[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wijziging rij en rusttijden


EJD

Recommended Posts

Ik vrees dat Nederland weinig in kan brengen wat betreft protesten en/ of op en aanmerkingen,verbeteringen wat betreft de nieuwe RTW.

Welk percentage van de markt behappen we nog internationaal gezien ?

De grootste transporteurs zijn massaal gevestigd in lage loon landen, die behoorlijk wat geld van Brussel ontvangen voor een betere economie op langer termijn.

Dus die zullen dan ook wel het meeste belang hebben bij een aanpassing in de RTW.

Maar ik kan even de link niet vinden, zal straks eens graven in mijn geschiedenis browser, maar daar kwam het meer dat het voor juist die mannen die langere tijd van huis wegblijven, het voor die bedrijven het nog gunstiger uitpakt.

( lees: Het word voor zo`n transporteur dus feitelijk nog lucratiever. )

 

Alleen word er onduidelijkheid geschept dat mensen de RTW denken te gebruiken om sociale dumping tegen te gaan.

Alleen daar was en is die wet nooit voor bedoeld.

Nuchter feit blijft, sociale dumping blijf je toch houden, we kunnen trots erop zijn dat wij de trent hebben gezet binnen Europa, laten we uitvlaggen en van daar uit dan het werk doen, tegen aantrekkelijke loonkosten.

En het dan vreemd vinden dat er andere bedrijven dit ook konden en zelfs nog slimmer door dan vanuit die landen nog goedkopere arbeidskrachten in dienst te nemen uit andere landen.

 

Daar veranderd de RTW niet veel aan.

Dan zou heel Europa op de schop moeten en dat weten we allemaal wel, dat zoiets niet gaat gebeuren.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei europeaan:

Maar daar word hij wel voor gebruikt.( helaas)

 

Zoals het er nu naar uitziet gaat die hele regel (terecht) overboord. Laat ze de keus maar bij de chauffeur neerleggen. Die is mondig genoeg om zelf zijn grens wel aan te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreemd, dan kan 'ie ineens wel zijn mond open doen maar als het over de nieuwe CAO gaat niet. Rare wezens die chauffeurs :cool:

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leeuw:

Vreemd, dan kan 'ie ineens wel zijn mond open doen maar als het over de nieuwe CAO gaat niet. Rare wezens die chauffeurs :cool:

 

 

Mij word wel eens verweten dat ik niet met beide benen op de grond sta en dat ik niet goed bij mijn hoofd ben.

 

Maar ik laat mij de kaas niet van het brood eten, door niemand niet en dat laten de loondienst chauffeurs wel doen. Al jaren, en maar klagen... Ik klaag niet en verdien wat ik afspreek. Maar ik ben gekke Gerittje toch?

 

Ik moet ook zo lachen om die geld verslinde radio spotnes van de fnv. Wij gaan niet voor het individu maar samen zijn we sterk.  Het is een lachertje en het is gewoon niet waar. 

 

En dan durven ze ook nog te zeggen dat ze bij een conflict achter je staan.... klopt ja, 1500 km verderop in Roemenie of Bulgarije.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 10-4-2017 om 22:22 zei *Ger*:

je gebruikt vreemde woorden, het is niet dumping maar uitbuiting, en daar is die regel van de 45 uur echt wel voor bedoeld, hij is er voor gemaakt dat je werkgever je niet uit kan/mag buiten en maanden aan een stuk in dat hok kan laten zitten 

Niemand verplicht een ander om 45 uur "in dat hok"te verblijven.

Men kan ,tijdens deze rust doen wat men wil,toch?

Niemand verbied je om de hele morgen in de kroeg te zitten , je vol te laten lopen en vervolgens aan tafel te gaan.

Je mag ook naast je oplegger gaan zitten met de fles,en de  barbeque opstellen.

Je kunt er ook voor kiezen om bij een restaurant,wiens parking je gebruikt,t maal te genieten.:D

 

Maar dat "hok"zoals jij dat noemt,heeft in de loop der jaren ook een evolutie doorgemaakt,en is van een "hok" doorontwikkeld naar een technologisch en ergonomisch( ergonomie: de wetenschap die de arbeids omstandigheden van de mens bestudeert :D) hoogstandje waar de chauffeur zijn werk en verblijf goed kan doorbrengen,en voldoet aan de hoogste eisen .

Dus om daar een paar uur van die 45 urige rust in te slapen is helemaal niks mis mee.

 

Die regel is helemaal niet bedoeld om uitbuiting of wat dan ook tegen te gaan,toen EU 561/2006 in het leven geroepen werd was dit nog niet actueel ,en sliep iedereen die buitenlandse ritten deed tot volle tevredenheid in zijn cabine.

Dit artikel is aangegrepen door sommige politici( m.i. aangestuurd door bepaalde bonds bestuurders) om het de goedkopere Oost Europese chauffeurs vooral maar moeilijk te maken om hier te komen werken.

 

Beter was t om een goed parkeerbeleid in te voeren ,zodat t wildparkeren op "saaie eenzame parkings"of industrie terreinen tot t verleden behoort.

En kom nu niet met de smoes dat " ze dat niet kunnen betalen"want dat is gelul,

"Wij"hebben onze OKV ook niet voor niets gekregen,daar is soms ook best wat strijd aan vooraf gegaan.

 

En laat ze dan gelijk de koeriers bende ook aanpakken,deze zijn intussen tijd zo massaal geworden,en staan ook overal op de meest vreemde plaatsen.

Deze zijn door art 561/2006 niet aan te pakken,dus schaf de 45 uurs regel gewoon af,dan ben je gelijk ookm van de controles verlost.

Als iemand 45 uur rust wilt valt dat ,ook onderling ,individueel,met de werkgevers te regelen,ik ken hele volksstammen die wekelijk meer dan 45 uur rust hebben,en dit nog nooit zwart op wit hebben gekregen.

 

Werk je toevallig bij een baas waar je wat langer weg bent,en wil je dat niet;moet je gewoon ander werk zoeken.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 10-4-2017 om 22:22 zei *Ger*:

je gebruikt vreemde woorden, het is niet dumping maar uitbuiting, en daar is die regel van de 45 uur echt wel voor bedoeld, hij is er voor gemaakt dat je werkgever je niet uit kan/mag buiten en maanden aan een stuk in dat hok kan laten zitten 

De kippen zitten toch ook maanden in een hok

 

 

15 uur geleden zei Leeuw:

Vreemd, dan kan 'ie ineens wel zijn mond open doen maar als het over de nieuwe CAO gaat niet. Rare wezens die chauffeurs :cool:

 

Chauffeurs zijn net biggen Schreeuwen ook om niks

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Lees dit topic eens vanaf posting 1

Heb wat van die PDF gelezen uit de openings post. Over de rijtijden staat dat het niet logisch is dat als je week 1 56 uur hebt gereden je week 2 nog maar 34 mag, dit ivm met de verkorte wekelijkse rust die vaker achter elkaar mag.

Dit zijn dus aannames. Waar staat een voorstel van de EU dat we daadwerkelijk meer uren mogen rijden?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei *Ger*:

Bijvoorbeeld als het gaat om de rij- en rusttijden. Deze worden ernstig beperkt, zo blijkt uit de uitgelekte voorstellen. Een van de voorstellen is de dagelijkse rustpauze van 45 minuten op te knippen in 3 pauzes van 15 minuten. 

Wat is hier mis mee :confused::confused::confused:

 

Het wordt hier door voor hele groepen chauffeurs zelfs weer een stuk socialer. Hier door kan je tenminste weer op de normale tijden ( tussen 12 en 13 uur) gewoon met je collega's in de kantine pauzeren in plaats van ergens op een parkeerplaats op een bankje of in je cabine je broodje op te moeten eten omdat de tachograaf dat zo bepaald heeft......

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei *Ger*:

 Een sterke werkgeverslobby heeft ervoor gezorgd dat er nieuwe regels in de maak zijn, die nadelig gaan uitpakken voor chauffeurs

 

Ik heb de laatste weken heel wat eigenrijders gesproken, maar ook deze zien liever deze wet dan het gedrocht dat er nu is. Maar dat hebben de bonden ook al onderzocht blijkt uit een brief vanuit de vakbonden aan eigenrijders die wel lid zijn. Echter lees je daarvan nergens de resultaten. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
28 minuten geleden zei Teddybeer:

Wat is hier mis mee :confused::confused::confused:

 

Het wordt hier door voor hele groepen chauffeurs zelfs weer een stuk socialer. Hier door kan je tenminste weer op de normale tijden ( tussen 12 en 13 uur) gewoon met je collega's in de kantine pauzeren in plaats van ergens op een parkeerplaats op een bankje of in je cabine je broodje op te moeten eten omdat de tachograaf dat zo bepaald heeft......

 

 

De moderne chauffeur wil graag geleefd worden En dat de toekomst op het spel staat door zelfrijdend vrachtauto's Dat gaat te ver

Huub

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ger,

 

Er staat een kromme redenatie in jouw post.

De rij en rusttijden worden ernstig beperkt.

Er zou dan moeten staan:

 

De rusttijden worden ernstig beperkt.

Ik bedoel, als ik minder uren mag rijden, dan heb ik dus meer rust.

Maar heb ik minder rust, dan moet ik langer rijden.

 

Maar als ze allebei worden beperkt...

Dus minder rust en minder rijden, mmm...

Snap je mijn punt, ergens klopt er iets niet met die zin.

 

2 uur geleden zei *Ger*:

 

Een sterke werkgeverslobby heeft ervoor gezorgd dat er nieuwe regels in de maak zijn, die nadelig gaan uitpakken voor chauffeurs – en daarmee ook voor de veiligheid op weg. Bijvoorbeeld als het gaat om de rij- en rusttijden. Deze worden ernstig beperkt, zo blijkt uit de uitgelekte voorstellen. Een van de voorstellen is de dagelijkse rustpauze van 45 minuten op te knippen in 3 pauzes van 15 minuten. Zo zijn er nog meer maatregelen. Dit kunnen we niet laten gebeuren! 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ger, in jouw "transportwereld" zal die 15 en 30 of in eens 45 minuten wel werken.

 

Maar in de sector waar in ik, en velen met mij, werkzaam zijn werkt dat juist contraproductief. 

 

Wij starten meestal tussen 6 en 7. Rond 9 á 9.30 is er pauze. En rond 12 á 12.30 weer. Overal zijn dat vrij normale pauze tijden. Behalve in de transportwereld.

 

De morgen pauze is geen probleem ivm de rijtijdenwet. Maar je staat dan meestal rond 11.30 aan de kant omdat de tachograaf moe is. Meestal sta je dan op een plaats waar je niet staan wil, althans als je digitaal rijdt.

 

Rond 12 uur ga je weer rijden om vervolgens midden in de pauze op je laad/losadres aankomt. En dus weer "vrolijk" nog een keer een (stukje) pauze kan gaan maken. Lekker hoor, 2 x binnen een uur.

 

 

Je kan ook eerder stoppen en dan sta je 's middags nog een keer het risico te lopen dat je tussen 15 en 16 uur nog een keer aan de kant moet voor je 45 minuten. Dus ook weer 45 minuten later thuis bent.

 

Met als risico dat je na 7 rijueren klaar bent, of na een dag van 8,5 rijuren en minimaal 1,5 pauze je onnodig laat thuis bent.

 

 

En ik heb (in Nederland) nog nooit problemen gehad met controleurs. Allemaal begrijpen ze de situatie. Zijngeven ook toe dat de RTW niet werkt in mijn soort werk. We hebben pauze genoeg, maar niet exact op de tijden die de wet voorschrijft.

 

En dat probleem is begonnen toen de wet  (in 2006???) veranderd werd in 15 + 30 of 45.

 

Zoals nu de voorstellen zijn heb ik er echt geen probleem mee. En ik begrijp ook niet waar je je druk om maakt voor wat betreft die 3 x 15 minuten. Het mag, maar moet niet.

 

Dus jij kan rustig je broodnodig schoonheidsslaapje van 45 minuten gaan maken. Dan kan ik tenminste gewoon (legaal) weer samen met mijn collega's op een normale tijd pauzeren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ho ho ik maak me niet druk, ik zeg alleen dat 15 minuten geen pauze is, ik maak alleen druk bij de pomp omdat iedereen daar 15 minuten pakt en er een rij ontstaat.
Maar daar heb jij dan weer geen last van 
 
 
Ik kwam een paar weken terug in Meer bij de IDS, staat er eentje met de slurf in de tank en zelf zit mijnheer in de cabine, 130 liter per minuut kan nooit lang duren voor de tank vol is toch? nou ik ben na 5 minuten eens gaan kijken en jawel hoor, de pomp stond stil op exact 400 liter, mijnheer kwam er bij en vertelde dat hij net afsloeg. Je kunt mij nog meer vertellen. En dan vragen ze ook nog om een beetje begrip, eikels zijn het.
Ja ik doe het ook wel, maar als er eentje achter me staat heb ik pech en rij weg. Daarom moet voor mij de pauze op minimaal 30 minuten, dan zijn we van dat gezeik af.

Dat is zeker irritant. Maar om daarom nou de wet te veranderen gaat toch te ver.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei *Ger*:

Ik kwam een paar weken terug in Meer bij de IDS, staat er eentje met de slurf in de tank en zelf zit mijnheer in de cabine, 130 liter per minuut kan nooit lang duren voor de tank vol is toch? nou ik ben na 5 minuten eens gaan kijken en jawel hoor, de pomp stond stil op exact 400 liter, mijnheer kwam er bij en vertelde dat hij net afsloeg. Je kunt mij nog meer vertellen. En dan vragen ze ook nog om een beetje begrip, eikels zijn het.

Ja ik doe het ook wel, maar als er eentje achter me staat heb ik pech en rij weg. Daarom moet voor mij de pauze op minimaal 30 minuten, dan zijn we van dat gezeik af.

 

Als het échte eikels zijn dan blijven ze, als de minimale pauze 30 minuten is, ook wel de volle 30 minuten aan de pomp staan... :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 12-4-2017 om 11:39 zei hwm.klaassen:

De kippen zitten toch ook maanden in een hok

 

Huub



In Limburg wel Huub,

Maar in andere delen van het land (veluwe ) en over de grens in de omgeving Meppen (D) laten ze tegenwoordig veel kippen buiten lopen en scharelen.

Alleen jammer dat de vossen en roofvogels ook weten wanneer deze naar buiten kunnen en dan een hapklare maaltijd voorgeschoteld krijgen.
Op 25000 hennen kunnen er per jaar wel een 700 op deze manier aan hun einde komen, das de andere kant van het verhaal.

Dit verteld Marriane Tiemen er ook niet bij voor haar diervriendelijk verhaal.

Prettige Paashaas :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei *Ger*:

Daar kunnen veel chauffeurs boeken van volschrijven.

Ik kwam gister met nog 5 minuten rijtijd over thuis, ik gokte er op dat als ik net voor Antwerpen een extra pauze inlaste van een uur de file grotendeels weg zou zijn en ik thuis kon komen.

Dat is grote onzin, en dat weet jij ook wel.

 

ook al had jij je pauze in blokjes van 15 minuten  opgedeeld, dan had jij nog in die file gestaan.

4 uur geleden zei *Ger*:

Dat is onzin, en dat weet jij ook wel.

Het enige waar jullie aan kunnen denken is werken werken werken, en je begrijpt nog steeds niet dat als er geen werk is de werkgever jou hard laat vallen. Het zal hem misschien een beetje zeer doen, maar je gaat naar huis :ja: 

Het is zulke onzin, omdat ik gewoon op een fatsoenlijke tijd thuis wil zijn, en niet op 5 minuten van huis mijn pauze ga maken. Never. Die auto rijdt desnoods prima zonder pas. Maar dat is traceerbaar, dus dat gebeurt niet.

 

En dat werken, werken, werken.........

 

Denk eerst eens na voor je wat schrijft. Ik maak niet vaak meer als 50 uur in een week, en dat is eigenlijk al te veel voor mij. Ik heb meer (betere) dingen te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden