[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zwaargewonde door ijs van trailerdak


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

In Olpe (D) is een vrouw zwaargewond geraakt aan haar hoofd doordat ijs van een passerende trekker-oplegger combinatie op haar auto terechtkwam.

 

De 19-jarige chauffeur had wel gezien dat het dak doorhing en vermoedde dat er ijs op lag. Hij dacht het probleem opgelost te hebben door op het bedrijfsterrein een paar keer flink te remmen.

 

Bron: Westfaelischer Anzeiger

 

8562916-eisplatte-1tV62p1ja7.jpg

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Los dat ijsprobleem maar eens veilig op.

 

Dat is niet zo moeilijk, d'r zijn meerdere transportbedrijven (en ook parkeerplaatsen) waar een parkeervak is gereserveerd voor het verwijderen van ijs op het dak inclusief een werkplateau ernaast met leuning zodat je geen capriolen hoeft uit te halen op het dak. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een kipper die afgedekt is met een zeiltje valt ook niet mee, Rob.

Volumekipper of walkingfloor zou je eventueel nog via de achterdeuren binnen kunnen komen, maar met een achterklep is dat ook geen optie.

Met afdekkleppen heb je dan welliswaar geen last van regenwater op de bak, maar sneeuw/ijs zit er ook verrekte hard aan gevroren. Doe ze vaak open voor vertrek en ga er eventueel met de schep/bezem er bij langs, maar lang niet altijd krijg je het los.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rob ik ben het met je eens dat het niet altijd makkelijk is maar ik probeerde aan te geven dat er wel mogelijkheden zijn om het veilig te doen.

Overigens zag ik vorig winter bij een klant dat ze een manbak voor de heftruck hadden gemaakt waardoor ze tot midden boven het dak konden komen. Ik weet het..niet het makkelijkst/ideaal..maar ze konden op die manier wel met een stok het ijs breken en met een bezem eraf vegen zonder in de auto te hoeven. Het is niet altijd makkelijk en het kost tijd maar uiteindelijk ben jij als chauffeur wel verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door ijs wat van je dak valt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is niet zo moeilijk, d'r zijn meerdere transportbedrijven (en ook parkeerplaatsen) waar een parkeervak is gereserveerd voor het verwijderen van ijs op het dak inclusief een werkplateau ernaast met leuning zodat je geen capriolen hoeft uit te halen op het dak.

tjonge tjonge wat een verhaal zeg, chauffeur blijft zeker altijd verantwoordelijk dat wel

maar dat je zo maar overal het ijs en sneeuw van je dak af kan halen lijkt me erg sterk

er zijn honderden p. plaatsen, en ik ben er op menig geweest maar eigenlijk nooit zo iets gezien

en op een 4 mtr. hoge trailer klimmen lijkt me ook onmogelijk zonder ladders etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

tjonge tjonge wat een verhaal zeg, chauffeur blijft zeker altijd verantwoordelijk dat wel

maar dat je zo maar overal het ijs en sneeuw van je dak af kan halen lijkt me erg sterk

er zijn honderden p. plaatsen, en ik ben er op menig geweest maar eigenlijk nooit zo iets gezien

en op een 4 mtr. hoge trailer klimmen lijkt me ook onmogelijk zonder ladders etc.

 

En omdat jij ze niet ziet of er niet op let zijn ze er niet? Soms moet je net ff iets meer doen dan een beetje sturen van A naar B  ;)

En wat betreft geen ladder hebben, je kan ook zorgen dat je standaard een ladder bij je hebt al is het een korte dat je via de catwalk erop komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ach dat antwoord over het niet zien had ik al verwacht, en dat die middelen er zijn zal wel

maar op hoeveel parkings.

en het laddertje, ik zie me nog niet op een zeilentrailer lopen s,ochtends in het donker.

maar ja, het blijft altijd de verantwoordelijk van de chauffeur, alleen hoe los je dat op, soms

is dat volgens mij zo goed als onmogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ger jij doelt nu met de door jou aangehaalde artikelen op mijn opmerking betreffende het evt plaatsen van een korte ladder op de catwalk.

Die hebben daar geen betrekking op. Die hebben betrekking op, om wat voorbeelden te noemen, dat je een boormachine niet als hamer moet gebruiken en een ladder niet als platte steigerplank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is niet zo moeilijk, d'r zijn meerdere transportbedrijven (en ook parkeerplaatsen) waar een parkeervak is gereserveerd voor het verwijderen van ijs op het dak inclusief een werkplateau ernaast met leuning zodat je geen capriolen hoeft uit te halen op het dak. 

Dat zou eigenlijk een standaard uitrusting moeten zijn langs snelwegen en bij transportbedrijven die met dergelijke, platte opleggers rijden.

 

Op de basis kan de transportondernemer er ook voor kiezen om zijn voertuigen in een loods te stallen, dat zie ik hier in de omgeving ook diverse bedrijven om uiteenlopende redenen doen. In elk geval werkt dat uitstekend tegen water en sneeuw op de daken van de opleggers.

 

Een andere mogelijkheid zou zijn om het dak te verwarmen met een soort van dakverwarming om vervolgens onder een borstel door te rijden. Dan schuift alle sneeuw en ijs zo van de oplegger af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eigenlijk zouden ze iets moeten uitvinden dat het water er überhaupt niet op blijft staan, klein puntdakje maken als je stilstaat of oplegger wegzet.

Verzin ook maar wat, je ziet toch regelmatig dat er hele plakaten afvliegen.

De luchtvering van de trekker omhoog en van de oplegger naar beneden? Dan loopt het meeste water er denk wel af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ach dat antwoord over het niet zien had ik al verwacht, en dat die middelen er zijn zal wel

maar op hoeveel parkings.

en het laddertje, ik zie me nog niet op een zeilentrailer lopen s,ochtends in het donker.

maar ja, het blijft altijd de verantwoordelijk van de chauffeur, alleen hoe los je dat op, soms

is dat volgens mij zo goed als onmogelijk.

 

In het donker op trailer lopen is idd vragen om problemen dat ben ik met je eens. Onmogelijk?..nee..wel lastiger dat wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

voorkomen dat het gebruik van arbeidsmiddelen gevaren voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers oplevert, 

 

Maar we kunnen het ook wel even hebben over werken op hoogte als jij dat wil 

 

Dat mag. Ik zal een voorzet geven, de wetgeving schrijft voor dat er valbeveiliging verplicht is vanaf een werkhoogte van 2.50 meter.

Verder wordt er voorgeschreven dat er betreffende beveiliging beveiligd wordt van boven naar beneden, met andere woorden:

1 - bronaanpak: valgevaar wegnemen

2- collectieve maatregelen: permanente beveiliging

3- persoonlijke maatregelen: harnas en zekering

4- pbm: helm, schoenen met anti-slipzool

 

Terug naar het verwijderen van ijs/sneeuw van een trailer. Bronaanpak is niet van toepassing (tenzij deze altijd binnen kan staan), collectieve maatregel ook niet (behalve bij jou bulk, vandaar de trap/catwalk/neerklapbare railing), persoonlijke maatregel is een optie; staaldraad in de lengte gespannen over het dak icm harnas. Dan blijft pbm over, dus als er geen werkplateau is is het toegestaan om met een ladder op het dak te klimmen mits je werkschoenen draagt, de ladder op een stevige en vlakke ondergrond staat zonder gevaar van wegglijden enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je mag het niet eens zonder beschermingsmiddelen, ik ben benieuwd wat de verzekering uitkeert als je er af dondert 

 

Artikel 3.16. Voorkomen valgevaar 1. Bij het verrichten van arbeid waarbij valgevaar bestaat is zo mogelijk een veilige steiger, stelling, bordes of werkvloer aangebracht of is het gevaar tegengegaan door het aanbrengen van doelmatige hekwerken, leuningen of andere dergelijke voorzieningen. 2. Er is in elk geval sprake van valgevaar bij aanwezigheid van risicoverhogende omstandigheden, openingen in vloeren, of als het gevaar bestaat om 2,5 meter of meer te vallen.

Het juiste wetsartikel en ik heb even rood gemaakt waar de crux ligt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is wel wat er soms beweerd wordt, de realiteit is iets anders. Ik heb in mijn vorige werk op regelmatige basis te doen gehad met de arbo-inspectie en steevast kijken zij ook naar wat een werkbare situatie is. Geen werkschoenen dragen omdat je daar zweetvoeten van krijgt valt daar niet onder maar een hoogwerker speciaal inhuren om naar een van god verlaten parkeerplaats te sturen om daar ijs van een trailerdak af te halen wel. En ook een verzekering (al doen die altijd moeilijk als er uitgekeerd moet worden) doen niet lastig want zij kijken puur naar het rapport van diezelfde arbo-inspectie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik voel een herhalertje aankomen.

Smitz had dat 5 jaar geleden al volgens een oud topic hier.

Kroaat verliest stuk ijs heet dat, of iets in de buurt, weet even niet hoe je kan linken in tapatalk.

Ook daar kwam het hele riedeltje smoezen voorbij waarom je met een dak vol ijs rond gaat rijden.

Was in de jaren 70 al een oplossing voor, een ronde huif of met schuine kanten en in het midden iets hoger, Malenstein Ede had er toenertijd een paar voor zover ik mij herinderen kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is niet zo moeilijk, d'r zijn meerdere transportbedrijven (en ook parkeerplaatsen) waar een parkeervak is gereserveerd voor het verwijderen van ijs op het dak inclusief een werkplateau ernaast met leuning zodat je geen capriolen hoeft uit te halen op het dak. 

bij transport bedrijven zou dit wel kunnen maar bij parkeerplaatsen heb ik ze ook nog nooit gezien en ik rij ze nog maar een jaar of dertig af en in de sneeuw met een ladder zou ik ook nog eens zwaar over nadenken.....

 

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een vorige werkgever van me had een 40 voet zeecontainer met een hekwerk erop op de plaats staan. Hier kon je de auto naast zetten en dan veilig, vanaf de container, de sneeuw en het ijs van je trailer schuiven.

Of dit ook voor kleine ondernemingen een idee is? Zo vaak sneeuwt het hier toch niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden