[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Uitgebuite Roemeense truckers van Wismans staan vast in Luik


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

Wat voor vergunning hadden onze twee Roemeense vrienden die in Battice vaststonden eigenlijk?

Indien zij op een Roemeense ,Bulgaarse of  misschien wel Belgische of Duitse vergunning reden van een van Wismans buitenlandse dochterondernemingen( die hij ongetwijfeld wel zal hebben) heeft de NIWO hier niks in de pap te brokkelen. :nee:  :nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat had ik ook al bedacht.

Zou de NIWO ook inzag hebben in die gegevens bij de collega instanties?

IK denk wel dat ze ,volgens europese regelgeving ,hier inzage in hebben,maar de uiteindelijke beslissing of een vergunniong dan ook daadwerkelijk ingenomen word ligt dan toch bij de instantie in het land die de vergunning verleend heeft.

En die heeft misschien andere criteria dan de NIWO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

 

Dit stond in de Limburger

 

...

Verlopen

Vergunningverlener NIWO (Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie) bevestigt dat de vergunning voor Wismans sinds begin september is verlopen.

Respijt

De oude vergunningperiode liep al in juni af maar Wismans kreeg twee maanden respijt om de vereiste documenten voor een verlenging aan te leveren. Dat is niet gebeurd, aldus NIWO-directeur Gerrit Jan Olthoff. Waarom een nieuwe vergunning nog niet is geregeld, is onduidelijk. Het bedrijf zelf wil geen commentaar geven.

 

Hoewel het niet letterlijk vermeld staat, krijg ik toch de indruk dat de NIWO de vergunningverlener was...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu ben ik niet op de hoogte van allerlei vergunningstelsels (hoe is het mogelijk ;) ) dus leg me eens uit hoe een Nederlands bedrijf met een Roemeense vergunning kan rijden, 

 IK krijg t gevoel dat we in de maling genomen worden, :D  :D  :D

 

Maar goed;voor de argeloze medelezer:

 

De regels omtrent de vergunningen in de EU,de "communautaire vergunning"of "eurovergunning"worden geregeld door verordening EU 1072/2009:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1072&from=EN

 

In EU 1071/2009 worden de vestigings eisen geregeld ( waar een bedrijf gevestigd moet zijn,en aan welke eisen de vestigings manager moet voldoen en waar hij zijn woonplaats moet hebben)

 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1071&from=NL

 

En in verordening 2006/1 EG:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0001&from=NL

 

Worden de regels omtrent de status van"gehuurde voertuigen"geregeld.

 

 

Dus: als Wismans een Nederlands gekentekende auto huurt( Bij Daf,Volvo,Scania,of waar dan ook,of een wagen van Wismans Nederland verhuurt aan Wismans Roemenië), hier een Roemeense chauffeur op zet en hem een Roemeense vergunning meegeeft,én een verklaring dat die Roemeen in dienst is van het bedrijf wat op de vergunning vermeld is, gaat t niet om een Nederlands bedrijf,maar om een Roemeens bedrijf.

 

Ondanks het een Nederlands gekentekende auto is en de transportmanager zich in Venlo bevind en de naam Wismans eerder Nederlands of Duits klinkt dan Roemeens.

 

IN het artikel word de status van de vergunning niet vermeld,alleen dat "Wismans"een Venloos bedrijf is,maar dat zegt weinig.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oké helder, en ik nam niemand in de maling, ik ben van mening dat dit allemaal loense constructies zijn en verdiep me daar verder niet in. 

Bedankt voor de uitleg  :ok:

Of de constructies loens zijn hangt af van welke kant dat je t bekijkt;dat ze voor ons"Nederlandse chauffeurs "ongewenst zijn is n ding dat zeker is.

Maar een bedrijf zoals Wismans maakt niet alleen gebruik van de regels die Europa hem biedt,hij bedonderd blijkbaar ook de mensen die voor hem werken,zoals de twee Roemenen die al maanden geen salaris gehad hebben .

En daardoor word t echt een "loense constructie"

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu ben ik niet op de hoogte van allerlei vergunningstelsels (hoe is het mogelijk ;) ) dus leg me eens uit hoe een Nederlands bedrijf met een Roemeense vergunning kan rijden, ik kom op internet alleen tegen dat ze een Eurovergunning nodig hebben.

 

Wegvervoer

De Eurovergunning is de ondernemersvergunning voor transportbedrijven. Bedrijven die actief zijn in het beroepsgoederenvervoer over de weg, moeten in bezit zijn van de Eurovergunning. Wilt u een bedrijf starten in het beroepsgoederenvervoer over de weg, dan moet u dus eerst een Eurovergunning aanvragen bij de NIWO. Beroepsgoederenvervoer is het tegen betaling vervoeren van goederen in opdracht van derden. De vergunningplicht geldt voor nationaal en internationaal vervoer met voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg. Het laadvermogen staat vermeld op het kentekenbewijs. Niet alleen vrachtauto's, maar ook bestelauto's zijn vanwege hun laadvermogen in veel gevallen vergunningplichtig.

 

bron >> klik <<

 

Nog even een kleine aanvulling  :D  :D  :D :

 

Dit is alleen geldig voor Nederlandse voertuigen die worden ge exploiteerd door .

Volgens Europese wetgeving,zoals vermeld in EU 1072/2009 art 1.5.c is ieder voertuig beneden de 3500 totaalgewicht( incl aanhanger) vrijgesteld van welke vergunning dan ook ( de koeriersbende)

 

Art 1

5.
De volgende soorten vervoer en lege ritten in het kader van dergelijk vervoer vereisen geen communautaire vergunning en zijn vrijgesteld van andere vervoersvergunningen:
a)
postvervoer in het kader van een universele dienst;
b)
vervoer van beschadigde of onklare voertuigen;
c)
goederenvervoer met motorvoertuigen waarvan de toegestane massa in beladen toestand, met inbegrip van die van de aanhangwagen(s), niet meer dan 3,5 t bedraagt;
d)
goederenvervoer met motorvoertuigen voor zover aan de volgende eisen wordt voldaan:
i)
de vervoerde goederen zijn eigendom van de onderneming of zijn door haar verkocht of gekocht, verhuurd of gehuurd, voortgebracht, gedolven, bewerkt of hersteld;
 
Wij,als Nederlander mogen ,als we een flinke auto hebben daar geen vervoer tegen betaling mee verrichten ,omdat een beetje SUV toch al snel een MTM van 2100 kg heeft en een rijklaar gewicht van,pak m beet 1500 kg,een nuttig laadvermogen van 600 kg dus.
De eerste de beste Pool (of Roemeen ,Bulgaar of Slowaak ) mag gewoon met n sprinter die 2000 kg weegt en dus n laadvermogen heeft van 1500 kg hier straffeloos goederen vervoeren van A naar B.
bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid
8 uur geleden zei Danny:

http://www.1limburg.nl/vergunning-transportbedrijf-wismans-ingetrokken doek dan toch gevallen voor ze

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
 

Voor Wismans is het doek gevallen Voor de andere niet Zijn er meer die alle papieren hebben Of die netjes zijn Ik weet het niet

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je alle Oost Europeese transportbedrijven die met west Europees geld opgericht zijn hier moet vermelden loopt Freddy zijn server weer vast en hebben we weer een forumvrij weekend.:D

 Het,door ons ongewenst,gebruik maken van de regels,wil niet automatisch zeggen dat die bedrijven niet "netjes"zijn of zonder de nodige papieren werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

M. Wismans heeft geen Nederlandse vergunning meer. Al maanden niet, maar aangezien hij ook een transportlocatie in het buitenland heeft heeft hij in dat land ook een Eurovergunning aangevraagd. Eigenlijk net als al die andere boefjes..... 

Maar doordat NIWO de vergunning hier in Nederland heeft ingetrokken kan het ook betekenen dat de andere vergunningen in Nederland niet meer geldig zijn. Ik zeg kan omdat dit een eerste keer is dat een dergelijk bedrijf op deze manier wordt aangepakt. 

 

Iets dat niet klopt: Autoverhuur aan dochtermaatschappijen of moederbedrijven ( ff voor het gemak holding ) waar men andere nationaliteiten op laat rijden die wel in dienst zijn van dezelfde holding mag niet in Nederland officieel. Het wordt incidenteel wel toegelaten voor bijvoorbeeld onderhoudswerk ( de vaste auto is in onderhoud bijv. ). 

Heel officieel mag een Nederlander niet op een Duits gekentekende auto rijden als dit Duitse bedrijf ook Nederlands gekentekende auto's heeft.  Zo mag officieel ook niet die Roemeen gebruik maken van een Nederlands gekentekende auto als het Nederlandse bedrijf ook Roemeens gekentekende voertuigen heeft. 

Dit heeft Lommerts in het verleden veel geld gekost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei HIT:

...... 

Heel officieel mag een Nederlander niet op een Duits gekentekende auto rijden als dit Duitse bedrijf ook Nederlands gekentekende auto's heeft.  Zo mag officieel ook niet die Roemeen gebruik maken van een Nederlands gekentekende auto als het Nederlandse bedrijf ook Roemeens gekentekende voertuigen heeft. 

Dat is nieuw voor mij. Dus als bedrijf X Nederlandse gekentekende voertuigen heeft mag het niet daarnaast bijvoorbeeld Duits gekentekende voertuigen bezitten en daar dan een Nederlandse chauffeur mee laten rijden?

Als dat zo is dan hebben we het niet over incidenten maar over een structureel iets. Ik ken legio bedrijven die zo werken. Ik begrijp niet dat er dan in al die jaren nog nooit tegen opgetreden is.

Zou je jouw stelling kunnen onderbouwen?

bewerkt door Limboman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei Limboman:

Dit heeft met de BPM te maken. Dat verhaal over buitenlands gekentekende voertuigen speelt alleen bij personenauto's.

 

Ja, en dan nog andersom ook. Immers, voor die NL gekentekende auto van moeders is al BPM betaald.

Het wordt anders als moeders met de auto van Murphy in NL gaat rijden. Dat kan maximaal 14 dagen en op basis van aanmelding bij de belastingdienst zonder dat er BPM verschuldigt is.

 

Overigens, indien voor het voertuig wél BPM betaald is, mag er op dat kenteken wel langer in NL gereden worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei europeaan:

Als je alle Oost Europeese transportbedrijven die met west Europees geld opgericht zijn hier moet vermelden loopt Freddy zijn server weer vast en hebben we weer een forumvrij weekend.:D

 Het,door ons ongewenst,gebruik maken van de regels,wil niet automatisch zeggen dat die bedrijven niet "netjes"zijn of zonder de nodige papieren werken.

Het is een Europees probleem En het zal voorlopig niet op gelost worden Voor de bonden is hier en daar een beetje winst te halen

 

14 uur geleden zei Limboman:

Dat is nieuw voor mij. Dus als bedrijf X Nederlandse gekentekende voertuigen heeft mag het niet daarnaast bijvoorbeeld Duits gekentekende voertuigen bezitten en daar dan een Nederlandse chauffeur mee laten rijden?

Als dat zo is dan hebben we het niet over incidenten maar over een structureel iets. Ik ken legio bedrijven die zo werken. Ik begrijp niet dat er dan in al die jaren nog nooit tegen opgetreden is.

Zou je jouw stelling kunnen onderbouwen?

Ik ben het volkomen niet met jou eens In de jaren 60 huurde ik een Duits of Franse auto en kon er vrolijk mee in Nederland rond rijden 2 a 3 maanden lang De eigenaar was meestal AVIS Europa Nooit problemen mee gehad En waar ik weer op het vliegtuig stapte in Europa daar bleef de auto achter

 

Huub 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden