overigens over onze uren als gevolg van calimiteiten (?!?) kunnen we gewoon door rijden en eventueel een vermelding maken op de dagstaat EN de planning bellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mmm. . . het lijkt alsof Murphy ook op de bus zit; in ieder geval ligt alles wat hij zegt dicht bij mijn bevindingen.

 

In de utrechtse busbuffer gisteren met 2 lijnbuschauffeurs gepraat en die reden beide zonder kaart en tacho.

Wel hadden ze een rijks-goedgekeurde rit-planning op zak. De ritten waren soms langer dan 50 km, maar

als de basis middenin ligt kan de rit misschien wel 99km lang zijn.

Mijn tijdelijke planner wees op de tacho als middel om bij ongevallen je doen en laten vast te leggen; zie ook Murphy hierboven.

 

Ik vermoed, dat als er "vrijere" ritten (dagtochten e.d.) met zo'n lijnbus worden gereden ook met de tacho wordt gereden. 

Zonder tacho dus alleen lijndiensten.

 

Het sjoemelen met de vertrektijden lukte vrij goed. Noch met de mensen noch met de tacho heb ik ruzie gehad.

 

goeie rit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik weet gewoon een hoop :D

 

Overigens, wanneer je spreekt over "vrijere ritten" spreek je niet langer over GEREGELD personen vervoer en dan val je onder alle wetten en regeltjes en plichten, enkel dat GEREGELD (lijndienst vlgns dienstplan) vervoer van persoenen heeft die vrijstellingen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Neee, lomp ben ik wel, maar zoo lomp nog net niet of. . . . 

 

In de touringcarwereld spreken we niet over het nemen van pauze maar, pauze-verplichtingen

binnen het kader van de rijtijdenwet. Wat de passagiers ervan vinden begrijp ik wel, maar als ik

op onbegrip stuit vertel ik, dat we ons bij nalatigheden in het naleven van de rijtijdenwet blootstellen

aan kans op vette boetes van zomaar 1000 euro, verlies van keurmerk en reputatieschade.

 

Het gaat er domweg om, dat er geen sprake is recht op pauze, maar een wettelijke plicht daartoe.

 

Bij lange files mag ik mijn passagiers er graag op wijzen, dat die ogenschijnlijk zo raar geparkeerde

vrachtauto's zeer waarschijnlijk aan hun pauzeplicht niet anders konden nakomen dan door naast een file

in de berm of een pechplek te gaan staan.

En ook, dat die gigantische LKW-Parkplätze in duitsland mede door de strenge rijtijdenwet noodzakelijk 

geworden zijn.

 

goed weekend

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dienstregeling of niet.

Ook een busmaatschappij staat niet boven de wet.

Of ze moeten een ontheffing voor het overschrijden van de Rijtijdenwet hebben. Maar dat lijkt mij niet.

Van te voren is het bekend dat de route langer is als 50 km. Maar er zijn in Nederland geen lijndienstroutes die langer als 4,5 uur zullen duren.

Mar als de heen rit vertraging oploopt is er zelfs geen tijd voor een sanitaire stop en moet de bus gelijk terug.

En wordt de rijtijd langer als het wettelijke maximum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar dit is dus wel degelijk een punt teddy.

Indien dus die lijnbus over zijn tijd gaat ivm "onvoorziene omstandigheden" wordt er bijna nooit tot vervolging over gegaan.

Geef het nu maar toe, als beroeps chauffeur ben je vaak de lul, als goederenchauffeur wat vaker dan lijnbuschauffeur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumlid

Momenteel ligt het lijndienstwerk voor het uitzendbureau alweer 3 maanden achter mij.

 

Een paar opmerkelijke bevindingen wil ik nog wel delen, want dat lijkt me nuttig.

Zo moest ik eens aansluitend op een lijndienstje een groep vervoeren van een school naar een sporthal.

Ritje van niks, maar voor de zekerheid toch maar de kaart gestoken, want het is nu eenmaal geen lijndienst.

Meteen vaag gedrag van de werkgever die hiervoor geen ritstaat stuurde en via het uitzendbureau gemaand 

moest worden om dat in orde te maken.

Sommige collega's zeiden altijd al "zonder kaart is: niet gereden"

Waarschijnlijk bedoelen ze dat de uitdraai van de tacho een bewijs van te belonen verrichtingen is.

Ook van een lijndienstcollega in Leipzig hoorde ik, dat voor hem de uitdraai  een bewijs van gemaakte uren

was en dat hij daarmee een werkgever "om de oren kon slaan" als die ertoe neigde om niet alle verrichtingen

of gewerkte tijd uit te betalen.

groeten jedB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Denk dat dit een duidelijke afspraak tussen jouw en het UZB vereist.

WAT is er met jouw afgesproken mbt uren verantwoording?

Lijndienst, binnen een 50km van de basis, is inderdaad vrijgesteld, toer ritjes (ook zwembadritjes dus) niet.

Maar als jij een "urenstaat" moet bijhouden van het UZB, is het HUN zaak om eventuele andere ritten betaald te krijgen....

Feitelijk (voor wat betreft loonbetaling) heb je niets te maken met de busmaatschappij...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden