[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wipkar of schamelhanger


andremast

Recommended Posts

  • Forumlid

Goed, rij nu als beginner een jaar met een schamelkar, eerst een 2 asser en nu een 3 asser

Zo beetje alle prutserijen en aangeklooi gehad nu.

Container er scheef op gezet/te ver naar voren getrokken?.......gedaan, triangel krom gereden?.....gelukt ,voorste ketting vergeten los te halen bij het overzetten op de auto?....ja hoor.

Oftewel ...al doende leert men en probeer je het niet weer te vern**ken.

Rijden (voor-/achteruit) gaat inmiddels zoals het hoort,.je krijgt genoeg gelegenheid om te oefenen.....gevraagd en ongevraagd.

Als je er een beetje gevoel voor hebt heb je de schamel snel genoeg onder de knie, niet te bang zijn om een stuurfout te maken en als je ziet dat het verkeerd gaat ,recht trekken en opnieuw beginnen,de rest wacht wel.

Begin het zo langzamerhand "normaal" te vinden om op lastige plekjes te keren of terug te steken, lukt steeds vaker gewoon in een keer

 

Aan-/afkoppelen is routinewerk geworden.

 

Zou ik nu met een wipkar moeten gaan rijden zou ik die alleen maar makkelijker vinden denk ik,vooral achteruirijden.

Lijkt tenslotte gewoon op een tandenasser achter de auto alleen een stukkie groter....en daar heb ik veels te veel mee moeten rijden......vroeghûr...

Wel ff wennen aan het draaipunt maar dat moet lukken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rijscholen die je leren met een bepaald voertuig te rijden zijn er niet.

 

 

jawel hoor , hier in Utrecht heb je zowel rijschool Bruinsma als Elar waar je de keuze hebt tussen lessen op  trailer of wipkar , bij Elar heb ik indertijd mijn rijbewijs gehaald en daar had je toen de keuze wipkar of coventionele combi 

 

Uh? De triangel 'stoot' (duwt) toch juist in de vangmuil en dus in je rug?

 

 

 

als je een keer met een geladen trailer gereden hebt weet je wat ik bedoel , als je een hanger achter je voelt stoten gaat er ergens iets niet goed denk ik ?

 

Wat volgens mij nog wel een voordeel is van een wipkar.. althans mijn ervaring tot nu toe: De rode en gele luchtslang zit op één aansluiting. Net ff makkelijker met aansluiten, vind ik dan.

 

 

 

 

 

2de helft jaren 90 reed ik voor Van Arkel transport uit Vianen met een scania 113 streamliner , een zogenaamde zweedse combi , met een hele korte bakwagen en een hele lange aanhanger ( net zo lang als nu een city trailer ) op Italie en die had zijn vangmuil bij de achteras van de bakwagen EN snelsluiting voor de luchtslangen , dus ook bij conventionele combi,s kan dat systeem zitten 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit mag je maar 3x doen , en dan moet de pen eruit geslepen worden en een nieuwe er in gelast !

hij verslijt zo zeer niet maar  je trekt hem ovaal ,wij hadden daar een speciaal stuk gereedschap voor , om dat op te meten

ook voor de dikte want daar kan ook slijtage optreden en tevens voor de pen in de vangmuil

 

Bij de normale vangmuil/triangel voelde je dat heel goed , leek dan net of je op een oplegger onderweg was

met de wipkar voelde je (eigenlijk) niets daar hadden wij meer last van dat hij te dun werd

en dan sloot de vangmuil niet goed meer ( daar kon je aan merken dat hij versleten was)

Oja  : wij hadden zo´n grootplat oog er op (die had wel een diameter van een c/m of 20)

en die gaf een andere strategie van aankoppelen

bewerkt door lambiek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumlid
Op 28-11-2016 om 19:41 zei Mike94:

(..)

Verder is schamel wel een dingetje voor de meesten met achteruit rijden vanwege de 2 draaipunten. Daar moet je echt wel op oefenen. (..)

 

Afgelopen week een ritje mogen oefenen met de schamel. :banaan:

 

Was wel ff zweten maar de spullen kwam uiteindelijk waar ze moesten zijn én, belangrijk, de triangel was nog recht. :D.

Beetje hulp gehad in A'dam.

 

Eerste dock adres was bij daglicht. Had dus beter zicht dan later op de avond, donker en regen. :mad:

 

Natuurlijk nog 'te veel' zitten hoepelen.. en langzamerhand kwamen de 'tips en tric's weer naar boven.

 

Wat betreft achteruitrijden met de schamel had ik het 'links = links, rechts = rechts in mijn hoofd zitten.

Later kreeg ik de tip om in 4 etappes te denken, wanneer je de schamel in een hoek van 90 graden achteruit wilt hebben.

 

1. Eerst een hoek  van 45 graden maken tussen motorwagen en schamel.

2. Dan triangel recht onder schamel zetten.

3. De hoeken van motorwagen en aanhanger gelijk houden.

4. Motorwagen recht (krijgen) zetten.

 

Dus, 4 stuur'bewegingen' maken daar waar je met de wipkar er 'in principe' 1 voor nodig hebt..    

 

Jammer dat het incidenteel met de schamel rijden is.. volgens mij krijg ik er aardigheid in (handigheid) als ik er nu een paar dagen achter elkaar mee kan stoeien.                   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rijd al 22 jaar met een schamel aanhanger wil ook niet anders denk bij achteruitrijden eigenlijk ook niet meer na gaat vanzelf.

Had alleen een paar weken geleden wel ff pech had net mijn nieuwe Daf twee weken ingereden toen de hanger er achter moest wilde de vangmuil aar niet dichtslaan kom ik erachter dat er een pen van 50 mm inzit ipv 40 mm.

Na wat telefoontjes bleek de fout bij de plannerLOL te liggen had een vangmuil voor een wipcar bestelt deze zijn bij ons 50 mm:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden