[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tolkastje verplicht?


jordi

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik vroeg mij af of een zogenaamde OBU in België verplicht is, ook als je alle tolwegen vermijdt? 

Ik wil namelijk via Aken (DE) België in met een vrachtwagen met een GVW van 20 ton.

Wellicht kunnen jullie mij ook vertellen of ik voor het stukje Aken (over niet tolwegen) ook een tolkastje nodig heb?

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

Jordi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
55 minuten geleden zei Pierre:

Er is een oud gezegde onder de wat meer ervaren vrachtwagenchauffeurs dat luidt; "als je in België niet persé binnendoor hoeft, wegblijven!!". Met andere woorden: als je er via de autobaan kunt komen i.p.v. binnendoor, gewoon via de autobaan.

De ervaring leert namelijk dat de kosten die je uitspaart -of denkt uit te sparen en tegelijkertijd de ellende die je met 'binnendoor rijden' in België in 9 van de 10 gevallen over je afroept, niet opwegen tegen die extra kilometers, tijd, tol etc. die je maakt als je via de autobaan naar je plaats van bestemming gaat.

Simpel voorbeeldje: vanaf Turnhout-centrum (oprit 24) tot afslag Lille (afrit 21) via de E34 naar Herentals is wel één euro en vijftig cent tol.... voor ampe 10 minuten.

Alternatief: via Kasterlee en de N123 ben je langer bezig, 600 keer stoppen en kruip je door kleine kernen. 

 

Kost (denk ik) twee keer zoveel brandstof en een hoop irritatie :ja: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Zeker Pierre, maar dit vond ik wel een sprekend voorbeeld :angel:

In het begin reed ik ook binnendoor, puur uit eigenwijsheid, maar dat is gewoon jezelf voor de gek houden. We kunnen als simpel chauffeurtje alleen maar hopen dat de tolkosten door de verladers worden vergoed denk ik dan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt allemaal voor jullie zeer duidelijke antwoorden. 

Via Routeplanner van Routenet.nl heb ik aangegeven dat ik tijdens mijn reis de tolwegen wil vermijden.

Ik heb voor de duidelijkheid mijn reis als KML bestand gedownload en in My Maps geüpload.

Via deze link kunnen jullie dat zien: https://drive.google.com/open?id=1CLKJZY3K_qm2szpJ5tl3rrGKPEs&usp=sharing

 

Je kunt zien dat het op de binnendoor wegen inderdaad veel langer zal gaan duren.

Echter gaat het hier om een DAF 1900 EURO 0, en die valt natuurlijk in het hoogste tarief.

Daarnaast heb ik ook alle tijd om de reis af te leggen, en zou misschien ook een nachtje moeten overnachten.

 

Op de kaart kun je ook zien dat een reis via Duitsland (dus om België heen) op zich ook wel mogelijk is. Echter kan ik België niet uitzonder van de landen die ik doorkruis. Wellicht is daar wel een optie voor, anders zou ik dit zelf even moeten uitzoeken.

 

Ik zou echter ook nog graag willen weten hoe het ik Aken zit. Je kan mijn stukje door Aken zien, en daar betreed ik ook geen enkele tolweg. Moet ik dan toch ook voor Duitsland een tolkastje hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor Duitsland hoef je geen tol (maut) kast te hebben.

 

Aan de grens, en bij diverse benzinepompen of via Internet, kan je alleen vooraf je route, en de reistijden, invoeren en dan krijg je vanzelf de te betalen kosten in beeld.

 

Hier kan je alles er over vinden. https://www.toll-collect.de/en/toll_collect/microsites/nl/nederlands.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eigenlijk is het niet zo moeilijk.

Ik neem aan dat wel iemand kent die zoeen kastje heeft?
Nou die kan via internet even jou kenteken op die kast zetten en rijden maar, want dan hoef je ook geen uren om gaan te rijden.

Ik heb in die ouwe daf ( euro 3 ) ook een kast, en tijdje terug was dat kreng kapot en moest toen met een huurtrekker rijden waar geen kast in zat.

Die van mij werkt op de aansteker, dus kast mee naar kantoor en en via internet even het kenteken van de huurtrekker ingevoerd en rijden maar.

Het tellertje van je kast begint altijd op nul dus kan je zelf even noteren hoeveel je moet betalen aan diegene waar die kast van is.

Wel even rekening er mee houden dat omstreeks 00.00 uur de teller weer op nul springt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij Aken zou ik Duitsland in gaan. Daar liggen de A4 en A44, waar ik niet op hoef. 

Dan rijd ik helemaal binnen door en kom ik links langs het stukje B51.

Daarna passeer ik de A60, en even later zit ik ik in Luxemburg.

 

Ik ga er in ieder geval even goed over nadeken.

Maar als ik door Duitsland ga hoef ik in ieder geval niet op tolwegen te rijden.

Gevolg daarvan is dat je er 2 uurtjes langer over doet.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei jordi:

Bij Aken zou ik Duitsland in gaan. Daar liggen de A4 en A44, waar ik niet op hoef. 

Dan rijd ik helemaal binnen door en kom ik links langs het stukje B51.

Daarna passeer ik de A60, en even later zit ik ik in Luxemburg.

 

Ik ga er in ieder geval even goed over nadeken.

Maar als ik door Duitsland ga hoef ik in ieder geval niet op tolwegen te rijden.

Gevolg daarvan is dat je er 2 uurtjes langer over doet.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties!

 

Hou er wel rekening mee dat de stad Aachen milieuzone is,met euro 0 ben je daar niet welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Idd

Milieusticker en Umweltzone in Aken

Hoewel er zoals in de meeste Duitse steden veel politiek getouwtrek aan te pas kwam, heeft de Duitse stad Aken per 1 februari 2016 ook een Umweltzone ingevoerd.

Bron >> klik

Invoeren is 1,handhaven 2. Nog nooit controle op gehad toen ik ze er niet op had

groeten Wesley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op ‎17‎-‎2‎-‎2017 om 09:12 zei jordi:

 

 

 

 

Ik ga er in ieder geval even goed over nadeken.

Maar als ik door Duitsland ga hoef ik in ieder geval niet op tolwegen te rijden.

Gevolg daarvan is dat je er 2 uurtjes langer over doet.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties!

 

En wat kost  "2 uurtjes langer " ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden