[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Weer een chauffeur die nooit meer thuis komt


edje

Recommended Posts

  • Forumlid
4 minuten geleden zei road train:

Misschien moeten we toch is wa meer afstand houden 

Dat is precies wat ik als eerste dacht. Maar ook al heb je genoeg afstand ( zeg 50/60 meter) als je net 1 seconde bent afgeleid op het moment dat je voorganger vol in de remmen gaat kan het ook vreselijk fout gaan.IMG-20170207-WA0003.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei road train:

Misschien moeten we toch is wa meer afstand houden 

 

Yep...en dan hou je netjes 50 mtr afstand en dan heeft flikkerd een ander hem voor je in het gat.

Zit je weer met maar 20 mtr afstand........

Kortom: is in de praktijk gewoon niet meer te doen door de drukte

Helaas maar waar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heel triest, het enige wat ik hoop is dat hij niet heeft geleden.

7 uur geleden zei edje:

Dat is precies wat ik als eerste dacht. Maar ook al heb je genoeg afstand ( zeg 50/60 meter) als je net 1 seconde bent afgeleid op het moment dat je voorganger vol in de remmen gaat kan het ook vreselijk fout gaan.IMG-20170207-WA0003.jpg

Precies wat ik ook dacht, al kijk je even kort in de spiegel.

In 1 seconde kan er een helehoop veranderen

 

 

 

 

Alhoewel ik erniet vannuit ga dat de nabestaanden dit zullen lezen. 

Wens ik ze toch veel sterkte toe met het verlies van eventueel vader, echtgenoot.

bewerkt door Actros1945
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei scania1965:

 

Yep...en dan hou je netjes 50 mtr afstand en dan heeft flikkerd een ander hem voor je in het gat.

Zit je weer met maar 20 mtr afstand........

Kortom: is in de praktijk gewoon niet meer te doen door de drukte

Helaas maar waar

Mijn Actros heeft ACC (Adaptieve Cruise Control).

Ik kan zelf instellen hoeveel afstand ik wil houden tot mijn voorganger, normaal heb ik dit altijd op 90 meter staan.

Als ik dan word ingehaald en er voegt er eentje voor mijn in met een te laag snelheids verschil, dan neemt de auto automatisch snelheid terug.

Hierdoor zit ik dus weer eerder op de ingestelde afstand.

Mocht de voorganger (binnen de 50m) toch wat snelheid minderen, dan remt de auto preventief af.

Dit alles valt uit te schakelen maar ik ben het zeer gaan waarderen.

 

Dit is natuurlijk ook zonder ACC mogelijk, waar een wil is is een weg.

 

Gr Kevin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn Actros heeft ACC (Adaptieve Cruise Control).
Ik kan zelf instellen hoeveel afstand ik wil houden tot mijn voorganger, normaal heb ik dit altijd op 90 meter staan.
Als ik dan word ingehaald en er voegt er eentje voor mijn in met een te laag snelheids verschil, dan neemt de auto automatisch snelheid terug.
Hierdoor zit ik dus weer eerder op de ingestelde afstand.
Mocht de voorganger (binnen de 50m) toch wat snelheid minderen, dan remt de auto preventief af.
Dit alles valt uit te schakelen maar ik ben het zeer gaan waarderen.
 
Dit is natuurlijk ook zonder ACC mogelijk, waar een wil is is een weg.
 
Gr Kevin


Als je het eenmaal gewend bent en je stapt op een andere auto.....


Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Vrachtrijder:

waarom er niet verplicht torpedovoertuigen worden gebouwd. 

Deels zit er wel wat in die gedachte.

 

Maar feit is dat er in de overzeese gebieden ook genoeg chauffeurs sterven bij een vergelijkbaar ongeval.

 

Dus DE  oplossing is het niet......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Teddybeer:

Je krijgt geen LZV vergunning omdat je er een "neus" voor zet......

 

Duh.die snap ik ook. Ik geef maar aan dat je met neus en een 13,60 trailer een telange combinatie hebt

Maar dat er LZV rijden (en dus nog langer zijn ) en er dus  best een aparte regeling voor een iets langere combinatie te regelen zou moeten zijn (door de instantie's)

 

bewerkt door scania1965
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei scania1965:

 

Alleen jammer dat je dan maar een kortere trailer mee mag nemen.

Al hoewel....tegenwoordig met de ZLV zul je best wat langer mogen zijn

(en niet te manouvreren in het centrum, maar dat houdt het ook wel een beetje spannend)

Als de wetgever kan verplichten een torpedoneus te gebruiken kan de wetgever de wet ook zo aanpassen dat die 13.60 meter oplegger nog steeds achter die torpedotrekker past. Dat de combinatie dan een meter langer is geworden, dat begrijp ik ook wel, maar daarvoor had die wetgever nou net de wet aangepast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Teddybeer:

Deels zit er wel wat in die gedachte.

 

Maar feit is dat er in de overzeese gebieden ook genoeg chauffeurs sterven bij een vergelijkbaar ongeval.

 

Dus DE  oplossing is het niet......

Dat er vrachtrijders omkomen bij kop-staart botsingen zal nooit te vermijden zijn. Maar ik denk dat het aantal doden wel zal afnemen. 

 

Maar je maakt daar wel een punt waar ik wel nieuwsgierig naar ben. In hoeveel % van de kop-staart botsingen in Europa overleeft de vrachtrijder het ongeval niet. En in hoeveel % van de kop-staart botsingen in de VSA en/of Canada overleeft de vrachtrijder het niet. Als daar cijfers van zijn laat dat heel eenvoudig zien of zo'n torpedotrekker nu echt veiliger is of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Vrachtrijder:

Als de wetgever kan verplichten een torpedoneus te gebruiken kan de wetgever de wet ook zo aanpassen dat die 13.60 meter oplegger nog steeds achter die torpedotrekker past. Dat de combinatie dan een meter langer is geworden, dat begrijp ik ook wel, maar daarvoor had die wetgever nou net de wet aangepast.

 

En dat is dus precies wat ik nu al 2 x vertel !!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei scania1965:

 

En dat is dus precies wat ik nu al 2 x vertel !!!!!

 

Als we er nu gewoon eens voor zorgen dat er meer ruimte tussen ons en onze voorganger zit. Gewoon jezelf aanwennen om minimaal 50 met of 75 meter afstand te houden.

 

En niet met verhaaltjes komen dat je word opgejaagd door je planner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb de ACC op de grootste afstand staan, maar word dan juist ingehaald en als ze dan naar rechts gaan gooit het systeem de rem erop...... tot de afstand weer goed is.

Meestal geef ik dan gas zodat het systeem buitenspel gezet wordt.

Hetzelfde als je over een bultje komt, wordt die in z'n vrij gezet loopt dan harder en voor dat de (A)CC weer de versnelling inschakeld zit je al een paar km onder de ingestelde snelheid.

Als je dan ff gas geeft op de ingestelde snelheid pakt hij hem wel weer op de goede snelheid op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt van vrij en bultje.

 

Echter moet met de camera wel uitgekeken worden.

Als je een afrit in een bocht hebt, ziet hij dat nog wel eens als een voorganger.

Na 2X het anker uit te gooien voorkom ik dat nu door bij iedere af en oprit kort de camera uit te zetten.

Van inhalend verkeer heb ik geen last zolang het snelheids verschil maar groot genoeg is 2 a 3 KM/H is acceptabel en dan laat hij lichtjes het gas los.

bewerkt door Marotrans
Quote verwijderd, staat er meteen boven.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden