[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wekelijkse rust gezever voor het gerecht in de EU


Murphy

Recommended Posts

  • Forumlid
Op 4-3-2017 om 08:18 zei *Ger*:

 

 Nou ga er maar van uit dat het vuurtje is gaan branden in Frankrijk, daar beginnen trouwens de meeste vuurtjes.

 

 

Als er in Frankrijk( waar ik graag en al heel lang kom) vuurtjes beginnen te branden zijn de Fransen zelf de eersten die hun vingers branden.:ja:

Dat komt door hun instelling: een Fransman heeft een CAO waarin veel beperkingen zitten,ze kennen twee of drie verschillende loongroepen ,de courte distance (korte afstand) en de long distance (de verre afstand), verder word de hoogte van het loon vast gesteld door het aantal jaren dat men bij een bedrijf werkt.

Toeslagen voor zaterdag en zon en feestdagen werk( 150-200%) kent men niet,werken word dus niet beloond.

Als je kijkt naar het "vuurtje "met die stakingen voor een vervroegd pensioen zie je dat de werkgevers er wel dik aan uit gesprongen zijn'dieseltoeslag via de belasting,aangepast belasting tarief voor werknemers,maar dat het pensioen ,waar t om ging,weinig uit de verf gekomen is;men heeft te weinig om van te leven en te veel om voor te sterven.

Komt ook nog bij dat ze een 35 of 36 urige werkweek hebben,de overuren beginnen voor hun dus al wat eerde dan voor ons( de baas gaat al eerder betalen).

Weekenden weg doen ze al helemaal niet aan,het Franse vervoer heeft zich dus aardig uit de markt geprijst t.o.v. de rest van Europa.

Resultaat van Franse vuurtjes uit t verleden.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Europeaan die licht denigrerende verhalen over Frankrijk en Fransen ken ik al zolang als ik me kan herinneren en dat is heus al een paar jaartjes. Ze zijn lui, hebben een hekel aan werken, verdienen te weinig om van te leven en te veel om van te sterven enz......Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Frankrijk geweest bent, maar is het je nog nooit opgevallen dat de mensen daar ook in een huis wonen, ook een TV hebben en een auto????Heb je je dan nog nooit afgevraagd ..... wie is hier nou de gek?

Om weer een beetje on topic te komen, hoeveel Nederlandse chauffeurs zijn er nu nog meerdere weken van huis en daarmee bedoel ik niet veertien dagen maar echt weken. Natuurlijk zijn er nog wel enkele. maar een meerderheid is dit al jaren niet meer, want net als die Fransen waar je het over hebt zijn deze ook veel te duur geworden.

Van mijn mogen ze gerust hun rust in de cabine maken hoor, ik heb dat ook jaren gedaan of het echt comfortabel is, is een ander verhaal, maar dat moet iedereen wat mij betreft voor zich zelf weten. Wat wij vroeger een nadeel vonden is tegenwoordig blijkbaar het leukste wat er bestaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei jan45:

Europeaan die licht denigrerende verhalen over Frankrijk en Fransen ken ik al zolang als ik me kan herinneren en dat is heus al een paar jaartjes. Ze zijn lui, hebben een hekel aan werken, verdienen te weinig om van te leven en te veel om van te sterven enz......Ik weet niet wanneer je voor het laatst in Frankrijk geweest bent, maar is het je nog nooit opgevallen dat de mensen daar ook in een huis wonen, ook een TV hebben en een auto????Heb je je dan nog nooit afgevraagd ..... wie is hier nou de gek?

 

Dat ze lui zijn,een hekel aan werken hebben,en weinig verdienen zijn jouw woorden,niet die van mij.

Ik concludeer slechts dat zij door hun systeem niet het optimale uit hun werk halen t.o.v .van b.v .de Nederlandse chauffeur.

Wie weet;als ik of jij onder dezelfde condities het zelfde werk als wij hier zouden moeten doen ,zouden we misschien ook wel bedanken voor de eer.

 

Let wel dat we t overwerk hebben dat het overstaan van weekenden vereist;voor het normale werk waarin je van maandag tot vrijdag/zaterdag werkt word de Fransman best redelijk betaald.

Maar ik krijg stellig de indruk dat de eis dat overstaan in de cabine niet vanuit de chauffeur komt,maar dat de politiek hier een indruk mee wil maken.( binnenkort zijn er in Frankrijk ook weer verkiezingen)

 

Voor het grote publiek maakt t niet uit hoor,daar is zelfs iemand die gewoon door de week een overnachting maakt al een lul omdat ie überhaupt niet bij zijn vrouw slaapt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er is maar een oplossing

 

Heel gewoon alle lid staten een systeem @ weken van huis af een week vrij  De overuren de toeslagen weg er mee Vast loon

 

Nu draait ieder land zijn chauffeurs de nek om Met hun wet regels

 

Het weg transport wordt op deze manier onbetaalbaar

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik sprak vandaag een advocaat die mij uitlegde waarom Schultz voorzichtig is met deze materie.

 

Nederland heeft een uitsluitwetgeving, ( dat houd in dat alles wat verboden is daarin is opgenomen) soms aangevuld met wat wel mag om de verboden te verduidelijken.

In de wettekst staat nergens duidelijk dat de wekelijkse rust niet mag worden genoten in de cabine van een vrachtauto. Dat politici en vakbonden dit liever niet zien doet niets aan de Nederlandse wetgeving af. Maar ook in de EU wetgeving staat het niet expliciet.

Ook het oordeel van de rechter is niet volgens de wet gedaan en deze advocaat ziet Brink nog in hoger beroep gaan en winnen op de wettelijke basis van de uitspraak. Deze is namelijk gedaan op een voor nu nog "aanname" dat deze wet zal worden veranderd. 

 

Maar nu eigenlijk terug naar het topic en een vraag die ik heb: Wanneer wordt het aan de chauffeurs zelf gevraagd? En niet aan die zogenaamde goedbedoelende vakbonden en politici....

 

Want even voor de goede orde dit gaat de chauffeur geld kosten, die krijgt namelijk al een vergoeding welke hij nu gebruikt om zijn salaris hoger te houden ipv een hotel te boeken.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, ik ben van mening dat de politiek zich hier niet mee moet bemoeien. Het zou beter zijn als de rij- rusttijden vereenvoudigd zouden worden en het daarbij zou blijven.

 

Zet 1000 vrachtrijders op een rij en je zult zien dat er 1000 wensen zijn. Daar kan de wetgever niets mee, dus doe er dan ook niets mee. Als het langdurig parkeren een probleem is, verkort de te parkeren periode langs de autosnelweg van 24 naar 12 uur. Maar dat dan wel in de wegen verkeerswet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HIT:

 

In de wettekst staat nergens duidelijk dat de wekelijkse rust niet mag worden genoten in de cabine van een vrachtauto. Dat politici en vakbonden dit liever niet zien doet niets aan de Nederlandse wetgeving af. Maar ook in de EU wetgeving staat het niet expliciet.

 

 Dat is mij jaren geleden al opgevallen,en ik heb daar ook nooit n geheim van gemaakt.

Ik vraag me wel eens af of ik nu de enige was die dit zag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Vrachtrijder:

Tja, ik ben van mening dat de politiek zich hier niet mee moet bemoeien. Het zou beter zijn als de rij- rusttijden vereenvoudigd zouden worden en het daarbij zou blijven.

 

Zet 1000 vrachtrijders op een rij en je zult zien dat er 1000 wensen zijn. Daar kan de wetgever niets mee, dus doe er dan ook niets mee. Als het langdurig parkeren een probleem is, verkort de te parkeren periode langs de autosnelweg van 24 naar 12 uur. Maar dat dan wel in de wegen verkeerswet.

DE rij en rusttijden wetgeving is an sich eenvoudig genoeg( zelfs ik snap t grootste gedeelte:D)

Het is alleen zo dat ,met de invoering van de digitale tachograaf de registratie en be-oordeling  hiervan door de computer gedaan word,en nket meer door een mens,de agent die,als hij wilde,met één oogopslag kon zien hoe een overtreding tot stand gekomen was,de tolerantie is er net meer z.m.z.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HIT:

 

 

Want even voor de goede orde dit gaat de chauffeur geld kosten, die krijgt namelijk al een vergoeding welke hij nu gebruikt om zijn salaris hoger te houden ipv een hotel te boeken.

IN tegenstelling tot wat ik dacht schijnen deze hotelvergoedingen toch niet bij het belastbaar loon bijgeteld te worden( omdat ze de max vergoeding  van de in het convenant genoemde bedrag overschrijden)

Alleen: we hebben t allemaal wel over een hotel,maar welke garantie heen we  dat t een hotel word? de werkgever ka van alles regelen,misschien wel een stacaravan op n vakantiepark( die uitzending gezien over fort Oranje in Rijsbergen:D).

Of ergens zo n Formule 1 ,low budget hotel op een verlaten industrie terrein,waar dikwijls niet eens openbaar vervoer langs komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Citaat

de werkgever ka van alles regelen,misschien wel een stacaravan op n vakantiepark( die uitzending gezien over fort Oranje in Rijsbergen).
Of ergens zo n Formule 1 ,low budget hotel op een verlaten industrie terrein,waar dikwijls niet eens openbaar om te staan



Ik zou dan voor een eigen gekozen plek gaan in mijn eigen cabine eigen bedje, wel zo fijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei *Ger*:

Willen we dat wel :rolleyes:

Nemen we even het gewone verkeerslicht en kijken we wat er over te vertellen valt :D

Als we alles moeten gaan omschrijven wordt de RTW 25x zo dik en blikt er niemand meer door :bey:

Oh dat zijn veel met voorbeelden van, maar het neemt wel de onduidelijkheid weg. 

 

En als je het artikel goed bekijkt zie je dat het regels omschrijft voor verschillende gebruikers van de wet. 

Inrichtingseisen voor de bouwer

Eisen voor de diverse gebruikers.

 

En wat is nou een simpele toevoeging van wel of niet.

 

3 uur geleden zei europeaan:

IN tegenstelling tot wat ik dacht schijnen deze hotelvergoedingen toch niet bij het belastbaar loon bijgeteld te worden( omdat ze de max vergoeding  van de in het convenant genoemde bedrag overschrijden)

Nee, maar zo gebruiken de meeste chauffeurs de vergoeding wel. 

En als de werkgever moet zorgen voor ruimte, waarom zou hij dan nog een vergoeding moeten geven voor eten en drinken als dat bij de ruimte in zIt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

 Dat is mij jaren geleden al opgevallen,en ik heb daar ook nooit n geheim van gemaakt.

Ik vraag me wel eens af of ik nu de enige was die dit zag.

 

5 uur geleden zei HIT:

(..)

In de wettekst staat nergens duidelijk dat de wekelijkse rust niet mag worden genoten in de cabine van een vrachtauto. Dat politici en vakbonden dit liever niet zien doet niets aan de Nederlandse wetgeving af. Maar ook in de EU wetgeving staat het niet expliciet.

(..)

 

 Klopt, dat laatste. Alleen, door de gekozen woorden in die wettekst (verkorte, dagelijkse of wekelijkse rust) vindt de advocaat-generaal van het Europese Hof dus dat, "in de geest van én de bedoeling van de wetgever", de (normale) wekelijkse rust niet in de cabine (werkplek) genoten mag worden.. :confused:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei Durashift:

"in de geest van én de bedoeling van de wetgever"

Ok reageer ik met de opmerking die ik destijds kreeg van een rechter als KMAR. "Hoe weet u de bedoeling van iemand zonder dat hij op papier staat of op band is opgenomen? "

Ook in de uitleg behorende bij de wet staat het niet namelijk. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei Durashift:

In dit geval staat die bedoeling (door het EP) wél op papier. Dat heeft het Hof  helemaal uitgezocht. Is ook te lezen, dit staat namelijk al in een ander topic hier.

 

 

http://www.transport-online.nl/site/upload/files/2017/Vaditrans-Europese Hof d.d. 02-02-2017.pdf

 

Pagina 7, punt 2 en een stukje op pagina 3.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei HIT:

 

Want even voor de goede orde dit gaat de chauffeur geld kosten, die krijgt namelijk al een vergoeding welke hij nu gebruikt om zijn salaris hoger te houden ipv een hotel te boeken.

 

De tijd dat van de OKV  behalve een maaltijd ook een hotelovernachting betaald kon worden ligt al lang achter ons Harm.
Of het moeten de toekomstige "wekelijkse rust" containers zijn.......

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei *Ger*:

Willen we dat wel :rolleyes:

Nemen we even het gewone verkeerslicht en kijken we wat er over te vertellen valt :D

Als we alles moeten gaan omschrijven wordt de RTW 25x zo dik en blikt er niemand meer door :bey:

 

Artikel 1

 

Ten aanzien van de toepassing, inrichting, plaatsing, kleur, afmeting en materiaal van verkeerslichten worden de volgende voorschriften vastgesteld:

Paragraaf 1....

.

.

.

..

 

  • 116.

Artikel 2

 

 

Artikel 3

 

 

Artikel 4

 

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling verkeerslichten.

 

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 15 december 1997

De 

Minister

 van Verkeer en Waterstaat,

A. Jorritsma-Lebbink

116 paragrafen en 4 artikelen om te omschrijven hoe iets ,wat maatschappelijk aanvaard is ,moet functioneren

Totaal niet te vergelijken met art 8.8. daar is de discussie nog steeds dat t overbodig en achterhaald is.

Dat de politiek,de bonden jij en je verborgen medestanders( want ik zou niet weten wat soort mensen jij spreekt die dat verbod toejuichen) daar anders over denken wil niet zeggen dat we zo iets klakkeloos moeten aanvaarden.

 

Als ze morgen voorschrijven dat je voortaan in jarretels en kruisloze slip je moet melden bij de klanten doe je dat toch ook niet"omdat dat de wet is"

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei HIT:

 

En als de werkgever moet zorgen voor ruimte, waarom zou hij dan nog een vergoeding moeten geven voor eten en drinken als dat bij de ruimte in zIt?

De normale vergoeding moet hij altijd betalen,maar als daar dan nog een hotelvergoeding bovenop komt zou de werkgever wel eens kunnen gaan "shoppen"in oost Europa,omdat hij dan ,met een gelijke hotelvergoeding nog steeds goedkoper uit is.

En daarmee hebben we dan het laatste restje van ons reeds gedecimeerde "internationaal vervoer"mooi om zeep geholpen,met dank aan:........................  .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Van de week krijg ik iets ingefluisterd. Laten we er het maar op houden dat de kerstman even verdwaald was.

 

Iedereen heeft het maar over de theoretische kant. Maar laten we het nu over de praktische kant hebben.

 

Waneer ben je strafbaar? Stel dat je ergen moet lossen waar niets is. Maar dit duurt een dag. Het pakhuis is vol dus je word morgen pas gelost. Maar morgen is je 6 de dienstijd en je bent om 12 uur uitgewerkt en moet dus na het lossen je 45 uur maken. Maar er is geen hotel en je gaat dus in overtreding want je mag geen 45 uur in de auto maken. Maar het eerste hotel is 100 km verder. En dan Ger?  Hoe ga jij dit oplossen. Ik zeg express Ger, want die is fel voorstander van deze regel. 

 

Nog een ander. Je heb onderweg je verkorte rust gemaakt. Maar er is nog niets terug dus je moet nog een dag wachten. Die wachtdag valt op een zondag. En dan Ger, als je dienals rust schrijft ga je in overtreding. Maar jou baasje hoeft die zondag ook niet te betalen.... Ga je dan fraude plegen met je tacho door hem op werken te zetten of zoiets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ander praktijk voorbeeld. 2 weken geleden word er aan mij gevraagd of ik bij een machine wil blijven. 3 dagen moest ik daarvoor wachten.

 

En dit allemaal onder erbarmelijke en mensonterende omsfandigheden? En dit is dan niet strafbaar?

 

Maar wat is het verschil? Ik ben lekker met de auto de omgeving gaan verkennen. Misschien is dat wel een oplossing, dat je in je 45 weekend rust je auto mag gebruiekn om eennboodschap fe doen of zoiets...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei *Ger*:

. Ik heb hem mijn vrouw laten lezen en die zij gelijk "dus de lange rust mag jij niet in de auto doorbrengen" Het is wel erg als zij het snapt en jullie niet :rolleyes:

 

 

Wiens brood men eet,diens woord men spreekt.:D:D

 

( hier ook zo hoor Ger,,mijn vrouw zegt ook: waar bemoeien ze zich mee,

en over Tjietse en Edwin:als ze er geen verstand van hebben laten ze dan hun klep dicht houden.):D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden