[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijden. Weet jij het juist antwoord?


Ventie

Recommended Posts

  • Forumlid

Het is beslist niet mijn intentie om overal op te reageren. 

Een repatriëringsvoertuig heeft de afgelegde afstand niet binnen een straal van 100 km rond zijn standplaats uitgevoerd.

Hierdoor is géén sprake van de eg verordening nr. 561/2006.

Dus  :bey:

Als het voertuig ,in je voorbeeld,méér dan 100 km rijdt is er juist wél sprake van EU 561/2006,en hoeft de chauffeur maar een verkorte dagelijkse  rust ,van 9 uur te nemen.

Doordat hij eerder al 3 uur gestaan heeft kan hij dit tellen als een gewone dagelijkse rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sorry hoor Doornekamp, wekelijkse rust (of verkorte wekelijkse rust) neem je na maximaal 6 periodes van 24 uur( mag ook eerder) nadat je de vorige wekelijkse rust hebt genoten.

Hoe je dan met iedere nacht 11 uur daarmee in de problemen kan komen begrijp ik niet,vandaar dat ik je vraag uit te leggen wat jij wel ziet,maar ik niet. :angel:

Lees dan Ger zijn bericht even terug, misschien dat dan het kwartje valt,

1 tip om op te letten, waar staat weekelijkse rust in Ger zijn bericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jij hebt gelijk in dit geval. Dat eerste kwartiertje heb je alvast mooi te pakken.

 

Net als Pierre zegt, nergens staat dat dat niet zou mogen.

 

 

(iemand noemde hier nog eens een voorbeeldje van hoe hij op zondag vertrok. De man ging op zondagmiddag naar de zaak om zijn pas in de tacho te stoppen. Daarop reed hij een blokje om en parkeerde vervolgens de auto weer om thuis te gaan eten en uitbuiken.

Dan, als er drie uur rust op de tacho stond, was hij klaar voor vertrek. Zo kon hij geheel legaal die zondagavond 'slechts' negen uurtjes rust pakken om toch een volledige rust te hebben gemaakt. (3+9=11 tenslotte...) En zo hoefde hij dus niet zijn eerste 'verkortte dagelijkse rust' al aan te spreken.

 

Dat zijn net van die trucjes di je toe kunt passen waardoor je net wat meer kan doen. Als je je maar niets wijs laat maken en nadenkt wat je doet.)

 

 

Dat is een trucje waar je jezelf ,op het einde van de week wel eens flink mee in je vingers kunt snijden:

Door eerder je pas erin te steken,en zo 3 uur rust te pakken,haal je ook de periode van 6 x 24 uur ,waarna je weer een wekelijkse rust moet nemen naar voor,die begint dan ook 3 uur eerder.

 

Als je gegarandeerd binnen deze 6 periodes je werk kunt doen is er niks aan de hand,maar je zou" toevallig" op 2 rijuren van huis aan je 6x24 uur zitten,als je wat verder weg gaat,of nog een "klein ritje "erachteraan moet doen. 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Next question.

 

Chauffeur *Ger* rijd deze week 32 uur.

Hoeveel uren mag *Ger* volgende week rijden?

 

  1. 58 uur
  2. 56 uur
  3. 24 uur

 

Het juiste antwoord is 2

56 uur

 

Het was tevens mijn laatste vraag.

Die ander makkelijke en moeilijke vragen leg ik in mij lade.

De hartelijke groeten

bewerkt door Ventie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier nog eentje dan:

 

U bent vanochtend begonnen om 7.00 uur. Als eerste werk laad u uw vrachtwagen vol met keukens die u die dag naar een klant gaat brengen. U bent om 9:00 uur klaar met laden en begint aan de rit.  U bent nog steeds aan het rijden en het is inmiddels 12:50 uur.

Hoe laat moet er pauze worden genomen?

  • 1. Om 13:00 uur
  • 2. Om 13:30 uur
  • 3. Om 11:30 uur
bewerkt door Vledder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eigenlijk is een maar 1 conclusie, het gedrocht dat rijtijden wet heet is een onwerkbaar iets waarvan de bedenkers het zelf amper meer snappen, en dan moeten een voor het meerendeel zoals ondergetekende ongeschoolde stuurvasthouders het wel snappen :stom: 

Ben blij dak s,morgens nog zoeen rond ding moet invullen.

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee. "Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden

Behoudens het eerste en tweede lid en artikel 2.5:3, organiseert de werkgever de arbeid zodanig, dat indien deze andere werkzaamheden dan rijden omvat dan wel mede omvat, de werknemer, voor zover hij vervoer verricht waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is:

a.geen arbeidstijd langer dan zes uren achtereen zonder pauze heeft;

b.ingeval de arbeidstijd zes uren of langer, doch niet meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 30 minuten heeft, dan wel twee pauzes van elk ten minste 15 minuten;

c.ingeval de arbeidstijd meer dan negen uren bedraagt, een pauze van ten minste 45 minuten heeft, dan wel verschillende pauzes van elk ten minste 15 minuten.

Arbeidstijden besluit vervoer.

bewerkt door Schots en Scheef
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rijtijdenwet gaat toch boven de arbeidstijden wet voor ons??

Het is niet een kwestie van de één gaat boven de ander denk ik. Je hebt met allebei rekening te houden. De rijtijdenwet gaat alleen over de tijd die je in de wagen doorbrengt, De Arbeidstijdenwet/het Arbeidstijdenbesluit Vervoer de totale werktijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is niet een kwestie van de één gaat boven de ander denk ik. Je hebt met allebei rekening te houden. De rijtijdenwet gaat alleen over de tijd die je in de wagen doorbrengt, De Arbeidstijdenwet/het Arbeidstijdenbesluit Vervoer de totale werktijd.

 

Klopt, ik hoor het mijn docent nog zeggen: atb en rtw zijn 2 verschillende dingen. Haal deze nooit door elkaar. Het is dus én en én.

 

Alleen, in  het ene soort werk heb je. qua pauzetijd, eerder te maken met de atb dan rtw (distributie bijvoorbeeld) en andersom.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden