[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ervaringen MX-13 motor?


Tobmaran

Recommended Posts

  • Forumlid

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van de NL DAF chauffeurs met de MX-13 motor.

 

Rij zelf sinds een paar maanden een Kenworth met deze motor, de 500 pk / 1850 lb-ft versie, en ik moet zeggen dat ik het een super motor vind.

Trekt echt als een beest.

Paar weken terug met een NL collega in een Freightliner met de 15 liter Detroit opgereden, ongeveer zelfde GVW, maar daar reed ik met kinderlijk gemak bij weg bij de 1ste de beste pukkel.

Ben echt onder de indruk, jammer van de vreselijk slechte autoshift (13 speed Eaton-Fuller)

Brandstofverbruik ook goed, gemiddeld 32 liter/100km

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb zelf geen ervaring met deze motor, maar hebben jullie ook de zelfde aandrijflijn? Dus de zelfde overbrengverhoudingen in de aandrijflijn.

 

Onze nieuwste Volvo FH's hebben een andere overbrengverhouding, waardoor ze minder toeren draaien op topsnelheid. Bij 85 km/uur zitten ze net boven het maximale koppel.

 

Werkt prima, zeker in brandstofverbruik. Maar betekend wel dat de auto iets sneller terug zakt in snelheid als ie moet klimmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei Teddybeer:

Ik heb zelf geen ervaring met deze motor, maar hebben jullie ook de zelfde aandrijflijn? Dus de zelfde overbrengverhoudingen in de aandrijflijn.

 

Onze nieuwste Volvo FH's hebben een andere overbrengverhouding, waardoor ze minder toeren draaien op topsnelheid. Bij 85 km/uur zitten ze net boven het maximale koppel.

 

Werkt prima, zeker in brandstofverbruik. Maar betekend wel dat de auto iets sneller terug zakt in snelheid als ie moet klimmen.

 

Geen idee v.w.b. de aandrijflijn.

Motor draait op kruissnelheid zo'n 1400 toeren in top gear.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat ze over de plas wel een andere overbrenging hebben met de snelheden daar.

De snelste overbrenging van de vernieuwde Daf is 2,05:1  zo'n beetje de snelste op de markt, met rond de de 1000 tpm rij je 85 km/u.

 M'n Daf 105.410  was geoptimaliseerd en was een 460 geworden met een koppel van 2400 nm,  max koppel van 900-1500tpm en de max pk's waren er ook al met 1500 tpm.

Een wereld van verschil, heb 30 jaar moeten trappen en toen moeten leren omgaan met het gaspedaal.

 

Motor draait op kruissnelheid zo'n 1400 toeren in top gear.

Welke kruissnelheid en bandenmaat?

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden