[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

22.5 vs 24


Tony.Macaroni

Vraag

  • Forumlid

Ik heb een aantal vragen over het zelfde onderwerp. Ik heb dit wel eens aan chauffeurs gevraagd. Heb echter nooit een duidelijk antwoord gekregen :rolleyes:

 

1.Ik zie regelmatig 8x8 & 10x8 rijden met 24 inch banden. Dit is beter voor in het terrein ( zand ) 

Dit zou met de hoogte en breedte van de band te maken te hebben.

Wie kan mij dit duidelijker uitleggen ?

 

2. Nu zijn er ook 8x4 en 10x4 met 24 inch banden. Deze wagens worden vooral op de weg gebruikt wat voor voordeel heeft dan een 24 inch band ?

Vooral omdat een 24 inch in aanschaf een stuk duurder is dan een 22.5 inch.

 

3. Als laatste er zijn wagens die 22.5 voor en achter 24 inch hebben dit heeft mij helemaal verbaasd vooral omdat ik niet beter weet dan dat je op alle assen de zelfde inch maat moet hebben en banden maat ( personenwagens )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Hogere banden hebben een lagere rolweerstand. Dus zeker bij off-road rollen ze gemakkelijker. Daarbij maakt het niet uit hoeveel aangedreven assen je hebt :p.

 

Bij ons rijden alle bakwagens op de zelfde maat banden. Simpelweg omdat het nagenoeg ondoenlijk is om voor iedere variant een set reserve banden op voorraad te hebben. Dit zijn allemaal 22.5 inch banden vanwege de hoogte van het voertuig.

 

Per as moet de zelfde maat banden gemonteerd zijn. Voor de rest geld de banden maat waar mee de auto door de RDW is gekeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Tony.Macaroni:

I

 

3. Als laatste er zijn wagens die 22.5 voor en achter 24 inch hebben dit heeft mij helemaal verbaasd vooral omdat ik niet beter weet dan dat je op alle assen de zelfde inch maat moet hebben en banden maat ( personenwagens )

Kijk maar naar de pusherasjes, ook echt andere velgmaat, of bv. een Veldhuizen ombouwauto voor machinetransport.

Personenwagens hebben op de typegoedkeuring die maat staan, je zou het kunnen veranderen (zie je ook soms met 4x4) maar dan moet de auto gekeurd worden door de RDW.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei Teddybeer:

Hogere banden hebben een lagere rolweerstand. Dus zeker bij off-road rollen ze gemakkelijker. Daarbij maakt het niet uit hoeveel aangedreven assen je hebt :p.

 

Bij ons rijden alle bakwagens op de zelfde maat banden. Simpelweg omdat het nagenoeg ondoenlijk is om voor iedere variant een set reserve banden op voorraad te hebben. Dit zijn allemaal 22.5 inch banden vanwege de hoogte van het voertuig.

 

Per as moet de zelfde maat banden gemonteerd zijn. Voor de rest geld de banden maat waar mee de auto door de RDW is gekeurd.

 

8x8 in terrein tegen 8x4  is nog al een verschil een 8x8 heeft op de voorste 2 assen altijd 30  % aandrijving

 

Als de vrachtwagen de banden maat en inch maat moeten hebben die ze bij de RDW hebben blijft de vraag waarom ze dan met verschillende zouden rijden :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een goed uitgevoerde 8x4 komt een heel eind in de richting van een 8x8. Dat betekend grote soepele banden met redelijk grof profiel en een stuuras achter.

 

Een 8x8 is in (zwaar) terrein 100% gespert. Zowel in de lengte als in de breedte.

 

Die 30% is op de weg, en daardoor heeft zo'n auto (Terberg of Ginaf) dus ook voorassen die 11,5 ton mogen hebben. Bandenmaat heeft daar wel mee te maken, maar dan in de breedte niet in de hoogte/diameter.

 

De RDW geeft wel/geen typegoedkeuring voor een voertuig zoals die aangeboden is door een fabrikant. En daarbij maakt de bandenmaat niet uit. Zolang per as maar de zelfde bandenmaat is gemonteerd. Mijn vorige auto had ook kleinere voor als achterbanden en dat was af fabriek zo gebouwd. Anders konden de aandrijfassen (qua constructie) niet worden weg gewerkt zonder voor te hoog te worden. 

 

Het maakt niet uit hoeveel assen zo'n voertuig heeft. Een Low-deck (mega) trekker heeft ook kleinere banden dan een "normale" trekker, terwijl daar ook gewoon een type goedkeuring voor is afgegeven.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Lambiek zei bel anders ginaf :p dat heb ik vandaag gedaan.

Bij ginaf wisten ze te vertellen dat hun trucks allemaal op 22.5 staan :(

Het zou volgens de man die ik bij ginaf heb gesproken iets met omvallen kunnen hebben te maken.

Ben dus niet echt veel verder gekomen. 

 

Reken sommetje

 

Band voor 445 / 75 / 22.5 - 44.5 cm Breed - 33.3 cm Hoog

Band achter 12 R 24  - 12 cm Breed  - 10.5  Hoog

 

Band Voor 425 / 65 / 22.5 - 42.5 cm breed  - 27.6 cm Hoog

Band Achter 13 R 22.5 13 cm breed - 11.5 Hoog

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Tony.Macaroni:

 

Reken sommetje

 

Band voor 445 / 75 / 22.5 - 44.5 cm Breed - 33.3 cm Hoog

Band achter 12 R 24  - 12 cm Breed  - 10.5  Hoog

 

Band Voor 425 / 65 / 22.5 - 42.5 cm breed  - 27.6 cm Hoog

Band Achter 13 R 22.5 13 cm breed - 11.5 Hoog

Goeie morgen Tony M

 

Nou vraag ik mijn eigen af hoe kom jij aan dat hoogte verschil in de voor en de achterband ?

Som 1             33.3 en 10.5 is een verschil van 22.8 c/m en bij som 2 is het verschil 16.1 c/m

de banden van mijn luxe wagen zijn nog breder en hoger als deze achter banden !

Begrijp ook niet wat je er mee wil uitleggen

voor de rest have a nice day   15.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden