Leeuw

Wie het kleine niet eert...

4 berichten in deze discussie

In mijn vrije tijd fotografeer ik nog wel eens, meestal treinen, later kwamen daar vliegtuigen bij. Toen ik me zaterdag liet ontglippen dat de treinen een beetje op de achtergrond is geraakt, kwam van een wakker forumlid de vraag, of ik niet vorige week nog treinen wilde gaan fotograferen........? :confused:

Het antwoord daarop kan ja en nee zijn. Voor hardcore treinspotters is dit kleine spul niet interessant en ik vind het juist véél leuker dan bijvoorbeeld de NS. Tijd voor wat uitleg en plaatjes?

003z0uhz.jpg

In het veengebied bij Twist, net over de grens bij Schoonebeek, wordt zowel aardolie als ook turf gewonnen. Hoewel de turfwinning een aflopende zaak is, kan de aardoliewinning nog een heel lange tijd doorgaan.

De oude weg van Coevorden over Schoonebeek en Twist naar Meppen (wie kent 'm nog? ) loopt overigens op de achtergrond, net voor het huis links in beeld.

Voor het onderhoud van de de ja-knikkers wordt een spoorbedrijf benut, omdat de veengrond geen zware wegvoertuigen kan dragen.

00145uh3.jpg

Bovenstaande trein is op weg naar het Heseper Torfwerk, nu de hoofdvestiging van Klasmann-Deilmann in Gross Hesepe, een hele grote speler op de markt voor substraten.

Dit bedrijf heeft de oudste rechten in deze regio, het Heseper Torfwerk (wat je vanaf de A31 kunt zien) is namelijk al in 1913 door Georg Klasmann opgericht.

Het is sinds vorig jaar ook de laatste vervener die hier nog treinen gebruikt. 

002viuh1.jpg

Slechts zo'n 100 meter van de A31 is dit plaatje gemaakt. De 16 turfwagens zijn beladen en worden door drie loc's naar het hoofdspoor gebracht. Dit trio is samen trouwens al 174 jaar oud! (geleverd in 1963, 1954 en 1960)

In Duitsland wordt dit tijdelijk gelegde spoor "Fliegende Gleise" genoemd, deze naam stamt nog uit de tijd, dat o.a. tuinders lichte, draagbare railramen gebruikten in het veld. Deze waren door één of twee man te dragen en snel neer te leggen maar ook weer weg te nemen. Het huidige tijdelijke spoor is natuurlijk veel zwaarder en wordt met behulp van een graafmachine gelegd.

En ja, ik heb misschien wel teveel hobby's... :D

bewerkt door Leeuw
Marotrans, Durashift, DAFne en 7 anderen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden