[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

wie weet dit (vraag over het Frans minimum loon)


knoet

Vraag

  • Forumlid

Deze week een rit naar Frankrijk gehad, omdat mijn werkgever geen idee heeft waar wij naar toe rijden, omdat we voor een ander rijden, heb ik hem dat een paar dagen later verteld, toen kwam hij met het verhaal dat we dit niet meer mogen omdat, er in Frankrijk een vertegenwoording van het transportbedrijf waar je bij werkt moet zitten zodat de fransen 24 uur per dag  de gegevens moeten kunnen inzien van de chauffeur.

Het lijkt me sterk dat dit zo is, maar dat die lijpo,s zo in parijs te keer zijn gegaan en die andere idioot met zijn vrachtwagen een heleboel mensen dood heeft gereden, zouden de veiligheids regels best aangescherpt kunnen zijn, ik weet het niet.

 Weet iemand hier iets over, ik bedoel niet cabotage vervoer.

bewerkt door knoet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Administratieve rompslomp

Deze nieuwe Franse procedure is van toepassing op iedere bestuurder die wordt ingehuurd voor grensoverschrijdend verkeer van en naar Frankrijk. Er zal spoedig een officieel Frans formulier beschikbaar zijn die ingevuld en gefaxt moet worden naar Frankrijk om de chauffeur aan te melden. Een kopie hiervan zal de chauffeur bij zich moeten dragen om aan te tonen dat het Franse minimumloon wordt gerespecteerd. Het formulier is geldig voor een periode van maximaal zes maanden en geldt voor alle handelingen die in deze periode worden uitgevoerd in Frankrijk. Het formulier zal de volgende gegevens gaan bevatten:

Volledige naam en adres met e-mail adres en telefoonnummer van de uitzendende onderneming. De rechtsvorm en de naam, geboortedatum, geboorteplaats van de verantwoordelijke personen binnen het bedrijf en de naam van de sociale verzekeringsmaatschappij.

De volledige details van de ter beschikking gestelde werknemer, de nationaliteit, het soort arbeidscontract en de beroepskwalificaties.

Brutoloon per uur in euro's en details over de bedrijfsspecifieke kosten en extra vergoedingen. Het minimumloon is gebaseerd op de huidige kennis van het basisloon, overuren en andere extra betalingen exclusief alle kosten voor maaltijden en accommodatie etc.

Naam en volledig adres (post- en e-mailadres, telefoonnummer) van de vertegenwoordiger in Frankrijk.

De registratie van de onderneming in het nationale elektronische register van vervoerders in overeenstemming met artikel 16 van Verordening (EG) nr. 1071/2009 (alleen voor vervoer over de weg).

Tijdens een controle moet de bestuurder in staat zijn om zijn bruto uurloon aan te tonen. Naast het bovenstaande formulier zal de chauffeur ook een kopie mee moeten nemen van zijn arbeidsovereenkomst. Deze getekende overeenkomst moet in de taal van de chauffeur zijn en de bruto uur-bedragen moeten hier gemarkeerd zijn, zodat dit direct zichtbaar is voor de controlerende instanties. Naast de arbeidsovereenkomst zal de chauffeur ook een apart blad bij zich moeten hebben waarop de contactgegevens weergegeven worden van de verantwoordelijke persoon in Frankrijk. Let er op dat al deze documenten niet in digitale vorm worden geaccepteerd! In geval van uitzendkrachten zal het uitzendbureau verantwoordelijk zijn voor het loon van de chauffeurs en de bijkomende administratie. Hier zal een apart aanmeldingsformulier voor komen.

Franse vertegenwoordiger

Elk bedrijf dat vervoer verricht in Frankrijk zal een vertegenwoordiger moeten hebben in Frankrijk. Deze vertegenwoordiger zal alle documenten in Frankrijk voor minimaal 1,5 jaar moeten bewaren. Het gaat dan in eerste instantie om de aanmeldings-faxen en arbeidsovereenkomsten. De vertegenwoordiger moet 24/7 beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden van de controlerende instanties en om de documenten aan te leveren indien hierom verzocht wordt.

Handhaving

Het is hoogstwaarschijnlijk dat de Franse politie vanaf 1 juli 2016 zal beginnen met controleren. Er is op dit moment nog geen officieel bericht dat het gevraagde uitstel van de EC gehonoreerd wordt. Om deze reden vinden wij het erg belangrijk om jullie te informeren over deze ontwikkeling.

De te verwachten boetebedragen

€ 750,- voor het niet hebben van een vertegenwoordiger in Frankrijk

€ 750,- indien de chauffeur geen arbeidscontract bij zich heeft

€ 4.000,- voor het missen van de kopie van het gefaxte aanmeldingsformulier

Bron: Transportinnood.nl

bewerkt door Vledder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dit geldt toch ook voor Duitsland dacht ik ??

 

Ik denk dat als je zorgt dat je een recent loonstrookje van je bij je hebt, het allemaal niet zo'n vaart zal lopen

Slaat nu een beetje door.

Uitbuiting van personeel tegen gaan ...oke. Prima

Maar het moet niet zo zijn dat je teveel rompslomp hebt zodat bedrijven maar besluiten om niet meer door een land te rijden

Is een beetje omgekeerde wereld

(helaas is dat met veel dingen....en wij maar slikken  ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ 

Ik denk dat je als fatsoenlijk nederlands bedrijf niet zo bang hoeft te zijn, ook de fransen weten echt wel dat wij een cao hebben. En ze zullen vast wel een lijstje hebben met dubieuze bedrijven en die zullen dan weer wel goed gecontroleerd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben nu al een paar keer gecontroleerd in Frankrijk.

Maar ze hebben nog niet naar de mijn loonstrook en andere dingen gevraagd.

Vraag me af of andere leden hier die op frankrijk rijden er wel naar gevraagd is door jaen en marie ?

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In augustus en september paar keer in Frankrijk geweest en 2x gevraagd maar CMR rijbewijs en auto papieren maar niets over het minimumloon. Wij komen maar zelden in Frankrijk en toen ik destijds vroeg voor vertrek naar die papieren over minimum loon vertelde ze bij ons dat ze onderhand beetje simpel werden van al die landen met hun eigen regels dus nemen vooralsnog niks van zulks mee.

grt. Wesley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In Italië gaan ze overigens hetzelfde doen, ook met een vertegenwoordiger, maar dan alleen voor cabotage. Het is nog niet bekend wanneer dat ingaat.

 

Inmiddels is bekend geworden dat de nieuwe wet op 26 december 2016 ingaat. Chauffeurs moeten minstens 1 dag van te voren elektronisch aangemeld worden. Dat kan via deze link. http://www.lavoro.gov.it/strumenti-e-servizi/Distacco-transnazionale/Pagine/default.aspx

 

Het gaat zoals gezegd (voorlopig) alleen over cabotage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden