[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijden. Weet jij het juist antwoord?


Ventie

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb voor alle chauffeurs wederom een leuke vraag.

 

Jij rijdt met een repatriëringsvoertuig lange ritten door Nederland.

Na 4 uur rijden ga je eten en rusten. Jij staat daarbij 3 uur stil.

Na nog eens 3½ uur rijden ga je nog eventjes rusten en staat dan 1½ uur stil.

Vervolgens rijd je nog eens 2 uur.

 

Hoeveel uren moet je nu minimaal rusten?

  1. 8 aaneengesloten uren
  2. 9 aaneengesloten uren
  3. 11 aaneengesloten uren

Ik ben benieuwd wat hierop wordt geantwoord.

Goed lezen, want ook jij hebt hiermee te maken (denk ik).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leg hem mij ook maar effe uit als je wil.... :confused:

 

 

Die snap ik effe niet,leg eens uit?

 

 

Als ik die moet uitleggen. :stom: :stom: :stom: :stom:

 

Waar zit je weekelijkse  rust dan van of 24 uur of de gewone van 45 uur als je elke nacht rekening houd met 11 uur rust. :hamer: :hamer: :hamer: :hamer:

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan heb ik ook een vraag: stond laatst met een collega te lossen, we hadden zo ongeveer 1,5 uur stil gestaan. Weer terug naar de portier uitwegen en de auto op de parkeerplaats zetten en binnen je papieren ophalen. We hadden hierbij 3 minuten gereden. Toen we terugkwamen in de auto stond er 16min pauze op de tacho. Das mooi zeg ik tegen me collega, dan hoeven we straks maar een half uur te maken en zijn we weer schoon. Dat telt niet zeidie toen, je moet minstens een uur rijden voordat je een kwartier pauze mag maken voordatie daadwerkelijk telt. Ik zei tegen hem dat dat de grootste onzin is...

Wie weet wie er gelijk heeft??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

en dan gaat dit alleen nog maar over de rijtijdenwet , dan is er OOK nog de arbeidstijdenwet 

 

Volgens de Arbeidstijdenwet moet een pauze minimaal 15 minuten duren en moet tevens de dienst onderbreken. Als er tijdens een dienst meer dan 5,5 uur wordt gewerkt dan moet er sprake zijn van minimaal 30 minuten pauze. Deze pauzetijd mag worden gesplitst in 2 x 15 minuten. Als tijdens de dienst meer dan 10 uur wordt gewerkt, dan moet de dienst minimaal worden onderbroken door 45 minuten pauze, eventueel op te splitsen in 3 x 15 minuten. Bij collectieve regeling mag de pauze worden ingekort tot 15 minuten. 

 

 

er zijn dagen dat ik in de eerste 5,5 uren niet aan mijn 4 1/2 uur rijden kom en dus 2 x 15 minuten of 30 minuten pauze MOET maken in die 6 uur volgens de arbeidstijdenwet, vervolgens de 2de helft van de dag kom ik wel in totaal aan de 4 1/2 uur en moet je weer 45 minuten gaan maken volgens de rijtijdenwet , je bent dus verplicht om in die eerste 5,5 uur al 3 kwartier te gaan maken terwijl je maar 30 minuten hoeft te maken die dan door de tachograaf maar weer worden geregistreerd als 15 minuten rust ( ! ) om in het volgende blok waarin je vaak niet meer aan 5,5  uur komt maar wel aan 4 1/2 rijden in totaal niet WEER 45 minuten aan de kant te hoeven , vind je het gek dat de meeste chauffeurs ( en controlerende instanties ) er geen hout meer van begrijpen 

 

daar komt dan ook nog bij dat je op de dagen dat je in 5,5 uur niet aan 4 1/2 uur rijden komt meestal een combi rit hebt naar den haag of rotterdam en je dus bij het bereiken van de 5,5 uur ergens midden in rotterdam , den haag of amsterdam rijdt en WAAR ga ik dan mijn auto 45 minuten aan de kant zetten ??? midden op het leidsche plein ? midden op het blaak ? midden op de coolsingel ? dan heb ik dus weer een bekeuring aan mijn broek voor fout parkeren  :ja:

bewerkt door RINI 68
Link naar opmerking
Deel via andere websites

en dan gaat dit alleen nog maar over de rijtijdenwet , dan is er OOK nog de arbeidstijdenwet 

 

 

er zijn dagen dat ik in de eerste 5,5 uren niet aan mijn 4 1/2 uur rijden kom en dus 2 x 15 minuten of 30 minuten pauze MOET maken in die 6 uur volgens de arbeidstijdenwet, vervolgens de 2de helft van de dag kom ik wel in totaal aan de 4 1/2 uur en moet je weer 45 minuten gaan maken volgens de rijtijdenwet , je bent dus verplicht om in die eerste 5,5 uur al 3 kwartier te gaan maken terwijl je maar 30 minuten hoeft te maken die dan door de tachograaf maar weer worden geregistreerd als 15 minuten rust ( ! ) om in het volgende blok waarin je vaak niet meer aan 5,5  uur komt maar wel aan 4 1/2 rijden in totaal niet WEER 45 minuten aan de kant te hoeven , vind je het gek dat de meeste chauffeurs ( en controlerende instanties ) er geen hout meer van begrijpen 

 

Er is geen tweede blok van 5,5 uur bij de arbeidstijdenwet. In het eerste blok van 6 uur moet 30 min pauze genoten worden (2x15 mag) en bij een diensttijd van meer dan 10 uur, moet de pauze in totaal minimaal 45 min bedragen. Je moet die 30 minuten (of 2x15) dus ergens in dat eerste blok van 6 uur nemen. Het registreren door de tachograaf (slechts 15 min) is inderdaad vreemd maar dat zal ermee te maken hebben, dat de rijtijdenwet aleen nog maar 15 + 30 minuten (in deze volgorde) toestaat.

 

Er staat trouwens ook nog iets in de arbeidstijdenwet wat botst met onze rijtijdenwet: De dagelijkse rust moet volgens de arbeidstijdenwet 11 uur bedragen, waarbij éénmaal per week 8 uur toegestaan is wanneer het werk dit vereist. Dan zou je dus per week maar éénmaal 9 uur mogen maken, de rest van de nachten moeten 11 uur zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb voor alle chauffeurs wederom een leuke vraag.

 

Jij rijdt met een repatriëringsvoertuig lange ritten door Nederland.

Na 4 uur rijden ga je eten en rusten. Jij staat daarbij 3 uur stil.

Na nog eens 3½ uur rijden ga je nog eventjes rusten en staat dan 1½ uur stil.

Vervolgens rijd je nog eens 2 uur.

 

Hoeveel uren moet je nu minimaal rusten?

  1. 8 aaneengesloten uren
  2. 9 aaneengesloten uren
  3. 11 aaneengesloten uren

Ik ben benieuwd wat hierop wordt geantwoord.

Goed lezen, want ook jij hebt hiermee te maken (denk ik).

 

Het repatriëringsvoertuig en lange ritten zet blijkbaar sommige op een verkeerd been.

Oh, oh

Het juiste antwoord is 2

9 aaneengesloten uren.

 

Zo lang er géén bezwaren komen zal ik voorlopig hier dagelijks een vraag stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Sorry hoor Doornekamp, wekelijkse rust (of verkorte wekelijkse rust) neem je na maximaal 6 periodes van 24 uur( mag ook eerder) nadat je de vorige wekelijkse rust hebt genoten.

Hoe je dan met iedere nacht 11 uur daarmee in de problemen kan komen begrijp ik niet,vandaar dat ik je vraag uit te leggen wat jij wel ziet,maar ik niet. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nadeel is dat boordcomputers er geen rekening mee houden.

Die beginnen de diensttijd (actuele amplitude) pas te tellen zodra je gaat rijden.

Das een voordeel hoor,geen nadeel. :D

Je kunt op de BC perfect aangeven aan je baas wanneer hij je moet gaan betalen,terwijl je op de digitach nog druk bezig met rusten bent. :ja:  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

VERORDENING (EG) nr. 561/2006 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

Artikel 3
Deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:
 
f) voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en
wegslepen, binnen een straal van 100 km rond hun
standplaats;

 

Het is beslist niet mijn intentie om overal op te reageren. 

Een repatriëringsvoertuig heeft de afgelegde afstand niet binnen een straal van 100 km rond zijn standplaats uitgevoerd.

Hierdoor is géén sprake van de eg verordening nr. 561/2006.

Dus  :bey:

bewerkt door Ventie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je dienst begint zodra je rust eindigt en dat kan zijn voordat je je kaart in de tachograaf stopt.

Voorbeeld: Gisteren om18.00 is je rusttijd begonnen.

Om 04.00 uur ben je op de zaak om in de loods wat spullen te verplaatsen en om 06.00 uur stop je je kaart in de tachograaf.

Je rust eindigt dan om 04.00 uur. Je werk van 04.00 tot 06.00 wordt verantwoord met handmatige invoer.

Jouw voorbeeld: Je dienst begint zodra je je kaart in de tachograaf stopt.

In principe heb je gelijk,maar je bent wel en enorme dienstklopper als je de loodsuren handmatig invoert,je haalt daarmee het tijdstip waarop je s'avonds moet stoppen óók naar voor.

Zolang je die auto niet hoeft te verplaatsen ,was je wel gek dat je je kaart erin steekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een verkorte dagelijkse rust kun je die dag met 3 uur compenseren tot 11.

Scheelt op vrijdag weer dat je met 15 dienstuur thuis staat ipv kleine 2 uur van de keet.

 IK begrijp nu wat je bedoelt,maar je verteld t verkeerd:

Die uren compenseer je niet,een verkorte rust is 9 uur,een normale rust is 11 uur.

Maar als je eerst 3 uur rust en vervolgens 9 uur maakt,word dit gerekend als een normale dagelijkse rust,ondanks je dan toch 12 uur rust geniet

Let op hé : eerst die 3 uur,en dan 9 uur,in dezelfde diensttijd.

9 uur maken en dan de dag erop nog ergens 3 uur ( want dat zou compenseren zijn) telt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is precies elf uur rust op de tachograaf.  De vraag bevat niet genoeg juiste informatie. Er staat niet bij of jij overnacht in de auto. Als jij overnacht dan is het precies elf uur en dan zit je perfect. Lig je niet lekker warm in je autobedje dan heb jij minder dan elf uur rust voor een zeurpiet van de overheidsinstantie die controleert. Je rijdt immers nog naar huis en weer terug naar je auto. Dat is ook werktijd, niet betaald, maar voor de wet valt het onder een 'soort van werktijd'. En dan is er natuurlijk nog de 24-uurs regel nog..

Je zit er compleet naast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden