[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

En maar zeuren over Oost-Europese bedrijven en chauffeurs


Ventie

Recommended Posts

Nederlandse bedrijven vervoeren nagenoeg géén FTL ladingen meer uit In Europa. Daar zijn de Nederlandse chauffeurs te duur voor. 

Het is niet mogelijk alle Nederlandse transportbedrijven met elkaar te vergelijken. Dat is appels met peren vergelijken.

 

Natuurlijk weet ik ook wel dat geen enkele chauffeur 's avonds aan de keukentafel kan zitten met een loonschaal E6.

 

Nederlandse bedrijven doen het wel degelijk en er is natuurlijk veel meer op de wereld dan volle vrachten... Maar een deel doet het met Nederlandse chauffeurs, waar je bij andere bedrijven aan de andere kant van de grens eigenlijk alleen maar niet-Nederlanders ziet. Dan vraag ik me af waarom sommige bedrijven het wel kunnen (zie ook een aantal chauffeurs hier die internationaal rijden) en andere bedrijven blijkbaar op goedkopere krachten "moeten" terugvallen.

 

Als je weet dat een chauffeur met E6 niet elke avond thuis is (uitzonderingen daargelaten), waarom kom je daar dan mee aanzetten? Omdat het zo lekker past in het beeld van de Nederlander die niets wil, maar wel de hoofdprijs eist? Ik denk dat je daarmee heel veel mensen tekort doet...

 

 

Het is logisch dat Nederlandse bedrijven trachten te overleven met goedkopere Oost-Europese chauffeurs omdat de benodigde winstmarge anders veel en veel te laag is. Daarnaast speelt het probleem nu met zich mee dat wij in Nederland onvoldoende chauffeurs hebben. Transporterend Nederland kan niet meer zonder buitenlandse (Oost-Europese) hulp (chauffeurs) om hun goederen te kunnen vervoeren. Dus géén stank voor dank, wij hebben hun als leidende transporterende Europese natie keihard nodig.

 

Ik kan niet in de boeken van bedrijven kijken, maar blijf bij mijn vaststelling hierboven en mijn twijfels over de noodzaak van goedkope krachten.

Als die noodzaak al bestaat, dan hebben we dat deels aan het feit te danken dat met ons eigen geld (subsidies) andere landen en economieën opgebouwd zijn en worden, die vervolgens onze concurrenten worden op een ongelijk speelveld. Er wordt al jaren geroepen dat er een tekort aan chauffeurs zit aan te komen, maar ja... Waarom zou je mensen opleiden (kost geld), als het je mogelijk gemaakt wordt om goedkopere krachten per dozijn binnen te halen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

wat ik er van vind doet verder niet zoveel ter zake , degene die willen ruilen met die badslippers wens ik veel plezier , wekenlang camperen in een cabine ( als je al geluk hebt en niet in een tentje wordt gezet met een tas boodschappen )  , je eigen eten koken op een brandertje , pissen op een parkeerplaats en schijten in een leeg groentekistje , je was op de hand doen en te drogen hangen aan de grill en dat allemaal voor een salaris wat je hier in 40 uur in een fabriek ook verdient 

 

wat ik wel weet is dat ik ze nog heb zien komen begin jaren 90 met al die russische hokken LIAZ , KAMAZ , TATRA en weet ik veel meer wat voor een rotzooi , wat hebben we ze uitgelachen toen maar het lachen is ons wel vergaan

 

en je kan naar iedereen wijzen , naar de badslippers , naar de transportbedrijven MAAR de grote schuldigen zijn wel de opdrachtgevers die iedere euro voor vracht / transport er een te veel vinden , geef die oostblokkers eens ongelijk , mensen moeten ook eten en hebben ook gezinnen te onderhouden , de transportbedrijven moeten ook mee doen anders gaan ze failliet blijft er gewoon over de bedrijven waar dure jongens aan de top hun zakken willen vullen en dat over de rug van IEDER hardwerkend mens doen , DAT is het grote probleem en niet die jongen of meisje uit de oostbloklanden 

bewerkt door RINI 68
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helemaal gelijk, wij maken veel uren. Maar dat het achterblijft bij andere beroepen? Als ik naar mezelf kijk, kreeg ik bij mijn vorige werkgever (defensie cao) toch een paar euro per uur minder (2.50 ongeveer), en was ik doordeweeks ook weg (soms zelfs weken, af en toe een paar maanden). En de loonstijging daar was ook al negatief, als je de inflatie meerekent.

Maar dan moet je ook meerekenen dat je geen zorgkosten hebt. Ik heb dat wel eens uitgerekend, dan kom je ongeveer gelijk uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je vergeet je toeslagen te vermelden.

 

En wat je loon betreft als je netjes oppast en geen gekke dingen doet is het al vlug Sgt 1e klas 2735,27 euro

Een sgt1 is geen chauffeur, maar op zijn minst planner. En dan verdient die niet zoveel (meeste planners/groepcommandanten bij een gewone transport eenheid zijn starters). Dat doe je misschien een keer als opc (opvolgend peletons commandant).

Chauffeurs zijn altijd soldaten en korporaals, en ik kon toen alleen maar dromen van dat soort bedragen! Ik kwam toen ik chauffeur was bij dvvo thuis met hooguit 2200 netto. En dan was ik als 'binnenslaper' weg van zondag/maandag tot en met vrijdag. En dan heb ik bijna alle toeslagen (reiskosten, overuren, oefentoelages) meegerekend. Declaraties was op een gegeven moment ook geen vetpot meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar dan moet je ook meerekenen dat je geen zorgkosten hebt. Ik heb dat wel eens uitgerekend, dan kom je ongeveer gelijk uit.

Heb je wel, er wordt een bedrag van je loon ingehouden. Het valt dus niet zo op. Denk dat het in mijn geval rond de 80 euro was, weet het niet meer precies.

Geloof mij maar, als chauffeur 'in de burger' (met dit cao dus) hou ik een stuk meer over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een sgt1 is geen chauffeur, maar op zijn minst planner. En dan verdient die niet zoveel (meeste planners/groepcommandanten bij een gewone transport eenheid zijn starters). Dat doe je misschien een keer als opc (opvolgend peletons commandant).

Chauffeurs zijn altijd soldaten en korporaals, en ik kon toen alleen maar dromen van dat soort bedragen! Ik kwam toen ik chauffeur was bij dvvo thuis met hooguit 2200 netto. En dan was ik als 'binnenslaper' weg van zondag/maandag tot en met vrijdag. En dan heb ik bijna alle toeslagen (reiskosten, overuren, oefentoelages) meegerekend. Declaraties was op een gegeven moment ook geen vetpot meer.

In mijn tijd konden we nog declareren naar hartenlust.

 

Ik mocht vrijwel maandelijks een container van of naar Bergen-Höhne brengen en uiteraard deden we daar 2 dagen over.

 

En direct na terugkomst aan het declareren.

 

- 1 overnachting

- 2 koffie onderweg

- 2 lunch

- 1 ontbijt

- 1 warme maaltijd

 

Uit mijn hoofd was dat iets van €163,- en een beetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb je wel, er wordt een bedrag van je loon ingehouden. Het valt dus niet zo op. Denk dat het in mijn geval rond de 80 euro was, weet het niet meer precies.

Geloof mij maar, als chauffeur 'in de burger' (met dit cao dus) hou ik een stuk meer over.

Mijn netto salaris bij Defensie was €1.357,- en een beetje. Toen ik 'in de burger' ging werken ging ik er pakweg €150,- per maand op vooruit om vervolgens ook €115,- te gaan betalen aan een zorgverzekering. Voor die €35,- in de maand hoef je het echt niet te doen, want zodra je zorgkosten heb of naar de tandarts gaat is de winst ook weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In mijn tijd konden we nog declareren naar hartenlust.

 

Ik mocht vrijwel maandelijks een container van of naar Bergen-Höhne brengen en uiteraard deden we daar 2 dagen over.

 

En direct na terugkomst aan het declareren.

 

- 1 overnachting

- 2 koffie onderweg

- 2 lunch

- 1 ontbijt

- 1 warme maaltijd

 

Uit mijn hoofd was dat iets van €163,- en een beetje.

Vroeggah inderdaad. Op het laatst was het een stuk minder. Bergen op en neer is in 1 dag te doen, en zo niet dan werdt er wel een slaapplaats geregeld. Voeding kon meestal wel bij de eenheid waar we voor reden. Die kleine component konden we idd wel doen, maar dan moest je ook bewijzen dat je iets had genuttigd (hoefde volgens pps inderdaad niet, en daar heb ik heel wat strijd om geleverd, tot aan de bc toe, en natuurlijk verloren).

Hielden we onderaan de streep niet veel meer over dus LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een sgt1 is geen chauffeur, maar op zijn minst planner. En dan verdient die niet zoveel (meeste planners/groepcommandanten bij een gewone transport eenheid zijn starters). Dat doe je misschien een keer als opc (opvolgend peletons commandant).

Chauffeurs zijn altijd soldaten en korporaals, en ik kon toen alleen maar dromen van dat soort bedragen! Ik kwam toen ik chauffeur was bij dvvo thuis met hooguit 2200 netto. En dan was ik als 'binnenslaper' weg van zondag/maandag tot en met vrijdag. En dan heb ik bijna alle toeslagen (reiskosten, overuren, oefentoelages) meegerekend. Declaraties was op een gegeven moment ook geen vetpot meer.

 

en dus ? ik verdiende als soldaat 1ste klas bij de luchtmachtbewaking 502 SQ onderdeel van de 5 de groep geleide wapens te Stolzenau Duitsland met roosters van 10 dagen op , 10 dagen af en diensten van 12 uur per dag zo,n 1300,00 gulden ( nog geen €600,00  ) in de maand en dat is nog niet eens zo heel lang gelden , 1986/1987 , en dan hadden wij NERGENS om gevraagd , wij MOESTEN opkomen en wij MOESTEN naar Duitsland en dan waren die 10 dagen ook nog incl. weekenden , hoezo weekenden naar huis ? neem aan dat jij er zelf voor gekozen hebt om bij defensie te gaan werken ?

bewerkt door RINI 68
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden