[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Klapband en aansprakelijkheid.


iveco 35c17

Vraag

  • Forumlid

Naar aanleiding van een vandaag gebeurde situatie de volgende vraag;

 

Stel, je rijd op een tweebaansweg en je krijgt een klapband. Het loopvlak vliegt de weg over en je trailer begint te schudden en alle verkeer achter je gaat vol in de ankers van schrik.

Door deze remactie knallen een aantal auto 's op elkaar, met als gevolg flinke schade.

Kunnen deze mensen  jouw aansprakelijk stellen voor de schade aan hun auto 's ?

 

Ben benieuwd naar de antwoorden.

 

Groet Ab

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Lijkt mij niet.

 

Als ze niet beschadigd zijn door onderdelen afkomstig van jouw wagen, of de gevolgen ontstaan door de klapper, zijn de bestuurders verantwoordelijk voor hun eigen rijgedrag. Lees: opletten en afstand houden.

 

Ik kan me voorstellen dat het juridisch zo in elkaar steekt.

 

Maar verzekeringstechnisch kan het wel eens anders uitpakken. Maar dat vechten de maatschappijen onderling dan wel weer uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat ligt er aan hoe je banden zijn. Waren ze versleten of niet, reed je te hard. Als je banden echt behoorlijk versleten zijn dan is dat nalatigheid en ja dan heb je een probleem. Het kan ook door een fout in de band zijn en dan is er niks aan de hand. Dat is wat ik weet in Nederland, in andere landen zijn iets strenger, want die kijken naar alle situaties zoals, ging je te hard, heb je genoeg gerust enz...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

Lijkt mij niet.

 

Als ze niet beschadigd zijn door onderdelen afkomstig van jouw wagen, of de gevolgen ontstaan door de klapper, zijn de bestuurders verantwoordelijk voor hun eigen rijgedrag. Lees: opletten en afstand houden.

 

Ik kan me voorstellen dat het juridisch zo in elkaar steekt.

 

Maar verzekeringstechnisch kan het wel eens anders uitpakken. Maar dat vechten de maatschappijen onderling dan wel weer uit.

De schade is niet veroorzaakt door onderdelen van de wagen maar wel indirect door het gevolg van een mankement aan de wagen. 

Moeten wij niet zorgen dat ons materieel technisch in een goede staat verkeerd alvorens wij de weg opgaan?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei henri:

dat is naar een klapband niet meer te controleren denk ik ??

maar mocht het wel kunnen ben ik wel benieuwd hoe ze dat kunnen.

Vrij simpel, banden die worden warmer op het loopvlak dan op andere delen. Dat is tot uren na gebruik nog te controleren. Bij te lage bandenspanning zal de buitenkant van een band dus een hogere temperatuur hebben dan de testtemperaturen aan de hand waarvan een band wordt type goedgekeurd. 

 

Eigenlijk op een bijna zelfde manier kan men ook checken of je lampen aan hebt gehad tijdens het rijden zonder boordcomputer. 

 

En schade veroorzaakt door is ten allertijde voor de veroorzaker. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

1e auto in de rij krijg de schade van jou vergoed (jou band knalde bij hem tegen de auto)

De auto die achterop de eerste knalde....heeft pech als hij alleen wa verzekerd is

Had hij maar afstand moeten houden zeggen ze dan

 

Overigens weet ik van mijn verzekeringsagent dat de verzekeringen tegenwoordig gewoon de schade aan hun eigen verzekerde betalen

Er word dus niet onderling tussen de verzekeringen van alles  verrekeningt

Dit was allemaal teveel rompslomp en rechtszaken welke alleen maar nog meer geld kosten

Iedere maatschappij neemt de schade aan hun eigen verzekerde dus als verliespost

(en ja: ook bij schade van een paar ton !)

bewerkt door scania1965
betere zinsopbouw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden