[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wijziging rij en rusttijden


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid

Het belangrijkste stukje uit dit artikel even gecopieerd.

 

De voorstellen lijken mij niet zo verkeerd. Het werken met de regeling wordt, in eerste oogopslag, er wel,praktischer door.

 

Het versoepelen van het RTB is in mijn ogen  minder belangrijk dan het vereenvoudigen er van.

 

Doordat je momenteel zo erg veel uitzonderingen hebt op de hoofdlijnen van het besluit schep je heel veel verwarring.

 

Citaat

 

 

 

COMMISSION’S NEW MEASURES TO AFFECT BUS, COACH AND TRUCK DRIVERS

 

 

 

Shorter weekly rest and longer driving hours over a period of 3 or 4 consecutive weeks

THE NEW RULES will permit companies to keep the weekly rest down to 3 x 24 hours for three or four consecutive weeks of driving

Making it legal to sleep in the vehicle for longer periods of time – mostly concerning freight transport

UNDER THE NEW RULES, if the definition of weekly rest is maintained to an uninterrupted period of 45 hours, this will result in making it legal for companies to force their drivers to sleep in the truck cab for 3 to 4 weeks.

The 45-minute daily break will be taken in three slots of 15 minutes each

THE NEW RULES will enable road transport operators to split the break into three slots of 15 minutes each. This will mean pulling off the road into a parking area and having only 15 minutes to ‘refresh’, grab a bite and de-stress before going back into the traffic. 

And a special ‘something’ for bus and coach drivers only… more consecutive days of driving before taking a day off, and 21 hours less rest per month

UNDER THE NEW RULES, the 12-day derogation will be extended to domestic coach tours too. And drivers working in domestic occasional passenger coach transport, under the new rules, will be driving for eight days in a row, instead of six, without any day of rest.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

COMMISSION’S NEW MEASURES TO AFFECT BUS, COACH AND TRUCK DRIVERS

Shorter weekly rest and longer driving hours over a period of 3 or 4 consecutive weeks

THE NEW RULES will permit companies to keep the weekly rest down to 3 x 24 hours for three or four consecutive weeks of driving

Making it legal to sleep in the vehicle for longer periods of time – mostly concerning freight transport

UNDER THE NEW RULES, if the definition of weekly rest is maintained to an uninterrupted period of 45 hours, this will result in making it legal for companies to force their drivers to sleep in the truck cab for 3 to 4 weeks.

 

 

^^Ron kan ook weer gewoon werken en tevreden zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
54 minuten geleden zei Teddybeer:

THE NEW RULES will enable road transport operators to split the break into three slots of 15 minutes each. This will mean pulling off the road into a parking area and having only 15 minutes to ‘refresh’, grab a bite and de-stress before going back into the traffic. 

Dit maakt de zaak ook al een stuk praktischer, in elk geval in "mijn" soort werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vrijheid blijheid! ;)

Wat mij betreft wordt het hoog tijd voor wat vereenvoudiging én minder starre beperking in de rij- en werktijden: meteen doen.

Dat hier nu ook het aantal en de lengte van de overnachtingen in meegenomen word is dan weer... ja... laten we zeggen verwarrend: het verbieden van de 45-uurs rust in de cabine is een mooie schijn-aanval via de achterdeur op de goedkope arbeidskrachten die gedoemd is te mislukken.

 

Kortom: invoeren die hap en de 'uitbuiting en verdringing' open, eerlijk maar wel hard aanpakken. Iedereen blij! (toch??) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei scania 440:

Moeten alle tacho's weer aangepast gaan worden, money money


3 × 15mn vind ik dan wel weer praktisch.

 

Nee hoor....die van mij werkt nog met 3x15 minuten....hij is te koop.....krijg je bij de tacho een complete auto

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei opa bert:

Dus het bivakkeren in de auto wordt aangemoedigd !

Wat is er mis met ,wat jij noemt,bivakkeren in de auto??

Ik en velen met mij hebben dit jarenlang gedaan,tot ieders tevredenheid.

helaas word dit "bivakkeren"tegenwoordig gebruikt om het een tegenpartij ( de Oost europeaan ) moeilijker te maken,niet inziend dat men ook zichzelf in de voet schiet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei opa bert:

Dus het bivakkeren in de auto wordt aangemoedigd !

 

Ja. Tevens is het een onderdeel van het vak internationaal chauffeur. Zij instromers en anderen die niet buiten moeders pappot kunnen hebben zich dat bij het volgen van rijlessen en code 95 niet gerealiseerd. Dus moet iedereen maar naar hun pijpen dansen.

 

Het verruimen van de rij en rusttijden komt de rentabiliteit van de wagen ten goede, zodat het misschien ook weer gaat lonen "duurdere" chauffeurs achter het stuur te zetten.

 

.

 

.

bewerkt door EJD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar zoals ik het ook zie kan het ook nadelig uitpakken voor chauffeurs aangezien de 48 urige werkweek dan na 4 weken op 48 uur moet zitten ipv de 4 maanden zoals nu. Waarschijnlijk met de gedachtegang dat je de jongens onderweg daar op kunt pakken gezien de 28 dagen regel qua tacho. Echter betekend dit voor ons dat 60+ urige werkweken ook moeilijker gemaakt gaan worden. Tenzij je elke periode maar 3 weken werkt. Ik werk gemiddeld 60~80 uur p/week en eens in de zoveel tijd een weekje vrij. Dat zou dan ook gebeurd zijn als je bij een bedrijf werkt die zich aan de regels wilt houden. Dus ik ben er niet zo zeker van dat het een goede regeling is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Landen, bijvoorbeeld Frankrijk en België, die het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine verboden hebben doen dit doormiddel van een separate wet. Wijziging van de rijtijdenwet verandert daar dus helemaal niets aan, en dus blijft in die landen het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine nog steeds verboden.

En in Nederland? Daar zal het dan wel nog drukker worden op de parkeerplaatsen. ;)

bewerkt door Limboman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ De onderbouwing van die wetten verdwijnt dan dus houdt de reden waarom de wet er is geen stand. 

 

Deze landen hebben de regels zo gelezen dat er alleen wordt gesproken over de korte rust die in de cabine mag worden doorgebracht en concluderen daaruit dat de 45 uursrust niet mag. En door de wetgeving zoals zij hem lezen in te voeren in landelijke wetgeving hebben zij voldaan aan de europese eenheidsverklaring.

Echter nu veranderd de wet ( en eigenlijk veranderd niet zo zeer de wet maar de uitleg wordt nu beter omschreven ook ) en zullen zij ook deze wet moeten opnemen in de landelijke wetgeving. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Uhm .. :bey: Hallo

 

Het is idd tijd voor het bij stellen van de rijtijdenwet

Wat de europese commissie bedacht heeft is 1 bak bagger

 

@Teddybeer denk wat nog belangrijker is dan de regels op zich zijn de gevolgen voor chauffeur.

 

These measures will lead to:

  • Increased and cumulated driver fatigue
  • Worsening working conditions for drivers
  • Sector to become even less attractive for new entrants 
  • Legalising dumping practices, in as much as forcing drivers to take their weekly rest in the lorry is an economic case feeding into social dumping 
  • Negative impact on road safety
Misschien eens standaard 9 of 10 rij uren per dag. Dat je niet je 10 rij uren kwijt bent na 9 uur en 10 min rijden :mad:
30 sec regel 1 min van maken.
 
Zo zijn er nog wel 5 dingen die het leven voor de chauffeur en werkgever verbeteren 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei marcel69:

de ETF (european transport workers federation) gaat actievoeren tegen deze wetswijzigingen op 26 april weet alleen niet of dit clubje iets voorstelt

CNV en FNV zitten er in elk geval in !!!

Dus die zullen daar ook kritisch naar kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Tony.Macaroni:

Uhm ..  Hallo

 

 

Wat de europese commissie bedacht heeft is 1 bak bagger

 

 

 Dat de wet soms wat onduidelijkoverkomt klopt,en dat er op sommige punten best wat veranderd mag worden klopt ook.

Sommige regels mogen zelfs verdwijnen of aangepast worden,zoals: de 90 rijuren per 2 weken en het verbod op verblijf in het voertuig tijdens de 45 uurs rust.

Zelfs die 45 urige wekelijkse rust mag verdwijnen( ben je ook gelijk van dat verbod en controle op de naleving af) wat mij betreft,dit kan men ook onderling met de werkgevers regelen,zoals in de laatste jaren na de tweede wereldoorlog tot nu gebeurde.

 

Maar het zou ook wel een mooie zaak zijn dat betrokken chauffeurs zelf ook eens de hand in eigen boezem staken en zich,in plaats van wat te roeptoeteren,zich eens in de wet zouden verdiepen.

deze wet wél moet kennen.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wil toch iets anders schrijven Waarom moet er meer uren gewerkt worden in het transport En de spel regels verandert worden

Het mooie is Ik rijden vorige week met de bus van Venray naar Deurne Achter het stuur rijden een chauffeur van 58 jaar Werkte in de week tussen 36 en 38 uur

En werkte in ploegen dienst Met alles er op en er aan Had deze man per maand een inkomen van 2400 Euro netto in de maand En is 10 jaar in dienst

Had vroeger gereden op een tank auto Chauffeurs in het transport kunnen er alleen maar van dromen Waarom is het verschil zo groot

Zijn de chauffeurs in het transport blind Of willen ze een auto met toeten en bellen waar ze veel op inleveren Of een vreet kist Ga zo maar door

Er is heel veel werk aan de winkel Om de problemen op te lossen Het nadeel is De wil van de chauffeur is er niet

 

Huub

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 uur geleden zei hwm.klaassen:

Wil toch iets anders schrijven Waarom moet er meer uren gewerkt worden in het transport En de spel regels verandert worden

Het mooie is Ik rijden vorige week met de bus van Venray naar Deurne Achter het stuur rijden een chauffeur van 58 jaar Werkte in de week tussen 36 en 38 uur

En werkte in ploegen dienst Met alles er op en er aan Had deze man per maand een inkomen van 2400 Euro netto in de maand En is 10 jaar in dienst

Had vroeger gereden op een tank auto Chauffeurs in het transport kunnen er alleen maar van dromen Waarom is het verschil zo groot

Zijn de chauffeurs in het transport blind Of willen ze een auto met toeten en bellen waar ze veel op inleveren Of een vreet kist Ga zo maar door

Er is heel veel werk aan de winkel Om de problemen op te lossen Het nadeel is De wil van de chauffeur is er niet

 

Huub

 

 

 

Wel, Huub....

Er zijn vooral ondere de nieuwe jonge chauffeurs, best nog wel lieden die geld willen verdienen.

Helaas is dit in deze tak van de beroepen enkel nog mogelijk door veel te werken.

Door oudere collega's is er namelijk voor gezorgd dat de arbeidsomstandigheden weliswaar wat verbeterd zijn, maar de inkomsten nauwelijks!

In plaats van te werken aan een fatsoendelijk BASIS salaris, is er enkel maar actie gevoerd om die arme buitenlandse collega's het leven beter te maken....

In de personenvervoer sector is het ook niet allemaal koek en ei, maar, vooral in het geregeld vervoer, is er een hele grote groep chauffeurs die gewoon rond kunnen komen van hun basis salaris met een kleine + voor de diensten die buiten de normale werktijden vallen. In de busbranche is het werken met beperkte overuren dus wel mogelijk! Zo draaien wij hier gemiddeld max 40 uur (standaard cao spreekt over 37,5 uur per week) en heb zelfs geld over voor leuke dingen....

 

Nogmaals, de arbeidsweken van 80 uur (best normaal in het internationale) zijn voor mij ook passe, maar ik gun ze aan al die andere collega's die het nog wel aan kunnen. Het zelfde geldt voor de "onderweg" weekenden. Ik ben er na 30 jaar klaar mee, maar diegene die ze willen maken, voor mij mogen ze!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Waarom is dat loon dan na al die jaren nog steeds niet "fatsoendelijk" te noemen op basis van 40 uur per week?

Nee Ger.

Ook ik (als niet joingere chauffeur) heb al die tijd gedacht dat het maken van overuren de krenten in de pap van dit beroep waren.

In plaats van eens serieus over de omstandigheden en de beloning daarvoor na te denken, was ik enkel maar gebaat bij veel uren draaien.

Als je jong was, werken WILDE en je een baas had die je dat liet doen, tegen de hgeldende lonen, kon je een boterham verdienen.

Maar als wij TOEN de koppen bijelkaar hadden gestoken, hadden we misschien kans gehad op een normaal inkomen bij geen overuren. Maar wij hadden het te druk met het maken van uurtjes en Europa platrijden.....

 

(je moet wel goed lezen, vrind, ik trek zelf ook het boete kleed aan..... MAAR, wil wel dat de "vrijhijd van het maken van lange dagen/weken toegelaten blijft!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vorige week stond ik te praten met een heftruckchauffeur bij een klant, hij doet laden, lossen en orderpicken per heftruck. Dat gedurende 36 uur per week op maandag t/m vrijdag in twee- ploegendienst, waarbij de vroege dienst begint om 6.00 uur en de late dienst eindigt om 20.30 uur. Dat levert de goede man wel 2050 euro netto op!! Waar zijn wij dan mee bezig??

 

Ik heb gevraagd of er nog een plekkie was, dan probeer ik die 36 uur wel in vier dagen te krijgen en ga eventueel voor de hobby wel ergens een dagje trucken...

Voor dat geld zijn al die verhalen van "vrijheid, blijheid; dikke auto; niet tussen vier muren etc." toch wel erg betrekkelijk!  Maar goed, dat is slechts de mening van een ouder wordende man :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Marotrans:

Vorige week stond ik te praten met een heftruckchauffeur bij een klant, hij doet laden, lossen en orderpicken per heftruck. Dat gedurende 36 uur per week op maandag t/m vrijdag in twee- ploegendienst, waarbij de vroege dienst begint om 6.00 uur en de late dienst eindigt om 20.30 uur. Dat levert de goede man wel 2050 euro netto op!! Waar zijn wij dan mee bezig??

 

Heb je ook gevraagd naar het aantal dienstjaren van die beste man?

Denk dat dat salarisniveau wel ontstaan is door een aantal periodieken erbij door de jaren heen..

 

Als jij daar instapt op niveau nul (binnen je leeftijdsgroep) zal het toch wel wat minder pegeltjes zijn?

 

8 uur geleden zei Marotrans:

 

Ik heb gevraagd of er nog een plekkie was, dan probeer ik die 36 uur wel in vier dagen te krijgen en ga eventueel voor de hobby wel ergens een dagje trucken...

(..)

 

 

Ja nou, als het salaris voldoende is.. waarom dan nog erbij 'hobby'en'  ;)  :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden