[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Minimum leeftijd rijbewijs.


Gast Valkje

Recommended Posts

Ik zit net een artikel te lezen over een nieuw voorstel wat betreft scholing van de chauffeur en in dat artikel staat een nieuwe wijziging wat betreft het behalen van je groot rijbewijs.

Ze willen de leeftijd van 18 jaar optrekken naar 21 jaar.

Maar als het land van herkomst het toestaat om op jongere leeftijd al in het bezit te komen van een groot rijbewijs, is dit toegestaan, maar mag deze beginnend chauffeur alleen rondrijden dan in het land van herkomst.

Kort samengevat: je moet dus eerst 3 jaar ervaring opdoen in het binnenland, voor je buitenland chauffeur mag worden.

Leuke discussie namelijk, iemand die op jonge leeftijd doelbewust kiest voor het vak word hiermee beperkt in zijn ontwikkeling, maar een zijinstromer die op oudere leeftijd zijn rijbewijs haalt, zou dus een betere rijvaardigheid hebben.

Goede of slechte zaak ?

 

bron:

 

Europese Unie.

 

richtlijn staat op pagina 16.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ergens kan ik me de (vermoedelijke) gedachtegang erachter wel voorstellen. Uit verschillende rapportages komt naar voren dat beginnende (lees; jeugdige) bestuurders een verhoogd risico vormen. Maar...een jeugdig iemand die het vak van chauffeur wil uitoefenen zal (denk ik) veel meer gefocust zijn dan zijn/haar leeftijdgenoot die enkel het B rijbewijs haalt omdat het erbij hoort, makkelijk is enz.
Blijft de discussie betreffende ervaring over? Denk het niet, een zij instromer heeft ook nul ervaring wat een 40 tonner kan en doet.
Ik denk zelfs dat dit een negatief effect kan hebben betreffende instroom van jong talent


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Gerard2311:

Deze regel is er al langer, alleen wordt er niks op uitgedaan en al helemaal niet op gecontroleerd.

Dus je wilt zeggen dat de overheid constant zijn eigen regels overtreed? Gemeente die de rijbewijzen uitgeeft? Defensie, waar ik op mij  18e mijn C heb gehaald? Politie die er niks aan doet? :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Defensie heeft haar eigen beleid.
Lichting 83-1 waren we met 2 jen die al een vrachtwagen rijbewijs hadden, die ander reed bij Frans Maas in Venlo en zelf was ik ook al als chauffeur werkzaam.
We moesten bij de rijschool Venlo toch een 4 tonner rijopleiding volgen van 2 maanden en daar na 2 weken al mee klaar waren en dus nog 6 weken konden lamballen, en daarna nog eens een jaar lamballen in Schaarsbergen:wijn:

 

bewerkt door Kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja,zelfs je E achter C, mits je voldoet aan je code 95.

Maar als dit voorstel er dus doorkomt, is jouw rijbewijs alleen geldig in Nederland, maar niet door Europa, omdat dit niet toegestaan is, om dan grensoverschrijdend vervoer te plegen.

Omdat je onder de 21 bent.

 

Hier gaat het bij mij dus een beetje spaak.

Onderzoek heeft uitgewezen dat hoe jonger een beginnend chauffeur begint met rijlessen, deze meer en zorgvuldiger omgaat met zijn verantwoordelijkheid.

Het geplaatste artikel is het gevolg van wat in connectie staat met andere voorstellen, wat betreft het beleid op verkeersveiligheid op Europees Niveau.

Prima, maar word nu niet een doelgroep aangesproken op een gedrag waar leeftijd niet echt de factor is ?

 

Dan zou ik zeggen, voor i.p.v. deze regel, voer dan de regel in, men dient eerst 3 jaar in het bezit zijn van het groot rijbewijs, eer men grensoverschrijdend vervoer mag plegen.

 

Dit artikel staat in verband met de aankomende veranderingen wat betreft de code 95, code 95 is reeds gekoppeld aan je rijbewijs, ook Europees gezien, zelf denk ik dat dit een betere oplossing is, daar Brussel ook de signalen heeft opgevangen dat sommige landen het niet zo serieus nemen met de code 95.

Ik denk dat als je zo`n regel stelt, i.p.v. leeftijdsgebonden, men gerust even in een niet nader genoemd land naar de balie loopt, even 20 euro afrekent en dan gelijk Europa onveilig kan maken, hier een halt toeroept, want afgifte datum is makkelijker te controleren.

 

Gewoon maar een suggestie, ik zeg niet dat dit de oplossing is.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan zou ik zeggen, voor i.p.v. deze regel, voer dan de regel in, men dient eerst 3 jaar in het bezit zijn van het groot rijbewijs, eer men grensoverschrijdend vervoer mag plegen.



Ik denk niet dat dat resultaat zal hebben. Zomaar een voorbeeld; een jonge knaap/zij instromer droomt van een baan als int chauffeur maar krijgt rode vlekken bij de gedachte aan binnenlands werk. Hij/zij haalt vlot alle benodigde papieren maar, omdat de regel geldt dat je min 3 jaar je rijbewijs moet hebben, gaat hij tot die tijd verstreken is aan de slag in het magazijn. In die 3 jaar zit hij enkel een keer achter het stuur als er een trailer op het terrein verplaatst moet worden om dan na verstrijken van die 3 jaar in 1 keer alle dagen op het buitenland te gaan rijden.
Welk scenario denk jij dan dat beter is? Optie A; de 18 jarige/ verse instromer die (met de theoretische kennis vers in het geheugen) meteen de baan op gaat, evt met een beetje monitoring en begeleiding van collega's.
Optie B; de 21 jarige/ instromer die, met het verstrijken van die 3 jaar, reeds een deel van de kennis is kwijtgeraakt maar met net zoveel "ervaring" als de persoon uit optie A de weg op gaat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei Teddybeer:

Ik denk dat die maatregel eerder bedoeld is met de gedachte dat een persoon van 21 jaar iets meer "wilde haren" heeft verloren dan iemand van 18.

Oftewel in dit geval: een 20-jarige kan zijn werk (hoofdzakelijk rijden dus) niet serieus doen?

 

Hmmm, vreemd. Je mag wel bij de politie en defensie op die leeftijd, en er wordt dan van je verwacht dat je serieus genoeg bent om beslissingen te nemen over leven en dood, maar een vrachtwagen besturen? Neeeee, dat kan zo iemand niet aan. :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei Teddybeer:

Ik denk dat die maatregel eerder bedoeld is met de gedachte dat een persoon van 21 jaar iets meer "wilde haren" heeft verloren dan iemand van 18.

 

Dat ben ik met je eens maar, zoals ik al eerder aanhaalde, zal een 18 jarige die het voor zijn beroep wil doen zowiezo serieus ermee omgaan. Misschien nog wel serieuzer dan een 25 jarige met enkel B rijbewijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-4-2017 om 15:24 zei Valkje:

 

Maar als dit voorstel er dus doorkomt, is jouw rijbewijs alleen geldig in Nederland, maar niet door Europa, omdat dit niet toegestaan is, om dan grensoverschrijdend vervoer te plegen.

Omdat je onder de 21 bent.

 

 

 

 

 

Artikel 2.

1. Deze verordening is van toepassing op wegvervoer: van goederen waarbij de toegestane maximummassa van de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen, meer dan 3,5 ton bedraagt; of

 

 

BEMANNING, RIJTIJDEN, ONDERBREKINGEN EN RUSTTIJDEN

Artikel 5

1. De minimumleeftijd van conducteurs wordt vastgesteld op 18 jaar.

 

Aldus EU 561/2006. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-4-2017 om 15:24 zei Valkje:

Ja,zelfs je E achter C, mits je voldoet aan je code 95.

 

 

 

Het E achter C heeft toch niks met de code 95 te maken?

Code 95 heb je nodig als je beroepsmatig goederen of personen vervoert met een voertuig dat zwaarder is dan 3,5 ton.

 

In jouw voorbeeld zou iemand die een zware camper heeft,waarvoor rijbewijs C noodzakelijk is,dan geen E achter C kunnen halen omdat hij geen code 95 heeft,en dus zijn zware trailer met zeilboot thuis moet laten.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15-4-2017 om 15:24 zei Valkje:

 

 

 

Dan zou ik zeggen, voor i.p.v. deze regel, voer dan de regel in, men dient eerst 3 jaar in het bezit zijn van het groot rijbewijs, eer men grensoverschrijdend vervoer mag plegen.

 

 

 

 

 

Vind je dit zelf ook niet een beetje( heel veel) krom??

Dan zou een jonge Fransman iedere week van Lille naar Marseille mogen rijden,en een jonge Duitser van Flensburg naar München,

Maar een Nederlander mag dan niet verder als van Roodeschool  naar Meer of Heerlen,want Antwerpen of Keulen is wel buitenland hé.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met het motorrijbewijs heeft men toch ook zo een kunstje geflikt. 

https://www.google.nl/amp/s/www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/18769-alles-over-het-motorrijbewijs-a,-a1-en-a2-op-een-rij/amp

 

leuker kunnen we het niet maken. 

En waarom?  Of je je op een 125cc ook niet lekker te pletter kan rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 15 april 2017 om 14:35 zei Grunneger:

Dus je wilt zeggen dat de overheid constant zijn eigen regels overtreed? Gemeente die de rijbewijzen uitgeeft? Defensie, waar ik op mij  18e mijn C heb gehaald? Politie die er niks aan doet? :stom:

In  de tachtiger jaren waren er ook al TS-ers die met 17 al hun rijbewijzen hadden en met militaire voertuigen (ook truck/tank) op de openbare weg mochten rijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei roadtrain:

Met het motorrijbewijs heeft men toch ook zo een kunstje geflikt. 

https://www.google.nl/amp/s/www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/18769-alles-over-het-motorrijbewijs-a,-a1-en-a2-op-een-rij/amp

 

leuker kunnen we het niet maken. 

En waarom?  Of je je op een 125cc ook niet lekker te pletter kan rijden?

 

Als je je best doet lukt dat vast ook prima, maar met 125cc kun je toch iets minder hard als met een 900cc Fireblade, om maar iets te noemen... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Leeuw:

 

Als je je best doet lukt dat vast ook prima, maar met 125cc kun je toch iets minder hard als met een 900cc Fireblade, om maar iets te noemen... :rolleyes:

Jawel maar ondertussen mag je wel vanaf 17 met iedere auto rijden die je wil.........

waar willen ze nou eigenlij heen met al die tegenstrijdige veranderingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^Die diensttijd was was zonde van de tijd Pierre.
In Schaarsbergen zaten we met 4 hier uit de buurt en pendelde elke dag op en neer.
Snel thuis eten en nog een vrachtje leeg goed weg brengen of een paar wagen schoon spuiten en dus nog tot s,nachts aan het werk en de volgende dag in Schaarsbergen weer uitrusten:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei steenhaas1:

In  de tachtiger jaren waren er ook al TS-ers die met 17 al hun rijbewijzen hadden en met militaire voertuigen (ook truck/tank) op de openbare weg mochten rijden!

Dat is nog steeds. Ik had destijds een 17 jarige collega die ook gewoon op de Scania stapte om zijn rit uit te voeren. Voor Defensie gelden nou eenmaal andere regels.

 

Op 16-4-2017 om 12:36 zei Grunneger:

Oftewel in dit geval: een 20-jarige kan zijn werk (hoofdzakelijk rijden dus) niet serieus doen?

 

Hmmm, vreemd. Je mag wel bij de politie en defensie op die leeftijd, en er wordt dan van je verwacht dat je serieus genoeg bent om beslissingen te nemen over leven en dood, maar een vrachtwagen besturen? Neeeee, dat kan zo iemand niet aan. :stom:

Van militairen mag je verwachten dat ze hun verantwoordelijkheid kennen en ook toepassen. Ik heb op de schietbaan voor zover ik het kan herinneren ooit 1 keer een vrouw levensgevaarlijke dingen zien doen. Nou ja, vrouw, ze was minderjarig en hoogblond.:D

 

Helaas zijn er onder onze collega's toch wat meer die onverantwoorde dingen doen.

 

Overigens is er ook sprake van dat de wet aangepast gaat worden waardoor militairen pas op hun 21ste op uitzending mogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei roadtrain:

Jawel maar ondertussen mag je wel vanaf 17 met iedere auto rijden die je wil.........

(..)

 

Tot je 18e onder begeleiding van een, aangewezen, volwassene.

 

In het OV bus vervoer heeft men onlangs de leeftijdsgrens van 21 jaar naar 18 gezet.. juist om een grotere groep jongeren te kunnen bereiken.

Op het treintraject Alphen a/d Rijn > Gouda rijdt R-net Abellio (NS) ook met jonge machinisten (in opleiding) van net 'droog achter de oren'., :D

 

Ik weet niet.. ik vind 18 /19 jaar best wel jong om zo'n verantwoordelijkheid over mensen en materieel te geven en te hebben.

Buiten dat, er komt ook meer kennis omtrent het jong volwassen menselijk brein.. dat dit op 18-19 jaar nog lang niet volgroeid is.. en er impulsieve, onoverzienbare, acties door de jongeren gedaan kunnen worden.

Natuurlijk, dit is per persoon verschillend en ook kerels van middelbare leeftijd kunnen stomme dingen doen.. dat besef ik wel.. maar toch, het is het idee, denk ik.

 

Neem ook de knapen van 16 die op een trekker met dumpbak in het zand en grondwerk zitten.. :eek: Oneerlijke concurrentie, denk ik weleens. Is lang niet allemaal meer 'lokaal verkeer, noodzakelijk voor het boerenbedrijf'. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 17 april 2017 om 21:27 zei Durashift:

 

 

 

Neem ook de knapen van 16 die op een trekker met dumpbak in het zand en grondwerk zitten.. :eek: Oneerlijke concurrentie, denk ik weleens. Is lang niet allemaal meer 'lokaal verkeer, noodzakelijk voor het boerenbedrijf'. 

 

 

Maar tegenwoordig dient men wel een ECHT rijexamen met goed gevolg te hebben afgelegd bij het CBR voor men vanaf 16 jaar met een voertuig zonder kenteken op de openbare weg mag rjden.

 

Dat van die oneerlijke concurentie valt wel mee. Meer en meer komt die sector er achter dat een landbouwvoertuig economisch vele malen duurder is als een vrachtwagen, zelfs met alle beperkingen die een tachograaf en de overige regelgeving met zich mee brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden