Spring naar bijdragen

Scania, Daf, Volvo of ....

Welk merk is je favoriet en waarom?  

277 stemmen

1. 1. Welk merk is je favoriet en waarom?

• Scania
      82
    • Daf
      117
    • Volvo
      69
    • MAN
      17
    • Mercedes
      17
    • Renault
      11
    • Iveco
      7
    • Anders: graag apart vermelden
      4

Recommended Posts

• Forumlid

Ik ben erg nieuwsgierig welk merk vrachtwagen hier op het forum het populairst is. Daarom maar even een kleine enquete erin gegooid.

Uiteraard ben ik niet alleen nieuwsgierig naar het merk maar uiteraard ook naar het waarom.

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 146
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Forumlid

Volvo is erg favoriet vanwege uiterlijk

Rij nu een daf, deze is wel erg chauffeursvriendelijk met de ruimte

In vorige auto actros(nieuwe type) had ik wel meer staruimte dan nu in mn daf.

Maar vergeet niet.. er worden geen slehte autos meer gemaakt

De ene ligt je gewoon meer dan de andere,

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier

Daf dus! Hoewel het voor een paar punten nog verbeterd mag worden, vindt ik de vering en vooral het bed zeer geslaagd! En de min-puntjes....ach, die worden vast nog wel verbeterd!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast sindaco

voor mij daf

vanwege de ruimte voor de chauffeur en zeker als je veel met de hele familie op pad bent

scania vind ik qua uiterlijk ook erg mooi, maar ik heb toch liever de ruimte

ik heb gereden met iveco turbostar, renault magnum, daf en scania

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

DAF (spacecab) voor de ruimte en de logische indeling van dashbord, goed bed.

goeie tweede:

Mercedes (megaspacecabine) voor de ruimte en sta-hoogte, bed minder.

Ik heb diverse merken gereden maar wat rijcomfort vind ik scania toch even tandje minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Op dit moment is er 23 keer gestemd. Wat mij opvalt is dat er nog 0 keer is gestemd op MAN en Iveco.

Dat er nog niet op de Iveco is gestemd kan ik me misschien nog enigszins voorstellen maar dat er nog maar 0 keer op MAN is gestemd, bevreemd mij eigenlijk een beetje.

Hoe kan dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

ik heb een scania topliner gehad, er was veel ruimte binnen, met dubbelbed

en het is een fijne auto voor de chauffeur.

dit zijn alle punten samen gepakt, maar als je elk punt appart pakt, kun je inderdaad wel merken bij elkaar voegen.;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Haha ja inderdaad misschien een goed idee voor de fabrikanten. Maar de mogelijkheid om een rondje in mijn cabine te kunnen fietsen is voor mij niet zozeer nodig.

Stahoogte daarentegen wel, ik ben redelijk lang namelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Op dit moment is er 23 keer gestemd. Wat mij opvalt is dat er nog 0 keer is gestemd op MAN en Iveco.

Dat er nog niet op de Iveco is gestemd kan ik me misschien nog enigszins voorstellen maar dat er nog maar 0 keer op MAN is gestemd, bevreemd mij eigenlijk een beetje.

Hoe kan dat?

Hoe was het spreekwoord ook al weer??? eehhh oh ja , Liever een ouwe Daf dan een nieuwe Iveco:D

Ik heb voor Volvo gestemd , gewoon omdat ik daar nu al 5 jaar mee rij en ik ben er erg tevreden over.

Ik heb bij mn vorige baas en Scania gehad en die beviel me ook , ik vind ze elkaar niet zoveel ontlopen .Maar toen ik die Scania moest inleveren een een hagelnieuwe Mercedes (Atego )kreeg heb ik opgezegt, wat een skelter was dat zeg....Barf

Groeten Rob:tu:

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators
Hoe was het spreekwoord ook al weer??? eehhh oh ja , Liever een ouwe Daf dan een nieuwe Iveco:D

Ik heb voor Volvo gestemd , gewoon omdat ik daar nu al 5 jaar mee rij en ik ben er erg tevreden over.

Ik heb bij mn vorige baas en Scania gehad en die beviel me ook , ik vind ze elkaar niet zoveel ontlopen .Maar toen ik die Scania moest inleveren een een hagelnieuwe Mercedes (Atego )kreeg heb ik opgezegt, wat een skelter was dat zeg....Barf

Groeten Rob:tu:

Het gevaar bestaat natuurlijk, dat je appels met peren gaat vergelijken nu. De kleintjes (wat voor merk ook) zijn eigenlijk uitgebouwde bussies vind ik. En ieder merk heeft zijn minnen naast de plussen. Loop eens een truckstop over 's avonds, en verbaas je over het aantal schade's rechtsvoor bij de XF: onoverzichtelijk dus! Laat staan die 8erlijke spijltjes uit de 70-er jaren. Volvo verspeelt veel ruimte met de achteroverliggende voorruit: stoot je weer je harses aan de bovenkasten! Scania heeft een fijne automaat, maar mét koppeling. En een bed met losse kussentjes is ook niet alles. Maar het bed van de Benz is slechts geschikt voor één nacht, meer echt niet (oude type).

Ik denk dat ieder zijn eigen merk prefereert. Het zou wél fijn zijn als de afgezaagde dagcabine subiet verboden zou worden! Allemaal een slaper, klaar!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

mijn ideale truck bestaat dan uit

daf ssc cabine met

scania v8 en

automaat van volvo

ik heb zelf met daf ,scania en volvo gereden en overal zijn plus en minpunten voor te geven ik persoonlijk vond het topline bed boven super bed omhoog en alles uit het zicht en qua ruimte deed die echt niet onder voor de volvo xl waar ik nu mee rijdt

en dat rijdt gewoon geweldig maar dat kan ook komen omdat dit een 460 is en scania was maar 420pk

ik denk namelijk hoe meer vermogen je hebt hoe prettiger de automaat werkt

tja en daf blijft gewoon een ruimte wonder daar kon ik spullen in blijven gooien met dat alles past onder het bed vak

eigenlijk is een vrachtwagen bouwen toch heel simpel alleen niemand luisterd echt naar de chauffeur

1. moet goed zitten

2. moet goed liggen

gr erik

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Ik heb prima Ervaringen met diverse merken vrachtwagens, zowel in zakelijk opzicht als ook mbt het comfort voor de bestuurder.

In de eerste jaren dat ik chauffeur was (wilde worden), was er maar één merk Scania (141 daar kon je simpel aan sleutelen, had een ruime cabine voor zijn tijd en was een ideale wagen om in te rijden en… "je genoot aanzicht"). Daarna ben ik bij een bedrijf gaan weken die hoofdzakelijk Daf reden.

Dus toen werd het DAF de hele 2800/3600 serie heb ik mee gesleuteld en gereden (om beurten) ook een toffe auto, toen kwam in 1988 de F95....

Helemaal het einde, wat een comfort en ruimte... Na een aantal jaren het DAF virus gehad te hebben kreeg ik bij Harry Vos een Scania 112H.

Dus weer terug op het oude honk! Die 112 (SC421 vos nummer) Heeft me naar tevredenheid overal heen gebracht, hierna kreeg ik een 3 serie (sc 471) en daarna nog een 3 serie (532) Weinig onderhoud aan gehad en op zich zeer betrouwbare wagens om mee te werken. Heel Europa, delen van Rusland en zelf tot in Turkije probleemloos mee gewerkt.

Hierna een Jaartje Volvo FH12 (combi) gereden, en daarna weer Scania 143/420.

Toen ik voor mij zelf begon deed ik dat met een Scania 143/470

De VG-95-HV (als bijlage 2 met Peter in beeld) is een ex. auto van André Goris, daarvoor auto van Hoffart Enschede, en daarvoor is dit een demo geweest van Beers Borne. Een meer dan perfecte auto, ik kocht hem met ruim 800.000 km op de teller, en heb hem zo goed als af gereden 1.300.000KM.

Door deze auto is mijn aanzien tbh Scania behoorlijk gegroeid. Nooit iets raars mee gehad, tot hij ten einde problemen kreeg met de brandstof pomp, en ik toe was aan inruilen. Inmiddels liepen er binnen het bedrijf al: 144/460 (BF-TG-89) + 144/530 (BH-SN-79) + 124/400 (BF-SF-07) & 124/420 (BG-RH-95) Dus allemaal Scania’s Ik heb de VG-95-HV ingeruild tegen een nieuwe 124/420 (BH-BN-54).

Op zich allemaal waren het op een paar kleinigheden na allemaal best goede auto’s. De VG-95-HV loopt overigens nog steeds. Dus wel een teken van kwaliteit en duurzaamheid,

Na dat ik hem in 2000 heb ingeruild heeft hij jaren bij Mestebeld in Zwolle gestaan en opeens was hij weg. Een school had de auto aangekocht en opgeknapt en het is weer een plaatje geworden. Dit is voor mij dan pure emotie. (als bijlage in beeld)

In 2000 hebben we de stap genomen en kwam er een DAF XF95 (BH-XZ-60) en deze auto deed mijn optiek qua Scania veranderen.

Ineens bleek ook een ander merk goede resultaten te behalen, en weinig onderhoud te vragen. Hierna is er nog een MAN F2000 Comander XT bij gekomen (BH-NP-79), en daarna weer een Scania (BJ-PX-37) en toen kwam de TGA 450 XXL BN-LG-58 zijn intrede doen. Ook zijn er in 2004 nog een paar V8/480 bijgekomen, prima auto’s.

Door diverse oorzaken zijn de Scania’s allemaal verruild voor andere merken, en mede hierdoor heb ik ook een andere visie gekregen op de merken en is de merkbeleving wel veranderd. Het draait niet alleen om het merk maar ook om de personen achter het merk, (dealer, financieringsmaatschappijen, aftersales managers, ed.)

Als ik nu zie dat een Renault Magnum en een Iveco, net zo probleemloos rijden als de MAN’s, Scania’s, Volvo & Daf’s. Dan is het mijn mening dat het “mogen rijden met een auto van de baas” voor velen van ons nog steeds een emotionele kwestie blijft.

De chauffeurs op de Magnum’s en Iveco hoor ik niet klagen, en vaak zijn de klagende chauffeurs juist die chauffeurs die niet op die auto’s rijden of er geen ervaring mee hebben. Onterecht dus!

Alle voertuigen bij elkaar geteld zijn er dus 13 Scania’s (waarvan 8 nieuw) 3 Daf’s, 6 MAN’s, 3 Volvo’s, 2 Renault’s en één Iveco aan geschaft in de afgelopen jaren. Dus een goed beeld hebben we wel kunnen vormen van de verschillende merken.

Trouwens (voor zover ik weet) al onze ex auto’s zijn nog in gebruik en ik hoor regelmatig dat ze nog links en rechts gesignaleerd worden. Er is zelfs een transporteur in Polen die met drie van onze ex auto’s rijd en nog de kleuren erop heeft gelaten. (de auto’s lopen op een paar na allemaal bij buitenlandse transporteurs)

Ondernemers kopen vaak niet meer op emotie maar proberen de juiste beslissingen te nemen. De overweging van een grote transporteur hier uit de buurt om zijn higliners in te ruilen voor topliners is echt niet op emotie of lauter uit het “scheppen van betere arbeidsplekken gerealiseerd” hoor. Dit zijn pure zakelijke beslissingen. En het draait allemaal om de knaken. (centen in de transport want als het knaken waren die omgedraaid moeten worden zou iedereen wel een transportbedrijf beginnen).

post-701-1394779140,509_thumb.jpg

post-701-1394779140,6262_thumb.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast loontje

Ik heb gestemd op scania en IVECO :p.

scania puur vanwege het uiterlijk en de v8. alhoewel de nieuwe volvo's ook errug mooi zijn.

en de iveco, ja wat zal ik zeggen, het is mijn eerste vrachtwagen, ik kan ondertussen lezen en schrijven met dat ding. en hij is vrij snel en hij trekt goed :D. ze hadden alleen wel eens iets aan die cruisecontrol mogen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Ben een fan van Scania, vooral omdat het z'n prachtige wagen is.

Kan er helaas geen kopen in de States. Er rijden er hier wel een paar rond maar die zijn z'n 20 jaar oud.

Dus dan maar Volvo.

Ik heb goede ervaring met Volvo, de nieuwe wagens heb ik met een Cummins motor gekocht, niet dat ik niet blij was met de Volvo motor, maar daar kon ik alleen maar bij de Volvo dealer mee langs komen en die hebben altijd een wachtlijst die soms een week lang is.

Kwaliteit van de wagens zijn goed maar ik heb heel erg veel last met de elektronika. Een hoop kortsluitingen wat altijd ellende is. De nieuwere 2 VNL's die ik heb zijn wat beter dan de oudere.

Ook last gehad van de turbo's met de Volvo motoren.

Maar het zijn lekkere vrachtwagens, stukken better dan de freightliners die ik daarvoor had. Daar kreeg ik ook bij inruil niets voor terug.

Mijn chauffeurs vinden de Volvo's lekker stil en heel rustig om te rijden.

Groeten

Joop

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

voor mij persoonlijk is de keuze heel makkelijk ,al rij ik in een merk

dat dat voor vele het einde is maar ik vind het niks.

dus doe mij maar een DAF alleen al voor de ruimte

dus Ben Maters <mijn werkgever> koop voor mij maar een DAF:sjalom:

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Hm, heb toen een testles gehad op de DAF LF.. ik zat er niet goed in (al ben ik niet eens vreselijk lang met 1.84).

Of het stuur zat me te ver, of ik zat met kromme benen bij de pedalen.

De MAN lestruck vind ik wel lekker rijden (tot zover mijn ervaring :D)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
Hm, heb toen een testles gehad op de DAF LF.. ik zat er niet goed in (al ben ik niet eens vreselijk lang met 1.84).

Of het stuur zat me te ver, of ik zat met kromme benen bij de pedalen.

De MAN lestruck vind ik wel lekker rijden (tot zover mijn ervaring :D)

Ik doe uitzendwerk in een daf lf. Vreselijk ding. Kan er niet in zitten, en ook het rijden doe ik met de knietjes achter de oren. Ben maar 191 cm, maar die lf is gebouwd voor een pygmee die bij de knieen is afgezaagd.

Ik zeg Volvo (mijn beste ervaring tot nu toe) FH400 (daar les ik op voor de trailer)

Groetjes Evert-Jan

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
Ik doe uitzendwerk in een daf lf. Vreselijk ding. Kan er niet in zitten, en ook het rijden doe ik met de knietjes achter de oren. Ben maar 191 cm, maar die lf is gebouwd voor een pygmee die bij de knieen is afgezaagd.

Ik zeg Volvo (mijn beste ervaring tot nu toe) FH400 (daar les ik op voor de trailer)

Groetjes Evert-Jan

Met een automaat overigens, en dat is ongekend lekker (en scheelt weer een leercurve). Misschien niet handig, maar over een paar jaar is met de hand schakelen waarschijnlijk toch optioneel. Heb voor de bakwagen op een scania 94D 320 gelest, en dat was 150% minder luux rijden dan deze FH400.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

geef mij maar een daf vooral voor zijn ruimte veel opberg ruimte een goed bed en met de 105 best wel een plaats miden waar je bij de normale xf goed kan staan:tu:

Link naar bericht
Deel via andere websites