[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Minimum leeftijd rijbewijs.


Gast Valkje

Recommended Posts

Op 16-4-2017 om 16:43 zei europeaan:

Het E achter C heeft toch niks met de code 95 te maken?

Code 95 heb je nodig als je beroepsmatig goederen of personen vervoert met een voertuig dat zwaarder is dan 3,5 ton.

 

In jouw voorbeeld zou iemand die een zware camper heeft,waarvoor rijbewijs C noodzakelijk is,dan geen E achter C kunnen halen omdat hij geen code 95 heeft,en dus zijn zware trailer met zeilboot thuis moet laten.:D

 

Nu is de regeling zo volgens onze wetgeving die weer is afgeleid van Europese richtlijnen, wat betreft jouw voorbeeld.

Minimum leeftijd besturen motorvoertuigen. paraaf 3 artikel 5, lid 1, sub h en i.

Voor C-E mag men op 21 jarige leeftijd een voertuig besturen in die voertuigcategorie.

Voor C-E mag men op 18 jarige leeftijd een voertuig besturen in die voertuigcategorie, indien men in het bezit is van een vakbekwaamheidsdiploma.

 

Het gaat hier dus puur en alleen over de leeftijd.

Begrijpelijk dat jij beroep en privé door elkaar gooit, met al die oerwoud van regels.

Op zich vind ik het wel goed dat ze naast het behalen van je rijbewijs, dus ook de categorie eraan hebben gekoppeld, wat voor soort voertuig je mag besturen., gekoppeld met gewicht.

Nu moeten zelfs oudere mensen, die totaal geen ervaring hebben met het rijden van een camper en een trailer inclusief boot, hier ook eerst de nodige rijervaring mee opdoen bij een rijschool.

 

Brussel wil dus dat die grens gewoon standaard verhoogd word naar 21 jaar, laat landen individueel zelf vrij op welke leeftijd iemand in dat land zijn rijbewijs behaald, alleen mag men zich dus verplaatsen in dat land.

Want het betreft Europese wetgeving, waar lidstaten afzonderlijk toevoegingen aan kunnen voegen, die alleen geldig zijn voor het land van herkomst.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-4-2017 om 16:49 zei europeaan:

Vind je dit zelf ook niet een beetje( heel veel) krom??

Dan zou een jonge Fransman iedere week van Lille naar Marseille mogen rijden,en een jonge Duitser van Flensburg naar München,

Maar een Nederlander mag dan niet verder als van Roodeschool  naar Meer of Heerlen,want Antwerpen of Keulen is wel buitenland hé.

 Noem mij een ding wat wel klopt binnen Europa...LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Valkje:

 

Nu is de regeling zo volgens onze wetgeving die weer is afgeleid van Europese richtlijnen, wat betreft jouw voorbeeld.

Minimum leeftijd besturen motorvoertuigen. paraaf 3 artikel 5, lid 1, sub h en i.

Voor C-E mag men op 21 jarige leeftijd een voertuig besturen in die voertuigcategorie.

Voor C-E mag men op 18 jarige leeftijd een voertuig besturen in die voertuigcategorie, indien men in het bezit is van een vakbekwaamheidsdiploma.

 

Het gaat hier dus puur en alleen over de leeftijd.

Begrijpelijk dat jij beroep en privé door elkaar gooit, met al die oerwoud van regels.

Op zich vind ik het wel goed dat ze naast het behalen van je rijbewijs, dus ook de categorie eraan hebben gekoppeld, wat voor soort voertuig je mag besturen., gekoppeld met gewicht.

Nu moeten zelfs oudere mensen, die totaal geen ervaring hebben met het rijden van een camper en een trailer inclusief boot, hier ook eerst de nodige rijervaring mee opdoen bij een rijschool.

 

Brussel wil dus dat die grens gewoon standaard verhoogd word naar 21 jaar, laat landen individueel zelf vrij op welke leeftijd iemand in dat land zijn rijbewijs behaald, alleen mag men zich dus verplaatsen in dat land.

Want het betreft Europese wetgeving, waar lidstaten afzonderlijk toevoegingen aan kunnen voegen, die alleen geldig zijn voor het land van herkomst.

 

 

 

 

 

 

 

 

IK weet niet over welk wetsartikel je rept;paragraaf 3 artikel 5 sub h+i ??4

In EU 561/2006 staat luid en duidelijk,in art 5.sub 1 dat de minimum leeftijd van de chauffeur vast gesteld is op 18 jaar.

 

Verder vind ik het heel vreemd dat Brussel de minimum leeftijd nu ineens naar 21 jaar zou wil brengen.

Vóór dit artikel van kracht werd was de minimum leeftijd in zowat heel Europa 21 jaar,zelfs in Nederland,alhoewel er bij ons niet naar gekeken werd.

Ik heb in het begin van mijn "carriere"nog met n ontheffing gereden,die wel;iswaar alleen inNL geldig was,mar omdat ie er best officeeel uitzag en van veel stemp[els was voorzien ,ook in Belgie aanvaard werd( waarschijnlijk omdat ze t zelf ook niet wisten :D)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Valkje:

 

 

Voor C-E mag men op 18 jarige leeftijd een voertuig besturen in die voertuigcategorie, indien men in het bezit is van een vakbekwaamheidsdiploma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je mag op 18 jarige leeftijd beroepsmatig goederen vervoeren met een voertuig van meer dan 3500 kg, als je in het bezit bent van een vakbekwaamheids certificaat( de code 95) 

 

( dit is de juiste uitleg:D)

 

Als je op 18 jarige leeftijd ,na altijd zuinig geleefd te hebben,een dikke Schamia V8 pijpert koopt en deze als camper laat keuren,mag je,als je je C rijbewijs hebt ,straffeloos heel Europa in de rondte rijden zonder in bezit te zijn van code 95

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei europeaan:

IK weet niet over welk wetsartikel je rept;paragraaf 3 artikel 5 sub h+i ??4

In EU 561/2006 staat luid en duidelijk,in art 5.sub 1 dat de minimum leeftijd van de chauffeur vast gesteld is op 18 jaar.

 

Verder vind ik het heel vreemd dat Brussel de minimum leeftijd nu ineens naar 21 jaar zou wil brengen.

Vóór dit artikel van kracht werd was de minimum leeftijd in zowat heel Europa 21 jaar,zelfs in Nederland,alhoewel er bij ons niet naar gekeken werd.

Ik heb in het begin van mijn "carriere"nog met n ontheffing gereden,die wel;iswaar alleen inNL geldig was,mar omdat ie er best officeeel uitzag en van veel stemp[els was voorzien ,ook in Belgie aanvaard werd( waarschijnlijk omdat ze t zelf ook niet wisten :D)

 

 

 Sorry, hier even de link.

 

Reglement rijbewijzen.

 

ja, altijd even zoeken op  de site van de overheid :p

Maar dit is namelijk de meest recente wetgeving wat betreft het rijbewijs, die dus alleen geld voor Nederland..;)

 

Maar als je gemakkelijk een beetje op de hoogte wil blijven van veranderingen in Nederlandse wetgeving, Staatscourant  is een makkelijke bron, even filteren welke rubriek of organisatie en je hebt letterlijk de laatste stand van zaken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden