[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vrachtwagen lenen voor privé gebruik


danny04

Vraag

  • Forumlid

Goedeavond,

 

Ik ben Danny en wij gaan dit jaar mee doen met de zwarte cross. Nu ben ik in het bezit van het rijbewijs CE, zonder code 95.

Om alles te kunnen vervoeren willen wij een vrachtwagen lenen (trekker/oplegger combinatie), maar weten jullie of dit wel toegestaan is?

Ik wil dus eigenlijk een bedrijfsvoertuig privé gaan gebruiken (meer dan 500 km). Zal ik daar bij controle problemen mee krijgen, i.v.m. het niet hebben van de code 95?

En is dit uberhaupt wel toegestaan voor het transportbedrijf, waar ik de vrachtwagen van wil lenen?

 

Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Volgens mij moet dit geen probleem zijn. Je bent oefent immers je beroep niet uit en daar zijn oa. het ArbeidstijdenBesluit en Code 95 voor bedoeld. 

 

Sterker nog, ik heb een eigen vrachtwagen van 10 meter die ik hobbymatig rij. Daar kan niemand wat van zeggen ook al rij ik 8 uur achter elkaar. (niet dat ik van plan ben om die grens op te zoeken overigens, na 2 uur in die herrie ben je het vanzelf zat ;-).) 

 

Tachograaf twijfel ik over, ik kan mij voorstellen dat eventuele 'missende' kilometers een gat achterlaten maar ik weet niet mee om wordt gegaan door degene waarvan je de auto leent. Hier wordt gesproken van wel en van niet (wel al een ouder draadje): http://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/2076-tachograaf-bij-privegebruik/

 

Ik zou in ieder geval altijd een briefje maken dat je toestemming hebt met kentekens, handtekeningen en kilometers erbij om in geval van discussie achteraf wat achter de hand te hebben. Lijkt mij ook handig voor degene waarvan je de auto leent om zo iets te hebben in geval van een bekeuring etc. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volgens mij moet dit geen probleem zijn. Je bent oefent immers je beroep niet uit en daar zijn oa. het ArbeidstijdenBesluit en Code 95 voor bedoeld. 

 

Sterker nog, ik heb een eigen vrachtwagen van 10 meter die ik hobbymatig rij. Daar kan niemand wat van zeggen ook al rij ik 8 uur achter elkaar. (niet dat ik van plan ben om die grens op te zoeken overigens, na 2 uur in die herrie ben je het vanzelf zat ;-).) 

 

Tachograaf twijfel ik over, ik kan mij voorstellen dat eventuele 'missende' kilometers een gat achterlaten maar ik weet niet mee om wordt gegaan door degene waarvan je de auto leent. Hier wordt gesproken van wel en van niet (wel al een ouder draadje): http://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/2076-tachograaf-bij-privegebruik/

 

Ik zou in ieder geval altijd een briefje maken dat je toestemming hebt met kentekens, handtekeningen en kilometers erbij om in geval van discussie achteraf wat achter de hand te hebben. Lijkt mij ook handig voor degene waarvan je de auto leent om zo iets te hebben in geval van een bekeuring etc. 

Een vrachtwagen die privé staat is inderdaad geen probleem. Maar het wordt onduidelijk als je een vrachtwagen privé ga gebruiken, die bedrijfsmatig op naam staat.

 

Ik denk dat je jezelf weinig zorgen hoeft te maken, want ik denk niet dat er een transportbedrijf is die zomaar een vrachtwagen uitleent.

Aan die vrachtwagen kom ik wel. Maar ik vraag mij alleen af hoe dit met de regelgeving zit. 2 jaar terug heb ik dit ook zo gedaan, maar toen mocht je nog 12 uur rijden zonder code 95. Binnen de 50 kilometer maak ik me er ook nog niet zo'n zorgen om, maar in dit geval is de zwarte cross 200 kilometer verderop.

bewerkt door danny04
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gewoon ff investeren in 117 euro voor een bestuurderskaart.

Kan die mooi in de digitale tacho.

Bedrijf zou de uitleen (bruikleenovereenkomst min of meer) kunnen verantwoorden met een soort van verklaring van activiteiten voor een evenement. Zoals bij truckruns/shows ook toegepast wordt, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

gewoon rijden

Is eigen vervoer

En......wanneer wordt je nu aangehouden hier in NL ?? :D

Als tip voor het bedrijf dat je de wagen uitleent heb ik nog : log je uit met je bedrijfskaart

Dan komen evntuele fouten in ieder geval niet op je bedrijf te staan  ;)

Normaal word je niet zo heel veel aangehouden (zo lang je buiten de randstad blijf). Maar met de Zwarte Cross is de kans op controle wel erg groot.

Chauffeurspas is geen probleem, die heb ik.

 

Zolang je aan kunt tonen dat je de goederen niet commercieel vervoert heb je vrijstelling van Code 95. Maar hoe je dit aan moet kunnen tonen kan ik dan weer niets van vinden op Google.

Met deze informatie kan ik wat! Dat aantonen tijdens controle zal wel lukken (kaartjes staan op mijn naam) en er staat heel groot zwarte cross op de container die we mee nemen. 

En de controle waar ik op doel zijn meestal juist de vrachtwagens die richting de zwarte cross gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ enige documentatie hiervan??

Hier staan de vrijstellingen voor het gebruik van de tachograaf, nationaal en internationaal.

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/bus/chauffeurs/wet_en_regelgeving/digitale_tachograaf/registratie_rij_en_rusttijden_door_een_tachograaf/

Zie er geen vrijstelling voor verhuiswagens bij staan 😃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

UIt die laatste link rijst er nu bij mij de vraag:

Als een beroepschauffeur in het weekend een (kleine) vrachtwagen huurt om zijn ouders te verhuizen, krijgt die dus problemen, immers die wagen is tachoplichtig en deze volstrekt "onschuldige" handeling kan hem duur komen te staan. Hij heeft namelijk een "werkweekend" of eventueel een 7e dag werk zonder rust.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

UIt die laatste link rijst er nu bij mij de vraag:

Als een beroepschauffeur in het weekend een (kleine) vrachtwagen huurt om zijn ouders te verhuizen, krijgt die dus problemen, immers die wagen is tachoplichtig en deze volstrekt "onschuldige" handeling kan hem duur komen te staan. Hij heeft namelijk een "werkweekend" of eventueel een 7e dag werk zonder rust.....

 

Dat wordt dan een 'dure' verhuizing .. dikke wagen inhuren voor de spullen én op z'n minst een werkdag niet kunnen werken ivm rijtijdenwet (vrije dag)..

 

Op marktplaats een 'verhuizer' inhuren is goedkoper.. op 't oog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Het gaat er mij om dat een beroepschauffeur beperkt wordt wat die in zijn/haar vrije tijd kan doen. Door die achterlijke RTW en de bijbehorende administratie worden wij onevenredig zwaarder "bestraft" dan een bv bouwvakker die in zijn vrije tijd bij zijn ouders een huis aan het verbouwen is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden