[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Out of scope rijden


hellbengel

Vraag

  • Forumlid

Vandaag in De file zou ik zwaar over me tijd gaan dus heb ik me tacho op out gezet en nadat ik op de parking stond een printje gemaakt met art 12 de beste man bij code 95 vertelde namelijk dat je als je zwaar over je tijd zou gaan dit zou mogen

4 uur 15 schone rij tijd

45 minuten out of scope

Ook ging de tacho niet knipperen na 4:30 rij tijd

Accepteren ze dit in belgie frankrijk nederland ?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Toch wel jammer Piere, dat je er zo over denkt.

Ook ervaren chauffeurs kunnen zo maar eens wat nieuws op hun pas tegenkomen.

En worden er dan vragen over gesteld, krijgen we zo'n reactie.

Jammer, maar is dit nu niet net waardoor het west europeesche transport ten onder gaat?

Overschatting van "ons" kunnen?

 

 

Overigens, de code 95 cursus hier is een door de staat goedgekeurde lesprogramma van de opleiders.

Wij kunnen NIET kiezen, hebben geen modules waar we de "leuke" tussen uit kunnen halen.

Anders zou ik inderdaad wel voor een digitach gekozen hebben denk ik, alleen maar om als beroepschauffeur op de hoogte te kunnen blijven en met mijn kennis anderen kunnen helpen, ipv in de grond te boren....

Maar nogmaals, de

 digitach is voor mijn beroepgroep niet echt actueel, vergeef mij mijn domheid onwetendheid....

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben het helemaal met je eens Murphy

Bij ons gingen de mannen (ik niet) ook voor code 95 op cursus tachograaf

Bij een behoorlijk grote rijschool , maar waren er niet veel wijzer vandaan gekomen

want de les gever was er zelf ook niet zo goed mee op de hoogte

Dat kon ook komen door de leerlingen (allemaal oude chauffeurs), die misschien niet zo geinteresseerd waren in het onderwerp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei G.J. Krol:

(..)

Ik zou willen zeggen: Als je iets over de digitale tachograaf, of over rij- en rusttijden wilt weten, vraag het aan die instantie waar de kennis aanwezig is in  plaats van aan collega's die er ook de ballen niet van snappen.  

 

Heb ik laatst gedaan, weliswaar via de digitale snelweg.

Kom ik onder andere bij deze pagina uit:

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/vrachtauto/chauffeurs/wet_en_regelgeving/rij_en_rusttijden/index.aspx

 

Dan kies ik voor de rekenregels pdf verordening 561 /2006, vooral pagina 8 had mijn interesse.

https://www.ilent.nl/Images/Rekenregels Vo 561 2009 Internet IVW 30 juni 2009_tcm334-325287.pdf

 

Lees ik arbeidstijden van 5,5 uur ipv 6 uur  :confused: voordat er een eerste pauze genoten dient te worden.. Info is meer dan 8 jaar oud. Vind ik niet  echt up-to-date en dan geeft dat bij mij wel een vraagteken omtrent de kwaliteit van informatie die gegeven wordt. Is het nou juist of niet??

 

Buiten dit, ik vind sommige stukken tekst in die rekenregel nou ook niet echt 'jip en janneke taal' (begrijpelijk voor een breed publiek in heldere taal) zodat dit foutloos gevolgd zal worden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 uur geleden zei Pierre:

 

(..)

Alle informatie omtrent het gebruik van een digitale tachograaf en chauffeurspas is terug te vinden in het instructieboekje en hier op dit forum, diverse topics zijn gewijd aan 'Out of Scope' rijden.

Digitale tachograaf en registreren van rij- en arbeidstijden -met alle mogelijkheden en beperkingen- is haast van levensbelang in onze branche en nog steeds snapt men niet of amper hoe het werkt. Eigenlijk te triest voor woorden....

 

Er is wel info terug te vinden hier op CF. Kost wel wat moeite en vooral tijd om pagina's door te lezen. Heb dit zelf een week of wat geleden gedaan, kwam inderdaad ook nog wat zinnigs tegen :ok:

 

Echter, ik kan mij wel voorstellen dat als iemand een acute vraag heeft, ervoor kiest die vraag hier te posten in de hoop op een nuttig antwoord. Dat is sneller dan e.e.a op te zoeken en dan is het nog maar de vraag of de tekst die dan gevonden wordt precies de situatie van de vraagsteller omvat.

 

Als ik voor mijzelf spreek.. ja, ik zou ook wel meer willen weten van de onderliggende menu's in de tacho. Als ik nu werk heb waarbij ik een nachtje kan overstaan, denk ik wel wat tijd te hebben om zo'n handleiding te gaan lezen. Met het pendelwerk wat ik nu doe is er gewoon weinig pauze, naar mijn mening -gevoel-  om eens uitgebreid het boekje te bestuderen.

 

Ik zou alleen al het boekje nodig hebben om te weten welk type tacho er in de auto zit. Ik begrijp niet waarom er op de voorkant van dat apparaat alleen een merknaam staat en geen versienummer. Op de printjes zie ik het ook niet staan en volgens mij staat het ook niet op het inbouw stickertje in de deurstijl. :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei G.J. Krol:

 

Als beroepsgroep moet je je rot schamen dat na zoveel jaren er nog steeds zoveel onzin over de digitale tachograaf wordt geschreven.

 

Dat is niet zo verwonderlijk,bij de tachograaf hoort een gebruiksaanwijzing van ongeveer 150 bladzijden,,,,,,150 bladzijden die je moet kennen om je werk te kunnen doen.:eek::eek::eek:

Zoals veel wetten is ook EU verordening 561/2006 en zijn controle orgaan doorgeschoten .

"Vroegâhh"waren er ook wetten die je na moest leven,je wist hoe lang je mocht rijden en hoe lang je moest rusten.

Nu weet men dikwijls van gekkigheid niet meer hoe men moet handelen in en bepaalde situatie.

DE hele digitale tachograaf lijkt meer op een bewijs van kunnen van de electronica industrie dan dat het iets bijdraagt aan veiligheid op de weg of het creëren van een gelijk speelveld in de beroeps groep.

 

Voorbeeld is de vraag van Hellbengel;hij komt ,buiten zijn schuld,in een file en gaat over zijn rijtijd,bij een controle kan een controleur niet zien hoe een overtreding tot stand gekomen is,Onze bengel maakt een foutje en zit vervolgens 28 dagen met samengeknepen billen.

Vroeger liet je je schijf zien en een controleur zag met één oogopslag dat je inderdaad in een file gestaan had,en kon( als hij wilde) daar zijn beleid op aanpassen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Leeuw:

Het kan dus wel, heb bij een vorige werkgever eens een kilometer of 10 afgelegd met pas in de tachograaf en in de stand Out of Scope.  Ik was er toen nieuw en kende OoS toen nog niet....

Ter verduidelijking: Er werd bij ons veel gerangeerd op de plaats 's middags en 's avonds, daarom werden auto's standaard op OoS gezet door de terugkomende chauffeur.

Maar die terug komende chauffeur had dan zijn pas er in laten zitten?  Als de tacho zonder pas op OoS staat en je doet er een pas in, dan gaat de tacho gelijk terug naar de " normale" modus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
3 uur geleden zei Durashift:

 

Bij welk merk tacho en welke knoppen heb je er dan voor moeten indrukken?

 

Lijkt mij niet door een paar keer op de '1' toets te drukken?

VDO DTCO 1381 om precies te zijn. ;)

Die '1' is alleen om te wisselen van rust-wacht-werk en verder niet. Je moet het menu in: druk net zo vaak op OK tot je in het hoofdmenu komt, met de pijltjes op of neer naar "Instellingen" , dan "Voertuig" kiezen en als het goed is zit je dan al bij de Oos functie. "Begin" selecteren met de pijltjes, bevestigen met OK en klaar! 

 

Door je pas in te voeren gaat 'ie er automatisch weer af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Uit m'n hoofd....

OK drukken, dan drie (?) keer pijltje naar boven tot "Invoer Voertuig" verschijnt, dan OK drukken. Er verschijnt nu OUT begin, nogmaals OK drukken. Op de display komt  "OUT" te staan.

Uitschakelen is hetzelfde verhaal, maar dan bij OUT einde kiezen en bevestigen. OUT op de display verdwijnt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op ‎16‎-‎2‎-‎2017 om 19:02 zei hellbengel:

 

Vandaag in De file zou ik zwaar over me tijd gaan dus heb ik me tacho op out gezet en nadat ik op de parking stond een printje gemaakt met art 12 de beste man bij code 95 vertelde namelijk dat je als je zwaar over je tijd zou gaan dit zou mogen

4 uur 15 schone rij tijd

45 minuten out of scope

Ook ging de tacho niet knipperen na 4:30 rij tijd

Accepteren ze dit in belgie frankrijk nederland ?????

 

Ik zal proberen om het zo duidelijk mogelijk te maken:

Om te beginnen is de functie Out of Scope niet bedoeld voor chauffeurs die hun normale werk doen.

Het is een vrijstelling die ook geldt bij het gebruik van de analoge tachograaf.

Een monteur die een proefrit maakt; een chauffeur die aan een truckrun meedoet; iemand die de hele buiten de openbare weg werkt.

De functie kan ook gebruikt worden door loodsmedewerkers voor het laden of lossen.

Op zaterdag komen songs jonge aankomend chauffeurs om de auto door de wasstraat te rijden.

In al die gevallen is het gebruik van de tachograaf niet verplicht.

Digitaal is daarvoor de functie Out of Scope bedacht.

Hoe je de tachograaf op Out of Scope zet is algemeen bekend;    hoop ik.

Van de werkgever wordt verwacht dat hij zijn administratie volledig houdt en bijhoudt wie wanneer out of scope rijdt.

Bij controle met een sluitende administratie worden overhandigd.

 

Nu het gebruik van artikel 12 van de Verordening:

In uitzonderlijke gevallen, in overmachtsituaties, geeft dit artikel de ruimte om langer dan de wettelijke norm door te rijden tot de eerstvolgende geschikte stopplaats.

Eenmaal op die geschikte stopplaats aangekomen kan dan de print worden gemaakt.
Het gaat nadrukkelijk om een uitzonderingssituatie. En helaas voor Hellbengel zijn files in Nederland een dagelijks terugkerend fenomeen.

Deze situatie zal niet als uitzonderingssituatie worden beoordeeld.

Het gebruik van de Out of Scopefunctie is daarmee niet gerechtvaardigd.

 

Tot slot nog even over de opleidingen voor Code 95:
Werkgevers kunnen uit het pakket aan opleidingen zelf een keuze maken en ik heb  zelf bij diverse gelegenheden de cursus Digitale tachograaf verzorgd.

Ik verzorg voor code 95 de opleiding door tussenkomst van een erkende opleider, maar buiten het kader van de formele opleiding, ben ik graag bereid een presentatie te verzorgen, mocht daar behoefte aan zijn.

En ook daarvoor weer ben ik via een pb bereikbaar.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
Onzin.
Gewoon een uitdraai maken en duidelijk aantekenen wat er gebeurd is.
Verhaaltje erbij
Dan zien ze bij controle wat er gebeurd is, en dat je niet loopt te sjoemelen.
Dan zullen ze niet zo gauw een prent geven
(been there...done that ...was wel in NL overigens )
 

Nee Brussel ring wegens ongeluk met meerdere vrachtwagens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei Knoalster:

^^ even op google zoeken Durashift en je kunt de handleiding zo als pdf bestand downloaden en thuis rustig bestuderen.

 

 

 

Klopt, weet ik. Zal ik ook wel een keer gaan doen, denk ik.

 

Alleen, welk type VDO zit er in? Geen idee, want staat dus niet op de doos voorop. Zal ik toch dat boekje moeten opzoeken..ergens in de tas met alle paperassen. Tja, als ik er dan al bij ben.. wil ik het direct lezen ook. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei Durashift:

 

Klopt, weet ik. Zal ik ook wel een keer gaan doen, denk ik.

 

Alleen, welk type VDO zit er in? Geen idee, want staat dus niet op de doos voorop. Zal ik toch dat boekje moeten opzoeken..ergens in de tas met alle paperassen. Tja, als ik er dan al bij ben.. wil ik het direct lezen ook. ;)

 

Draai effe een printje uit.......staat je type ook op vermeld ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
51 minuten geleden zei europeaan:

" Out einde" hoef je niks te doen,dat doet ie vanzelf als er een kaart ingevoerd word.

 

Precies, dat zie ik weleens op het scherm staan 'rijden zonder kaart'..  Is 'out of scope' dacht ik altijd hier gelezen te hebben.

Blijkt dus een speciale functie te zijn die je moet activeren ..

 

Wat is dan rijden (op eigen terrein) zonder kaart erin maar ook niet specifiek de functie OoS aangezet?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 
Precies, dat zie ik weleens op het scherm staan 'rijden zonder kaart'..  Is 'out of scope' dacht ik altijd hier gelezen te hebben.
Blijkt dus een speciale functie te zijn die je moet activeren ..
 
Wat is dan rijden (op eigen terrein) zonder kaart erin maar ook niet specifiek de functie OoS aangezet?
 
 

Dan krijg je de melding "rijden zonder kaart".
Die krijg je niet als je ' out of scope'rijd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
26 minuten geleden zei Pierre:

 

Hier wil ik toch een paar kanttekeningen bij zetten, herr Europeaan....

Een handleiding van bijvoorbeeld een digitale tachograaf VDO DCTO 1381 bestaat uit 'slechts 115 pagina's.

.

.

.

.

.

Het is geen studieproject, slechts een paar uurtjes op een heel jaar kan een hoop onduidelijkheid en fouten voorkomen.

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk Mesjeu Pierre,maar dan blijven er nog 60 paginas over aan parate kennis.

En dan hebben we t nog niet over de uiteindelijke wetgeving (EU 561/2006)

Enkel en alleen om een door van A naar B te vervoeren.

Daarom schreef ik dat t een demonstratie was ven electronisch kunnen opdat gebied en dat t onderhand zijn doel voorbij begint te schieten.:D

Maar of ik of wie dan ook t daar niet mee eens zijn maakt niet uit,we zullen t ermee moeten doen.

Verder heb je gelijk als je stelt dat zelfs bij de best opgeleide chauffeurs van Europa de parate kennis soms bedroevend is.:D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden