[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

vraag over rijden op andermans vergunning


deMoer

Vraag

  • Forumlid

Een ex collega van mij rijd sinds een jaar op iemand anders zijn vergunning. Heeft zelf geen papieren uiteraard. Ik weet het, dat is verboden. Nu zit hij in de volgende constructie, het bedrijf met de vergunningen is een vof, volgens zijn zeggen is hij nu mede eigenaar van die vof, heeft iets getekend weet ik verder niet. Mag het dan ineens wel? Iemand die een transportbedrijf heeft kan toch niet zomaar ineens meerdere mede eigenaars krijgen? Hij heeft dus ook zijn eigen trekker aangeschaft (lease), op naam van die vof.

Dit is puur nieuwsgierigheid, ik weet verder ook niet van de hoed en de rand, maar hij laat het allemaal heel rooskleurig overkomen. Heeft ook de betreffende papieren bij zich om het aan te tonen onderweg, combinatie mede eigenaar/vergunning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Als het al een vof was ( er waren er al minstens 2) en er komt dan een vennoot bij dan kan het. Maar dat betekent wel dat je hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schulden van je medevennoten. En dat je ook deelt in hun winst.

Als het eerst een eenmanszaak was en nu een vof moet er een nieuwe vergunning worden aangevraagd . Maar dat kan dus ook.

Zolang 1 van de vennoten maar de papieren heeft en de vervoersmanager is.

Zie website NIWO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Kwaliteit in transport begint bij de NIWO
 

Als de onderneming niet zelf in bezit is van het vakdiploma, kan zij een vervoersmanager aanwijzen, bijvoorbeeld een procuratiehouder of een bedrijfsleider. De NIWO stelt in deze gevallen altijd een onderzoek in. Het onderzoek richt zich met name op de aard van de werkzaamheden en de daarbij behorende verantwoordelijkheden, het aantal uren dat betrokkene werkzaam is, de honorering van de verrichte werkzaamheden en eventuele dienstverbanden elders. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met omvang en aard van het bedrijf.

De aangetrokken vervoersmanager moet in principe aan de volgende eisen voldoen:
  • managementovereenkomst, eventueel managementvergoeding / winstdeling als het een extern aangetrokken vervoersmanager die wordt ingehuurd of een arbeidsovereenkomst als het een interne vervoersmanager is, d.w.z. een werknemer die in loondienst is;
  • redelijke beloning;
  • inschrijving in Handelsregister met volledige volmacht, minimaal ten aanzien van de vervoersactiviteiten;
  • beheert geen vervoersactiviteiten van meer dan 4 verschillende ondernemingen met een wagenpark van maximaal 50 voertuigen.

Lees meer over alle voorwaarden op de webpagina's over de Eurovergunning of verlenging van de Eurovergunning.

Hoe de NIWO de wet- en regelgeving in het beroepsgoederenvervoer over de weg toepast, staat beschreven in een NIWO-beleidsregel.
ext_pdf.gif Beleidsregel vergunningverlening van de NIWO
 
bewerkt door scania1965
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

het lijkt bij de start van de vof constructie allemaal makkelijk maar een beetje slimmerik komt er al snel achter dat er maar twee opties zijn in het transportwereldje dat is ten eerste  in loondienst of starten met een eigen bedrijf met  je eigen papieren en verzekeringen. je moet gewoon kijken wat het beste bij je past maar ga nooit in zo een schimmige vof constuctie

bewerkt door marcel69
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het kan wel, maar hoe het precies in elkaar steekt daar heb je de papieren voor nodig, kan dus een constructie met een VOF met 2 en hoofdelijk aansprakelijke eigenaren, kan dus met een VOF waar meedere mensen inzitten dan is het risico groter ligt er ook aan wie allemaal beslissingen mogen nemen, het is in ieder geval een papierwinkel.

 

Er zijn goede en schimmige constructies.

 

 

het lijkt bij de start van de vof constructie allemaal makkelijk maar een beetje slimmerik komt er al snel achter dat er maar twee opties zijn in het transportwereldje dat is ten eerste  in loondienst of starten met een eigen bedrijf met  je eigen papieren en verzekeringen. je moet gewoon kijken wat het beste bij je past maar ga nooit in zo een schimmige vof constuctie

 

Het is net als een huwelijk  :D

 

 

Maar hoeveel chauffeurs rijden er niet op de papieren van hun vrouw of andersom? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Het is net als een huwelijk  :D

 

 

Maar hoeveel chauffeurs rijden er niet op de papieren van hun vrouw of andersom? 

Indien beide in de VOF zitten is daar helemaal niets vreemds aan, Lientje.

En geheel wettelijk ook. 2 vennoten brengen samen "iets" in de VOF. Moeders de papieren en waarschijnlijk arbeid in de vorm van de administratie en manlief rijdt en doet de techniek.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb je dit ook al eens bekeken?

https://www.facebook.com/groups/210285539426797/

Het is niet gezegd dat men daar ook zo werkt, maar een vage VOF constructie, met allemaal wild vreemden en en een mooi verhaal, is een prima recept om je zelf flink in de problemen te brengen.

Als je al niet de capaciteiten hebt om te leren voor je vakdiploma, en dat te behalen, heb je al helemaal niet de capaciteiten om voor eigen rekening een bedrijf te runnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Indien beide in de VOF zitten is daar helemaal niets vreemds aan, Lientje.

En geheel wettelijk ook. 2 vennoten brengen samen "iets" in de VOF. Moeders de papieren en waarschijnlijk arbeid in de vorm van de administratie en manlief rijdt en doet de techniek.

Tot de scheiding komt......
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daarom zeg ik, het is net als een huwelijk. Je begint goed, je hebt vertrouwen in elkaar voor de toekomst. 

Maar je doet er verstandig aan om het goed op papier hebben staan wil je niet de rest van je leven met een ander zijn shit blijven zitten.

Het kan wel eens opeens anders lopen dan je in het begin voor ogen had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Een v.o.f. zoals jij het beschrijft mag gewoon. Of het verstandig is is maar de vraag. De een wil geld verdienen en de ander gaat voor een grote V8 en houd dus minder ver. En daar houd een vof dan weer geen rekening mee.

 

Maar het is gewoon legaal, of het verstandig is is weer een heel ander verhaal. Ik zou het bijvoorbeeld nooit doen, niet eens met mijn eigen vrouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor zover ik het weet moeten de vennoten in een vof beide hun vakdiploma hebben. Daarnaast is het mogelijk om een personeelslid in dienst te hebben met het bijbehorende vakdiploma, maar let op, die moet wel beslissingen mogen nemen. Een personeelslid in dienst hebben die toevallig zijn diploma heeft, zo werkt het dan weer niet (zou ik overigens ook niet accepteren als personeelslid, maar dat terzijde).

 

Aangaande een bedrijf opzetten met je vrouw. Persoonlijk zou ik 1 afweging maken. Zou je het bedrijf ook opzetten met die vrouw als je niet met haar getrouwd zou zijn. Indien je dat met nee beantwoordt, moet je het ook niet in je huwelijk doen.

 

Als je een bedrijf met een medevennoot opzet, maak daar dan duidelijke afspraken over. Dat voorkomt veel gezeik achteraf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Jeetje Ger, en dat op tweede kerstdag.

 

Je gaat hier even veel te kort door de bocht (kortzichtig)

 

Ik heb het stukje een keer gelezen, en nog een keer en nog een keer (jij ook of heb je het even vluchtig doorgelezen en neergekwakt) Want waar staat dat beide vennoten (daar had de topicstarter het over) beide vakbekwaam moeten zijn en beide een eigen niwo moeten hebben?  Jij zal het gelezen hebben maar ik niet.

 

Er werd gesproken over bedrijven (zoals post nl) die schijnconstructies opzetten. Ook staat er dat er beter naar de financiele verstrengeling word gekeken. Maar er staat nergens dat elke vennoot moet beschikken over een niwo vergunning Ger.

 

De helft van de eigen rijders rijd op de vergunningen van hun vrouw, je heb vrienden die het samen doen, allemaal legaal. Je gaat te kort door de bocht, veel te kort.

 

En ik weet dat jij nu komt met het geel gemaakte stukje, maar als jij een eerlijk beeld wilt geven had je de alina eronder rood moeten maken.

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik heb maar even de vergunningsaanvraag op de site van de niwo bekeken maar kan daar nergens vinden dat je bij een vof (met 2 personen) beide een niwo moet inbrengen. Dit kan volgens mij ook niet, je kan binnen een vof niet werken onder 2 namen, want dat gebeurd dan wel. Pietje heeft een vergunning en klaasje.

 

Maar de vof heet pikla of zoiets. En dat staat dan niet op de vergunning, kun je gelijk weer je knip trekken als je in het buitenland word aangehouden.

 

 

 

 

http://www.niwo.nl/images/html/Aanvragen/eur_aanvr_toel_SET.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Het is wel mogelijk dat meerdere personen binnen 1 bedrijf een NIWO vergunning hebben voor datzelfde bedrijf

Het kan zijn dat er meerdere mensen vakbekwaam zijn ja, zeker binnen een wat groter bedrijf is dat ook wel verstandig.

Maar leg jij mij eens uit hoe dat in zijn werk gaat dat binnen een bv meerdere mensen vergunningen op hun naam hebben. Want de auto's staan op naam van de bv. En jenkan niet zomaar een vergunning van Pietje in de auto leggen terwijl de auto's op naam van klaasje staan.

Maar dit zegt mijn logische verstand hoor. Het zou heel goed kunnen dat je gelojk heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden