[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Trein ontspoort na botsing met vrachtwagen bij Winsum


Vledder

Recommended Posts

Even de gedachte volgend: Dan moet de N36 dus aangepast of opgeheven worden? Want ook hier gebeuren regelmatig ongelukken die op fouten van bestuurders terug te voeren zijn.

En dan is in de ogen van veel mensen de weg dus onveilig. Of in het geval van Winsum: De overweg...

 

Ik las ook dat de onderhandelingen met de betreffende boer nog niet eens beginnen zijn, omdat er eerst een alternatief gevonden moet worden voor het kwijtraken van het land...

Daarnaast: De aanwonenden willen zelf die overweg kwijt maar ook gecompenseerd worden omdat ze daarna moeten omrijden? Dat vind ik ronduit schaamteloos...

 

Maar denk eraan: Ook bewaakte overwegen vormen geen garantie, je zult toch echt zelf moeten blijven opletten: http://www.destentor.nl/regio/olst-wijhe/auto-botst-op-trein-bij-spoorwegovergang-olst-1.6648333

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De betrokken boer die, van Dhr. Eringa directeur van Pro Rail, de schuld in de schoenen geschoven kreeg omdat hij geen grond zou willen afstaan om de onbewaakte overgang op te heffen.

Let wel, deze man maakt zelf geen gebruik van desbetreffende spoorweg overgang waar het ongeval is gebeurt omdat hij een stuk verderop woont en daar ook zijn boerderij heeft staan.

Bron:http://winsum.nieuws.nl/nieuws/20161122/open-brief-willem-stavenga-treinongeluk-en-vooraf-ging/

november 2016 09:30

Open brief Willem Stavenga over treinongeluk en wat vooraf ging

Foto: Auwert Postmus

De familie Stavenga aan de Medenerlaan maakt verschrikkelijke dagen door. Het treinongeluk van afgelopen vrijdag hakt er stevig in. krijgen veel steun van buren, vrienden, collega’s, maar op social media zijn er aantijgingen, verwensingen en zelfs mensen die Stavenga verantwoordelijk stellen voor het trieste ongeluk, omdat hij zijn grond, nodig voor een nieuwe weg, niet zou willen opgeven en daarom onderhandelingen frustreert.

De heer Willem Stavenga stuurde WinsumNieuws een e-mail, waarin hij zijn indrukwekkende verhaal doet. We plaatsen de e-mail in z’n geheel.

MIJN VERHAAL

Vrijdag 18 november jl.

Vrijdag 18 november jl., even voor twaalf uur ‘s middags, zie ik de RMO van Friesland Campina op de Voslaan richting de provinciale weg rijden. Voor mij een bekend plaatje en niets vreemds. Ik loop de stal in en ik ben nog niet binnen of ik hoor een niet te beschrijven geluid, een straaljager door de geluidsbarrière maar toch anders. Ik loop naar buiten en zie onmiddellijk dat de trein is ontspoord. Dat hij in botsing is geraakt met de RMO staat voor mij op dat moment al vast. Onmiddellijk 112 gebeld en doorgegeven dat alle hulpdiensten nodig zijn. De man aan de lijn vraagt meer informatie, maar ik was ca. 500 m verwijderd, zo snel mogelijk gaan we (mijn vrouw Sieta heeft zich inmiddels ook aangesloten) richting overweg. Buren van de Omslaan zijn ook onderweg. Ik probeer ondertussen de man aan de andere kant van de lijn bij te praten over wat ik zie. Van 50 m afstand zie ik een verwrongen tankauto en vertel hem dat er onmogelijk iemand levend uit kan komen. Bij de overweg aangekomen staat de chauffeur voor mijn neus en ziet er lichamelijk vrij ongeschonden uit. Wat een opluchting! Er wordt gevraagd of er ook slachtoffers in de trein zitten. Ik loop langs de trein en hoor dat voor in de trein iemand ligt. Ik kijk naar binnen en zie niemand in de machinistenkamer maar wel twee benen in de treincoupé. Teruggelopen klim ik halverwege het treinstel naar binnen waar mijn buren proberen een aantal mensen naar buiten te helpen. Ik help een vrouw mee naar buiten te komen, maar omdat het treinstel nogal scheef hangt, is dit nog een hele klus en geef ik de vrouw over aan mijn vrouw. Een jongeman ligt onder een bank met een grote hoofdwond maar is wel aanspreekbaar. De twee benen die ik in de voorste coupé heb gezien zijn van een oudere dame en zij is ook goed aanspreekbaar. De hulpdiensten zijn gearriveerd . Ik kan niets meer doen. Het contact met de alarmlijn wordt verbroken.

Buiten het treinstel praat ik na met bekende omstanders en buren. Opluchting dat er geen dodelijke slachtoffers zijn. Verbijstering dat het weer hier moest gebeuren. Een trein later en onze dochter had er in gezeten. Onbewust weet je al dat je weer betrokken wordt bij een situatie waar je zelf niet om gevraagd hebt, omdat je eigenaar bent van een stuk grond waar Prorail of de gemeente Winsum een ontsluitingsweg voor de Voslaan wil aanleggen zodat de gevaarlijke overweg gesaneerd kan worden.

Wat vooraf ging

De betreffende grond is ca. 20 jaar in gebruik en werd voorheen ontsloten via een onbewaakte spoorwegovergang, gelegen tussen de nu nog bestaande overwegen op de Meeden en de Voslaan. Omdat de afrastering waarvan de onderhoudsplicht bij Prorail lag van zeer slechte kwaliteit was (regelmatig vee op de spoorbaan) en de afwatering te wensen over liet, is er op eigen grond ca.15 jaar geleden een nieuwe sloot gegraven en de overweg aan de oostzijde op eigen kosten opgeruimd. Sinds mei 2015 wordt er door de gemeente en/of Prorail contact (mede onder druk van de Gerjon Kazemier Stichting) gezocht om een noodweg over ons perceel te realiseren. Wij hebben hier van begin af aan volledige medewerking aan verleend en zijn deze gesprekken constructief aangegaan, ook wij waren en zijn ons ervan bewust dat een mensenleven zwaarder telt dan een stuk grond. In eerste instantie was er sprake van aanleg van een noodweg, een tijdelijke voorziening, dus die na een aantal jaar weer in de oorspronkelijke staat terug gebracht zou worden. Dit was te overzien. Huurcontract en tekeningen voor de weg werden gerealiseerd. Tussentijds werd er druk nagedacht over de definitieve oplossing. Hierin werd mede door de omwonenden gepleit voor een beveiligde overgang. Aan het eind van het jaar 2015 was er ineens sprake van een definitieve weg en wilde men overgaan tot aankoop. Voor beveiliging werd niet gekozen, omdat dit te duur zou zijn. Omdat er nu ineens sprake was van blijvend verlies van grond wilden wij, mede gelet op alles wat op onze melkveesector af kwam qua mestwet regelingen, graag grond voor grond zodat de bedrijfsvoering gewoon door kon gaan, en dat werd in maart 2016 ook toegezegd . Deze toezeggingen zijn tot op de dag van vandaag niet waargemaakt door de gemeente. Ze zouden in juli hierop terugkomen…. Bij het laatste contact in september 2016, wilde Prorail weer overgaan tot een huurovereenkomst met dezelfde voorwaarden die wij hen in eerste instantie in 2015 al aangeboden hadden. De conceptovereenkomst hiervan laat al twee maanden op zich wachten. U kunt ervan uitgaan dat wij van onze kant geen vertragende factor in het onder- handelingsproces zijn geweest. Al vanaf het eerste overleg op het gemeentehuis 18 mei 2015 hebben zowel buren als wij aangegeven dat het niet zo zou moeten zijn dat incompetentie van gemeente of Prorail ons in de schoenen geschoven zou worden. Vrijdag 18 november 16.00 u: er vindt een persconferentie plaats op het gemeentehuis in aanwezigheid van o.a. de heren Michels en Eringa. Binnen vier uur tijd word je van hulpverlener gedegradeerd tot schuldige aan dit ongeval. Wat dit met je doet is met geen pen te beschrijven, een groot gevoel van onrecht maakt zich van je meester. Zijn wij verantwoordelijk voor het risico dat genomen is? Zijn wij verantwoordelijk voor de veiligheid op het spoor? Het zijn prorail en de gemeente Winsum geweest die bewust dit risico hebben genomen, neem daar dan ook zelf de verantwoordelijkheid voor! Nu zijn wij in de landelijke media weggezet als een op geld beluste boer terwijl wij altijd volledige medewerking hebben verleend. Vooraf informatie inwinnen bij uw eigen ambtenaren c.q. organisatie had uw eigen geblunder kunnen verhullen en was ons imago schade bespaard gebleven. Bedankt heer Michels, de ferme taal die u spreekt, getuigt van veel daadkracht. Voor een volgende keer zou ik de ambtsketting vervangen voor het boetekleed, dat staat u veel beter. Bedankt heer Eringa, de voortvarendheid waarmee de troep op de Voslaan wordt opgeruimd beloofd veel voor de toekomst. Langs deze weg willen wij de slachtoffers veel sterkte wensen en iedereen bedanken die ons tot steun is geweest.

W.M. Stavenga namens de familie Stavenga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goed verhaal van de boer. Lijkt mij ook ongemakkelijk om jezelf zo terug te lezen in de media.

 

Alhoewel, in mijn quote van de NOS wordt over onenigheid gesproken.. zal wel gedoeld worden op het feit dat de gemeente geen compenserende gronden beschikbaar heeft (wilt stellen)?

 

En een tijdelijke noodweg zal inhouden dat ProRail 'ooit' wederom een oplossing voor die overgang moet zoeken....

Dan zal de 'tijdelijkheid' ook wel een paar keer opgerekt worden.. iets wat misschien ook nadelig kan zijn voor de bedrijfsvoering van de boer?

 

Op een ander forum las ik ook iets over een bepaald covenant van enkele jaren terug, waarin afspraken staan over specifieke type overwegen en hun aantallen daarvan..

Dat mag voor bepaalde soorten (de minder veilige zeg maar) niet meer worden.. Dus.. wil men voor die in Winsum een beveiligde overweg maken.. dient er ergens in het land een beveiligde overweg 'gesaneerd danwel ondertunneld' te worden..

 

:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De burgemeester van Winsum heeft excuses aan boer Stavenga aangeboden:

 

""Dat als gevolg van mijn uitspraken de familie in een kwaad daglicht wordt geplaatst is onterecht. Ik bied daarvoor de familie mijn excuses aan", zei Michels. Hij hoopt dat de partijen er in goed overleg zo snel mogelijk uit komen, zodat de noodweg snel kan worden aangelegd."

Bron: http://nos.nl/artikel/2144635-boer-krijgt-excuses-van-burgemeester-winsum.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Blijkbaar heeft alle media ophef toch zijn werk gedaan.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/27127630/__Tijdelijke_noodweg_in_Winsum__.html

WINSUM - Spoorbeheerder ProRail gaat grond pachten van boer Stavenga uit Winsum om een tijdelijke noodweg aan te leggen zodat de spoorovergang aan de Voslaan opgeheven kan worden. Bij deze onbewaakte overgang raakten anderhalve week geleden achttien mensen gewond toen een trein op een melkwagen knalde.

De noodweg moet er zo snel mogelijk komen. Een stuk van Stavenga's grond is nodig om een nieuwe weg aan te leggen naar een volgende bewaakte overweg. Dan kan de gevaarlijke spoorwegovergang verdwijnen. Volgens de boer betaalt ProRail een huurprijs van rond de 10.000 euro per jaar voor het stuk grond van ongeveer een hectare groot. ,,Die prijs is marktconform", zegt Stavenga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik alleen niet begrijp. 

 

Er moet een noodweg aangelegd worden naar een bewaakte overweg. Alleen is die noodweg, om wat voor reden dan ook, nog niet aangelegd waarbij de boer de schuld kreeg, maar achteraf de gemeente en Pro Rail de schuldigen zouden zijn.

 

Maar los van die hele discussie, men had toch ook gewoon spoorbomen kunnen plaatsen. Dan was die onveilige overweg ook uit het traject verdwenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat kan weer niet zomaar, er mogen niet meer overwegen met bomen komen, dus als ze daar een bewaakte overgang van willen maken moet er elders een bewaakte overweg ondertunnelt of voorzien worden van een brug.

Maar zou een stuk simpeler zijn.

Het kan dus wel, maar men wil niet. Daar ligt dus wederom de oorzaak van het probleem.

 

Overigens is dat ook geen probleem, er zijn genoeg N-wegen en andere, doorgaande wegen die schreeuwen om ondertunneling bij spoorwegovergangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb wel eens begrepen dat er bij nieuwe spoorlijnen geen gelijkvloerse kruisingen meer mogen komen, maar dat er ook geen spoorovergangen  bij mochten dat wist ik niet.

 

Overigens kan ik in mijn directe omgeving wel een paar onbewaakte spoorovergangen opnoemen die onlangs zijn beveiligd met spoorbomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat klopt als een bus, er mogen geen nieuwe gelijkvloerse overgangen bijkomen, dus voor elke onbeveiligde die beveiligt word moet er 1 beveiligde ondertunnelt of overbrugt worden of opgeheven, er mogen er door deze kromme regeling geen onbeveiligde veiliger gemaakt worden.

Nieuwe gelijkvloerse overwegen op bestaand of nieuw spoor mogen sowieso niet meer aangelegt worden.

En er worden er redelijk wat gedaan, duurt alleen wel even voordat ze alle onbeveiligde opgeruimt of omgebouwd hebben.

Ze zijn hier in de buurt al een jaar bezig met 1 overgang te ondertunnelen, zou deze maand open gaan maar duurt nog eventjes wat langer.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En de soap duurt voort.......

http://www.dvhn.nl/groningen/Bezwaren-tegen-noodweg-Winsum-21832184.html

Bezwaren tegen noodweg Winsum

Nog altijd ligt er geen noodweg langs het spoor in Winsum waar op 18 november een melkwagen tegen de trein botste. Enkele bewoners vrezen overlast.

Na de botsing waarbij 18 gewonden vielen, leek de aanpak van de onbewaakte overweg een kwestie van tijd. Eindelijk zouden er maatregelen worden getroffen om de overweg veilig te maken of op te heffen. Maar na de plaatsing van twee matrixborden die waarschuwen voor de overgang is er nog steeds niets gebeurd.

ProRail en boer Willem Stavenga hebben inmiddels een principeovereenkomst gesloten voor de aanleg van een noodweg over diens land. De gemeente Winsum wil volgens wethouder Bert Westerink eveneens dat de weg er snel komt.

Gevaarlijk

Maar niet iedereen in Winsum wordt blij van de noodweg. ,,Die weg komt recht tegenover mijn woning uit’’, zegt Gineke Keizer (75). ,,Dat is vreselijk. Nu heb ik nog een geweldig uitzicht over de landerijen langs het spoor. Straks denderen er melkauto’s van FrieslandCampina en ander zwaar materieel langs mijn achtertuin. Het is ook levensgevaarlijk voor de kinderen die hier fietsen.’’

Al enige tijd heeft ze haar huis te koop staan. Ze vreest dat het onverkoopbaar wordt als de noodweg wordt aangelegd. In de buurt zitten volgens haar nog meer tegenstanders. ,,Het zijn alleen maar hoger opgeleiden die hier wonen. Die laten zich echt niet bedonderen.’’

Geen georganiseerd verzet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De melkwagen zal er ruwweg 3x per week vaker langs komen.

Maar dat is natuurlijk niet het enige wat er EXTRA langs zal komen. Al het verkeer van en naar deze 2(????) boerderijen komt er langs. Dus ook de loonwerker die de gewassen aanvoert vanaf, en mest naar de landerijen gaat brengen.

Maar persoonlijk denk ik dat dat nog wel enigzins zal meevallen, met die overlast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Twee boerderijen nog wel, dat word fille rijden dan.

Zonder gekheid, druk zal het niet worden, alleen al de hulpverlening die er nodig was heeft meer verkeer opgeleverd dan 3 maanden normaal verkeer volgens mij, zal hooguit in het seizoen wat drukker zijn met de loonwerker die wat vaker langskomt.

Weet niet of de boer de koetjes in de wei heeft, anders komt die nu al vaker over het land heen om de dagelijkse voorraad vers gras te maaien.

En wat is overlast, wij hebben een hotel op 50 meter van het huis staan, hooguit twee keer per jaar last van omdat het parkeer terein vol is en men de wijk volzet, en op zondagmorgen "de blinde" die de was komt ophalen en dan bij ons de straat inrijd om achteruit naar het hotel te rijden, hier in de straat zijn er mensen boos om, ik heb er geen last van omdat ik me er niet aan stoor.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee hoor.

ProRail begint dinsdag met de aanleg van de noodweg bij de onbewaakte spoorwegovergang aan de Voslaan bij Winsum. Eind januari kan naar verwachting gemotoriseerd verkeer gebruik maken van de weg.

De weg van beton komt aan de oostzijde van het spoor en loopt van de Voslaan tot aan de Meeden. Daar kan bestemmingsverkeer het spoor oversteken.

Het werk aan de weg duurt tot kerstdagen. Daarna moet het beton nog uitharden. Eind januari is de weg klaar voor gemotoriseerd verkeer en kan de onbewaakte overweg dicht. Mogelijk kunnen fietsers al eerder gebruik maken van de noodweg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

En klaar is Kees...... Eeeeuh Peter. De locale betonboer heeft flink aangepakt en eindelijk is het weggetje klaar.

Warme dagen en speciale betonmortel zorgen voor een mooie afsluiting van het jaar. De noodweg in Winsum is nu al klaar en daardoor gaat de overweg de Voslaan per direct dicht.

Beveiligde overweg.

De nieuwe betonnen weg bij Winsum zorgt namelijk voor een alternatieve route: de Voslaan komt vanaf nu uit op de Meeden. Voortaan maakt het bestemmingsverkeer voor de Voslaan gebruik van de spoorwegovergang aan de Meeden. Dit is een beveiligde overweg met bomen en bellen en lichtsignalen. De onbewaakte overweg aan de Voslaan is daarmee per direct voor alle verkeer afgesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En klaar is Kees...... Eeeeuh Peter. De locale betonboer heeft flink aangepakt en eindelijk is het weggetje klaar.

 

Gelukkig. Nu maar hopen dat de soap hiermee ook echt ten einde is...

 

Een signaal geven bij het naderen van een onbewaakte overweg zou een mogelijkheid zijn. Maar ik vrees dat de mensen dan gaan klagen over het lawaai van de toeter, als het weer verplicht wordt om een signaal te geven bij de overweg, dat zou niet voor het eerst zijn.

 

Zoals verwacht stoorden de omwonenden zich vervolgens aan de toeterende treinen... http://nos.nl/artikel/2149485-omwonenden-winsum-storen-zich-aan-toeterende-treinen.html  :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden