[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Mag dit wel zzp contract?


chagoimen

Vraag

  • Forumlid

Goededag.

 

Ben nieuw hier en heb eigenlijk een paar vragen. Mijn zoon wilde altijd al vrachtwagenchauffeur worden. Heeft hiervoor een bbl opleiding gevolgd. En zo zijn rijbewijs CE en code 95 gehaald. Hij heeft bij zijn leerbedrijf 6 maanden op een bakwagen gereden. Hij is nu sinds kort gaan werken als zzp er op een scania v8 trekker. Maar ik heb het gevoel dat er een hoop niet klopt. Hij heeft zich op advies van zijn opdrachtgever in laten schrijven bij de kvk en maakt gemiddeld 60 uur in de week voor verschillende opdrachtgevers. zijn hoofdopdrachtgever stelt een de vrachtwagen ter beschikking. Mijn zoon krijgt 15 euro ex btw per uur.

Nu heb ik het onderbuik gevoel dat dit niet helemaal goed gaat op deze manie, en zelfs niet mag. Als ik kijk wat hij allemaal kwijt is aan belastingen arbeids ongeschiktheids verzekering en overige kosten. Heb ik het gevoel dat er misbruik van hem wordt gemaakt en dat dit helemaal zo niet mag. Graag advies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Misschien is het geschaald op dat hij een "jonge man" is die thuis wonend is!
Zonder vaste lasten!
Ik weet niet precies meer wat de zzper prijs is maar een jaar of drie geleden weet ik dat er veel mannen reden voor €22,50 per uur!
Maar ik denk niet dat dit nu een redelijke prijs is!
Misschien weer "shompie" van dit forum er meer over
Stuur hem eens een pb!
(Persoonlijk bericht)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei chagoimen:

Goededag.

 

Ben nieuw hier en heb eigenlijk een paar vragen. Mijn zoon wilde altijd al vrachtwagenchauffeur worden. Heeft hiervoor een bbl opleiding gevolgd. En zo zijn rijbewijs CE en code 95 gehaald. Hij heeft bij zijn leerbedrijf 6 maanden op een bakwagen gereden. Hij is nu sinds kort gaan werken als zzp er op een scania v8 trekker. Maar ik heb het gevoel dat er een hoop niet klopt. Hij heeft zich op advies van zijn opdrachtgever in laten schrijven bij de kvk en maakt gemiddeld 60 uur in de week voor verschillende opdrachtgevers. zijn hoofdopdrachtgever stelt een de vrachtwagen ter beschikking. Mijn zoon krijgt 15 euro ex btw per uur.

Nu heb ik het onderbuik gevoel dat dit niet helemaal goed gaat op deze manie, en zelfs niet mag. Als ik kijk wat hij allemaal kwijt is aan belastingen arbeids ongeschiktheids verzekering en overige kosten. Heb ik het gevoel dat er misbruik van hem wordt gemaakt en dat dit helemaal zo niet mag. Graag advies

Je zoon is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en verhuurt zichzelf als chauffeur. Op zich is daar nog niets mis mee. Een probleem wordt het als hij zich verhuurt aan een vergunninghouder voor beroepsvoervoer. Die mag namelijk geen ZZP er als chauffeur inhuren. Het is strafbaar, maar alleen voor de onderneming die je zoon inhuurt.

Jezelf verhuren aan bedrijven die eigen vervoer hebben mag.

Je zoon gaat zelf akkoord met  het uurloon, dat kun je verder niemand verwijten.

Dat je zoon op een Scania V8 trekker rijdt doet ook niet terzake.

Je kunt en mag het gevoel hebben dat er misbruik van je zoon wordt gemaakt, maar als hij zelf de contracten heeft getekend, is er niets aan te doen.

Over het aantal uren dat je zoon werkt kan hier niemand iets zeggen. Er is namelijk een verschil tussen Verordening 561/2006 en de 48 urige werkweek.

Tot slot de opmerking dat je zoon een NIWO vergunning zou moeten hebben, zoals vrachtrijder stelt; daarvoor is het van belang wie de feitelijke vervoerder is. Als je zoon enkel als chauffeur is ingehuurd hoeft hij die vergunning niet te hebben.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 uur geleden zei G.J. Krol:

Je zoon is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en verhuurt zichzelf als chauffeur. Op zich is daar nog niets mis mee. Een probleem wordt het als hij zich verhuurt aan een vergunninghouder voor beroepsvoervoer. Die mag namelijk geen ZZP er als chauffeur inhuren. Het is strafbaar, maar alleen voor de onderneming die je zoon inhuurt.

Jezelf verhuren aan bedrijven die eigen vervoer hebben mag.

Je zoon gaat zelf akkoord met  het uurloon, dat kun je verder niemand verwijten.

Dat je zoon op een Scania V8 trekker rijdt doet ook niet terzake.

Je kunt en mag het gevoel hebben dat er misbruik van je zoon wordt gemaakt, maar als hij zelf de contracten heeft getekend, is er niets aan te doen.

Over het aantal uren dat je zoon werkt kan hier niemand iets zeggen. Er is namelijk een verschil tussen Verordening 561/2006 en de 48 urige werkweek.

Tot slot de opmerking dat je zoon een NIWO vergunning zou moeten hebben, zoals vrachtrijder stelt; daarvoor is het van belang wie de feitelijke vervoerder is. Als je zoon enkel als chauffeur is ingehuurd hoeft hij die vergunning niet te hebben.

 

 

G.J.Krol bedankt voor u antwoord we zijn weer een stukje wijzer geworden. Dat van de V8 had ik er bij gezet dat hij zich daar een beetje gek mee heeft laten maken na mijn idee, maar doet inderdaad niet terzake.

Hij heeft nog niks getekend. Enigste wat er getekend is een verklaring dat de eigenaar van de vrachtwagen aansprakelijk en verantwoordelijk is voor de vracht en de vrachtwagen en de gevolgschade die er mocht ontstaan. Daar komt het in het kort op neer. Aan de hand van u reactie ga ik het verder uitzoeken en navragen hoe het zit met vergunninghouder voor beroepsvervoer en zo.

Hij gaat rond de zomer zijn niwo vergunning halen.

Nogmaals bedankt voor u reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor een fatsoenlijk uurtarief zal je toch in de richting van het dubbele moeten gaan dan waar u in het openingsbericht over heeft.

 

Van dit geld kan je amper de benodigde premies voor de noodzakelijke verzekeringen, en pensioengelden betalen. Laat staan dat je er zelf dan nog van kan leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou nee, dat is hooguit fiscaal gezien ondersteunend, maar zeker geen voorwaarde. Het hebben van een eigen vervoersvergunning is echter wel een medebepalende factor. Met deze vergunning kun je indien nodig een vrachtauto huren op de momenten dat je die nodig hebt, en dan beroepsgoederenvervoer verrichten.

De fiscus bepaalt aan de hand van diverse criteria of er sprake is van een dienstverband of niet. Maar een timmerman die met zijn eigen hamer spijkers in een plank slaat is nog lang geen zzp-er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden